KTM 1290 Super Adventure R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Viuh kirjoitti: Ma Elo 23, 2021 11:20 pm 175 senttisenä olen ollut tähän tyytyväinen mutta noi tuntuu olevan niin henkilökohtaisia juttuja että paha suositella oikein mitään. https://www.xlmoto.fi/_pid-9716F?v=265 ... lsrc=aw.ds
Joo, näinhän se on, että suosittelut on hiukan hankalia näissä. Silti ajattelen, että ehkä sillä jotain suuntaa saisi omille ajatuksille.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
viljami
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Marras 08, 2010 11:44 am
Pyörä: KTM640ADV/1290SAR

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja viljami »

Stefa74 kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 6:42 pm Eiköhän se tule kuntoon kun kaikki tiivisteet vaihtuu. Taitaa olla lähes kaikissa 2017 isoissa kotareissa (ainakin alkuvuodesta tehdyissä) alkujaan laitettu väärät O renkaat/tiivisteet tehtaalla/alihankkijalla jotka eivät ole tarkoitettu dot4 jarrunesteelle. Noissa kun käytettiin aiemmin mineraaliöljyä, ja vuodeksi 2017 vaihtui jarruneste kytkimeen. Melko iso moka.
Oliko tässä kyseessä slave sylinterin vai myös masterin tiivisteistä? Käytin juuri omani 2017 1290SAR:n merkkihuollossa ja pyysin tarkistamaan asian ennen kuin vaihtavat kytkinnesteet. Heillä ei ollut tietoa asiasta ja dot5.1 jarrunestettä pistivät. Maguran master sylinteri ja kannessa dot 4 or 5.1.

KTM part finderissa myös 2017 mallille tarjoaa dot5.1 jarrunestettä https://sparepartsfinder.ktm.com/Compon ... gine=False
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Onko kenelläkään tietoa, saako tästä vehkeestä mistään ulkoiselle laitteelle ulos nopeuspulssia? Ei ihan ensimmäisenä viitsisi lähteä kaivertamaan anturien piuhoja tai liittimiä. Nurkissa pyörii yksi käyttämätön Pro-Oiler ja ajattelin, että olisi sen viskannut sen voitelemaan takakumia parempien sladien toivossa. Ei vaan huvittaisi viritellä sitä magneettia rataskilpeen ja anturipiuhaa (hajoamaan) swingiin.

Toki tuohon proileriin on olemassa GPS-moduuli, mutta ensin katsotaan olemassa olevilla hiluilla toteututtaminen.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Itse kysymykseen en osaa vastata mutta eikös eturattaaseen mene näppärästi magneetti epoksiliimalla kiinni?
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Pitäis hommata toinen magneetti, kun on kaksi vannesarjaa. Sen ei tosin luulisi olevan vaikeaa, siis löytää jotakuinkin sopiva magneetti. Mutta ajatus oli, että ei tarvitsisi noita ylimääräisiä piuhoja viritellä.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eikös Savossa ratas ole se piikikäs ja pyörä se kumipäällysteinen? :D
Eli siis meinaan että siihen vetarin päässä pyörivään eturattaaseen liimaisi. Se pyörii about kolminkertaisella nopeudella pyöriin verrattuna mutta olettaisin rasvarin sen kanssa pärjäävän.
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

skuikka kirjoitti: La Helmi 26, 2022 11:14 pm Eikös Savossa ratas ole se piikikäs ja pyörä se kumipäällysteinen? :D
Eli siis meinaan että siihen vetarin päässä pyörivään eturattaaseen liimaisi. Se pyörii about kolminkertaisella nopeudella pyöriin verrattuna mutta olettaisin rasvarin sen kanssa pärjäävän.
En tiedä, mistä sain päähäni, että olet Pohjanmaalta :lol:
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Å kirjoitti: Ti Maalis 01, 2022 12:17 pm
En tiedä, mistä sain päähäni, että olet Pohjanmaalta :lol:
Sori nyt pohjalaiset jos luette tätä mutta mietin juuri että pitäisikö tästä loukkaantua. :D
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Olen yrittänyt hakea tietoa tähän interwebistä onnistumatta. Onko kellään tietoa, voiko alkuperäiset keulaputkien korkit korvata suoraan EXC-F -mallin XPLOR-keulan korkeilla? Vai meneekö virittelyksi ja säätämiseksi? Eikös nämä 1290 XPLOR-putket ole jotakuinkin samat perusrakenteeltaan? Ei varmaan esijännnityksen perusasetus mene heittämällä, mutta kunhan jousi ei ole liian pitkä pikasäätökorkille, niin esijännityshelojen kanssa pystyy aina pelaamaan (jos ei muuta niin sorvin ääressä).

