Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Ei kannata ottaa kaikkia seposuksia tosissaan mitä eri foorumeilla kirjoitetaan iskareiden säädöistä. Niitä on testailtu jonkin verran omalla pyörällä sokkona ja aina palattu perstuntuman perusteella lähelle noita säätöjä jotka laitoin. Aika usein näkee säätöjä joissa rebound on jossain 12-16 naksua auki joka on aivan liian vähän ja perä alkaa heijaamaan sekä tekemään takakorkeita, toki on mukavan pehmeän tuntuinen ajella jos tykkää rättisitikkan jousituksesta, mutta vauhtien tai monttujen kasvaessa ei olekkaan niin mukava.
Yleisimmät säädöt lienee ohjekirjasta otettuja ja siitä mutulla tiukemmalle tai löysemmälle, ei pidä sokeasti uskoa ohjekirjaan vaan kannattaa kokeilla säätää klikkereitä että näkee niiden vaikutukset. Ensin aina säädetään rebound että saadaan perän heijaaminen ja takakorkeat loppumaan, sen säädetään puristus että perän sukellus loppuu. Noita sitten hienosäädetään ajon aikana ja kerran kun saa säädöt kohdalleen niin ei niihin sen jälkeen tarvii koskea, ellei ajot tai kuorma muutu radikaalisti, silloinkin aika harvoin tarvii klikkereitä kierrellä.
Pyörä paikallaan ollessa molemmat säädöt löysälle, painetaan jousitus niin pohjaan kun sen saa omalla painolla painettua. Vapautetaan nopeasti ja seurataan keulan tai perän käytöstä, ne ei saisi tehtä yhtään heijaamisliikettä eli kun jouset palautuu pitkäksi niin perä tai keulan pitää asettua korkeimpaan asentoon napakasti ilman että tulee yhtään jälkipomppua.
Takapäätä on helppo pumppailla ja seurata missä vaiheessa takapään huojunta loppuu. Keula on vähän kinkkisempi mutta siitäkin pääsee hajulle kun etujarrua vasten painaa keulan pohjaan ja vapauttaa jarrun nopeasti että keula pompsahtaa ylös, siinäkin tarkkaillaan keulan efektiä ja säädetöön rebound niin että ylimääräinen liike rauhoittuu. Näiden jälkeen ajoon ja compress säätöihin. Mä ajan säädöt yleensä patikkoisella-kivisellä-juurakkoisella metsätiellä missä tulee vähän kaikkea vastaan, joskus kovapohjaisella krossiradalla.
Ennen kun aletaan klikkereitä säätämään niin jousien painumat (sag) pitää olla säädettynä kohdalleen. Keulan painuma kuskin kanssa on noin molempien painumat pitäisi olla 56-62mm haarukassa kuskin kanssa, keulaa ei juurikaan pysty säätämään muuten kun 5mm paksulla shimmillä jousen alle mutta takapäässä on esijännityksen säätö. Jos takana joutuu esijännitystä säätämään enemmän kun 10 naksua niin jousi on liian löydä, omalle painolle mitoitetulla jousella yleensä esijännityksen säätö on 2-6 naksua ja loput jää reserviin kuormaa tai kyytiläistä varten. Jos säätö pitää naksutella aivan tappiin että saa sagin kohdalleen niin jousi on liian löysä, silloin jousessa on todella kova esijännitys mutta jousen kantavuus ei riitä ja perä alkaa pohjaamaan montuissa.
Yleisimmät säädöt lienee ohjekirjasta otettuja ja siitä mutulla tiukemmalle tai löysemmälle, ei pidä sokeasti uskoa ohjekirjaan vaan kannattaa kokeilla säätää klikkereitä että näkee niiden vaikutukset. Ensin aina säädetään rebound että saadaan perän heijaaminen ja takakorkeat loppumaan, sen säädetään puristus että perän sukellus loppuu. Noita sitten hienosäädetään ajon aikana ja kerran kun saa säädöt kohdalleen niin ei niihin sen jälkeen tarvii koskea, ellei ajot tai kuorma muutu radikaalisti, silloinkin aika harvoin tarvii klikkereitä kierrellä.
Pyörä paikallaan ollessa molemmat säädöt löysälle, painetaan jousitus niin pohjaan kun sen saa omalla painolla painettua. Vapautetaan nopeasti ja seurataan keulan tai perän käytöstä, ne ei saisi tehtä yhtään heijaamisliikettä eli kun jouset palautuu pitkäksi niin perä tai keulan pitää asettua korkeimpaan asentoon napakasti ilman että tulee yhtään jälkipomppua.
