BMW G650X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

an13
Viestit: 1089
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja an13 »

Kokeile tehdä TPS reset eli kaasun asentoanturin nollaus jos sen arvot on väärin eikä "löydä" tyhjäkäyntiä:
https://advrider.com/f/threads/bmw-g650 ... t-33130975
Miro_T
Viestit: 19
Liittynyt: To Syys 03, 2015 8:26 pm
Pyörä: g650 xchallenge

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Miro_T »

oppeS kirjoitti:Käyntihäiriöitä! Onko viime kirjoitusten jälkeen tullut uutta tietoa seuraavanlaiseen ongelmaan.
Kauppareissulla takaisin tullessa pyörä sammui, ei käynyt tyhjäkäyntiä . Sain käyntiin ja kierroksia lisäämällä en päästänyt tyhjäkäynnille ja pääsin kotio. Seuraavana aamuna lähti ongelmitta käyntiin ja kävi hyvin tyhjäkäynnillä. Ajettuani tovin tuntui ettei anna vastinetta kaasulle. Tankki oli kohta menossa varatankille. Tankkasin pyörän ja tovin ajettua pelasi häiriöittä. Seuraavana päivänä tein päiväreissun.
Menomatkalla n. 120 km pyörä pelasi moitteetta. Takaisintullessa 100 km Ok, sitten huonokuntoinen metsäautotie, jossa joutui pienellä vaihteella jurraamaan, pyörä sammui ja taas huonokäyntinen eli ei käynyt tyhjäkäynnillä. Mikä neuvoksi? Onko tankissa roskaa, joka tukkii polttoainejärjestelmän ? Pitäisikö tankkihuuhdella ( maksaa yli 200€ töineen).
Katsoin huoltocd:tä ja polttoainepumppuyksikössä on fuel filtter. Onkohan se tukkeutunut ja aiheuttaa häiriöitä? Auttaako sen vaihto ja onko kallis? Tankkia on varmaan turha tyhjentää ja huuhtoa, kun fuel filtterin pitäisi estää roskien pääsy vai mitä sanotte.
Itsellä katosi kerran tyhjäkäynti reissun päällä, lähdin huoltikselta ja risteyksissä sammui välittömästi kun kaasun päästi. Aikana ajelin, mutta muutaman risteyksen jälkeen alkoi tympäisemään liiaksi. Tienvarressa googlaillessa kokeilin tuota ylemmässä viestissä ehdotettua, mutta siitä ei silloin ollut apua. Löytyi sitten joltain foorumilta vaihtoehtoinen tapa https://advrider.com/f/threads/bmw-g650 ... t-14312831
- Virta pois, kaasu täysin auki
- Pidä kaasu auki ja käännä virta päälle (Kaasuläpän seudulta kuului tässä vaiheessa ääntä, tyhjäkäyntiventtiili haki vissiin asentoa)
- Odota jonkin aikaa kaasu auki ja virta päällä (Taisi jossain vaiheessa loppua äänet kaasuläpän suunnalta ja/tai loppua merkkivalojen vilkkuminen)
- Pidä kaasu vieläkin auki ja käännä virta pois päältä
- Tämän jälkeen voit päästää kaasun pois ja kokeilla käynnistää.

Tämän jälkeen pyörä kävi tyhjäkäyntiä normaalisti eikä syystä tai toisesta ole hukannut tyhjäkäyntiä muutamaan vuoteen :shock:
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Kiitos neuvoista!
Ohessa kuvakaappaus vielä, jossa näkyy pottoainesuodatin. Oletteko vaihtaneet/ vaihdattaneet sitä?
Löysin arkistojeni kätköistä printtauksen suoritetuista takaisinkutsuista.
Liitteet
718D39D0-DF7F-4647-80BA-9ED6129CF1DA.jpeg
Viimeksi muokannut oppeS, Pe Heinä 10, 2020 11:25 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
an13
Viestit: 1089
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja an13 »

