Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja talkku »

Englannista ei taida kannattaa enään tilata osia Tenereen. https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/brexit#
http://www.moottoripyora.org/keskustelu ... ost6683815
Viimeksi muokannut talkku, La Joulu 05, 2020 5:56 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
mursu
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mursu »

mattim kirjoitti: Su Marras 22, 2020 12:17 pm Nyt pitäis yhden ajokauden jälkeen hieman päivittää pyörää.

Olikos nyt niin kokemusten perusteella, että 95kg kuskille (ajokamoineen) tuo lineaarinen 85nm olis hyvä suht rauhalliselle soratie höntsäkuskille? Kenen valmistajan jousi kannattais ottaa ja saakohan näitä jo Suomestakin?
Onko niin, että n. 100 - 105kg kuski + matkakamat + joskus kyytiläinenkin kamojen kanssa on auttamatta liian iso kuorma T7:lle vaikka ajaisi ihan matkaajoa asfaltilla ja silloin tällöin hiekkateitä? Kysyn, kun jousituksen säädöstä en nyt niin juuri mitään tiedä. Jousituksen merkitys tietenkin riippuu alustasta, mutta kannattaako ns. painavan kuskin edes harkita tällaista pyörää?

Tosin mm. Honda Africa Twin 1000 / 1100 jousitusta moititaan silloin tällöin testeissä.... onko niin, että meikäläisille oikea valinta olisi GS /GSA, Super Tenere ym. raskaammat laitteet? Mutta se laitteen painokaan ei liiemmin innosta.
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja talkku »

Taitaa olla Honda crf1000/1100 ja Tenere 700 sallittu kuorma aikalailla sama (Enimmäiskuorma 190kg). Eiköhän tuo matkustajan mukavuus ole se joka karsii enempi kuin jousitus .Gessu kyllä kantaa kuormaa ja matkustaja tykkää, samoin tenere 1200.
https://www.youtube.com/watch?v=CPUZtq_RN0w 20min kohdalla punnitusta.
Avatar
nupanderi
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 2:49 pm
Pyörä: Yamaha

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja nupanderi »

Ja kyllä jousia ja vaimentimia pystyy muokkamaan mukavammaksi. Tuppaa vakiopyörien iskarit olemaan aika löysiä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

mursu kirjoitti: Ke Marras 25, 2020 10:36 amOnko niin, että n. 100 - 105kg kuski + matkakamat + joskus kyytiläinenkin kamojen kanssa on auttamatta liian iso kuorma T7:lle vaikka ajaisi ihan matkaajoa asfaltilla ja silloin tällöin hiekkateitä?
T7 jouset, varsinkin takajousi on jostain kumman syystä mitoitettu 75-80kg kuskille eikä ole huomioitu painavampia kuskeja, kyytiläsitä tai kuormaa. Vakiojousella pärjää 100kg kuski vielä ihan ok, kunhan preload (jousen jännityksen esisäätö) on ruuvattu maksimi asentoon ettei perä painu liian alas. Lyhyet metkat menee kohtuullisen kuorman tai kyytiläisen kanssa.

Eli, jos 100kg ajaa enemmän kuorman kanssa tai/ja kyytiläinen niin takajousi kannattaa vaihtaa jäykempään. Tämän asian takia ei kannata jättää pyörää ostamatta jos se muuten on mieleinen. Kyse on siitä että valmistaja on laittanut löysähköt jouset pyörään, ei siitä ettei pyörää ole suunniteltu painavalle kuskille kuorman ja kyytiläisen kanssa.

Mutta... moni 100kg kiloinen kuski ajaa hymyssä suin iskarin ja jousen vakiosäädöillä kyytiläisen ja kuorman kanssa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 571
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Äkkiä muuten tulee kuskille painoa kun vedetään reissukamppeet niskaan, niistä kertyy helposti toistakymmentä kiloa. Siinä mielessä tuo 75-80kg tuntuu aika vähältä...vai olisko "kuivapaino"... Pitäiskin seuraavalla kerralla astua vaa'alle ennen ajoon lähtöä.

Tosin kyllä pelit on nyt poistettu liikenteestä, joten saattaa asia taas unohtua.
SF 1098S
MTS V4S
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pyörän jousituksen painumisen uhteydessä puhutaan aina kuskin ajopainosta, eli ajokamojen kanssa. 10kg on aika hyvä keskiarvo oman painon päälle. Se mitä olen seurannut eri keskusteluja niin vakiojousella painuma 70-80kg kuskin kanssa asettuu kohdalleen (noin 60mm) varsin maltillisilla naksuilla eli ei juurikaan tarvitse esijännitystä lisätä. Kun preloadia joutuu ruuvaamaan reilulla kädellä niin silloin jousen esijännitys kasvaa ja se ei ole optimaalisin tilanne jousen toiminnan kannalta. Kovalla esijännityksellä voidaan saada painuma kuskin kanssa kohdalleen mutta jousi ei kanna isoissa montuissa ja perä alkaa pohjaamaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
mattim
Viestit: 26
Liittynyt: To Marras 26, 2015 12:03 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mattim »

[/quote]

Onko niin, että n. 100 - 105kg kuski + matkakamat + joskus kyytiläinenkin kamojen kanssa on auttamatta liian iso kuorma T7:lle vaikka ajaisi ihan matkaajoa asfaltilla ja silloin tällöin hiekkateitä? Kysyn, kun jousituksen säädöstä en nyt niin juuri mitään tiedä. Jousituksen merkitys tietenkin riippuu alustasta, mutta kannattaako ns. painavan kuskin edes harkita tällaista pyörää?

