KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Sain alustavan luvan ottaa Oton pyörällä Hanskallion enskaradalla testit jos sattuu aikataulut osumaan joskus. Raportoin lisää jos näin käy. Mutta reilun tunnin kokeilun perusteella teettäisin saman tien alustan tuollaiseksi jos moisen hankkisin.
Nyt kun vielä tietäisi mitä minun Superi tekee eri tavalla?
Amaz
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 12:06 pm
Pyörä: 790 Adventure R
Paikkakunta: Häme

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Amaz »

skuikka kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 4:14 pm Sain alustavan luvan ottaa Oton pyörällä Hanskallion enskaradalla testit jos sattuu aikataulut osumaan joskus. Raportoin lisää jos näin käy. Mutta reilun tunnin kokeilun perusteella teettäisin saman tien alustan tuollaiseksi jos moisen hankkisin.
Nyt kun vielä tietäisi mitä minun Superi tekee eri tavalla?
Timolla on kyllä vehkeet sen selvittämiseksi. Eli keulasta ja kepistä on dynosta tulokset. Kannattaa kysyä. Tai sitten laittaa sen 890r tilaukseen. :D
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Dynosta tiesin, perän geometrioiden ero voi vaan vähän sotkea mittailuja, pitäisi mitata liikeradat ja laskea ne ulos. Pitää tuumata.
En ehkä vielä lähde 890-linjalle. Ajoltaan se pärjää mutta minun kaatuilumäärillä on kiva että tietää ajavansa pyörällä jonka voi tiputtaa kalliolta ja joka on ajovalmis heti kun löytää reitin pyörän luokse. :D
En sano ettei 890 sellainen ole mutta kun on niin helvetin kallista ottaa selvää.
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Vein 2020 790R iskarit huoltoon ja etuiskarin sisäputken pinnoituksessa vikaa, se oli "karhea" yhdestä kohtaa
ja myös yläputken liukupinnoissa oli jälkiä. Ajamiseni on enempi köröttelyä eikä iskarit ole saanet
osumia mihinkään. Joku kämmi käynyt valmistuksessa, osat vaihdettiin takuuna. Pyörällä ajettu 12500km.

Kannattaa vähän pitemmältäkin viedä osat huoltoon Motopalveluun Orimattilassa.
jv
Janskis
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Elo 17, 2021 7:06 pm
Pyörä: Tenere 700 -19

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Janskis »

890R ajettu joku 1200 kilsaa ja kondensiota mittaristossa :roll:

Vasemmanpuoleisesta tankinsuojasta on irronnut kiinnityspultti kahdesti, toka neljässä päivässä. Tätäkö on KTM-omistajan elämä? :mrgreen:
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja B12 »

Tuohan on ihan pientä, jos ei kone ole lauennut tms. Lukitetta kierteisiin ja älä jätä ulos sateeseen.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

B12 kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 5:06 pm ...älä jätä ulos sateeseen.
Mites pidemällä reissulla? Pitääkö vältellä sateisia maita vai hommata LoneRider MotoTent... :lol:
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja B12 »

JuhaL kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 8:36 pm
B12 kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 5:06 pm ...älä jätä ulos sateeseen.
Mites pidemällä reissulla? Pitääkö vältellä sateisia maita vai hommata LoneRider MotoTent... :lol:
No takuuaikana voi yrittää saada uutta mittaristoa takuuseen ja takuun jälkeen keksittävä jotakin muuta. Simple as that. :mrgreen:
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Jos luette KTM manuaalia niin siellä on moneen kierreliitokseen speesattu Loctite 243 lukitetta.
Tätä voi ostaa vaikka Etrasta, ei ihan ilmaista.

Vahva suositus tämän käyttöön ja sopivan momenttiavaimen hankinta & käyttäminen.
En ole paljoa ajanut, mutta joka ruuvi jonka olen irroittanut, olen kiristänyt momenttiin ja
käyttänyt lukitetta. Yhtään ruuvia ei ole vielä varissut matkalle.

Mitä tulee siihen näyttöön niin Speedo-Angels my pyöräkohtaisia suojakalvoja. TFT näyttö on
aika arka, mutta kalvon voi uusia tarvittaessa.

https://speedo-angels.com/product-categ ... ctors/ktm/

Tästä ei ole apua jos näytön sisään menee vettä. Menisin näyttämään sitä KTM liikkeeseen.
Omassani näyttö ei vuoda ja ajan sateessa, vielä vähän hiljempaa maksimoidakseni sateen vaikutuksen...
jv
Janskis
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Elo 17, 2021 7:06 pm
Pyörä: Tenere 700 -19

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Janskis »

Ariel kirjoitti: La Elo 21, 2021 8:57 am Jos luette KTM manuaalia niin siellä on moneen kierreliitokseen speesattu Loctite 243 lukitetta.
Tätä voi ostaa vaikka Etrasta, ei ihan ilmaista.

