KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

timpen
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2012 5:32 pm
Pyörä: ktm 690R
Paikkakunta: Nummela

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja timpen »

Moikka.

Mulla on suunnitelmissa kesäkuussa repästä ostohousut jalkaan ja hankkia ensimmäinen exe sarjalainen.
Tässä teille tietäjille kyssäri
Tarkoituksena on ajella spooreja ja makkaranpaisto enskaa. Ei siis mitään mahdotonta taikka suuria maantie ajoja.
Ja olen miettinyt 350 tai 450 exe-f. Mutta kumpi olisi sopiva. Pituutta on 192 ja painoakin sen 110 saappaat jalassa. Jousituksen saa aina kohdalleen. Mutta muuten. Onko jakaa viisautta tai kokemusta asiassa?
Täysillä päälle ja paareilla pois.
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

350 on parempi tai helpompi enskaan ja spooriin. Safarihommiin taas isompi parempi jos tiesiirtymiä tms. helpompaa maastoa. Korkeampi penkki noilla mittasuhteilla ehdoton. Jos Itävallan vehje pitää olla niin Hussen mallisto kannattaa kans tsekata.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

250 nelari kannattaa myös vaikka kokeilla jos mahdollista. Varmasti ei jää ainakaan tehosta kiinni eteneminen enskapolulla. On myös ketterin, sekä kevein peli 4t mallistosta.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja ttv »

Tertsu jo tyhjentävästi vastasikin, jatkeskellaan vielä vähän.

250 nelari on harrastajan Suomi-enskaan melko lailla paras vaihtoehto, ainakin jos kriteerinä on mitata etenemistä kellolla. Ketterä eikä väsytä kuskia liialla repimisellä. Ja vie isoakin ronttia metsässä riittävän ripeästi.

350 on suosituin laite enskasafarifirmoilla ja hyvästä syystä, hyvä kompromissi joka sopii kaikenlaisille kuskeille ja kaikenlaiseen ajoon.

450 vaatii rivakassa kannonkierrossa jo vähän käsiä mutta palkitsee makkaranpaistoajossa senkin edestä. Voi tyhjentää tottumattoman kuskin hihat hankalassa maastossa aika nopeasti.

Kaikilla ajaa ammattimies (tai -nainen) kokoon katsomatta kilpaa vaikka maailmanmestariksi, kaikki sopii harrastajille ja kaikilla ajaa kohtuudella makkaraenduroa.

Ostaa minkä ostaa niin ei se hirveästi pieleen mene. Jos kannonkierto osoittautuu enemmän kiinnostavaksi niin yleensä on ison pyörän ensimmäiseksi ostaneet päätyneet ajan kanssa pienempään, harvoin on käynyt päinvastoin. Jos taas makkaranpaisto on se juttu niin kyllä sorateiden surraaminen kakspuokilla saattaa käydä ajan kanssa tylsäksi.
timpen
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2012 5:32 pm
Pyörä: ktm 690R
Paikkakunta: Nummela

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja timpen »

Kiitos vinkeistä.
Houkuttaa se 350 ihan monipuolisuuden vuoksi. 26kw kyllä pitäisi riittää oman ajoon. Ja kaupan noita on paremmin kun isompia..

Mitäs toi huskin linkku jousitus? Onko se suuresti eroava tuosta perinteisestä?
Täysillä päälle ja paareilla pois.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja ttv »

Linkun ja PDS:n erot on lähinnä makuasioita ja kokonaisuuden kannalta marginaalinen juttu. Toisilla on vahva mielipide puolesta/vastaan ja monille ihan yhdentekevää.

Jos pääset testaamaan molemmat niin aina parempi, sillä se selviää että kummasta tykkää (tai huomaako eroa ollenkaan).

Alustassa ja pyörän käyttäytymisessä on niin monia muuttujia (kuski mukaanlukien) että ei pelkän linkun/PDS:n perusteella kannata hylätä pyörää jos tulee hyvä yksilö vastaan.
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Eikö se linkku ole valtavirtaa ja PDS ainoastaan KTM exc mallien erikoisuus.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja ttv »

Näin o, Kotarin 2-mäntäkummajainen on poikkeus ja linkku standardi.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ite samaa kaliberia, 195/110/42 (ja se ei ole ikä) ja kolmipuokilla ajelen.
Ajo etupäässä crossia ja enskaa, makkaranpaistelua myös silloin tällöin.
En ole kokenut tehonpuutetta safareillakaan, oma mielipide että 450 tai 500 olisi vasta sitten hyvä jos ajosta oikeasti iso osa sorateitä.

Värilasit on syvällä päässä ja nämä on uskokappaleita... Mutta mulle ei ole koskaan husset oikein istunu käteen sillai ko kotarit.
Ajoasento pitkäjalkasella on takana ja hussen sivumuovit tulee mulle 'haitoille' kun leventyy takaosasta reilummin.
Olen muodostanu itelleni semmosen uskotteluteorian, että pitkällä kuskilla kotari on parempi, lyhyempi voi helpommin löytää autuuden molemmista.

Reilusti jäykkää jousta vaan alle ja paluuvaimennuksen simmaus ainaki vastaamaan sitä niin alusta kyllä taittuu. Itellä 72-75-78 takana ja 48 eessä.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
timpen
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2012 5:32 pm
Pyörä: ktm 690R
Paikkakunta: Nummela

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja timpen »

Kiitoksia vinkeistä. Hyviä neuvoja ja käväsen koeajamassa paria pyörää, mikä istuu parhaiten.
Täysillä päälle ja paareilla pois.
Syncro
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 8:48 am
Pyörä: Exc 500
Paikkakunta: Ii

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Syncro »

Olisko heittää vinkkiä parempaan jakkaraan pitemmälle reissulle?
Kokeiltuna on nyt orkkis penkki, acerbis x seat soft ja powerparts madalluspenkki mutta nämä ei sovellu mun persiille kauaa istuskella..
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Mites jos muokkais alkuperäistä? Kaveri teetätti geelipehmusteet omaansa verhoilijalla hiukkavaarassa.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Sammy123 kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Pyh, vika olikin vaan lomalla ja palasi taas.
Sain tarkennettua tällä kertaa, että ongelma on bensapumpun virransaannissa.
Pumpun johtoa heiluttamalla sain pumpun surahtelemaan "starttiherätyksessä" pätkien, pitää nyt alkaa tarkentamaan vikapaikkaa.
Mystistä on se, että taas kun vähän aikaa pelit jähtyy niin vikaa ei saa päälle.
Löytyikö tähän tapaukseen lopullista syytä?
Täällä toinen potilas saman tyylisillä oireilla.
eli 350 exc-f -19 alkoi sammuileen, noin 10-15 min ajon jälkeen jahka kunnolla lämpiää. Välillä ei yritäkään startata, välillä laiskasti pyörittää.
Ei oo vielä ratkennut. Tulppa vaihdettu, pumpun johto koeponnistettu, suodattimet vaihdettu, ruiskua ei ole vaihdettu tai putsattu, mutta näyttää että toimis kunnolla kun irrallaan testaa.
Vielä tps säädetty ja tehty kalibrointikäyttö. Millään ei vaikutusta tilanteeseen.

Joskus harvoin löytyy sellainen tilanne, että ei startatessa meinaa pumppu syttyä. Pikku tökkäys johtonipun ytimeen niin toimii.
Itse käyntivika yhä tulee päälle ainoastaan moottorijarruttaessa, kerrallaan max sekunniksi.
Sitä ei juuri huomaa paitsi jos moottorijarruttaessa oikein tasapainoilee niin nykivä moottorijarru vähän heittää tasapainoa, samoin jos pyörä ilmassa niin
äkillinen lisäys moottorijarruun vähän keinauttaa pyörää.
Ei ole todistettu puoleen tai toiseen, että nämä 2 vikaa olisivat samaa alkuperää.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
Ranezki
Viestit: 204
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
Pyörä: 500EXC, 990ADV
Paikkakunta: Tuusula

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Ranezki »

Jukka kirjoitti:
Sammy123 kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Pyh, vika olikin vaan lomalla ja palasi taas.
Sain tarkennettua tällä kertaa, että ongelma on bensapumpun virransaannissa.
Pumpun johtoa heiluttamalla sain pumpun surahtelemaan "starttiherätyksessä" pätkien, pitää nyt alkaa tarkentamaan vikapaikkaa.
Mystistä on se, että taas kun vähän aikaa pelit jähtyy niin vikaa ei saa päälle.
Löytyikö tähän tapaukseen lopullista syytä?
Täällä toinen potilas saman tyylisillä oireilla.
eli 350 exc-f -19 alkoi sammuileen, noin 10-15 min ajon jälkeen jahka kunnolla lämpiää. Välillä ei yritäkään startata, välillä laiskasti pyörittää.
Ei oo vielä ratkennut. Tulppa vaihdettu, pumpun johto koeponnistettu, suodattimet vaihdettu, ruiskua ei ole vaihdettu tai putsattu, mutta näyttää että toimis kunnolla kun irrallaan testaa.
Vielä tps säädetty ja tehty kalibrointikäyttö. Millään ei vaikutusta tilanteeseen.

Joskus harvoin löytyy sellainen tilanne, että ei startatessa meinaa pumppu syttyä. Pikku tökkäys johtonipun ytimeen niin toimii.
Itse käyntivika yhä tulee päälle ainoastaan moottorijarruttaessa, kerrallaan max sekunniksi.
Sitä ei juuri huomaa paitsi jos moottorijarruttaessa oikein tasapainoilee niin nykivä moottorijarru vähän heittää tasapainoa, samoin jos pyörä ilmassa niin
äkillinen lisäys moottorijarruun vähän keinauttaa pyörää.
Ei ole todistettu puoleen tai toiseen, että nämä 2 vikaa olisivat samaa alkuperää.

Kaikenlaisia pikku juttuja... Maadoitus saattaa aiheuttaa hassua käyntiä ja myös starttiongelmia. Omani varmistin ylimääräisellä johdolla, jottein tarvi enää leikkiä. Itseltäni on pariin kertaan korvake murtunut mihin maadoituskaapeli kiinnittyy, mutta oireet olleet kyllä selkeämpiä ja nopeasti pahenevia. Pätkimistä ja starttiongelmia... Viimeisinpiin starttiongelmiin liittyi kokonaan hapettunut liitin mihin starttinappi kytkeytyy, lisättynä vielä murtuneella takahäkin korvakkeella. Ameriikan foorumeilla pumpuissa on ollut jonkin verran paineongelmia haljenneiden osien tai muiden syiden seurauksena. Pumpulle tulevan johtonipun suojakuoren myös joskus tuunasin paremmaksi, kun aika jyrkän mutkan teki alkuperäisen suojan kanssa. Epäilyksenä että saattaisi johtoja jossain kohtaa katkoa. Sammyn ongelmiin... jos startti pyörittää laiskasti, niin kovin montaa vikapaikkaa ei voi olla. Akku, Starttirele, maadoitus/virtakaapeli tai itse starttimoottori.. Oikein mikää muu ei startin pyörimisnopeuteen vaikuta.
Larssoni
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Elo 18, 2020 7:42 pm
Pyörä: 350 EXC-F

Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Larssoni »

Minkälainen moottorijarru on normaalisti 350 exc-f:ssä?

Itsellä se on todella voimakas ja ei ollenkaan mukava ns. leppoisessa ajossa.

Onkohan tämä millään ilveellä säädettävissä?
Vastaa Viestiin