Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Yamaha Ténéré 700
Mulla ainakin TTM factoryn tekemä alusta, ei pahemmin valittamista ole kyllä ollut. Kyllä se ihan erilainen pyörä on ajella kuin vakioalustalla, mukavempaa ja turvallisemman tuntuista kyytiä, syö isommat ja pienemmät pomput ainakin omilla vauhdeilla mukavasti. Edessä mulla on K-techin 6.2 N/mm jouset ja sisuskalut, takana sitten RallyRaidin/Tractiven 90 N/mm jousi ja loput sisukset K-techin komponentteja. Oma paino ajokamoissa nykyään luokkaa 110 kg (laittaessa taisi olla 10 kg vähemmän). Takapää on painumien puolesta nykyään ihan just suosituksissa. Keula vois olla, painumien puolesta, ehkä vähän jäykemmilläkin jousilla, mutta oma toive oli aikanaan tehdä siitä sellainen että syö siististi kaikki epätasaisuudet joten siksi laitettiin vähän suosituksia kevyemmät jouset.
Tuossa aiemmin oli kommentteja noista jousien jäykkyyksistä, niin liityn edellisten kommentoijien kanssa samaan kuoroon siinä, että tuommonen 90 jousi on aika tymäkkä jo 80 kiloselle.
En tiedä tietysti miten on hinnat mahtaneet kehittyä, mutta tuolle mun päivitykselle tuli aikanaan hintaa reipas tuhatlappunen. Että jos ei itsellä kiinnostusta alkaa värkkäillä noiden kanssa niin tuollaisessa suuruusluokassa olevalla rahapanostuksella saa varmasti mainion alustan.
Tuossa aiemmin oli kommentteja noista jousien jäykkyyksistä, niin liityn edellisten kommentoijien kanssa samaan kuoroon siinä, että tuommonen 90 jousi on aika tymäkkä jo 80 kiloselle.
En tiedä tietysti miten on hinnat mahtaneet kehittyä, mutta tuolle mun päivitykselle tuli aikanaan hintaa reipas tuhatlappunen. Että jos ei itsellä kiinnostusta alkaa värkkäillä noiden kanssa niin tuollaisessa suuruusluokassa olevalla rahapanostuksella saa varmasti mainion alustan.
Re: Yamaha Ténéré 700
Lueskelin vähäsen tätä lankaa ja homma alkaa pikkuhiljaa avautua. Vanhemmissa pyörissä, joilla olen ikäni ajellut ja ropannut ei ole tarvinnut tällaisiin asioihin puuttua, vaan keulaöljyt vaihdettiin vasta kun stefat vuosivat kaikki öljyt pihalle, hyvä jos silloinkaan. Tuo päti myös Super Tenereen, jonka vaimennusta en myöskään saanut koskaan toimimaan kunnolla. En kyllä viitsinyt paljoa opiskellakaan säätöjä.
https://www.advrider.com/f/threads/tene ... o.1448483/
Mielenkiintoista tuossa on 70-90kg:n kuskille esitetty setuppi etujousitukselle.Tuohan olisi helppo kopioida, pärjäisi tusinalla shimmejä.
Fork stacks all based on 5wt oil
70 to 90kg. Stock 0.57 to 0.60kg springs. (5,6 - 5,9 N/mm)
These do cover a broad range. For comp, If wanting firmer rider, add a 17x0.15 shim. Softer, take out a 17x0.15 shim.
Comp,
Adjuster, start at 9 clicks from hard. 6 to 12 is usable range.
17x0.15,(3)
10x0.10
16x0.10
14x0.10
12x0.15
10x0.15
Rebound.
Adjuster, start at 8 clicks from hard. 6 to 10 is about where it will be.
17x0.15, (3)
10x0.10
16x0.10
12x0.10
9x0.30
https://www.advrider.com/f/threads/tene ... o.1448483/
Mielenkiintoista tuossa on 70-90kg:n kuskille esitetty setuppi etujousitukselle.Tuohan olisi helppo kopioida, pärjäisi tusinalla shimmejä.
Fork stacks all based on 5wt oil
70 to 90kg. Stock 0.57 to 0.60kg springs. (5,6 - 5,9 N/mm)
These do cover a broad range. For comp, If wanting firmer rider, add a 17x0.15 shim. Softer, take out a 17x0.15 shim.
Comp,
Adjuster, start at 9 clicks from hard. 6 to 12 is usable range.
17x0.15,(3)
10x0.10
16x0.10
14x0.10
12x0.15
10x0.15
Rebound.
Adjuster, start at 8 clicks from hard. 6 to 10 is about where it will be.
17x0.15, (3)
10x0.10
16x0.10
12x0.10
9x0.30
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Lisäksi kourallinen työkaluja sekä jonkinlainen ymmärrys mitä on tekemässä ja miksi. Jos itse tekee niin tekisin sinne mid-valve pakat, muistaakseni sai tehtyä vakio osilla ilman modauksia. Omassa sain mid-valven toimimaan paremmin kun kahdella pakalla.