Tosin mm. Honda Africa Twin 1000 / 1100 jousitusta moititaan silloin tällöin testeissä.... onko niin, että meikäläisille oikea valinta olisi GS /GSA, Super Tenere ym. raskaammat laitteet? Mutta se laitteen painokaan ei liiemmin innosta.
[/quote]

Sellainen mutu minulla on, että sopii hyvin painavammallekin kuskille. Jos tekee pidempää reissua kyytiläisen kanssa niin kyytiläisen matkustusmukavuutta kyllä epäilen. Mielestäni kannattaa ottaa pitkä kunnon koeajo kyytiläisen kanssa (prätkällä) ja tsekata tilanne. Sellainen kutina on että kannattaa testata Jammun tyyppien jälkeen 1000 Africa Twiniä. Jos kyytiläisellä on sananvalta niin arvaan kumpaan päädytte .....
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Yhdyn kuoroon jousien osalta. Vakiot on jollekkin keskiarvokääpiölle arvottu melkein kaikissa vehkeissä. Aikuiselle miehelle pitää laittaa jäykemmät. Eikä se ole pyörässä oleva vika, se on säätöparametri.
Avatar
nupanderi
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 2:49 pm
Pyörä: Yamaha

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja nupanderi »

Ei luulis olevan vaikeeta että pyörää tilatessa vois jo iskarit tulla painon mukaan. Ei jousi ja simmaus nyt hintaa pitäis paljoa nostaa. Tarvike valmistajat tietysti tykkää kun niitä joutuu muokkaamaan.
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Syke »

500-1000€ shimmaus ja jouset.
Braa-aab!
Jani M
Viestit: 2106
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Hanski T kirjoitti: Ke Marras 25, 2020 4:50 pm Äkkiä muuten tulee kuskille painoa kun vedetään reissukamppeet niskaan, niistä kertyy helposti toistakymmentä kiloa. Siinä mielessä tuo 75-80kg tuntuu aika vähältä...vai olisko "kuivapaino"... Pitäiskin seuraavalla kerralla astua vaa'alle ennen ajoon lähtöä.
Kun tulin syksyn Kivetystä kotiin astelin suoraan vaa'alle kaikissa ajovarusteissa ja kainalossa viikonlopun reissukamat GL Coyotessa sisältäen myös litran juomapullon, varasisurit, työkalut jne. Vaaka näytti 92 kg. Matkatavarat kainalosta, niin näytti 82 kg sisältäen Klim Badlands Pron, Sidi Adventuret, Arai Tour X3, hanskat ja kerrastot. Varusteet pois, niin kalsareilla 71 kg. Tämän kokoisena ihmisenä ei voi olla kuin tyytyväinen asioiden nykytilaan, että pyörien jousia ei laiteta keskiverron päälle satakiloisen matkaenduroharrastajan mukaan. 690 tuntuu minulle jopa vähän jämyltä vakiojousilla ja kisaenkoihinkaan ei tarvitse koskaan vaihtaa jousia. Fiksumpaa voisi silti olla tehdä se mitoitus keskiarvo- tai mediaanipainon mukaan, kun gaussin käyrän mukaan siellä on kuitenkin isompi osa harrastajista kuin painohaitarin alapäässä. Sille ei kuitenkaan mahda mitään, että aina jollekin ne jouset ovat liian löysät ja jollekin liian jäykät.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Pturu
Viestit: 235
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Totti kirjoitti:Mulla taas ei ollut osassa laakereita juurikaan rasvaa. Mun pyörän on siis kasannut eri henkilö kuin Koheltajan pyörän :D
Eilen käytin omasta nastarenkaiden vaihdon yhteydessä linkuston ja haarukan laakerit auki ja laakereissa oli ihan kohtuudella rasvaa. Pulttien ja laakeriholkkien välissä taas ei ollut ollenkaan. (ei vissiin ole tapana tehtaalla noihin laittaakaan?) Tämän seurauksena oli muutaman pultin pinnassa jo melkoista hapettumaa ja veikkaan, että oisi rasvaamatta voinut jossain vaiheessa hyvinkin tarttua pultti ja holkki toisiinsa kiinni. No nyt on kaikissa väleissä rasvaa ja laakereissakin reilusti.
Samppahoo
Viestit: 34
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 10:41 pm
Pyörä: Ktm 890 adv R, Hva fe 350
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Samppahoo »

Nastarenkaiden hankinta olisi ajankohtainen. Millaisia kokemuksia on tullut eri kumeista? Itselläni ajatuksena löytää rengastus sekalaiseen ajoon. Eteen löytää helposti mieleisen, mutta takarenkaan valinta lähinnä mietityttää leveän vanteen johdosta.
slip
Viestit: 112
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:26 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Österbotten

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja slip »

Mulla on Mitaksen C02 ja XT-444 5/8mm piikeillä. Eturengas ns. normaali leveä, mutta takana 120/90-18. Vaikka vanne leveä onkin niin ei tuota renkaan kapeutta huomaa kyllä ajossa. Mitalla mitaten se on myös vähän levempi kuin numerot antavat ymmärtää (133mm).

Ite valitsin nuo isonappulaiset kuviot että pääsee lumessa paremmin. Jos ajaa puhtailla teillä niin sittenhän tietysiti korkeella nappulalla ei tee mitään ja saattaa saada enemmän kilometrejä myös renkaalla.

Piikeistä on tässä omilla leveysasteilla muodostunut sellainen ajatus että nuo mun 5/8mm on vähän pitkät, nyt ottaisin esim 3mm keskelle, ei ihan niin paljon häiritsis kun joutuu kuitenkin asvalttia välillä ajaa. Pitoa noissa 5/8mm on kyllä riittävästi.
Vastaa Viestiin