Ktm 1090 Adventure R
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- JuhaL
- Viestit: 852
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: 2019 KTM 1090 Adventure E
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
-
- Viestit: 224
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 6:07 am
- Pyörä: CRF1100L Africa Twin. KTM 350 exc-f
- Paikkakunta: Turku
Re: Ktm 1090 Adventure R
Nyt on kotarin sisäänajo suoritettu ja juuri sopivasti ennen huoltoon vientiä syttyi moottorin vikavalo tauluun. Toivottavasti ei ole enne tulevasta... Vikaa kun ei pysty lukemaan kuin kotarin omalla vikalukijalla, pitää odotella viikon päivät että tietää mitä se jo nyt on herjaamassa. Muuten on kyllä kaikinpuolin miellyttävä pyörä.
Onko kukaan tehnyt sille penkin alla olevalle huohotinmötikälle mitään? Vie yhden työkalupussin verran tilaa...
Onko kukaan tehnyt sille penkin alla olevalle huohotinmötikälle mitään? Vie yhden työkalupussin verran tilaa...
Elämässä ei jaeta uusintoja.
- Ilipo
- Viestit: 408
- Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Ktm 1090 Adventure R
Advriderin puolella ne noita repii pois, mutta Mä en arvaa takuunalaisesta pelistä vielä irroittaa. Aika paljon se tosiaan vie tilaa...sunkku kirjoitti:
Onko kukaan tehnyt sille penkin alla olevalle huohotinmötikälle mitään? Vie yhden työkalupussin verran tilaa...
Re: Ktm 1090 Adventure R
Nojohan on pyörää kerrakseen. Tykkään! Kertokaas mikä vimpain se oli, jolla sai "luistoneston" mikä lie hidastajan piuhan perään, et ei tarveis joka startissa sitä sammuttaa? Muistaakseni meni myös abs:t ofroadmoodiin?
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
KTM 1090 Adventure R 17
- Akilleus
- Viestit: 604
- Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 9:33 am
- Pyörä: KTM 1290 SAR
- Paikkakunta: Littoinen, Lieto
Re: Ktm 1090 Adventure R
Mahrakkohan tarkottaa tätä, käy myös 1090:iin;
https://www.motokeidas.com/shop/tuottee ... 0312953000
terv. Tapsa
https://www.motokeidas.com/shop/tuottee ... 0312953000
terv. Tapsa
"Going somewhere in the middle of nowhere" ex AT, 950Adv, SE, 990Adv Dakar, 1190 Adv R
Re: Ktm 1090 Adventure R
Akilleus. Juurikin tuota! kiitos
Jani
Jani
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
KTM 1090 Adventure R 17
Re: Ktm 1090 Adventure R
Tänään liityin teidän 1090 adve r joukkoon. On kyllä veikeä laite..tekee vaan mieli humpata kaasua ja nauttia äänistä ja väännöstä
-
- Viestit: 224
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 6:07 am
- Pyörä: CRF1100L Africa Twin. KTM 350 exc-f
- Paikkakunta: Turku
Re: Ktm 1090 Adventure R
Moi!
Nyt on kottaraisella karvan yli 8000km takana ja edelleen olen tyytyväinen kyseiseen "heräteostokseeni". Kesäkuun alkupuoliskolla tuli käytyä norjan puolella ja viikon sisään tuli 4000km, joten voitanee todeta, että kyllä tuo matkapyöränä toimii hienosti. Vakiopenkki oli ainakin omalle perseelle sopivan kova, eikä Bepanthenia tarvittu. Renkaina ollut viimeiset 6000km Mitaksen E-07:t jotka totesin hyviksi jo afrikkalaisenkin alla. Pintaa vielä yli puolet, joten voin kyllä suositella.