Jos bensafiltterin ottaa irti eli aukaisee tankin kannen, kannattaa samalla tarkastaa missä kunnossa kannen läpi menevä sähköliitin on. Tyyppivikana sen hapantuminen tai heiluminen jolloin bensapumpulle ei mene sähköä. Saataa joutua kolvaamaan pinnejä uusiksi.
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Tehdyt takaisinkutsut.
Liitteet
25C9D473-C5DD-4579-9365-20FFA72D55B0.jpeg
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Minkä aseman bensaa käytätte ? Itse Nesteen 98:a.
Sotkamo lehdestä bongasin 3.7.2020 kirjoitetun artikkelin, jossa epäiltiin ST1:n bensaa.
Liitteet
B2BC0CD8-BA5B-4EB7-89BD-9D0A602CDAD4.jpeg
maja2
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Kyllä jotain perää näissä bensojen eroissa on, mutta itselle kävi niinpäin että paikallisen Nesteen 98 sai Betan täristämään niin että peileistä ei nähnyt enään mitään.
Onko se perimmäinen ongelma kuitenkin tavaran ikääntyminen jakeluaseman säiliöissä kun tuntuisi että Veljekset Keskisen bensa on aina parasta omiin kulkupeleihin? Mitä tuoreempaa bensaa niin sen paremmin pelaa kun varaston kiertoaika on lyhyt.
Maanantaina jonottamaan, ilmaista bensaa jaossa Keskisellä! Karavaanarit tukkivat tiet jo varmaan sunnuntai illallalla :-)
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Pyöräänhän käy 95:nen, mutta oletteko käyttäneet sitä ja miten se sillä käy?
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

oppeS kirjoitti:Pyöräänhän käy 95:nen, mutta oletteko käyttäneet sitä ja miten se sillä käy?
Täh?

En oo ikinä käyttäny muuta kuin ysiviitosta, venäjällä poikkeustapauksissa 92:sta. Mopo lähtee 95:lla käyntiin +40...-20 asteessa, pitää semmosta hassua pörinää käynnissä ollessaan ja sammuu tarvittaessa. Ei nakuta.

-Ile-
maja2
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja maja2 »

98:ssa on vähemmän etanolia, sitä käyttämällä saattaa joissain mopoissa bensaletkut-pumput, imukurkut, kaasarin kalvot ja ruiskun suuttimet kestää paljon pitempään. Parasta kumiosille olisi pienkonebensa, lentokonepuolella Rotaxin boksereita ruokitaankin juuri sillä kun ekohippeilyn vuoksi Shellin V-Poweriin alettiin lisätä etanolia. Kaasarin kalvon tai kurkun repeäminen/pettäminen ilmassa aiheuttaa huomattavasti enempi harmia kuin maantiellä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja ceevu »

https://www.ncconsumer.org/news-article ... leage.html

Miksi käyttää kalliimpaa bensaa kuin valmistaja ohjeistaa,normaalikäytössä? En nyt pikaiseen löytäny muita tutkimuksia,mutta niitä on tehty ja julkaistu.Saa etsiä jos kiinnostaa...
Lopputulos on että nakutus määrää oktaanitarpeen,eikä ylimääräisestä ole hyötyä. Pientä haittaa joskus kylläkin.(Tehoon ja kulutukseen) Ja seuraava joka ilmottaa tunteneensa persdynossa v powerin tuovan hirmusti lisää tehoa,on hyvä ja menee dynoon sen laitteensa kera. Jos kone vaatii pienempää ennakkoa nakutusvaaran takia,oktaanin kohotuksesta on hyötyä.Ahdetut autot nakutus tunnistimineen on hyvä esimerkki millon voi vaikuttaa. Matalapuristeinen mopo,no toisesta ääripäästä.

Mitä viinaan tulee,eiköhän kaikki "nykyaikaiset" laitteet ole tehty kestämään bensassa oleva etanolimäärä,oli sitten 5 tai 10 pinnaa. Se kumikurkku hajoaa jossain välissä jokatapauksessa,edes käyttämättömyys ei sitä estä. Nylon 66(tms) tehdyt tankit ottaa itteensä vedestä jota seisonnassa tuohon absorboituu,mutta tuolle ei oikein mitään voi.Paitsi tyhjentää tankki seisontaan jäädessä. Edes se 98 ei ole ducatin tankkeja pelastanu,jotka on turpoamaan lähteneet...Sensijaan letkut,ruiskusuuttimet jne toimii kyllä.
Tankin sisäiseen letkutukseen on oma materiaalinsa,gatesin karvaletku ei siellä kestä eikä ole koskaan kestänyt.
80 luvun laitteet on oma juttunsa,mutta tämä olikin xchallenge ketju...Ja tuntuu tuo fcr kestävän viinabensaa myös ihan hyvin,huski on sillä menny koko matkan minun omistusaikana. Kuten olettaa sopii,koska polttoainelaitteet joudutaan suunnittelemaan myytävälle polttoaineelle sopivaksi.

