KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Syncro
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 8:48 am
Pyörä: Exc 500
Paikkakunta: Ii

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Syncro »

Mielellään pitäsin tuon 14 eessä ja vaihtasin alkuperäisen 50 alumiinirattaan isompaan.
Ketjua vaan ei huvittaisi sen takia ostaa..

350 oli 14/52 välitykset ja tykkäsin.

Nuista alumiini rattaista ja niiden kestosta puhutaan mutta omakohtaista kokemusta kulumisesta ei tullut 2500km aikana, toki ajo aika kevyttä.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Itellä vanhemmassa 500:ssa kun nosti tyhjäkäynnin kohtuu korkeaksi niin ei stumppaillut ja käynnistyi erinomaisesti, jopa päitsin pakkasyön jälkeen.

Ja noista alurattahista niin aina joku(nen) keskeyttää esim edellä mainitun päitsin kun ratas solmussa kivi tms osuman jälkeen.
Eipä niitä oikeastaan saa loppuun kulutettua.
antti
Jtre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Touko 29, 2013 12:45 pm
Pyörä: 500 EXC F
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jtre »

Terve.

Löytyiskö keltään huolto / korjaus manuaalia exc-500 -19? Piti kattella venan välyksiä viikonloppuna, mutta eihän se owners manuska semmosia kertonut.
-Janne
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja ttv »

Ne on jemmattu sinne owner's manualin häntäpäähän (Technical data/Engine).

Kuva
Jtre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Touko 29, 2013 12:45 pm
Pyörä: 500 EXC F
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jtre »

Noni. Kiitosta!
-Janne
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Elikkä 2018 EXC 500 (62 tuntia mittarissa). Onko iskarissa rakko vai mäntä ?

https://sparepartsfinder.ktm.com/Result
tuolta koitin vakoilla iskarin purkkukuvasta, mutta eipä ollut tuosta säiliöstä mitään muuta kuin ruuvit.

Hävisi vaimennukset ja typpipaineet oli kait hävinneet öljyn puolelle. Ulospäin ei paljon ole vuotanut.
Kun otin jousen irti ja puristin iskarin kasaan, ei tullut ulos niinkuin se normaalisti tulee jos on paineet tallella. kun avasin säiliön ruuvin niin siellä oli jonkin verran painetta. pumpatessa lorisi ja korisi.... ja säliöstä taisi tulla vähän öljyä, eli jotain on hajalla.

Purkaessa oli se alapään tiiviste patukka huolella kiinni putkessa, prässillä sain sen painettua sisään ja sokan irti. Saa nähdä tuleeko tuosta enää soivaa kampetta.

wanha 525:n iskari ei mahdu tilalle, se on sentin, puoltoista lyhyempi ja yläpää on erilainen eikä mahdu liikkumaan. fok.

ja oletteko vaihtaneet paisuntasäilön johonkin tarvike rakkomalliin?

Keulasta vielä sen verran että siihen laitoin K-Techin mäntäkitin ja siihen olen ollut tyytyväinen kun nyt reilu vuosi on ajoa takana. Alkuperäinen oli vaarallinen viritys.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja ttv »

jiknnn kirjoitti:Elikkä 2018 EXC 500 (62 tuntia mittarissa). Onko iskarissa rakko vai mäntä ?
Välimännällä on vakioiskarin typpisäiliö.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

ttv kirjoitti:
jiknnn kirjoitti:Elikkä 2018 EXC 500 (62 tuntia mittarissa). Onko iskarissa rakko vai mäntä ?
Välimännällä on vakioiskarin typpisäiliö.
ok, eli lienee sama iskari kuin 2017 malleissa ja jostain netin uumenista luin että mäntä olisi muovia. Arvaus on nyt että mäntä on murtunut ja päästänyt kaasut öljyn puolelle.