Varusteina on tällähetkellä gps-tellinki Tomtomille, SW-motechin pehmeät laukut, korkea visiiri, keskiseisontatuki, Leovincen slipari, K&N ilmasuti ja Nemo2 ketjurasvari. Kunhan talvi tulee, pitänee nuo sas-systeemit repiä pois ja koittaa saada ruiskukartta jollakin keinolla hieman rikkaammalle(ehkä Power commander).
En ole vielä päättänyt, hommaanko tähän pyörään lainkaan talvirenkaita, vaikka afrikkalaisessa ne olikin. Lähinnä pyörän korkeus tai meikäläisen persjalkaisuus on aiheuttanut ajatuksia pitää tämä vain kolmen vuodenajan pyöränä. Talvimopo on kyllä erikseen...
Kaikenkaikkiaan hieno peli ja matka jatkuu. Kertokaahan muutkin omista tuntemuksista nyt kun kilometrejä on jo vähän karttunut.
Toni.
Nyt on kottaraisella karvan yli 8000km takana ja edelleen olen tyytyväinen kyseiseen "heräteostokseeni". Kesäkuun alkupuoliskolla tuli käytyä norjan puolella ja viikon sisään tuli 4000km, joten voitanee todeta, että kyllä tuo matkapyöränä toimii hienosti. Vakiopenkki oli ainakin omalle perseelle sopivan kova, eikä Bepanthenia tarvittu. Renkaina ollut viimeiset 6000km Mitaksen E-07:t jotka totesin hyviksi jo afrikkalaisenkin alla. Pintaa vielä yli puolet, joten voin kyllä suositella.
Varusteina on tällähetkellä gps-tellinki Tomtomille, SW-motechin pehmeät laukut, korkea visiiri, keskiseisontatuki, Leovincen slipari, K&N ilmasuti ja Nemo2 ketjurasvari. Kunhan talvi tulee, pitänee nuo sas-systeemit repiä pois ja koittaa saada ruiskukartta jollakin keinolla hieman rikkaammalle(ehkä Power commander).
En ole vielä päättänyt, hommaanko tähän pyörään lainkaan talvirenkaita, vaikka afrikkalaisessa ne olikin. Lähinnä pyörän korkeus tai meikäläisen persjalkaisuus on aiheuttanut ajatuksia pitää tämä vain kolmen vuodenajan pyöränä. Talvimopo on kyllä erikseen...
Kaikenkaikkiaan hieno peli ja matka jatkuu. Kertokaahan muutkin omista tuntemuksista nyt kun kilometrejä on jo vähän karttunut.
Toni.
Viimeksi muokannut sunkku, La Heinä 28, 2018 10:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämässä ei jaeta uusintoja.
Re: Ktm 1090 Adventure R
Voiskait sitä muutaman sanan omastakin "heräteostoksesta" sanoa. Tänä kesänä on ajot jäänyt aika vähiin, kun tuo ilma ei vaan yksinkertaisesti houkuta mua ajelemaan. No kohta ne parhaat kelit alkaa . Kaikista pyöristä mitä olen omistanut, niin tämä on yksinkertaisesti minun käyttöön paras. Alusta toimii, ja ajoasento on loistava, myös seisaaltaan on hauska huristella, ja asento hyvä. Tehoa mukavasti, verrattuna edelliseen AT:n joka oli tätä uutta sarjaa dct-askilla.
Selkä jaksaa jopa pikkaisen pidempiäkin reissuja. Hankin siihen myös reklusen, ja nyt en voi paremmasta edes uneksia. Mikään muu pyörä ei oikeastaan saa kuumetta aikaiseksi, ja entisistä on puuttunut aina jotain. Tällä on kiva lähtee pienempiäkin teitä koluamaan, ja sorarallia hararrastamaan. Sitten kun siltä tuntuu voi vaikka motaria suuntaa kotio, eikä tarvii etsii niitä pienempi teitä, että jaksaa ajaa. Se oli noissa pienemmissä pyörissä itselle ongelma. Niillä oli hauskaa kurmuuttaa sorasyheröä, mut "joutui" ajelee samoja reittejä takas. Nyt voi päästellä mistä tykkää. Renkaina TKC80, ja nyt takana joku toinen nappula, en muista mikä mut kuluu kohtuu nopiaan. No antaa kulua.. en mä tkc:lläkään neljäätonnia ole koskaan päässyt, mutta kyllä ne nappulat tuo vaan mukavuutta kun pehmeessä hiekassa, etc ajelee. Testaillaan nyt muitakin nappuloita takana, ja etitään mieleisin. Eteen odottaa unicros, syksyn kuria, mut miettinyt et onkohan liian kepeä näinkin isoon pyörään? Asvaltilla matkamarssi on kuitenkin kohtuu rauhallinen.
