BMW G650X
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: BMW G650X
Kokeile tehdä TPS reset eli kaasun asentoanturin nollaus jos sen arvot on väärin eikä "löydä" tyhjäkäyntiä:
https://advrider.com/f/threads/bmw-g650 ... t-33130975
https://advrider.com/f/threads/bmw-g650 ... t-33130975
Re: BMW G650X
Itsellä katosi kerran tyhjäkäynti reissun päällä, lähdin huoltikselta ja risteyksissä sammui välittömästi kun kaasun päästi. Aikana ajelin, mutta muutaman risteyksen jälkeen alkoi tympäisemään liiaksi. Tienvarressa googlaillessa kokeilin tuota ylemmässä viestissä ehdotettua, mutta siitä ei silloin ollut apua. Löytyi sitten joltain foorumilta vaihtoehtoinen tapa https://advrider.com/f/threads/bmw-g650 ... t-14312831oppeS kirjoitti:Käyntihäiriöitä! Onko viime kirjoitusten jälkeen tullut uutta tietoa seuraavanlaiseen ongelmaan.
Kauppareissulla takaisin tullessa pyörä sammui, ei käynyt tyhjäkäyntiä . Sain käyntiin ja kierroksia lisäämällä en päästänyt tyhjäkäynnille ja pääsin kotio. Seuraavana aamuna lähti ongelmitta käyntiin ja kävi hyvin tyhjäkäynnillä. Ajettuani tovin tuntui ettei anna vastinetta kaasulle. Tankki oli kohta menossa varatankille. Tankkasin pyörän ja tovin ajettua pelasi häiriöittä. Seuraavana päivänä tein päiväreissun.
Menomatkalla n. 120 km pyörä pelasi moitteetta. Takaisintullessa 100 km Ok, sitten huonokuntoinen metsäautotie, jossa joutui pienellä vaihteella jurraamaan, pyörä sammui ja taas huonokäyntinen eli ei käynyt tyhjäkäynnillä. Mikä neuvoksi? Onko tankissa roskaa, joka tukkii polttoainejärjestelmän ? Pitäisikö tankkihuuhdella ( maksaa yli 200€ töineen).
Katsoin huoltocd:tä ja polttoainepumppuyksikössä on fuel filtter. Onkohan se tukkeutunut ja aiheuttaa häiriöitä? Auttaako sen vaihto ja onko kallis? Tankkia on varmaan turha tyhjentää ja huuhtoa, kun fuel filtterin pitäisi estää roskien pääsy vai mitä sanotte.
- Virta pois, kaasu täysin auki
- Pidä kaasu auki ja käännä virta päälle (Kaasuläpän seudulta kuului tässä vaiheessa ääntä, tyhjäkäyntiventtiili haki vissiin asentoa)
- Odota jonkin aikaa kaasu auki ja virta päällä (Taisi jossain vaiheessa loppua äänet kaasuläpän suunnalta ja/tai loppua merkkivalojen vilkkuminen)
- Pidä kaasu vieläkin auki ja käännä virta pois päältä
- Tämän jälkeen voit päästää kaasun pois ja kokeilla käynnistää.
Tämän jälkeen pyörä kävi tyhjäkäyntiä normaalisti eikä syystä tai toisesta ole hukannut tyhjäkäyntiä muutamaan vuoteen
-
- Viestit: 870
- Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
- Pyörä: no bike only Solifer
- Paikkakunta: -Suomi
Re: BMW G650X
Kiitos neuvoista!
Ohessa kuvakaappaus vielä, jossa näkyy pottoainesuodatin. Oletteko vaihtaneet/ vaihdattaneet sitä?
Löysin arkistojeni kätköistä printtauksen suoritetuista takaisinkutsuista.
Ohessa kuvakaappaus vielä, jossa näkyy pottoainesuodatin. Oletteko vaihtaneet/ vaihdattaneet sitä?
Löysin arkistojeni kätköistä printtauksen suoritetuista takaisinkutsuista.
Viimeksi muokannut oppeS, Pe Heinä 10, 2020 11:25 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: BMW G650X
Jos bensafiltterin ottaa irti eli aukaisee tankin kannen, kannattaa samalla tarkastaa missä kunnossa kannen läpi menevä sähköliitin on. Tyyppivikana sen hapantuminen tai heiluminen jolloin bensapumpulle ei mene sähköä. Saataa joutua kolvaamaan pinnejä uusiksi.
