Alta Motors Redshift EX

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Alta Motorsilta on tullut enduroversio heidän Redshiftistään. Tässä alkaa sähköenduro olla jo sitä, millä useimmat meistä tulisivat toimeen spoorinkierrossa. Huipputeho pikkunelarimaiset 40 Hp, vääntöä hulppeat 163 Nm (enemmän kuin 1290 Super Adventuressa), paino 124 kg, toimintasäde 3 tuntia ja latausaika 2,5 tuntia. Alusta WP ja jarrut Brembot. Ei luulisi Euro4:kaan olevan sähköpyörälle ongelma Eurooppaan tuontia ajatellen. Vähän ihmetyttää, miksei KTM tee tällaista vaan sitkeästi jatkavat alimittaisella Freeride E:llä.

https://www.altamotors.co/redshiftex#redshift-ex

Kuva

Kuva
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Alkuun kitinää, pahoittelut siitä. Nuo sähköpelien vääntöjen vertaaminen poltsikkapeleihin ei oikein kerro mitään. Tuolla väännöllä saavutetaan 40 hummaa n.1700rpm kohdalla, siitä ylöspäin täytyy väännön pudota kulmakertoimella 1/1, minkä se luultavasti tekeekin.
Tämä ei sinänsä ole paha asia, mutta kuvannee luonne-eroa.
Vaan juu, tuo vaikuttaa vehkeeltä jolla voisi jo harrastaakkin, sai itse asiassa pohtimaan vaihtoehtoa että jos joskus vielä pikkumopon ostan, ostankin sähköisen.
Pitäisi päästä testaamaan pitkän kaavan mukaan. SähköKotarissa perseintä oli se että pyörästä loppui virta paljon ennen kuskia.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja jaa »

Mulle suurin kitinä on, että myyntiä on vaan ison veen takana. Muutoin näyttää kyllä semmoselle joka kiinnostaisi. (Ja taas pyyhkii tyhjällä lompakolla otsaansa.)
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja TTA »

Suurin ongelma näissä on akkujen kesto. Pehmeässä suossa, crossiradalla ja räppäilyssä akku on tyhjä hetkessä ja sitten taas latailemaan moneksi tunniksi. Lisäakku niin kallis ettei tee heti mieli ostaa varalle toista.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja ttv »

Eihän se olemassa oleva akkuteknologia oikein näihin laitteisiin järkevästi veny. Mutta hienoa että on Altan tapaisia firmoja jotka tekee pioneerityötä.

Alta on tehnyt akkupaketin 18650-kennoista ja saanut sullottua niitä pakettiin melkein 400 kipaletta. Laatukennot näkyy myös kustannuksissa, vara-akun hinta on 3199 $ ja se menee todennäköisesti ihan omakustannehintaan.

Akku on 5,8 kWh eli siinä on tuoreena suunnilleen 123 % enemmän kapasiteettia kuin sähkö-Freeridessa.

Patterimopossa on se perusongelma että pyörän luonne muuttuu sitä mukaa kun akku tyhjenee. Keula ei enää kevene samalla tavalla ja kaasuun vastaavuus pehmenee. Ehkä siksi Alta lupaa Redshift EX:n kapasiteetiksi "Vet & Backyard Moto"-käytössä (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan) 20 minuuttia. Ajatuksena on ilmeisesti luvata että vähintään sen aikaa laulu raikaa tasalaatuisena. Ja varmaan käytännössä pidempäänkin koska Redshiftin krossiversiossa oli tavoitteena 30 minuutin erät.

Ehkä tuolla harrastaja saisi vetäistyä akullisella tunnin treenin Suomi-enskaa? Sähkö-Freeridella se vaatii pari akkua.

Luvattu huipputeho on tarjolla vain lyhyinä piikkeinä ettei laitteet sula, jatkuva teho on 25 hp.

Eihän toi ihan jokamiehen laite ole kun hinta on jenkeissä 15,495 $. Vertailun vuoksi Freeride E-XC:n listahinta on siellä 8,299 $.

Suomessa alvillisena pyörä + vara-akku olisi reilu 20 tonnia :shock:
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuon kuntoilullinen ongelmahan ratkeaisi tuplaamalla akkukapasiteetti.
Lisä paino tyhjentää kuskia nopeampaan ja tupla-akut saa mopon kestämään tuplasti kauempaan = käyttövalmis peli :)
Sinun kanssahan taidettiin Hansiksella turista pari viikkoa sitten?
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja ttv »

skuikka kirjoitti:Sinun kanssahan taidettiin Hansiksella turista pari viikkoa sitten?
Yes sir, sama mies. Oli ilo ja kunnia seurata Superin keijukaismaista etenemistä maastossa :P

Siellähän se yksi hurja kolistelee patteri-Freeridella varsin ripeää kyytiä. Valitteli hiljan että että ei kestä akku enää kuin 1,5 kierrosta treeniä terävänä, sen jälkeen alkaa tulla patit silmille.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja meikä »

Kyllähän tuommoinen hyvin rajattuun käyttöön sopii varmasti mainiosti. Suomenska jossa ei tehoa paljon käytetä varmaan toimii kaikkein parhaiten, taajama-ajon jälkeen. Kun kuskien ajotyyli ja vauhti vaihtelee niin toimivuutta voi aika suoraan tarkkailla oman pyörän tankista. Jos polttoainetta ei ajossa juuri kulu niin ei kulu sähköäkään. Mutta jos järvenselälle kun tuolla lähtisi hankeen niin ei kauas rannasta pääsisi, vastarannasta puhumattakaan.