Takapäätä on helppo pumppailla ja seurata missä vaiheessa takapään huojunta loppuu. Keula on vähän kinkkisempi mutta siitäkin pääsee hajulle kun etujarrua vasten painaa keulan pohjaan ja vapauttaa jarrun nopeasti että keula pompsahtaa ylös, siinäkin tarkkaillaan keulan efektiä ja säädetöön rebound niin että ylimääräinen liike rauhoittuu. Näiden jälkeen ajoon ja compress säätöihin. Mä ajan säädöt yleensä patikkoisella-kivisellä-juurakkoisella metsätiellä missä tulee vähän kaikkea vastaan, joskus kovapohjaisella krossiradalla.
Ennen kun aletaan klikkereitä säätämään niin jousien painumat (sag) pitää olla säädettynä kohdalleen. Keulan painuma kuskin kanssa on noin molempien painumat pitäisi olla 56-62mm haarukassa kuskin kanssa, keulaa ei juurikaan pysty säätämään muuten kun 5mm paksulla shimmillä jousen alle mutta takapäässä on esijännityksen säätö. Jos takana joutuu esijännitystä säätämään enemmän kun 10 naksua niin jousi on liian löydä, omalle painolle mitoitetulla jousella yleensä esijännityksen säätö on 2-6 naksua ja loput jää reserviin kuormaa tai kyytiläistä varten. Jos säätö pitää naksutella aivan tappiin että saa sagin kohdalleen niin jousi on liian löysä, silloin jousessa on todella kova esijännitys mutta jousen kantavuus ei riitä ja perä alkaa pohjaamaan montuissa.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
- Pyörä: Yahama Tenere 700
- Paikkakunta: Nummela
Re: Yamaha Ténéré 700
Mulla adve-kypärillä pyörteily osuu kypärään pahasti, tai osui. Tein itse leveämmän yläosasta ja korkeampia ei versioita. Kokeilin myös maksimi matalaa. Paras matka-ajoon on ehdottomasti +16cm suunnilleen ja reilusti leveyttä lisää yläosaan. Pelkkä korotus ei poista meteliä ollenkaan. Korotussarja aiheuttaa kovan ilmavirtauksen rintakehään, joten viileämmillä keleillä ei ole mukava. Erittäin kuumassa taas on parempi kun jäähdyttää. Pleksi on kuitenkin niin nopea vaihtaa, jossa voi olla eri tarkoitukseen eri versiot.
Jousituksesta itse ainakin huomasin kisaenskalla, että herkästi on reboudii liian vähän. Kisakuskin säädöt oli todella jäykät, mutta todella hyvät, jos vain olisi kantti kestänyt vetää oikein kovaa. Riippuen vähän ajotyylistä ja vauhdista, säätö on varmasti vähän eri. Ja mitä ajaa, niin kannattaa ehkä hakea omat säädöt eri olosuhteisiin. Kuitenkin helppo ja nopea säätää.
Jousituksesta itse ainakin huomasin kisaenskalla, että herkästi on reboudii liian vähän. Kisakuskin säädöt oli todella jäykät, mutta todella hyvät, jos vain olisi kantti kestänyt vetää oikein kovaa. Riippuen vähän ajotyylistä ja vauhdista, säätö on varmasti vähän eri. Ja mitä ajaa, niin kannattaa ehkä hakea omat säädöt eri olosuhteisiin. Kuitenkin helppo ja nopea säätää.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Säädettävän korotussarjan hankin ja jälkeen muistin että kokeilin viime kesänä 100mm nostoa pikavirityksellä eikä toiminut, kuten on moni todennut. Nyt kun on säätösarja olemassa niin mietin sitä että tulisiko toimeen yhdellä pleksillä, eli Givin matala malli säätösarjalla? Touringissa ikkuna ylös ja tapeilta ajaessa voi laittaa pleksin alas, kun pleksi on nostettu ylös niin tuleeko pleksin ja etuvalon välistä ilmavirta joka lisää kypärän pärinää?Koippa kirjoitti: ↑Ke Helmi 24, 2021 11:47 amPelkkä korotus ei poista meteliä ollenkaan. Korotussarja aiheuttaa kovan ilmavirtauksen rintakehään, joten viileämmillä keleillä ei ole mukava. Erittäin kuumassa taas on parempi kun jäähdyttää. Pleksi on kuitenkin niin nopea vaihtaa, jossa voi olla eri tarkoitukseen eri versiot.
Vai onko viisain edetä kahden pleksin taktiikalla? Onhan se helppo vaihtaa mutta siinä voi käydä samalla tavalla kun irtokalvoilla olevalla ajopuvulla, aina väärät jyvät kupissa...