Kyselin tuolta Niemitalolta kun reklusea asennettiin että saisiko vähän madallemmaksi, niin onnistunee, ja noin 3cm tippuis penkki. Useampia ovat madaltaneet siellä. Etupalkit alemmas, ja takaiskarille jotain temppuja, mut meinasin että ajelen nyt vielä sen 10k lisää, ja sitten mietin että tarvitseeko madaltaa. Ei mulla vakiokorkeuskaan ole ongelma ollut, mut jos ois sen muutaman sentin matalampi, niin olisi luottoa mettäpoluille enemmän. Maavara tuskin tulisi ongelmaksi, kun en niin pahoissa paikoissa kuitenkaan ryve. Lähinnä kyytiin meneminen jossain metässä, jos on takalaukku (ktm:n) pehmeä, niin joutuu vähän venkslaa että pääsee kyytiin. Jos on kova alusta, niin tapilta pääsee ponnistamaan kyllä hienosti.
Hiekkateillä ofroad-kartta yleensä päällä, ja perusajossa street. Absit toimii hiekkateilläkin, mut fiiliksen mukaan kytken pois. Pitäis se dongle vielä laitella, mut eipä tuossa kauaa mene kun kytkee luistoneston pois.
Suosittelen kyllä koeajelee jos vähänkin kiinnostaa. Mä <3 sillä hetkellä kun ekan ajon ajoin. Vieläkin muistan fiilikset. Täähän tuntuu ajoasennoltaa 450:lta, ja käsiteltävyys 690, ja motti 950:sta! ;D Vaikka painoa, niin sitä ei tunne missään.. Rekluse vielä helpottaa hemmetisti kun alkaa polku pienenee, ja voit keskittyä ajolinjoihin.
Selkä jaksaa jopa pikkaisen pidempiäkin reissuja. Hankin siihen myös reklusen, ja nyt en voi paremmasta edes uneksia. Mikään muu pyörä ei oikeastaan saa kuumetta aikaiseksi, ja entisistä on puuttunut aina jotain. Tällä on kiva lähtee pienempiäkin teitä koluamaan, ja sorarallia hararrastamaan. Sitten kun siltä tuntuu voi vaikka motaria suuntaa kotio, eikä tarvii etsii niitä pienempi teitä, että jaksaa ajaa. Se oli noissa pienemmissä pyörissä itselle ongelma. Niillä oli hauskaa kurmuuttaa sorasyheröä, mut "joutui" ajelee samoja reittejä takas. Nyt voi päästellä mistä tykkää. Renkaina TKC80, ja nyt takana joku toinen nappula, en muista mikä mut kuluu kohtuu nopiaan. No antaa kulua.. en mä tkc:lläkään neljäätonnia ole koskaan päässyt, mutta kyllä ne nappulat tuo vaan mukavuutta kun pehmeessä hiekassa, etc ajelee. Testaillaan nyt muitakin nappuloita takana, ja etitään mieleisin. Eteen odottaa unicros, syksyn kuria, mut miettinyt et onkohan liian kepeä näinkin isoon pyörään? Asvaltilla matkamarssi on kuitenkin kohtuu rauhallinen.
