jammu TT-R 600

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

epoksi
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 8:04 am
Pyörä: TTR 600

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja epoksi »

Jari S kirjoitti:Ilmeisesti kyse oli jäästä kaasuttimessa? Vaihdoin kyllä samalla alkuperäisen "mehupilli" DB-killerin paikoilleen. Liekö sitten sillä osuutta asiaan?
Käyttelin pyörää ajellen pientä mutkaa edes takasin ja silloin vielä paukutteli putkeen hetkittäin. Kun sain lämpöjä hieman koneeseen suihkin starttipilottia kaasarin kumeihin samalla kaasutinta tönien ja vääntäen ilman vaikutusta eli kumit vaikuttaisi ehjiltä. Seuraavaksi lämmitin hiustenkuivaajalla kaasareita reilun tovin samalla kun pyörä puksutteli tyhjäkäynnillä. Tämän jälkeen koeajolle eikä minkäänlaista häiriötä. :)
Ehkä tämä tästä...!?
Ulkonako sitä säilytät jos ei jää ollut vielä sulanut? Mulla ei käynyt mielessäkään että joku potkisi talvella ulkoruokinnassa olevaa teeteeärrää käyntiin kun oma tahtoi syksylläkin aiheuttaa ärräpäitä pidemmän tauon jälkeen :D
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Jari S »

epoksi kirjoitti:Ulkonako sitä säilytät jos ei jää ollut vielä sulanut? Mulla ei käynyt mielessäkään että joku potkisi talvella ulkoruokinnassa olevaa teeteeärrää käyntiin kun oma tahtoi syksylläkin aiheuttaa ärräpäitä pidemmän tauon jälkeen :D
Ei nyt ihan taivasalla, mutta kylmässä kuitenkin.
Tuo kyllä lähtee käyntiin ihan kohtuudella, kun polkee muutaman ekstra polkaisun. Saapa alkulämmöt kuskille ennen kuin lähtee pakkaseen palelemaan :lol:
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Jyffe
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2015 12:04 am
Pyörä: TT600R
Paikkakunta: Cross Lake City

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Jari S kirjoitti:Ilmeisesti kyse oli jäästä kaasuttimessa?
Komppaisin tätä. Ajelin ensimmäisiä ajoja tuolla uudella hankinnalla Kainuussa ja tupsi ja paukkoi kuten jäätävä jokkisauto aikanaan jääradalla. Kaasukahvassakin olin tuntevinani jään muodostumisen kurkkuun. Kastepistekin näyttää olleen tuohon aikaan kuurottavan puolella, joten sekin tukee asiaa.
Talviajoja varten voisi jonkinlainen putken pätkä pakoputken kupeesta putsarille tehdä gutaa.
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Kiinnostaisi nypätä tuo penkin alta löytyvä maaginen musta/punainen johto irti alaväännön lisääntymisen toivossa. Tämän topikin ensimmäisillä sivuillahan tuosta jotain juttua olikin, mutta onko kenelläkään pidempiaikaisesta toiminnasta kokemusta johto irroitettuna? Onko tullut vastaan jotain negatiivisia vaikutuksia esim. käyntiinlähdössä tms.?
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
epoksi
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 8:04 am
Pyörä: TTR 600

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja epoksi »

Jari S kirjoitti:Kiinnostaisi nypätä tuo penkin alta löytyvä maaginen musta/punainen johto irti alaväännön lisääntymisen toivossa. Tämän topikin ensimmäisillä sivuillahan tuosta jotain juttua olikin, mutta onko kenelläkään pidempiaikaisesta toiminnasta kokemusta johto irroitettuna? Onko tullut vastaan jotain negatiivisia vaikutuksia esim. käyntiinlähdössä tms.?
Kolme vuotta ollut irti enkä ole huomannut eroa toiminnassa (myöskään väännössä)
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Jari S »