Vaimennuksien säädöt kannattaa tosiaan hakea itselleen ajamalla, eikä luottaa toisten säätöihin tai ohjekirjan keskiarvoihin. Mä painotan säädöissä mukavuutta ja toimivuutta sekalaisessa ajossa, en niinkään sitä miten kovaa sillä voi vetää sokkona patteihin tai kantojen yli. Siksi ajan hieman löysemmillä jousilla mitä suositellaan omalle painoluokalle, löysällä jousella menetetään hieman kantavuutta isoissa heitoissa mutta joskus on tehtävä kompromisseja mukavuuden ja kantavuuden kanssa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Aika harkitusti itse näitä tilauksia nyt tein.
Takajousi oli pitkään mietinnässä että tarvinko. Yleisesti ottaen minun ajoissa pyörä on ollut ihan mukava kun hiekkatiellä yms. ajelee. Ongelma on vaan juurikin tuo kuorma ja elopaino jota takajouselle tulee liikaa. Itse olen varmaan ainakin 105+ kiloa ajokamppeiden kanssa ja siihen vielä päälle muut laukut yms. jos ollaan reissussa niin originaali jousi aina preload maksimissaan. Ei hyvä. Siksi otin tuon 95Nm jousen juurikin. Etupäätä ei voi koskaan saada täydelliseksi koska ei ole esijännityksen säätöä mutta omassa ajossa se on ollut minulle ihan ok.
Säädöt tosiaan ajattelin alkuasentoon laitan ja säätää preloadin ja sitten testailee möykkysellä hiekkatiellä. Se on se missä useimmiten itse ajan asfaltin lisäksi. Kiitoksia neuvoista kyllä tämä on minulle hieman uutta.
Tuulilasikin on vähän että ei minua tuo meteli kypärässä haittaa niinkään. Korvatulpat on päässä. Se mistä haluan eroon on tuulisellä säällä tulevat pyörteet jotka on hyvin epämukavia varsinkin jos sitä monta tuntia päivässä tulee. Saa nähdä onko sivupaloista ja isommasta pleksistä hyötyä sitten siihen. Ainakin sitten on valinnanvaraa.
Tapeilla kun seisoo tosiaan niin tulee tasainen viima vaikka keli olisikin hyvin tuulinen. Mutta se tasainen viimakin on kyllä pidemmän päälle suht raskas kestää jos miettisi pienempää tai olematonta tuulensuojaa jos sitä aamusta iltaan viikon verran tulee. Ja sitten ei ole sateelta ja lentäviltä ötököiltä mitään suojaa
Takajousi oli pitkään mietinnässä että tarvinko. Yleisesti ottaen minun ajoissa pyörä on ollut ihan mukava kun hiekkatiellä yms. ajelee. Ongelma on vaan juurikin tuo kuorma ja elopaino jota takajouselle tulee liikaa. Itse olen varmaan ainakin 105+ kiloa ajokamppeiden kanssa ja siihen vielä päälle muut laukut yms. jos ollaan reissussa niin originaali jousi aina preload maksimissaan. Ei hyvä. Siksi otin tuon 95Nm jousen juurikin. Etupäätä ei voi koskaan saada täydelliseksi koska ei ole esijännityksen säätöä mutta omassa ajossa se on ollut minulle ihan ok.
Säädöt tosiaan ajattelin alkuasentoon laitan ja säätää preloadin ja sitten testailee möykkysellä hiekkatiellä. Se on se missä useimmiten itse ajan asfaltin lisäksi. Kiitoksia neuvoista kyllä tämä on minulle hieman uutta.
Tuulilasikin on vähän että ei minua tuo meteli kypärässä haittaa niinkään. Korvatulpat on päässä. Se mistä haluan eroon on tuulisellä säällä tulevat pyörteet jotka on hyvin epämukavia varsinkin jos sitä monta tuntia päivässä tulee. Saa nähdä onko sivupaloista ja isommasta pleksistä hyötyä sitten siihen. Ainakin sitten on valinnanvaraa.
Tapeilla kun seisoo tosiaan niin tulee tasainen viima vaikka keli olisikin hyvin tuulinen. Mutta se tasainen viimakin on kyllä pidemmän päälle suht raskas kestää jos miettisi pienempää tai olematonta tuulensuojaa jos sitä aamusta iltaan viikon verran tulee. Ja sitten ei ole sateelta ja lentäviltä ötököiltä mitään suojaa
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Säästät aikaa iskarin säätämisessä jos laitat aiemmin mainitut setupit pohjaksi, siitä on parempi lähteä liikkeelle kun vakiokeskiarvosta.