Vahva suositus tämän käyttöön ja sopivan momenttiavaimen hankinta & käyttäminen.
En ole paljoa ajanut, mutta joka ruuvi jonka olen irroittanut, olen kiristänyt momenttiin ja
käyttänyt lukitetta. Yhtään ruuvia ei ole vielä varissut matkalle.

Mitä tulee siihen näyttöön niin Speedo-Angels my pyöräkohtaisia suojakalvoja. TFT näyttö on
aika arka, mutta kalvon voi uusia tarvittaessa.

https://speedo-angels.com/product-categ ... ctors/ktm/

Tästä ei ole apua jos näytön sisään menee vettä. Menisin näyttämään sitä KTM liikkeeseen.
Omassani näyttö ei vuoda ja ajan sateessa, vielä vähän hiljempaa maksimoidakseni sateen vaikutuksen...
Ekan irtoamisen huomasin kun ensihuolto oli jo varattu niin jätin niille. Tokan kerran huomasin kun pyörin muutenkin merkkihuollon nurkilla niin käytin siellä toistamiseen. Tokalla kerralla laittoivat kierrelukitetta kun moisesta mainitsin. Ehkä se nyt pysyy. Toiselle puolelle pitää varmaan laittaa itse. Punaista olisi jo valmiina, mutta taidan hakea sinistä kaupasta enkä vedä tuolla pysyvällä.

Momenttiavain on hyvä vinkki, sellainen pitänee kyllä laittaa hankintaan. On jo monta kertaa muissa hommissa ollut tarvetta mutta olen viivytellyt tuollaisen pienen avaimen hankintaa...
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Varsinkin pienen momenttiavaimen on syytä olla ns. merkkituote, halvimmat voi olla huonoja.
Vaikka Biltema kuulostaa halpis-kamalta, on niitten 10v takuu työkalut kotikäyttöön erinomaisia.
Ruuvaan aika paljon kun kaikenlaista kalusto on liiaksi asti, ja ne B työkalut joita on, ovat kestäneet
mainiosti. Ei ole kokemusta B m-avaimista, mutta tietääkseni mukana tulee kalibrointi todistus.
jv
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Momenttiavaimia tarvii olla ainakin 3 jos aikoo kattaa alueen 4-220Nm. Digivehkeistä en tiä.

Omalla näpillä jos vedän niin pienet menee liian tiukkaan ja isot jä löysälle. Lukite on hyvä, ehkä se suojaa vähän myös jumittumiselta. Niin tai näin, lukitetta kun käyttää niin ei ole houkutusta ylikiristykseen. Joku 10-12Nm tuntuu naurettavan löysältä.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja mek »

Mulla on Bilteman 4-20 ja 20-200. Yhtään niillä kiristettyä ei ole tärinästä auennut eikä yhdestäkään niillä pilattu kierteitä. TM:n testissähän tu Bilteman järeämpi (tarjouksessa 59 eur) oli lähes yhtä tarkka kuin yli 200 eur Stahlwille. Muut halvat jäi aika kauas.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Mulla on joku ikivanha halpis iso momenttiavain. Piti käyttää pienemmän pään momentteja etuakselin kiinnitykseen. En uskonut että avain olisi kovin oikeassa. Avain ruuvipenkkiin ja henkilövaalla tarkastin momentin. Oli ihan merkittävästi heittoa. Tiiä sitten kummassa.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Edellisessä Multi 1200:ssa oli takana hugger, yksi sen pulteista piti tapanaan pudota vaikka vedin sen momentilla kiinni. Loctite 243-lisäyksen saanut pultti ei enää kadonnut. Näköjään on niin että lukitetta kannattaa lisätä ainakin löystyneisiin pultteihin.

Mun 220Nm yltävä avain on tosi vanha, olis varmaan hyvä puntittaa niin näkis onko asteikko enää siellä päinkään.

Pienemmät on kotoisin mätänetistä, tarkkuudesta en tiä mutta asiallista tekoa ovat. Otin kaksi lähinnä siksi että pääsisi käyttämään avaimen keskialuetta. Voisi olettaa että momenttiavain on siinä tarkimmillaan. Niin tai näin, meikäläisen näppituntuman pesee avain kuin avain.

990- ja 1190R:ssä ei kohdalleni osunut löystyviä tai putoilevia pultteja. Eikä uudesta multistakaan, ainakaan vielä.

Kannattaa muuten tsekata että peilien kiristykseen sopiva avain on reissussa mukana. Edellisessä Multissa niissä oli iso kuusiokolo. Juuroopassa sitten sattui olemaan liikennemerkki laitettu aivan pinnoitteen reunaan ja kallistuksessa en ihan ehtinyt oikaista riittävästi, oikeanpuoleinen peili hipaisi ja löystyi. No eihän sitä saanut passolla tiukattua ilman avainta.
SF 1098S
MTS V4S
Vastaa Viestiin