Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

B12 kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 12:41 pmTuohon sen verran, että kun ostin 690n niin ihmettelin kuinka pompottaa oudosti eturengasta n 60 vauhdissa asfaltilla. Rengas oli heitoton ja tasapainossa. Myöhemmin huomasin, että liittyy moottorin kierroksiin. Kun pudotti yhtä pykälää pienemmälle vaihteelle, pompotus lakkasi. Sama ilmiö on toistunut kaikilla renkailla sen jälkeen. Ilmenee vain asfaltilla. Joku kumma resonanssi tekee sen nappularenkaan, herkän maastojousituksen ja moottorin sykkeen välillä.
Kuulostaa järkevältä koska joskus nämä tuntuu niin henkimaailman hommilta ja fysiikan lain vastaisilta mutta pompotusta kuitenkin ilmenee joissain yksilöissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jani S kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 3:38 pm Kyllä. Näitä Lapin sepelisorateitä kun tuli ajettua vakiorenkailla, niin tuo Tenere meni makian rauhallisesti. Luotto etupään pitoon oli huomattavasti parempi, kuin tuolla Anakeella. Tämä oli tuntuva ero, ajoipa mutkaa tai suoraan. Tässä kun näitä eri komboja testaillut, niin tuo STR edessä takana on loistava yhdistelmä sorateille. Ainakin isossa gessussa ja Teneressä.
Oliko kyseessä varmasti Anakee Wild eikä Anakee Adventure?

https://www.michelin.co.uk/motorbike/ty ... nakee-wild

https://www.michelin.co.uk/motorbike/ty ... -adventure
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani S
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2020 11:33 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jani S »

Jani M kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 5:40 pm
Jani S kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 3:38 pm Kyllä. Näitä Lapin sepelisorateitä kun tuli ajettua vakiorenkailla, niin tuo Tenere meni makian rauhallisesti. Luotto etupään pitoon oli huomattavasti parempi, kuin tuolla Anakeella. Tämä oli tuntuva ero, ajoipa mutkaa tai suoraan. Tässä kun näitä eri komboja testaillut, niin tuo STR edessä takana on loistava yhdistelmä sorateille. Ainakin isossa gessussa ja Teneressä.
Oliko kyseessä varmasti Anakee Wild eikä Anakee Adventure?

https://www.michelin.co.uk/motorbike/ty ... nakee-wild

https://www.michelin.co.uk/motorbike/ty ... -adventure
En ole korkeakoulua käyny mies, mutta sen verta peruskoulustakin tarttui oppia päähän, että osaan juuri juuri aakkoset. Tämän pohjalta uskallan väittää että renkaan kyljessä lukee notta Anakee Wild.

Ei tuolla nappulan karkeudella tee tuola marmorikuulateillä mitään hyötyä ajamiseen. Ei se nappula pure siihen kiveen sen kummemmin. Tilannehan on päin vastoin. Se korkea nappula nousee kivien päälle ja aiheuttaa lievää epävakauden tunnetta.
Jängässä, ravassa, mudassa ja hiekalla tuo Anakee wildi onki sitte moninverroin parempi, kuin vakiorengas. Ja toki minun mielestä myös pikitiellä.

Vaan kokeilkaa ite ja tehkää omat johtopäätökset. Itella on vaan paha tapa alkaa analysoimaan ominaisuuksia, ihan joka vehkeen kohdalla. On jääny vähä selkärankaan tuo speksaaminen, kun työnkuva on analysoidan ajoneuvojen eri ominaisuuksia ja käyttäytymistä jne.
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Joo, ei ollut tarkoitus kettuilla. Joskus vaan väellä menee renkaiden mallinimet sekaisin.

Itsellä ei ole kokemusta näistä enempi asfaltille tarkoitetuista adventurerenkaista, mutta 690 supermotovanteilla ihan puhtailla katurenkailla menee yllättävän hyvin myös kovalla soratiellä, vaikka siinä olisi irtonaista päällä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Mäxä
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 3:58 am
Pyörä: Tenere -22
Paikkakunta: Hämeenkyrön Röllimetsä

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Viimeksi muokannut Mäxä, Ti Elo 23, 2022 8:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Jani M kirjoitti: Ke Elo 17, 2022 10:17 am Itsellä ei ole kokemusta näistä enempi asfaltille tarkoitetuista adventurerenkaista, mutta 690 supermotovanteilla ihan puhtailla katurenkailla menee yllättävän hyvin myös kovalla soratiellä, vaikka siinä olisi irtonaista päällä.
Soratiet menee aivan hyvin katukumeilla.
JoHalt
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 21, 2021 8:27 pm
Pyörä: Yamaha Tenere 700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JoHalt »

TomppaV kirjoitti: La Elo 13, 2022 8:51 am
JoHalt kirjoitti: La Elo 13, 2022 8:12 am
JoHalt kirjoitti: To Kesä 16, 2022 11:19 am Menee vähän vitutusksen puolelle, mutta aihetta kaiketi on. Tuli tossa ajettu pikkusen ajolinjan valintavirheen takia metsähallituksen puolelle. Vauhtia oli varmaan 20-30 kilsaa tunnissa, mutta silti saatiin näyttävä kaato aikaiseksi, jossa lensin yli tangon ja teneren pohja osotti kohti latvoja. Onneksi itselle ei käynyt kuinkaan, kiitos pehmeä laskeutumisen mättäille. Teneressä tosin nyt osottaa ratti aivan mihin sattuun. Sitä tuossa jo eilen tutkin ja tein kaikki internetin kikat ja omat myös
Kaikki keulaa kiinni pitävä löysälle ja ravistelua. Seuraavaksi ylä t-pala kiinni tehtaan arvoihin ja sen jälkeen etupyörälle ilmassa vauhtia ja jarrutus. Tätä pari kertaa ja kaikki takaisin kiinni.