Vakiopleksillä olen pärjännyt tähän asti hyvin eikä pärinä ole hirveästi haitannut, mutta nyt on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota kaularankaan kohdistuvista rasituksista ja siksi pitäisi saada kypärälle tuleva pärinä ja tuuli rauhoittumaan. Mielestäni pyörä menee pilalle pappispleksillä mutta joskus on unohdettava oma turhamaisuus ja kuunnella (toisten) järjen ääntä
Vakiopleksillä olen pärjännyt tähän asti hyvin eikä pärinä ole hirveästi haitannut, mutta nyt on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota kaularankaan kohdistuvista rasituksista ja siksi pitäisi saada kypärälle tuleva pärinä ja tuuli rauhoittumaan. Mielestäni pyörä menee pilalle pappispleksillä mutta joskus on unohdettava oma turhamaisuus ja kuunnella (toisten) järjen ääntä
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Nyt löytyy kiinnikettä Öhlinsin ohjaisiskarille, harkintaan menee : https://tripleclampmoto.eu/collections/ ... clamp-moto
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
- Pyörä: Yahama Tenere 700
- Paikkakunta: Nummela
Re: Yamaha Ténéré 700
Kypärän pärinä ei lisäänny mielestäni säätösarjalla nostettaessa, vaan ilmavirta kohdistuu suoraan rintakehään ja viileillä keleillä epämukava. Lämpöisillä ilmoilla ihan toimiva ratkaisu. Säätösarjassa kannattaa suosia metallista, koska muovinen ei kestä. Itse ajan nyt korkealla pleksillä ilman säätösarjaa.Mulla on muutama eri korkuinen pleksi varastossa, jos joku haluaa testata vaikutusta. Helppo testailla, kun heittää lenkin aina eri versioilla.Koheltaja kirjoitti: ↑Ke Helmi 24, 2021 1:44 pm
Säädettävän korotussarjan hankin ja jälkeen muistin että kokeilin viime kesänä 100mm nostoa pikavirityksellä eikä toiminut, kuten on moni todennut. Nyt kun on säätösarja olemassa niin mietin sitä että tulisiko toimeen yhdellä pleksillä, eli Givin matala malli säätösarjalla? Touringissa ikkuna ylös ja tapeilta ajaessa voi laittaa pleksin alas, kun pleksi on nostettu ylös niin tuleeko pleksin ja etuvalon välistä ilmavirta joka lisää kypärän pärinää?
Vai onko viisain edetä kahden pleksin taktiikalla? Onhan se helppo vaihtaa mutta siinä voi käydä samalla tavalla kun irtokalvoilla olevalla ajopuvulla, aina väärät jyvät kupissa...
Re: Yamaha Ténéré 700
Tänään tehnyt vähän huoltohommia pyörään.
Purin takaiskarin irti. Aika kuivan näköstä oli tuolla linkun laakeristossa.
Kuva1 : https://imgur.com/a/oGYyTed
Kurjasti huomasin että tuota 1 pulttia ei saa irti jos on jammun keskiseisontatuki. Täytyy koittaa keksiä miten sen saisi joskus huollettua. saa sinne nyt vähän rasvaa väliin. Onko muut painineet kyseisen ongelman kanssa ?
Kuva2: https://imgur.com/a/h3Kfcsd
Ilmanputsari oli tehokkaasti haukannut jotain kakkaa. Viimeks kun katoin oli ihan suht ok en tiedä mitä on tapahtunut.
Kuva3: https://imgur.com/a/jXr8mjD
Purin takaiskarin irti. Aika kuivan näköstä oli tuolla linkun laakeristossa.
Kuva1 : https://imgur.com/a/oGYyTed
Kurjasti huomasin että tuota 1 pulttia ei saa irti jos on jammun keskiseisontatuki. Täytyy koittaa keksiä miten sen saisi joskus huollettua. saa sinne nyt vähän rasvaa väliin. Onko muut painineet kyseisen ongelman kanssa ?
Kuva2: https://imgur.com/a/h3Kfcsd
Ilmanputsari oli tehokkaasti haukannut jotain kakkaa. Viimeks kun katoin oli ihan suht ok en tiedä mitä on tapahtunut.