Ilmailussa on omat sääntönsä,niitä tuskin kannattaa maakulkuneuvoihin sotkea. Siellä on myös eri kulut... Ja minkä ikäisistä laitteista puhutaan? cesnaa on tehty jostain 60 luvulta,kuinka vanhat vielä lentää? Rotaxin ilmailumoottorit on varmaankin tehty toimimaan ilmailuun myytävällä polttoaineella,ja jos siinä ei ole ollut etanolia,ei sitä ole tarvinnut ottaa myöskään huomioon materiaalivalinnoissa.
maja2
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Vm. 2009 Rotaxiin vaihdettiin juuri Bingin kaasarin kohot kun eivät enään kellu kun ovat imeneet itsensä täyteen viinaa+vettä. Samat Bingit ovat esim. BMW:llä olleet käytössä . Etanoli itsessään "kuivaa" bensan vedestä ja kerää sen itseensä jolloin seos erittäin hanakasti aiheuttaa korroosiota. Lopullinen huipennus on syksyllä tai talvisäilytyksessä kun etanoli imee itseensä riittävästi vettä ja kerrostuu tankin pohjalle vesi-etanoliseoksena, moottori ei käynnisty muuta kuin tankin tyhjäämällä. Samaa paskaa lilluu siten kohokammiossa ja ruiskun pumpussa, suuttimissa ja paperisessa bensafiltterissä. Lentokoneessa on bensatankissa sentään vesihana, mopoissa ei ole.

Aja vaikka pontikalla jos haluat , mutta etanoli bensassa ei todistettavasti pidennä yhdenkään sen kanssa tekemisissä olevan komponentin elinikää.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Palaan vielä polttoainesuodattimen vaihtoasiaan. Oletteko vaihtaneet/ vaihdattaneet?

Tiedustellessani asiaa bemarin huollosta kertoivat ettei huolto- ohje tunne koko asiaa eli polttoainesuodattimen vaihtoa ja jos sen meinaa vaihtaa,niin pitää ostaa koko paketti n 450€ eli ei myydä irrallisena itse polttoainesuodatinta!
Mahle original 315 polttoainesuodatin, joka tarkoitettu bmw moottoripyöriin, maksaa ainoastaan 24 € Varaosaliikkeessä ja on heti seuraavana päivänä noudettavissa.

Outoa todella. Itsellä bemarin myymä cd- huoltomanuaali, jossa nimenomaan neuvotaan kuinka polttoainesuodatin vaihdetaan.

Mikä sitten on parasta- vaihdattaako ko suodattimen vai ei? Kilometrejä nyt 41 tkm.
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Happi »

oppeS kirjoitti: Mikä sitten on parasta- vaihdattaako ko suodattimen vai ei? Kilometrejä nyt 41 tkm.
Mikäs tässä nyt mietityttää?
Useimmiten suodatin vaihdetaan ennen kuin se on tukossa. Jos asia vaivaa, niin vaihtoon vaan, saat rauhan. Näin minä ainakin teen.

Happi
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

No enpä ole vielä vaihtanut ko. suodatinta +80 tkm ajettuun pyörään. Muoviset bansatankit näissä on ja jos nyt vähänkään tankatessa pitää huolen streriiliydestä niin tuskin sinne kovin paljoo irtopartikkeleita on päässy. Tietty suotimen vaihto kannattaa ennen tukkeutumista niinku Happi kirjoitti.

Näin yleisesti ottaen foorumeita paljon lukeneena... Ajan väärillä bensoilla, väärillä öljyillä, väärillä renkailla ja väärillä ilmanpaineilla. Käytän myös liian vähän suojavarusteita ja vääränlaisia ajovarusteita ja vääränlaisia laukkuja eli älkää nyt helvetti mallia minusta ottako mitä tulee pyörien huoltohin tai ylipäätään yhtään mihinkään.

-Ile-
Vastaa Viestiin