-
- Viestit: 870
- Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
- Pyörä: no bike only Solifer
- Paikkakunta: -Suomi
Re: BMW G650X
Minkä aseman bensaa käytätte ? Itse Nesteen 98:a.
Sotkamo lehdestä bongasin 3.7.2020 kirjoitetun artikkelin, jossa epäiltiin ST1:n bensaa.
Sotkamo lehdestä bongasin 3.7.2020 kirjoitetun artikkelin, jossa epäiltiin ST1:n bensaa.
-
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: BMW G650X
Kyllä jotain perää näissä bensojen eroissa on, mutta itselle kävi niinpäin että paikallisen Nesteen 98 sai Betan täristämään niin että peileistä ei nähnyt enään mitään.
Onko se perimmäinen ongelma kuitenkin tavaran ikääntyminen jakeluaseman säiliöissä kun tuntuisi että Veljekset Keskisen bensa on aina parasta omiin kulkupeleihin? Mitä tuoreempaa bensaa niin sen paremmin pelaa kun varaston kiertoaika on lyhyt.
Maanantaina jonottamaan, ilmaista bensaa jaossa Keskisellä! Karavaanarit tukkivat tiet jo varmaan sunnuntai illallalla
Onko se perimmäinen ongelma kuitenkin tavaran ikääntyminen jakeluaseman säiliöissä kun tuntuisi että Veljekset Keskisen bensa on aina parasta omiin kulkupeleihin? Mitä tuoreempaa bensaa niin sen paremmin pelaa kun varaston kiertoaika on lyhyt.
Maanantaina jonottamaan, ilmaista bensaa jaossa Keskisellä! Karavaanarit tukkivat tiet jo varmaan sunnuntai illallalla
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 870
- Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
- Pyörä: no bike only Solifer
- Paikkakunta: -Suomi
Re: BMW G650X
Pyöräänhän käy 95:nen, mutta oletteko käyttäneet sitä ja miten se sillä käy?
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BMW G650X
Täh?oppeS kirjoitti:Pyöräänhän käy 95:nen, mutta oletteko käyttäneet sitä ja miten se sillä käy?
En oo ikinä käyttäny muuta kuin ysiviitosta, venäjällä poikkeustapauksissa 92:sta. Mopo lähtee 95:lla käyntiin +40...-20 asteessa, pitää semmosta hassua pörinää käynnissä ollessaan ja sammuu tarvittaessa. Ei nakuta.
-Ile-
-
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: BMW G650X
98:ssa on vähemmän etanolia, sitä käyttämällä saattaa joissain mopoissa bensaletkut-pumput, imukurkut, kaasarin kalvot ja ruiskun suuttimet kestää paljon pitempään. Parasta kumiosille olisi pienkonebensa, lentokonepuolella Rotaxin boksereita ruokitaankin juuri sillä kun ekohippeilyn vuoksi Shellin V-Poweriin alettiin lisätä etanolia. Kaasarin kalvon tai kurkun repeäminen/pettäminen ilmassa aiheuttaa huomattavasti enempi harmia kuin maantiellä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: BMW G650X
https://www.ncconsumer.org/news-article ... leage.html
Miksi käyttää kalliimpaa bensaa kuin valmistaja ohjeistaa,normaalikäytössä? En nyt pikaiseen löytäny muita tutkimuksia,mutta niitä on tehty ja julkaistu.Saa etsiä jos kiinnostaa...
Lopputulos on että nakutus määrää oktaanitarpeen,eikä ylimääräisestä ole hyötyä. Pientä haittaa joskus kylläkin.(Tehoon ja kulutukseen) Ja seuraava joka ilmottaa tunteneensa persdynossa v powerin tuovan hirmusti lisää tehoa,on hyvä ja menee dynoon sen laitteensa kera. Jos kone vaatii pienempää ennakkoa nakutusvaaran takia,oktaanin kohotuksesta on hyötyä.Ahdetut autot nakutus tunnistimineen on hyvä esimerkki millon voi vaikuttaa. Matalapuristeinen mopo,no toisesta ääripäästä.
Mitä viinaan tulee,eiköhän kaikki "nykyaikaiset" laitteet ole tehty kestämään bensassa oleva etanolimäärä,oli sitten 5 tai 10 pinnaa. Se kumikurkku hajoaa jossain välissä jokatapauksessa,edes käyttämättömyys ei sitä estä. Nylon 66(tms) tehdyt tankit ottaa itteensä vedestä jota seisonnassa tuohon absorboituu,mutta tuolle ei oikein mitään voi.Paitsi tyhjentää tankki seisontaan jäädessä. Edes se 98 ei ole ducatin tankkeja pelastanu,jotka on turpoamaan lähteneet...Sensijaan letkut,ruiskusuuttimet jne toimii kyllä.