Kuva3: https://imgur.com/a/jXr8mjD
Re: Yamaha Ténéré 700
Ite huomasin kans tuon ongelman keskiseisontatuen kanssa, mutta laitoin sitten pyörän nostopukin varaan ja käytin tuota vasemmanpuoleista keskijalan kiinnikettä sen verran irti, että sai sen pyöräytettyä haitolta pois. Koko seisontatukea ei tarvinnut irroittaa. Ei tuo ollut kuitenkaan kuin n. vartin lisähomma linkkujen rasvauksessa. Vaatii toki pyörän noston muulla kuin keskituella.JKon kirjoitti:Tänään tehnyt vähän huoltohommia pyörään.
Purin takaiskarin irti. Aika kuivan näköstä oli tuolla linkun laakeristossa.
Kuva1 : https://imgur.com/a/oGYyTed
Kurjasti huomasin että tuota 1 pulttia ei saa irti jos on jammun keskiseisontatuki. Täytyy koittaa keksiä miten sen saisi joskus huollettua. saa sinne nyt vähän rasvaa väliin. Onko muut painineet kyseisen ongelman kanssa ?
Kuva2: https://imgur.com/a/h3Kfcsd
Ilmanputsari oli tehokkaasti haukannut jotain kakkaa. Viimeks kun katoin oli ihan suht ok en tiedä mitä on tapahtunut.
Kuva3: https://imgur.com/a/jXr8mjD
- mico
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Yamaha Ténéré 700
Rasvanippa
- Totti
- Viestit: 1073
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha Ténéré 700
Sama homma myös H&B keskituen kanssa
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: Yamaha Ténéré 700
Pultin kuivuus ei välttämättä kerro itse laakerin rasvatilanteesta, Yamahan rakennetta sen paremmin tuntematta laakerissa taitaa holkki olla..? Mutta hyvä että linkujakin huolletaan.JKon kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 4:49 pm Tänään tehnyt vähän huoltohommia pyörään.
Purin takaiskarin irti. Aika kuivan näköstä oli tuolla linkun laakeristossa.
Kuva1 : https://imgur.com/a/oGYyTed
Yamaha Ténéré 700
Juu holkki on ja itse laakerissa oli itselläni tehtaan jäljiltä aika hyvä rasva, mutta näissäkin on vaihtelua ollut. Sen sijaan pultin ja holkin välissä oli jo alkavaa hapettumaa minullakin, vaikka taisi olla vasta jotain n. 2tkm. ajettu kun käytin ne nastarenkaiden vaihdon yhteydessä auki. Laitoin reilusti rasvaa myös pulttien ja holkkien väliin, niin eivät hapetu jumiin. Holkkiin kiinni juminut pultti tekee muuten helposta huolto-operaatiosta pahimmillaan hyvinkin tympeän.Viuh kirjoitti:Pultin kuivuus ei välttämättä kerro itse laakerin rasvatilanteesta, Yamahan rakennetta sen paremmin tuntematta laakerissa taitaa holkki olla..? Mutta hyvä että linkujakin huolletaan.JKon kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 4:49 pm Tänään tehnyt vähän huoltohommia pyörään.
Purin takaiskarin irti. Aika kuivan näköstä oli tuolla linkun laakeristossa.
Kuva1 : https://imgur.com/a/oGYyTed
Re: Yamaha Ténéré 700
Joo homma jäi vähän kesken itsellä en vielä kerinnyt niitä holkkeja naputteleen sieltä irti ja putsaan ja rasvaan kun lähinnä tuli purettua että saa jousen vaihdettua. Harmi se on tuo 1 kun jää rasvaamatta. Ei ole pukkia itsellä kun ajattelin että selviän huolloista keskiseisontatuen avulla. Samalla tuli väännettyä takarengas vanteelta ja vähän maalia vanteeseen paukkupullolla taas vaihteeks aina tulee naarmua noista rengasraudoista. No eihän se kaunis ole mutta saapahan naarmut piiloon. En kyllä jaksa taistella itse uutta rengasta vanteelle vaan viel ammattilaiselle tälläkertaa. Sen verran oli tuskanen saada edes pois tuo mitas e07+ ja tuo uusi dunlop trailmax missioni vaikuttaa vähintään yhtä pahalta saada vanteelle.
Re: Yamaha Ténéré 700
Tenere 2021 ( euro 5) alkukäyrä erinlainen . https://www.youtube.com/watch?v=HpIRbFO ... e=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=_0uFhI2lQdA
Pohjapanssarit eri euro 4 ja 5 https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/produ ... h=/?page=3
Uusi ecu ja hintaan vähän lisää.
https://www.youtube.com/watch?v=_0uFhI2lQdA
Pohjapanssarit eri euro 4 ja 5 https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/produ ... h=/?page=3
Uusi ecu ja hintaan vähän lisää.
Viimeksi muokannut talkku, Su Maalis 07, 2021 9:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.