En ole vähään aikaan seurannut kyseistä keskustelua Advrideriltä mutta takaiskarin pakkaa en lähtisi sellaisenaan kopioimaan koska takapää jäi sen aikaisilla pakoilla pintakovaksi. Kun käyn mökillä niin katson onko muistiinpanot siellä kun kotoa ei löydy.
Superin keulaa/iskaria en ole tehnyt mutta ajanut vakiolla ja iskarivelhon taikatemppujen jälkeen ja ero oli huomattava, sai lasketella metsäteitä ihan eri tavalla kun rengas pysyi tiessä kiinni ja yllärit väheni.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
6.3/85 N/mm- jouset meni tilaukseen. Taitaa olla paras edetä hommassa siten etten puutu asioihin, joita en hallitse. Sovinkin alustavasti että lähetän nuo patruunat (16) shimmitettäväksi Professor Suspensionelle Konnevedelle, niin ei tarvitse asiaa enempää miettiä eikä edes hankkia erikoisavainta niiden purkamiseen. Kaveri on offrod-harrastaja ja omaa kokemusta myös Teneren shimmittämisestä jäykempien jousien kanssa suhteessa pyörän käyttöön.Takajousen suhteen ajattelin kokeilla ensi kesäksi pelkästään jousen vaihtoa ilman muita toimenpiteitä paitsi säätämistä, tätäkin jotkut suosittelevat Advrider-foorumilla. Varmasti nuo mun jousitusongelmat ovatkin olleet paljolti säätöihin liittyviä, joihin ei mielenkiinto ole riittänyt. Tässä suhteessa on pakko ryhdistäytyä, muutenhan koko jousituksen päivittämisessä ei ole järkeä.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Laita vaan se takaiskari samalla huoltoon.
Vakio comp pakka on löysä jonka johdosta joutuu laittaa klikkeriä kiinni ettei perä pohjaa hypyissä tai sukella heitoissa liian alas, samalla klikkerin virtayskanava menee niin ahtaaksi ettei nopeissa iskuissa öljy pääse nopeasti virtaamaan venttiilin ohi ja vaimennuksesta tulee pintakova.
Jäykistetään pakan nopeaa puolta, ei ole iso muutos shimmeissä, ja lisätään hitaalle puolelle cross-over. Pelkästään näin pienillä muutoksilla ei tarvitse kiertää comp säätöä yhtä kiinni kun vakio pakalla, nyt kun tulee nopea isku niin öljy virtaa paremmin comp venttiilin ohi ja jäykempi pakka ottaa ryhdikkäämmin iskun vastaan. Cross-overilla saadaan pintaherkkyyttä ja jäykempi nopea pakka poimii isot iskut -> vähemmän pintakova takavaimennus joka kuitenkaan ei pohjaa kovin herkästi. Muutoksen ero oli muistaakseni 90 jousella niin että comp klikkeri sai olla 5-6 naksua enemmän auki kun vakio pakalla.
Vakio comp pakka on löysä jonka johdosta joutuu laittaa klikkeriä kiinni ettei perä pohjaa hypyissä tai sukella heitoissa liian alas, samalla klikkerin virtayskanava menee niin ahtaaksi ettei nopeissa iskuissa öljy pääse nopeasti virtaamaan venttiilin ohi ja vaimennuksesta tulee pintakova.
Jäykistetään pakan nopeaa puolta, ei ole iso muutos shimmeissä, ja lisätään hitaalle puolelle cross-over. Pelkästään näin pienillä muutoksilla ei tarvitse kiertää comp säätöä yhtä kiinni kun vakio pakalla, nyt kun tulee nopea isku niin öljy virtaa paremmin comp venttiilin ohi ja jäykempi pakka ottaa ryhdikkäämmin iskun vastaan. Cross-overilla saadaan pintaherkkyyttä ja jäykempi nopea pakka poimii isot iskut -> vähemmän pintakova takavaimennus joka kuitenkaan ei pohjaa kovin herkästi. Muutoksen ero oli muistaakseni 90 jousella niin että comp klikkeri sai olla 5-6 naksua enemmän auki kun vakio pakalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Tuossa on järkeä. Juuri tuota pintakovuutta haluaisin pois mahdollisimman paljon myös etuvaimennuksesta. Lisäksi uudet litkut takavaimentimeen on hyvä laittaa muutenkin kun erinäistä kulumaa on jo taatusti päässyt syntymään. En osannut oikein ajatella mistä tuo pintakovuus viime kädessä johtuu ja miten siihen voi shimmityksellä vaikuttaa.
Re: Yamaha Ténéré 700
Näköjään emäputken laakerikin menee vaihtoon 15K ajetussa pyörässä Löysät jouset pohjasi aina silloin tällöin, ilmeisesti syynä. Ohjauksessa ei kuitenkaan tuntunut vielä pykälää keskellä. Taitaa olla Yamahan ominaisuus. Ko. laakerit meni vaihtoon Super Teneressä 40K kohdalla.
Pyörässä on vielä takuu, kannattaa varmaan kysäistä.