Kiva olisi altaa kokeilla ja jos ei rahasta kiinni olisi niin kyllä tuommoinen pitäisi kauppakassina olla. Itselle enskapyörä on nimenomaan yleispätevä seikkailulaite, mutta monella on vaikka pikkunelari kivikkoon ja isompi pyörä muualle joten miksei sähköpyöräkin.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Harley-Davidson investoi Alta Motorsiin:

https://www.asphaltandrubber.com/news/h ... torcycles/

Tarkoittaakohan tämä tulevaisuudessa valuraudasta tehtyjä vähän isoa Gessua painavampia crossipyöriä vielä nykyistäkin lyhyemmällä akun kestolla? No leikki sikseen. Ymmärrettävä yhteistyökuvio Alta-Motorsille siinä mielessä että mantereen toinen moottoripyörävalmistaja eli Polaris Indian brändillään omistaa jo sähköpyörävalmistaja Brammon, joten muitakaan vaihtoehtoja ei ollut siellä suunnalla tarjolla. H-D on myös kovasti uhonnut investoivansa sähköiseen tulevaisuuteen, joten jostain sen oli hankittava osaamista. Parhaimmillaan tämä voi tarkoittaa myös, että Alta Motorsin valikoima tulisi myyntiin myös Eurooppaan H-D:n jälleenmyyjien kautta. Tosin tätä vähän epäilen, kun perus H-D harrastaja on tyypillisesti aika lailla vastakohta enska- ja crossiharrastajalle eikä myyjäväkikään taida olla sen monisuuntautuneempaa (tähän saattaa Motormannin suunnalta tulla jotain huomautusta :D ).

Yhtenä uhkakuvana on myös, että H-D ei ole kertaakaan onnistunut alibrändien hankinnassa. Aikanaan Aermacchit haudattiin eikä Buellille käynyt yhtään paremmin. Palaavat aina vaan takaisin siihen ainoaan hommaan, jonka osaavat, eli customien ja logollansa varustettujen nahkahepeneiden myyntiin. Pahimmillaan H-D antaa kuoleman suudelman lupaavalle pikkumerkille.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Alta Motorsin taru on ainakin toistaiseksi jäissä.

http://www.xracing.fi/yleista-alalta/uu ... -20181018/
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja meikä »

Jani M kirjoitti:Alta Motorsin taru on ainakin toistaiseksi jäissä.

http://www.xracing.fi/yleista-alalta/uu ... -20181018/
Harmillista, mutta hyvin tavallista ja ennustettavaa. Jos vähän lonkalta ampuu syitä, niin alta motors ostaa komponentit täyteen hintaan ulkopuolelta, ei vain alustaa, jarruja jne., vaan myös sen kriittisen sähkötekniikan eli akkunsa, moottorinsa, moottorinohjaimensa. Se mitä he itse luultavasti valmistavat on aivan älyttömän kallis cnc-koneistettu runko (tai vähintäänkin vaikeasta valuosasta koneistettu) ja sen muut eksoottisen näköiset alumiinipalikat. Ei siinä kauheasti jää liikkumavaraa firmalle. Sitten kun joku H-D on miettinyt yhteistyötä ja aikansa funtsinut ja tajunnut että altankin kriittiset osat tulevat itse asiassa muilta kovemman luokan sähkötekijöiltä, tuskin altalla olisi lopulta mitään annettavaa muille merkeille. Yritys hyvä ja jos siinä se 50 miljoonaa taalaa on rahaa kerätty ja poltettu muutamassa vuodessa niin voihan sitä hattua jos siitäkin jostaa yhdessä teollisuushallissa pyörivälle firmalle. Forumit ja lehdet pitkiinsä hypetetty joten kai sille brändillekin voi jonkun rahan arvoa jo laskea?

e: Ja lisäksi mopo oli ilmeisen toimiva ja homma kaatuu lähinnä markkinoiden puutteeseen liian kovan hinnan ja rajoitetun suorituskyvyn vuoksi. Kilpailijoitakaan ei juuri ole.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Lopullinen niitti Alta Motorsille: Bombardier osti sen patentit, joten tuotantoa ei pysty enää käynnistämään uudelleen kukaan muukaan.

https://www.asphaltandrubber.com/news/b ... ta-motors/
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Alta Motors Redshift EX

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Alta Motorsin taru on saamassa ainakin jollakin lailla jatkoa, kun Bombardier on tuomassa Can-Am merkillä sähköisiä malleja markkinoille. Offroadmallilla ei näytä ulkoisesti olevan enää mitään tekemistä vanhan Alta Motors Redshifitn kanssa, eli patenttien hyödyntäminen on jäänyt korkeintaan sähkötekniikkaan. Tästä uudesta patenttihakemuksesta ja ensimmäisestä teaservideosta pyörien julkistukseen ja markkinoille tuloon saattaa mennä vielä hyvä tovi.

https://www.cycleworld.com/story/motorc ... otorcycle/

https://www.rideapart.com/news/575920/c ... ikes-2024/
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin