KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Ariel kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 4:58 pm Ostin renkaan vaihto härvelin, Rabacondan. On "tarjouksessa", 399€ sisältäen postituksen.
Tiedän että onnistuu ihan perinteisesti parilla rengasraudalla, mutta se laiskuus ja mukavuuden halu.

https://rabaconda.com/products/rabacond ... hanger-kit#
Miä kyselin jo pääsiäisen jälkeiselle viikolle tonnin huoltoaikaa. Eiköhän tuon ehdi töiden lomassa ajella. :D
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Ariel kirjoitti: La Maalis 06, 2021 6:26 pm Aikomus laittaa lisää valoa 790 keulalle ja kyselen sähkö kytkentöjä.
Pari vaihtoehtoaa mielessä:
- Vaan jotkut tuikut eteen jottta valoja on hieman enemmän kun alunperin, ei mitään häikäisy juttuja.
- Pidemmät reissut mielessä ja voi tulla yöllä ajamista, jos lisäpitkä/pitkät tähän kaveriksi

En hae Rade Garagen Dakar torni systeemejä ja erityisesti kytkennät kiinnostaa.
Olen kans ihmetelly uusienkin pyörien huonoja valoja. Eihän valoilla ole täällä kesällä mitään väliä, mutta siellä luulis olevan missä päämarkkinat on. Edes lisävarusteena paremmat valot olis hyödyllisempi kuin joku hiilikuitukikkare tai väriin eloksoitu aluosa. Saahan parempia valoja autoihinkin, ruksaa vaan tilaukseen.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Mänäk
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Huhti 30, 2013 8:34 pm
Pyörä: Husqvarna 701 LR
Paikkakunta: Kokkola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mänäk »

Ärrään pitäisi eturengas vaihtaa. Onko kukaan todennut toimivaksi Motonetin tai Bilteman etupään huoltopukkeja? Motonetin malli nostaa putkien alapäistä. Biltema yläkolmion alta. Biltema ilmoittaa max. nostokorkeus 820mm (Ylettyykö?) Takapukkina on Biltema lankarulllilla, mikä toimii ihan jees.
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Mänäk kirjoitti: Ke Huhti 21, 2021 9:02 am Ärrään pitäisi eturengas vaihtaa. Onko kukaan todennut toimivaksi Motonetin tai Bilteman etupään huoltopukkeja? Motonetin malli nostaa putkien alapäistä. Biltema yläkolmion alta. Biltema ilmoittaa max. nostokorkeus 820mm (Ylettyykö?) Takapukkina on Biltema lankarulllilla, mikä toimii ihan jees.
Minä oon hallitunkilla nostanut pohjapanssarista keulaa ylös että saa etuvanteen irti. Hyvin kestää ku laittaa jonkun laudan tunkin ja panssarin väliin.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
Mänäk
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Huhti 30, 2013 8:34 pm
Pyörä: Husqvarna 701 LR
Paikkakunta: Kokkola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mänäk »

Ok. Kestää siis nostaa? Näytti niin ohkaselta se panssari että en viittiny tunkilla nostaa. Näytti että vääntyy se panssari. No jollain Bilteman telineellä sai homman hoidettua. Tuossa olikin ammattilaiselta hyvä vinkki: https://youtu.be/w_mg182B1OA
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Ja tänne vielä mainoksena, että nyt myynnissä Rade Garagen plexi ja GPS teline: https://www.matkaendurot.net/forum/view ... =45209#top
Mika TA-91
Amaz
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 12:06 pm
Pyörä: 790 Adventure R
Paikkakunta: Häme

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Amaz »

Xplor projekti nytkähti eteenpäin reilusti kun osat saatiin koneistettua.
Seuraavaksi on luvassa simmisulkeiset ja tiivistä setupin hakua ”dyno” penkissä.
Ohessa muutama kuva siitä mikä ei jenkkien mukaan ollut mahdollista.

https://aijaa.com/H6JOFd
https://aijaa.com/QoXHX3
https://aijaa.com/m7mcf4
https://aijaa.com/q6eqpz
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Nyt on asiallinen meininki, itsekkö olet koneistukset tehnyt?
Tulee noista Jenkeistä mieleen tapaus -W- (muistaakseni) ko nimimerkin takaa kirjoitellut herra kertoili tämän palstan lisäksi Advriderilla varsin avoimesti siitä kuinka modasi Kasigessun keulaan Shiverin sisäkalut. Meni varmaan vajaa kuukausi kun joku yrittäjähenkisempi Ameriikanpena myi näitä sarjoja jo nettikaupassaan.
Hyvähän se on että tieto leviää mutta on mahdollista että vähän harmittaakin jos joku tuotteistaa oman ajatustyön lupia kyselemättä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt ollaan asian ytimessä, hienoa että on niitä jotka ei kuuntele muita vaan toteuttaa visioitaan ja tietää mitä on tekemässä (peukkuhymiö)
Kylätason kurapyöräilijä.
Amaz
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 12:06 pm
Pyörä: 790 Adventure R
Paikkakunta: Häme

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Amaz »

Suunnittelu ja kuvat on omasta kädestä, kappaleet on tehnyt tuttu koneistaja. Leipätyö on työstökoneiden huollossa.
Kipinä tähän projektiin lähti tuosta jenkkien väitteestä ettei tuonne mahdu tekemään mitään. Rapakon takaa löytyy kyllä ratkaisu, mutta siinä vaihtuu kaikki romut sisälle ja tämä on jo melko kallis ratkaisu. Meillä lähtökohtana on käyttää mahdollisimman paljon valmiita WP:n osia ja pitää kustannukset kurissa.
Kahteen settiin tehtiin osat ja päästään näin hakemaan setuppi kohdalleen. Ensin ajetaan vaimennukset dynossa halutuksi ja sitten päästään testaamaan todellisuudessa.
Jos homma toimii ja kysyntää löytyy niin laitetaan sorvi laulamaan.
Amaz
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 12:06 pm
Pyörä: 790 Adventure R
Paikkakunta: Häme

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Amaz »

Lauantaina puoli yksitoista oli setupit tehty ja vaimennukset näytti dynossa hyvältä. Uusi säädin toimi yli odotusten ja vastasi säätöihin todella lineaarisesti ja tarkasti. Ilmeisesti neulan muoto on parempi kuin WP:n neulassa joka otettiin lähtökohdaksi. Vaimennusta vakioon nähden tuli 20% lisää kun naksut keskellä säätöaluetta. Takapäähän vaihdettiin mäntä sekä simmitys uusiksi, lisäksi vaihdettiin MXT kolmisäätöinen comp säädin.

Tänään päästiin illansuussa pyörää testaamaan. Ensivaikutelmat soratieltä joka on melko nopeaa ajettavaa, takapää puree tiehen todella hienosti ja pitoa löytyy. Keulasta ei tässä osaa sanoa vielä mitään kunnes pääsimme pätkälle joka on samaa nopeaa tietä täynnä eri kokoisia reikiä. Niistä pystyi ajamaan hienosti läpi ilman että iskut tuli käsille tai hakkasi perää. Näistä ajettiin monta kertaa eri nopeuksilla kiihdyttäen sekä jarruttaen. Pitoa tuntui sieltäkin löytyvän hienosti. Perä siis tuntuu toimivan hyvin.

Sitten siirryttiin puomin takana olevalle metsätielle jota voi ajaa traktorilla tai maasturilla (ei siti mallisella). Tämä sisälsi nyppylöitä, kivikkoa sekä heittoja jotka lennättää pyörää. Näistä pystyi ajamaan helpolla läpi ilman että iskut tuli käsille läpi. Pyörä kulkee hienosti neutraalisti läpi kivikon ilman keulan pohjaamista tai takapään yllättäviä liikkeitä, säilyttäen pidon ja kontrollin. Keulaan jäi vielä reilusti joustovaraa vaikka melkoisista pateista ajettiin.

Mitä kovempaa vauhtia pyörällä pyörällä ajoi sitä enemmän tuli luottoa alustan toimintaan sekä sen toiminnan johdonmukaisuuteen.
Tältä pohjalta on hieno jatkaa testausta.
Amaz
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 12:06 pm
Pyörä: 790 Adventure R
Paikkakunta: Häme

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Amaz »

Tulihan käytyä pohjoisessa edellisellä viikolla. Ja samalla eka pitempi reissu pyörällä vähän vajaa 3500 km. Hienosti kulkee myös kuormattuna. Alusta toimi hienosti myös kuorman kanssa, tosin kuormalla oli välillä vaikeuksia pysyä mukana.

Ajeltiin Niekan ympäri ja siitä turhan pitkä video.
https://youtu.be/iiEsnhK5rPs
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Pääsin ilmeisesti suht samanlaisen setupin syönyttä 890R:ää koittamaan Saariselän maastoissa viime viikolla. Voi perkele miten hyvä. Olen oman Superin nykyistä pakettia pitänyt aika hyvänä vetää kaikenlaisia maastoja kovempaakin mutta tuo oli vielä parempi paketti. Hemmetin helppo keulia ja hyppiä kivien ja pikku ojien yli älyttömällä vetopidolla, oli vauhtia sitten kymppi tai satanen. Ja jos kajahti vastapenkkaan, ei ohjelmaa, perä vaan söi tällin. Keula vei justiinsa sinne minne halusi, ei mitään ohjelmaa missään tilanteessa pois lukien pari keulan ravistelua mutta ohjausiskari rauhoitti ne aika sukkelaan.
Tuo 890:n kone kun on vanhan polven LC8-kuskille vielä kotoisampi alaväännöltään niin melkein alkoi tehdä mieli mopokauppaan.
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

skuikka kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 12:35 pm Pääsin ilmeisesti suht samanlaisen setupin syönyttä 890R:ää koittamaan Saariselän maastoissa viime viikolla. Voi perkele miten hyvä. Olen oman Superin nykyistä pakettia pitänyt aika hyvänä vetää kaikenlaisia maastoja kovempaakin mutta tuo oli vielä parempi paketti. Hemmetin helppo keulia ja hyppiä kivien ja pikku ojien yli älyttömällä vetopidolla, oli vauhtia sitten kymppi tai satanen. Ja jos kajahti vastapenkkaan, ei ohjelmaa, perä vaan söi tällin. Keula vei justiinsa sinne minne halusi, ei mitään ohjelmaa missään tilanteessa pois lukien pari keulan ravistelua mutta ohjausiskari rauhoitti ne aika sukkelaan.
Tuo 890:n kone kun on vanhan polven LC8-kuskille vielä kotoisampi alaväännöltään niin melkein alkoi tehdä mieli mopokauppaan.
Ja pöyristyttävän paljon kevyemmin nostelee keulaa tuon alaväännön ansiosta verrattuna 790:een. Kun kyseessä on molemmista versioista vakiot ilman modeja. 10500km on nyt matkakellossa ja moottori ei kun paranee vaan. 8)
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Amaz
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 12:06 pm
Pyörä: 790 Adventure R
Paikkakunta: Häme

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Amaz »

skuikka kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 12:35 pm Pääsin ilmeisesti suht samanlaisen setupin syönyttä 890R:ää koittamaan Saariselän maastoissa viime viikolla. Voi perkele miten hyvä. Olen oman Superin nykyistä pakettia pitänyt aika hyvänä vetää kaikenlaisia maastoja kovempaakin mutta tuo oli vielä parempi paketti. Hemmetin helppo keulia ja hyppiä kivien ja pikku ojien yli älyttömällä vetopidolla, oli vauhtia sitten kymppi tai satanen. Ja jos kajahti vastapenkkaan, ei ohjelmaa, perä vaan söi tällin. Keula vei justiinsa sinne minne halusi, ei mitään ohjelmaa missään tilanteessa pois lukien pari keulan ravistelua mutta ohjausiskari rauhoitti ne aika sukkelaan.
Tuo 890:n kone kun on vanhan polven LC8-kuskille vielä kotoisampi alaväännöltään niin melkein alkoi tehdä mieli mopokauppaan.
Hienoa kuulla muiltakin että alusta toimii. Otolle tosiaan tuli tämä protosarjan toinen alusta ja hänellä ainakin vauhtia ja kanttia riittää testaamiseen.
Timo TTM factorysta joka setupit loihti ja rakensi oli myös paikalla. Muutama satsi näitä osia on jo valmistuksessa, odotellaan että saadaan kaikki osat valmiiksi.

890 en ole päässyt testaamaan, mikä on varmaan ihan hyvä. Voi olla että se aiheuttaa jotain kalliita toimenpiteitä.
Vastaa Viestiin