Tankin sisäiseen letkutukseen on oma materiaalinsa,gatesin karvaletku ei siellä kestä eikä ole koskaan kestänyt.
80 luvun laitteet on oma juttunsa,mutta tämä olikin xchallenge ketju...Ja tuntuu tuo fcr kestävän viinabensaa myös ihan hyvin,huski on sillä menny koko matkan minun omistusaikana. Kuten olettaa sopii,koska polttoainelaitteet joudutaan suunnittelemaan myytävälle polttoaineelle sopivaksi.
Ilmailussa on omat sääntönsä,niitä tuskin kannattaa maakulkuneuvoihin sotkea. Siellä on myös eri kulut... Ja minkä ikäisistä laitteista puhutaan? cesnaa on tehty jostain 60 luvulta,kuinka vanhat vielä lentää? Rotaxin ilmailumoottorit on varmaankin tehty toimimaan ilmailuun myytävällä polttoaineella,ja jos siinä ei ole ollut etanolia,ei sitä ole tarvinnut ottaa myöskään huomioon materiaalivalinnoissa.
Miksi käyttää kalliimpaa bensaa kuin valmistaja ohjeistaa,normaalikäytössä? En nyt pikaiseen löytäny muita tutkimuksia,mutta niitä on tehty ja julkaistu.Saa etsiä jos kiinnostaa...
Lopputulos on että nakutus määrää oktaanitarpeen,eikä ylimääräisestä ole hyötyä. Pientä haittaa joskus kylläkin.(Tehoon ja kulutukseen) Ja seuraava joka ilmottaa tunteneensa persdynossa v powerin tuovan hirmusti lisää tehoa,on hyvä ja menee dynoon sen laitteensa kera. Jos kone vaatii pienempää ennakkoa nakutusvaaran takia,oktaanin kohotuksesta on hyötyä.Ahdetut autot nakutus tunnistimineen on hyvä esimerkki millon voi vaikuttaa. Matalapuristeinen mopo,no toisesta ääripäästä.
Mitä viinaan tulee,eiköhän kaikki "nykyaikaiset" laitteet ole tehty kestämään bensassa oleva etanolimäärä,oli sitten 5 tai 10 pinnaa. Se kumikurkku hajoaa jossain välissä jokatapauksessa,edes käyttämättömyys ei sitä estä. Nylon 66(tms) tehdyt tankit ottaa itteensä vedestä jota seisonnassa tuohon absorboituu,mutta tuolle ei oikein mitään voi.Paitsi tyhjentää tankki seisontaan jäädessä. Edes se 98 ei ole ducatin tankkeja pelastanu,jotka on turpoamaan lähteneet...Sensijaan letkut,ruiskusuuttimet jne toimii kyllä.
Tankin sisäiseen letkutukseen on oma materiaalinsa,gatesin karvaletku ei siellä kestä eikä ole koskaan kestänyt.
80 luvun laitteet on oma juttunsa,mutta tämä olikin xchallenge ketju...Ja tuntuu tuo fcr kestävän viinabensaa myös ihan hyvin,huski on sillä menny koko matkan minun omistusaikana. Kuten olettaa sopii,koska polttoainelaitteet joudutaan suunnittelemaan myytävälle polttoaineelle sopivaksi.
Ilmailussa on omat sääntönsä,niitä tuskin kannattaa maakulkuneuvoihin sotkea. Siellä on myös eri kulut... Ja minkä ikäisistä laitteista puhutaan? cesnaa on tehty jostain 60 luvulta,kuinka vanhat vielä lentää? Rotaxin ilmailumoottorit on varmaankin tehty toimimaan ilmailuun myytävällä polttoaineella,ja jos siinä ei ole ollut etanolia,ei sitä ole tarvinnut ottaa myöskään huomioon materiaalivalinnoissa.