Kyselin tuolta Niemitalolta kun reklusea asennettiin että saisiko vähän madallemmaksi, niin onnistunee, ja noin 3cm tippuis penkki. Useampia ovat madaltaneet siellä. Etupalkit alemmas, ja takaiskarille jotain temppuja, mut meinasin että ajelen nyt vielä sen 10k lisää, ja sitten mietin että tarvitseeko madaltaa. Ei mulla vakiokorkeuskaan ole ongelma ollut, mut jos ois sen muutaman sentin matalampi, niin olisi luottoa mettäpoluille enemmän. Maavara tuskin tulisi ongelmaksi, kun en niin pahoissa paikoissa kuitenkaan ryve. Lähinnä kyytiin meneminen jossain metässä, jos on takalaukku (ktm:n) pehmeä, niin joutuu vähän venkslaa että pääsee kyytiin. Jos on kova alusta, niin tapilta pääsee ponnistamaan kyllä hienosti.
Hiekkateillä ofroad-kartta yleensä päällä, ja perusajossa street. Absit toimii hiekkateilläkin, mut fiiliksen mukaan kytken pois. Pitäis se dongle vielä laitella, mut eipä tuossa kauaa mene kun kytkee luistoneston pois.
Suosittelen kyllä koeajelee jos vähänkin kiinnostaa. Mä <3 sillä hetkellä kun ekan ajon ajoin. Vieläkin muistan fiilikset. Täähän tuntuu ajoasennoltaa 450:lta, ja käsiteltävyys 690, ja motti 950:sta! ;D Vaikka painoa, niin sitä ei tunne missään.. Rekluse vielä helpottaa hemmetisti kun alkaa polku pienenee, ja voit keskittyä ajolinjoihin.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
KTM 1090 Adventure R 17
Re: Ktm 1090 Adventure R
Onkohan kaikki 1090R kuskit ajelemassa vai miksi näistä ei oikein hirveästi löydy tarinoita?
Tässä olen joutessani koittanut googlettaa ja kävin jo orgin puolellakin evakkoretkellä, mutta eipä sielläkään ihmeitä ollut.
Herättääköhän kyseinen laite lähellekään samanlaista ajamisen iloa ja himoa kuin 950SE?
Tässä olen joutessani koittanut googlettaa ja kävin jo orgin puolellakin evakkoretkellä, mutta eipä sielläkään ihmeitä ollut.
Herättääköhän kyseinen laite lähellekään samanlaista ajamisen iloa ja himoa kuin 950SE?
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ktm 1090 Adventure R
Yleisimmät jutut on käsitelty 1190 Adventure -ketjussa, joka on pyörinyt rapiat 5 vuotta.
1090 on vastaava pyörä hieman pienemmällä koneella.
1090 on vastaava pyörä hieman pienemmällä koneella.
Re: Ktm 1090 Adventure R
Pitäisi 15 tkm huollossa käyttää tällä viikolla.
Tähän mennessä huomannut että olisi hieman ohjauslaakeri löysä ja etujarru tuntuu ravistavan.
Muuten toiminut ok. Renkaita tuppaa kulumaan.
Tähän mennessä huomannut että olisi hieman ohjauslaakeri löysä ja etujarru tuntuu ravistavan.
Muuten toiminut ok. Renkaita tuppaa kulumaan.
-
- Viestit: 224
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 6:07 am
- Pyörä: CRF1100L Africa Twin. KTM 350 exc-f
- Paikkakunta: Turku
Re: Ktm 1090 Adventure R
Moro!
Etupää ravistaa täälläkin jarrutettaessa. Tuntuu olevan tyyppivikana näissä kikottimissa. Meikäläisellekin uudet levyt tulossa huollon yhteydessä takuuseen.
Etupää ravistaa täälläkin jarrutettaessa. Tuntuu olevan tyyppivikana näissä kikottimissa. Meikäläisellekin uudet levyt tulossa huollon yhteydessä takuuseen.
Elämässä ei jaeta uusintoja.
