nupanderi kirjoitti:Uusi jammu tt re omistaja liittyy seuraan. Jos kyseiseen pyörään löytyy esim. tavarateline niin kiinnostaa. Ja pitäisi vähän kaasarin talvisäätöjä miettiä.
Moro,
Tavaratelineesta, itse hommasin Batangan laukut ja telineen. Meni kylla pidemman kaavan mukaan eli ensin tuli XT:hen sopiva ja sitten piti kayda Latviassa paikalla etta tehtiin sopiva kun ei TT:hen loytynyt mallia.
Mutta off-the-road.de tekee kylla Hepco&Beckerin laukuile sopivaa.
-H-
Näköjään yhdeksän vuotta sitten joku kysyi samaa asiaa.
Kokeillaan nyt uudestaan, onko tietäjät ehkä lisääntyneet.
Eli kyse on puolipuristimen käsin käyttämisestä. Omasta -00 pyörästä oli mennyt säpäleiksi vaijerin liikuttelumekanismi kiksin päästä. Remppamies poisti kaikki osat sieltä ja samalla myös koko vaijeri.
Onko siis mahdollista jotenkin käsin startin yhteydessä "aktivoida" puolipuristin päälle?
Muuten kaikki 600 cc moikkaavat kivasti jalkapöydän luita.
Puolipuristimessa oleva palautusjousihan kääntää vivun jonnekin ~klo 2 suuntaan ilman vaijeria ja vaijerin kanssa asento lienee suunnilleen pystyssä?
HOX! Kuvista puuttuu nyt tuo mainittu palautusjousi (joka on kyllä tallessa).
Kysyn/varmistan itselleni ja samalla kysyn muilta tämän koko puolipuristimen toimintaperiaatetta.
Eli, kun tuo vipu käännetään joko alunperin vaijerilla hieman vastapäivään tai käsin tehdään sama liike, pakoventtiiliä pakotetaan hieman raolleen ts. pienennetään puristuksia?
Ja sitten kun kone lähtee käyntiin, pakoventtiilin "omatoiminen" kunnolla aukeaminen nokka-akselin toimesta vapauttaa tämän kuvan vivun lepoasentoon?
Menikö näin?
Kun kukaan ei ole vielä merkki/mallikohtaista tietoa kertonut, niin kuvaus vanhempien Hondien automaattisen puolipuristimen toimintaperiaatteesta:
Kiksi on linkitetty vaijerilla kannessa olevaan vipuun, joka raottaa venttiiliä hiukan juuri oikealla kohdalla kiksin liikkuessa alaspäin.
Jousi palauttaa heti vivun normiasentoon, kun vaijeri ei sitä pakota aukisuuntaan. Hondassa vaijerin pelivara on noin +-0.5 mm noin 1 mm perusvälyksestä.
Mikäli yhtään liian kireällä, ei starttaa etenkään kuumana.
Suosittelen kuussatasen kohdalla hankkimaan korjausohjekirjan, josta oikeat säädöt ja rakenne selviää ja sitten yrittämään rakentaa mahdollisimman alkuperäisen kaltainen puolipuristinsysteemi. Käynnistämisestä tulee ihan erilainen operaatio tai ei ole enää operaatio vaan ainoastaan käynnistäminen.
Teoriassahan vaijeria voi liikuttaa manuaalisesti vaikka pienellä vivulla, mutta ongelmaksi voi tulla oikea ajoitus.
Sähköstartillisessa olisi helppoa kytkeä puolipuristus päälle manuaalivivulla, kerätä kierroksia ja päästää vipu jousen voimalla irti.
Kiksillä pitäisi ajoituksen olla oikea.