-
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: BMW G650X
Vm. 2009 Rotaxiin vaihdettiin juuri Bingin kaasarin kohot kun eivät enään kellu kun ovat imeneet itsensä täyteen viinaa+vettä. Samat Bingit ovat esim. BMW:llä olleet käytössä . Etanoli itsessään "kuivaa" bensan vedestä ja kerää sen itseensä jolloin seos erittäin hanakasti aiheuttaa korroosiota. Lopullinen huipennus on syksyllä tai talvisäilytyksessä kun etanoli imee itseensä riittävästi vettä ja kerrostuu tankin pohjalle vesi-etanoliseoksena, moottori ei käynnisty muuta kuin tankin tyhjäämällä. Samaa paskaa lilluu siten kohokammiossa ja ruiskun pumpussa, suuttimissa ja paperisessa bensafiltterissä. Lentokoneessa on bensatankissa sentään vesihana, mopoissa ei ole.
Aja vaikka pontikalla jos haluat , mutta etanoli bensassa ei todistettavasti pidennä yhdenkään sen kanssa tekemisissä olevan komponentin elinikää.
Aja vaikka pontikalla jos haluat , mutta etanoli bensassa ei todistettavasti pidennä yhdenkään sen kanssa tekemisissä olevan komponentin elinikää.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 870
- Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
- Pyörä: no bike only Solifer
- Paikkakunta: -Suomi
Re: BMW G650X
Palaan vielä polttoainesuodattimen vaihtoasiaan. Oletteko vaihtaneet/ vaihdattaneet?
Tiedustellessani asiaa bemarin huollosta kertoivat ettei huolto- ohje tunne koko asiaa eli polttoainesuodattimen vaihtoa ja jos sen meinaa vaihtaa,niin pitää ostaa koko paketti n 450€ eli ei myydä irrallisena itse polttoainesuodatinta!
Mahle original 315 polttoainesuodatin, joka tarkoitettu bmw moottoripyöriin, maksaa ainoastaan 24 € Varaosaliikkeessä ja on heti seuraavana päivänä noudettavissa.
Outoa todella. Itsellä bemarin myymä cd- huoltomanuaali, jossa nimenomaan neuvotaan kuinka polttoainesuodatin vaihdetaan.
Mikä sitten on parasta- vaihdattaako ko suodattimen vai ei? Kilometrejä nyt 41 tkm.
Tiedustellessani asiaa bemarin huollosta kertoivat ettei huolto- ohje tunne koko asiaa eli polttoainesuodattimen vaihtoa ja jos sen meinaa vaihtaa,niin pitää ostaa koko paketti n 450€ eli ei myydä irrallisena itse polttoainesuodatinta!
Mahle original 315 polttoainesuodatin, joka tarkoitettu bmw moottoripyöriin, maksaa ainoastaan 24 € Varaosaliikkeessä ja on heti seuraavana päivänä noudettavissa.
Outoa todella. Itsellä bemarin myymä cd- huoltomanuaali, jossa nimenomaan neuvotaan kuinka polttoainesuodatin vaihdetaan.
Mikä sitten on parasta- vaihdattaako ko suodattimen vai ei? Kilometrejä nyt 41 tkm.
Re: BMW G650X
Mikäs tässä nyt mietityttää?oppeS kirjoitti: Mikä sitten on parasta- vaihdattaako ko suodattimen vai ei? Kilometrejä nyt 41 tkm.
Useimmiten suodatin vaihdetaan ennen kuin se on tukossa. Jos asia vaivaa, niin vaihtoon vaan, saat rauhan. Näin minä ainakin teen.
Happi
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BMW G650X
No enpä ole vielä vaihtanut ko. suodatinta +80 tkm ajettuun pyörään. Muoviset bansatankit näissä on ja jos nyt vähänkään tankatessa pitää huolen streriiliydestä niin tuskin sinne kovin paljoo irtopartikkeleita on päässy. Tietty suotimen vaihto kannattaa ennen tukkeutumista niinku Happi kirjoitti.
Näin yleisesti ottaen foorumeita paljon lukeneena... Ajan väärillä bensoilla, väärillä öljyillä, väärillä renkailla ja väärillä ilmanpaineilla. Käytän myös liian vähän suojavarusteita ja vääränlaisia ajovarusteita ja vääränlaisia laukkuja eli älkää nyt helvetti mallia minusta ottako mitä tulee pyörien huoltohin tai ylipäätään yhtään mihinkään.
-Ile-
Näin yleisesti ottaen foorumeita paljon lukeneena... Ajan väärillä bensoilla, väärillä öljyillä, väärillä renkailla ja väärillä ilmanpaineilla. Käytän myös liian vähän suojavarusteita ja vääränlaisia ajovarusteita ja vääränlaisia laukkuja eli älkää nyt helvetti mallia minusta ottako mitä tulee pyörien huoltohin tai ylipäätään yhtään mihinkään.
-Ile-