epoksi kirjoitti:Kolme vuotta ollut irti enkä ole huomannut eroa toiminnassa (myöskään väännössä)
Liekö näissä on ollut eroja vientimaan tms. suhteen, kun toisaalta lukee että ei ole mitään eroa ja toisaalta taas että ero on huomattava. Tai voisiko olla että esim. kaasuttimen suuttimien vaihto vaikuttaisi tuohon eron huomattavuuteen?
Tuolta tt600r.eu sivuilta kun katsoo tuota tehokäyrää niin punaisessa (=johto kytkettynä) käyrässä 4500rpm kohdalla oleva nyökähdys tuntuu selvästi ainakin meikäläisen kulkineessa. Tuo sininen käyrä näyttäisi jatkuvan suorana myös tuolla kierrosalueella. Oletko epoksi huomannut tuota nyökähdystä omassasi?
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Kävin pienen testilenkin ajamassa tuo musta/punainen johto irroitettuna ja kyllä tuossa selkeästi alavääntö kasvoi.
Nyt vääntöä löytyy kunnolla heti tyhjäkäynniltä alkaen, kun johto kytkettynä joutui liikkeelle lähtiessä hieman kaasulla varmistamaan, että moottori ei sammahda kytkintä nostaessa. Käyntiääni muuttui myös jonkinverran terävemmäksi.
Tehokäyrän nyökähdys tai sen katoaminen täytyy testata sitten kesäkelillä kun pääsee kunnolla ajamaan.

Tuossa ajellessa mietin samalla mistä voisi johtua se, että osalla ei muutosta huomaa johdon irroittaessa ja muutaman mahdollisen skenaarion keksin:
-Johtoliitoksessa on alunperin ollut huono kontakti, eli vaikka johto on ollut fyysisesti kytkettynä niin käytännössä sähkö ei ole siellä kulkenut?
-CDI on vaihdettu tarvikemalliseen tai jostain toisesta yhteensopivasta pyörästä jossa k.o. ominaisuutta ei ole?
-CDI:ssä on ollut eroja esim. vuosimallissa, kohdemaassa tms. ja kaikkiin ei ole tätä ominaisuutta tehty?
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
kurahaara
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 11:17 pm
Pyörä: Yamaha TT600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja kurahaara »

Jari S kirjoitti:Kiinnostaisi nypätä tuo penkin alta löytyvä maaginen musta/punainen johto irti alaväännön lisääntymisen toivossa. Tämän topikin ensimmäisillä sivuillahan tuosta jotain juttua olikin, mutta onko kenelläkään pidempiaikaisesta toiminnasta kokemusta johto irroitettuna? Onko tullut vastaan jotain negatiivisia vaikutuksia esim. käyntiinlähdössä tms.?
Irrottamalla musta/punaisen johdon liittimen (=poistat maadoituksen) CDI antaa enemmän sytytysennakkoa koko kierrosalueelle:

Kuva.

Vaikutuksia ovat:
- hieman lisää vääntöä
- kiksikäynnistäminen voi vaikeutua, herkemmin antaa takapotkun
- modatussa moottorissa (=enemmän puristusta) nakutusherkkyys lisääntyy, käytä 98E

Omassa isolohkossa liitin on kytketty. Kone on korkeapuristeinen 12.5 : 1 ja alkoi nakuttamaan johtoliitin irroitettuna.
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000
Tojari
Viestit: 12
Liittynyt: To Maalis 08, 2018 11:52 pm
Pyörä: Yamaha TT600S 1995

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Tojari »