Jaa miksi tätä mietin? No esijännityksen säätö ilman avainta on aika kiva ominaisuus, vaikka pyörän mukana kulkeekin pieni avain säätöä varten.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Japit »

Onko kellään ollut mitään ongelmia latauksen/akun kanssa? Omassa oli jotenkin virrat päässyt hiipumaan reilu viikon seisomisen jälkeen. Pyörähti muutaman kerran mutta ei jaksanut lähteä käyntiin. Apuvirralla suoraan akunnapoihin niin hörähti käyntiin samantein. Lähdin suoraan siitä ajelemaan oletuksena että pyörä latailee akkua täydemmäksi. Huomasin muutaman kymmenen kilometrin jälkeen varaustila näytössä oli alle 12v ja laski hieman koko ajan. lisäksi näyttöön pamahti battery teksti. Ei muutakuin äkkiä ympäri ja talliin takaisin. Kotipihassa kone käydessä näytössä oli reilu 10v.
Eli tässä kahden vaiheilla käynkö hakemassa motonetistä uuden akun. Ihmettelen vaan miksi koneen käydessä yleismittarillakin mitattaessa näyttää alle 12v. Pyörä -20 mallinen ja ajettu 15tkm, voiko akku olla oikeasti syynä vai onko jotain merkkikorjaamoa tarvitsemaa vikaa tarjolla. Rikoinko jotain apuvirtaa antamalla, moottorin häiriövalo syttyi apuvirran antamisen jälkeen, oletan että se oli vaan merkki alhaalla käyneestä jännitteestä koska sammui ja pysyi poissa akun irrottamisen jälkeen. Jostain ulkomaan foorumilta löysin että starjumperin käytön jälkeen oli tehnyt samanlaisen ilmiön.
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Happi »

Jos, mopon käydessä jännite on akulla 12 V, niin eihän se silloin lataa. Vika voi olla staattorissa, regussa tai liitoksissa. Voisiko viallinen akku pudottaa latausjännitteen 12 Volttiin? Se kannattaa varmistaa ensin, vaikka en kyllä siihen oikein jaksa uskoa. Itse mittaisin tuleeko staattorilta jännitettä?

Happi
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Japit »

Pyörä viety hinurin kyydissä merkkihuoltoon. Mittauksien jälkeen ilmoitus staattorin olevan rikki. Ei muuta kuin osat tilaukseen ja odottelua. Saa nähdä miten maahantuoja tulisi asiassa vastaan. Pyörän takuu päättynyt 2kk sitten ja prikulleen merkkihuollettu. Ehkä onni että hajosi lähes kotipihassa eikä tulevalla Norjan reissulla.
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Japit kirjoitti: Pe Kesä 17, 2022 5:40 pm Pyörä viety hinurin kyydissä merkkihuoltoon. Mittauksien jälkeen ilmoitus staattorin olevan rikki. Ei muuta kuin osat tilaukseen ja odottelua. Saa nähdä miten maahantuoja tulisi asiassa vastaan. Pyörän takuu päättynyt 2kk sitten ja prikulleen merkkihuollettu. Ehkä onni että hajosi lähes kotipihassa eikä tulevalla Norjan reissulla.
Tuttu juttu. Mulle uusittiin staattori viime kesänä juuri samanlaisen tapauksen seurauksena. Meni takuuseen, kun mopo oli edelleen takuun piirissä. Ilmineerasinkin tästä muutama viesti taaksepäin.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Japit »

Nyt staattori vaihdettu ja toimii hienosti. Maahantuojalle täydet pisteet vastaantulosta. Osat eivät maksaneet mitään vaikka takuu oli 2kk sitten mennyt umpeen, työn joutui maksamaan. Tosiaan -20 mallinen ja 15tkm ajettu jos näitä alkaa enemmän ilmaantumaan.
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Jokos on porukalla ajokokemuksia 2023 mallista? Minä olen sitä paloittelemassa tuolla tallissa tingeltangelien asennusten takia. Tankkia pois ja silleen. Josko pääsiäisviikoilla pääsisi vähän koittamaan.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Vastaa Viestiin