No eihän se siitä oiennut, niin ajelin sitten Yamaha Center vantaalle kysymään oisiko heillä aikaa kurkata. Tiskillä ilmoitettiin, että 19.7. ehtii katsoa ja suosittelivat tekemään vakuutusyhtiölle ilmoituksen. Soitin siitä pihasta suoraan yhtiölle joka ohjasi vakuutustarkastajalle. Sellainen on tälle päivälle varattuna ja oma veikkaus tuomiolle on että jompi kumpi t-pala on vääntynyt rytäkässä. Nyt tietysti toivon että saan itse päättää mihin pyörä viedään korjattavaksi, ettei mene koko kesä odotellessa.

Vai tuleeko seuraavasta omistajasta vakuutusyhtiö.
Maanantaina soittivat liikkeestä, että nyt on kalikat saapunut mopon eheytykseen. Lopulta hommassa kiikasti vasen etuiskarin ulkoputki, joka ilmeisesti tuli japanista asti. Samassa kuormassa tuli myös etuvanne ja ohjaustanko. Aika huolestuttavaa jos euroopasta ei löydy edes yamahan omaa tankoa. Ilmoitin heille lopulta että ainut osa mitä enään odotetaan on se iskarin ulkoputki. Ehkä loppukesästä ehtii vielä ajamaan, kunhan saa asuntorempan asumiskuntoiseksi.
Stoppasiko pyörä johonkin isoon kiveen tms siellä ojassa loppumetreillä, kun noin paljon vääntyili keulan osat ?
Ura oli sellaista rantahiekkaa ja kyseinen kohta oli suhteellisen jyrkässä alamäessä. Mäkeä noustessa ei nähnyt yhtään että laen jälkeen mäki kääntyi välittömästi laskuun. Siinä sitten tulin liian lähelle vasenta reunaa jossa etupyörä nappasi juuresta uuden suunnan, lopussa otti etupyörä penkkaan.
HiTec
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 24, 2022 2:13 pm
Pyörä: Tenere 700 '22

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja HiTec »

Onko kukaan joutunut ottamaan sivu grippejä pois? Mulla meni oikealta puolen kate rikki itekseen ja sain uuden takuuseen. Nyt siinä uudessa ei tietenkään ole sitä grippiä enkä halunnut ostaa koko sarjaa yhden palan takia. Näyttäisi kovin tiukalta tarralta millä on kiinni. 3m kirkasta jotain.
Avatar
Pturu
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

HiTec kirjoitti:Onko kukaan joutunut ottamaan sivu grippejä pois? Mulla meni oikealta puolen kate rikki itekseen ja sain uuden takuuseen. Nyt siinä uudessa ei tietenkään ole sitä grippiä enkä halunnut ostaa koko sarjaa yhden palan takia. Näyttäisi kovin tiukalta tarralta millä on kiinni. 3m kirkasta jotain.
Ei ole välttämättä kovin tiukassa. Minulla oli ensimmäisillä helteillä löpsähtänyt yksi noista gripeistä aikanaan tallin lattialle. Onneksi liimapuoli ylöspäin. Sen jälkeen mankeloin ne kaikki kunnolla kiinni ja ovat sen jälkeen pysyneet.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mek »

Ĺämmittämällä pitäisi lähteä.
jiihaa
Viestit: 53
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 11:10 am
Pyörä: T7
Paikkakunta: Espoo

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja jiihaa »

Onkos kellään ollut ongelmia ajoneston kanssa?
Mittaristossa vilkkuu avaimen kuva ja näytössä lukee "Err".
Ei käynnisty perusavaimella eikä myöskään punatäpläisellä master-avaimella..
Takuukin meni sopivasti umpeen toukokuussa... vaan luulis tehtaan vielä ottavan vastuun tommosesta.
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Takuu on myyjän antama ylimääräinen etu ja sen mahdollisesti umpeuduttua jatkuu kuluttajatuotteissa myyjän virhevastuu, joka jatkuu niin kauan kuin mikä on yleinen vikaantuneen osan keskimääräinen käyttöikä. Ajonestojärjestelmän keskimääräinen käyttöikä lienee paljon enemmän kuin varsinainen takuuaika.
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja talkku »

https://www.tenere700.net/topic/5428-t7 ... %80%A6ecu/
Toivottavasti vain akku loppu ?
https://www.tenere700.net/topic/5204-er ... ment-59640
Ecun ja näytön välillä yhteys vika ?
Paikallisessa liikkeessä yksi näyttö ja ecu vaihdettu takuuseen.
Joukahainen
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 5:09 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Joukahainen »

Paljonko olette maksaneet 30 000 km huollosta?
Timsa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2016 1:48 pm
Pyörä: Tenere T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Timsa »

Perushuolto oli
Noin 300€
Muut työt. Etu ja takaratas, takarengas sekä tangon korotuspala . Eka vaihto ketjut ja rattaat.
Hinta noin 830-860€ sillä välillä.
Huollot käy kalliimmaksi kun siihen lisää muita välttämättömiä.
Oliko niin että 40 Th tulee venttiilien tarkastus ja säätö. Mitähän se maksaa.
Itse huoltohan ei nyt ihan kallis ole.
Vastaa Viestiin