Terve,
Tuli ostettua jammun TT600 vuosimalli 1995... Sellaista heti alkuun, että kone pitäs avata ja tietenkin tiivisteet uusia, veivi vaihtaa. Mistähän näitä tiivistesarjoja/varaosia saa kohtuulliseen hintaan? Englannissa näkyy olevan, n 120€urolla, italiassa myös(ebay). Mitä tästä koneesta olisi hyvä tietää näin etukäteen ja mitä sieltä yleensäkin menee rikki tai kuluu? En ole vielä saanut sitä siirrettyä Kemijärveltä tänne Järvenpäähän, niin hankala kysellä enempää.
Ja mikähän tällaisen mallimerkintä on (TT600S/TT600E, mitä eroa näissä?)??? Valmistenumero BL4G-V003740, selviääkö siitä jotain tärkeää tietoa... näin toinen jammu vasta menossa, niin ei ihan kaikkea asioita vielä osaa yhdistää, eikä osaa hakea oikeita asioita. Varaosien löytäminenkin on vähän hakusessa. Kiitos!
-Esa
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Tojari kirjoitti:Mistähän näitä tiivistesarjoja/varaosia saa kohtuulliseen hintaan?
Tasea lainaten...
Tase kirjoitti:TTR:n osat ruukataan hankkia niityltä, eiku kedolta.
http://www.kedo.de
Näkyisi Kedolla olevan 76.90€ + 4.54€ moottorin tiivistesarja.
Tojari kirjoitti:Mitä tästä koneesta olisi hyvä tietää näin etukäteen ja mitä sieltä yleensäkin menee rikki tai kuluu?
Lieköhän tässä mallissa on tuota samaa tasapainoakselin ja kampiakselin mutterin löystymis ongelmaa kuin noissa muutaman vuoden uudemmissa TTR:ssä? Varmaan kannattaa nuo mutterit, niiden lukituslevyt ja akselilla olevat kiilat tarkistaa jokatapauksessa jos koneen avaa.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Tojari kirjoitti:Terve,
Tuli ostettua jammun TT600 vuosimalli 1995... Sellaista heti alkuun, että kone pitäs avata ja tietenkin tiivisteet uusia, veivi vaihtaa. Mistähän näitä tiivistesarjoja/varaosia saa kohtuulliseen hintaan? Englannissa näkyy olevan, n 120€urolla, italiassa myös(ebay). Mitä tästä koneesta olisi hyvä tietää näin etukäteen ja mitä sieltä yleensäkin menee rikki tai kuluu? En ole vielä saanut sitä siirrettyä Kemijärveltä tänne Järvenpäähän, niin hankala kysellä enempää.
Ja mikähän tällaisen mallimerkintä on (TT600S/TT600E, mitä eroa näissä?)??? Valmistenumero BL4G-V003740, selviääkö siitä jotain tärkeää tietoa... näin toinen jammu vasta menossa, niin ei ihan kaikkea asioita vielä osaa yhdistää, eikä osaa hakea oikeita asioita. Varaosien löytäminenkin on vähän hakusessa. Kiitos!
-Esa
Eiks toi TT600E ole ainakin sähköstartillinen kone ja oliks tää TT600E ole myöskin jousituskomponenteiltaan vähän kekkulimpi. Korjatkaa ,jos oon väärässä.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
ksilla
Viestit: 43
Liittynyt: To Kesä 20, 2013 8:25 am
Pyörä: Transalp, Yamaha TT600R
Paikkakunta: Porvoo

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja ksilla »

Tojari kirjoitti: Ja mikähän tällaisen mallimerkintä on (TT600S/TT600E, mitä eroa näissä?)??? Valmistenumero BL4G-V003740, selviääkö siitä jotain tärkeää tietoa...
Tuolta voi pähkäillä mallien specsejä:
http://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/Yamaha%205.htm

Muoks:
Ja tuon R-mallin alta ainakin löytyy vähän stooria mallisarjasta ja siellä mainitaan nuo sinunkin mallimerkintäsi :)
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2097.htm
Tojari
Viestit: 12
Liittynyt: To Maalis 08, 2018 11:52 pm
Pyörä: Yamaha TT600S 1995

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Tojari »

Noniin, kiitos vastanneille. Aamun palstaa selanneena olen paljon viisaampi. Malli taitaa tosiaankin olla TT600S (potkimalla käyntiin). Yamaha ei ole tehnyt tiivistesettiä tähän malliin, on yksitellen ostettavia, mutta tuo kedo on hyvä tieto, että sieltä löytyy. Veivin metsästys ja pitäs se kuljetus alkaa järjestämään, että saa kädet ikaiseksi. Viikonloppuja!
Jyffe
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2015 12:04 am
Pyörä: TT600R
Paikkakunta: Cross Lake City

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Mitenkäs tälläiseen akuttomaan mopoon saisi paremman valaistuksen? Olisiko mahdollista asentaa esimerkiksi tuollainen ?
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: jammu TT-R 600

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Akuttomuus ei käsittääkseni rajoita valaistusta sen kummemmin kunhan pysytään laturin tuotannon rajoissa.
Service manuaali tietää kertoa, että AC-generaattorin normaali outputti on 14v 13A at 5000rpm.
Enemmän sähköstä ymmärtävät korjannevat/tarkentavat edellistä lausuntoa tarvittaessa.
Liitteet
Generator.JPG
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Vastaa Viestiin