Pyörässä on vielä takuu, kannattaa varmaan kysäistä.
- Totti
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha Ténéré 700
Mistä olette ohjauslaakerin hommanneet? Ajattelin ostaa valmiiksi hyllyyn kevään huoltoon.
Valtuutettu jälleenmyyjä sanoi ettei ole valmista pakettia, vaan kaikki pitää ostaa erikseen. Laakerit oli 85 € kappale…
Stormin sivuilla ei ollut, eikä Motonetissä.
Venttiilikopan tiiviste oli yllättävän edullinen, parikymppiä.
Valtuutettu jälleenmyyjä sanoi ettei ole valmista pakettia, vaan kaikki pitää ostaa erikseen. Laakerit oli 85 € kappale…
Stormin sivuilla ei ollut, eikä Motonetissä.
Venttiilikopan tiiviste oli yllättävän edullinen, parikymppiä.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: Yamaha Ténéré 700
Ei kai noita laakereita kannata ainakaan jälleenmyyjältä hankkia. Tilaa ulkomailta setti esim:
https://www.officine08.com/p77430_steer ... -koyo.html
https://www.kedo.com/hd-steering-head-b ... d-top.html
https://www.motoracingshop.com/en/steer ... 21-22.html
https://www.motorcycleproducts.co.uk/st ... 4094/45840
Varmaan löytyy muitakin edullisia. Itse en ole vielä tilannut mistään kun selvittelevät meneekö takuuseen.
https://www.officine08.com/p77430_steer ... -koyo.html
https://www.kedo.com/hd-steering-head-b ... d-top.html
https://www.motoracingshop.com/en/steer ... 21-22.html
https://www.motorcycleproducts.co.uk/st ... 4094/45840
Varmaan löytyy muitakin edullisia. Itse en ole vielä tilannut mistään kun selvittelevät meneekö takuuseen.
Re: Yamaha Ténéré 700
Yamahan takuu ainakin pelaa, uudet laakerit tulivat saman tien. Vein alakolmion laakereineen jälleenmyyjälle ja vaihdan itse vain vioittuneen laakeripesän. Yläpuolen laakerin jätän varaosaksi seuraavaan kertaan. Pientä nikottelua oli kun olisivat halunneet tehdä koko homman itse
Re: Yamaha Ténéré 700
Onko foorumilla tietoa seuraavasta asiasta?
Minulla olisi kiikarissa Tenere World Raid vm. 2022 ja siihen on vaihdettu Akran slipari ja ilmeisesti Domantorin putkisto. Nykyisellä omistajalla ei kuitenkaan ole tietoa onko putken vaihdon yhteydessä pyörä myös penkitetty.
Kysymys kuuluukin voiko tulla jotain vahinkoa, jos sitä ei ole penkissä sen jälkeen säädetty?
Minulla olisi kiikarissa Tenere World Raid vm. 2022 ja siihen on vaihdettu Akran slipari ja ilmeisesti Domantorin putkisto. Nykyisellä omistajalla ei kuitenkaan ole tietoa onko putken vaihdon yhteydessä pyörä myös penkitetty.
Kysymys kuuluukin voiko tulla jotain vahinkoa, jos sitä ei ole penkissä sen jälkeen säädetty?
Re: Yamaha Ténéré 700
Tuosta postauksesta ei ilmennyt onko lambda-anturi vielä paikoillaan vai ei. Katti on ilmeisesti ainakin poistettu. Varminta olisi tietenkin säädättää pyörä. Kannattaa kysyä onko Tenereen saatavissa valmis päivityssetti irto ECU:lle:
https://moottoripyorahuolto.fi/dynotyot/
https://moottoripyorahuolto.fi/dynotyot/
Re: Yamaha Ténéré 700
Ootteko muuten mistä löytäneet Teneren etupumppujen yläkorkinavaimen? Sopivan kokoista 44mm ei tunnu löytyvän mistään
Re: Yamaha Ténéré 700
Onkos etuiskarit muuttuneet erilaiseksi jossain vuosimallissa? Minulla on 2020 malli ja siinä on yläkorkissa muistaakseni 19mm avainväli.Rujo kirjoitti:Ootteko muuten mistä löytäneet Teneren etupumppujen yläkorkinavaimen? Sopivan kokoista 44mm ei tunnu löytyvän mistään
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
WR:ssä on erilainen korkki ja isolla avainvälillä.
Hylsyissä on isompi tai pienempi viiste ja tuntuu väljältä matalaan korkin kantaan, hio hylsyä sen verran lyhyemmäksi että viiste poistuu lähes kokonaan niin pitäisi toimia. Kokemusta ei ole WR:stä vaan toisesta vastaavasta missä oli matala kanta.
Hylsyissä on isompi tai pienempi viiste ja tuntuu väljältä matalaan korkin kantaan, hio hylsyä sen verran lyhyemmäksi että viiste poistuu lähes kokonaan niin pitäisi toimia. Kokemusta ei ole WR:stä vaan toisesta vastaavasta missä oli matala kanta.
Kylätason kurapyöräilijä.