Pitänee alkaa hommaamaan rakkopönttö tilalle, race techillä näytti olevan moinen normaalilla scrader venttiilillä. Sen saisi itse typetettyä...
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

jiknnn kirjoitti:
ttv kirjoitti:
jiknnn kirjoitti:Elikkä 2018 EXC 500 (62 tuntia mittarissa). Onko iskarissa rakko vai mäntä ?
Välimännällä on vakioiskarin typpisäiliö.
ok, eli lienee sama iskari kuin 2017 malleissa ja jostain netin uumenista luin että mäntä olisi muovia. Arvaus on nyt että mäntä on murtunut ja päästänyt kaasut öljyn puolelle.

Pitänee alkaa hommaamaan rakkopönttö tilalle, race techillä näytti olevan moinen normaalilla scrader venttiilillä. Sen saisi itse typetettyä...
Mjoo, mäntä näyttää ehjältä, alatiivisteen ja typpisäiliön erotusmännän o-renkaat oli melko kuivat. Olisko vuotanut kaasut vaan ohi.
Kuvia virityksestä, fokus ei osunut puhelimella ihan oikein. (Osiin on tiivistynyt jäätä, jos ihmetyttää kuurankukkaset)
https://photos.app.goo.gl/yw6sjcWRCmsYUyYQ9

Kokeilen kasata samoilla rojuilla, jokusen shimmin jos noihin pakkoihin lisäis.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja B12 »

Jos kaasu olisi sekoittunut öljyyn, iskaria avatessa pitäisi pursuta öljyvaahtoa joka reiästä.

Välimännän kummallakin puolella on sama paine, joten se ei ole kummoisellakaan rasituksella. Öljyä ei kaasusäiliössä saa olla. Varmaan siitä on vain kaasu vuotanut pois ruuvin kautta.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

B12 kirjoitti:Jos kaasu olisi sekoittunut öljyyn, iskaria avatessa pitäisi pursuta öljyvaahtoa joka reiästä.

Välimännän kummallakin puolella on sama paine, joten se ei ole kummoisellakaan rasituksella. Öljyä ei kaasusäiliössä saa olla. Varmaan siitä on vain kaasu vuotanut pois ruuvin kautta.
ok, ei ole vaahtoutunutta öljyä vielä vastaan tullut. Purkaessa valutin öljyt ilmausreiästä ja olisko siitä levinnyt siihen paineistusruuvin ympärille ja näytti kuin öljyä olisi valunut typpisäiliöstä. Sisältä säiliö oli kuiva. Sen verran se kuitenkin pumpatessa lurisi, että ilmaa oli sisällä.

Taisi selvitä säikähdyksellä, kun noita shimmejä meinasin keväällä pyöritellä muutenkin ja siksi olisi pitänyt pönttö purkaa. npt-schräderin tunaus typpipöntön pohjaan ja sitten voi itse paineistaa.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

iskarin päämännän stackit
https://photos.app.goo.gl/eCEfpEUB8gi3BgWF6

Comp: 3x40mm,26mm,3x40mm,2x38mm,36mm,
34mm,32mm,30mm,28mm

Rebound: 2x34mm,20mm,2x32mm,30mm,28mm,
26mm,24mm,4x22mm

erotusmännän o-rengas on 5mm paksu , 43-52mm
Syncro
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 8:48 am
Pyörä: Exc 500
Paikkakunta: Ii

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Syncro »

Osaisko joku kertoa mitkä etujouset on vakiona 2019 mallin 500 exc?
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Syncro kirjoitti:Osaisko joku kertoa mitkä etujouset on vakiona 2019 mallin 500 exc?
Eikö manuaali kerro? Ainakin ennen nuissa kaikissa on ollu 75kg kuskin mukaan mitoitetut jouset.
Kura lentää...
Syncro
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 8:48 am
Pyörä: Exc 500
Paikkakunta: Ii

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Syncro »

tertsu kirjoitti:
Syncro kirjoitti:Osaisko joku kertoa mitkä etujouset on vakiona 2019 mallin 500 exc?
Eikö manuaali kerro? Ainakin ennen nuissa kaikissa on ollu 75kg kuskin mukaan mitoitetut jouset.
Ei kerro suoraan mitkä alunperin mutta luultavimmin 4.6nm jotka 75-85kg kuskille eli minun painolle 4.8nm 85-95kg voisi olla sopiva.
Vastaa Viestiin