Re: Ktm 1090 Adventure R
279 egee kustansi 15 tkm huolto. 2,5 h töitä. Ilmanputsaria ei avattu kun on öljyttävä ja itse hoitanut.
Ohjauslaakeria kirittiin ja ei enää tunnu välys (En tiedä olisiko kiritty ilman ilmoittamista). Samalla vaihdettiin polttoainepumppuun joku päivityssetti,
joka sisälsi ilmeisesti o-renkaita ja uudet suodattimet. (kampanja 60307088050) lukee kuitissa.
Jarrulevyt todettiin hieman kieroiksi huollossa ja nyt sitten odotellaan saako uudet.
Ohjauslaakeria kirittiin ja ei enää tunnu välys (En tiedä olisiko kiritty ilman ilmoittamista). Samalla vaihdettiin polttoainepumppuun joku päivityssetti,
joka sisälsi ilmeisesti o-renkaita ja uudet suodattimet. (kampanja 60307088050) lukee kuitissa.
Jarrulevyt todettiin hieman kieroiksi huollossa ja nyt sitten odotellaan saako uudet.
Viimeksi muokannut Mänäk, La Elo 18, 2018 7:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ktm 1090 Adventure R
Tulipa käytyä koeajamassa tämä 1090R. Hieno pyörä, mutta ei herättänyt erityistä vaihtokuumetta nykyiseen 950SE:hen.
Ajoasento oli tällaiselle vajaa 190cm kuskille hyvä ja riittävän tilava. Tuulilasi ei toiminut tyydyttävällä tavalla missään asennossa eli sille olisi tehtävä jotakin, vaihtoehtoja lienee monia. Pakoääni oli vakioputkella outo tirinä, kuten joku muukin on kommentoinut.
Sivutuulelle pyörä tuntui olevan yllättävän herkkä, melkein verrattavissa Superiin, joten leppoisaan matkantekoon tätä ei ole tarkoitettu.
Mittaristo on selkeä, mutta heijastaa auringonvaloa ikävästi häikäisten kuljettajaa.
Voimaa on riittävästi ja moottorinohjaus toimii huomattavasti nätimmin, kuin vanhoissa 990 moottoriin peristuvissa laitteissa.
Alusta on tuttua WP laatua, joten siltä osin paketti on kunnossa.
Hallintalaitteet muuten ok, mutta Superin kytkin- ja jarrukahvan asentoa ja liikeratoja tuli ikävä. Superissa ne on jotenkin sirommat ja helpommin käytettävissä.
1090R:n jälkeen kävin testaamassa myös 1290SA R:n. Siitä jäi kestohymy päälle, mutta menee offtopiciksi....
Ajoasento oli tällaiselle vajaa 190cm kuskille hyvä ja riittävän tilava. Tuulilasi ei toiminut tyydyttävällä tavalla missään asennossa eli sille olisi tehtävä jotakin, vaihtoehtoja lienee monia. Pakoääni oli vakioputkella outo tirinä, kuten joku muukin on kommentoinut.
Sivutuulelle pyörä tuntui olevan yllättävän herkkä, melkein verrattavissa Superiin, joten leppoisaan matkantekoon tätä ei ole tarkoitettu.
Mittaristo on selkeä, mutta heijastaa auringonvaloa ikävästi häikäisten kuljettajaa.
Voimaa on riittävästi ja moottorinohjaus toimii huomattavasti nätimmin, kuin vanhoissa 990 moottoriin peristuvissa laitteissa.
Alusta on tuttua WP laatua, joten siltä osin paketti on kunnossa.
Hallintalaitteet muuten ok, mutta Superin kytkin- ja jarrukahvan asentoa ja liikeratoja tuli ikävä. Superissa ne on jotenkin sirommat ja helpommin käytettävissä.
1090R:n jälkeen kävin testaamassa myös 1290SA R:n. Siitä jäi kestohymy päälle, mutta menee offtopiciksi....