Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Alexz
Pyörä: Africa Twin 2024

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Alexz »

JuhaL kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 2:01 pm Omassa 50/50 ajossa on riittänyt mainiosti Outback Motortechin combo-setti (lower ja engine). Yläraudalle en ole nähnyt tarvetta. Nollavauhtikaatoja kummempia ei tosin ole ollut.
Katteiden irroitus ja perushuollot onnistuu irroittamatta rautoja.

Renkaina reissuissa on lähes poikkeuksetta ollut Mitas E-07. Misukan Wild eteen, jos kaipaa varmuutta sorateille.
Juurikin tuota Outback Motortechin combo-settiä (lower ja engine) katselin. Voisi olla myös minulle sopiva. Jos oikein katsoin heidän Africa Twinin kaatovideoita niin tuolla setillä jo pyörän turvasi. En oikein usko että itse tulen kovinkaan pahoihin maastoihin tuolla pyörällä ajamaan.

Pitääkö tuo Mitas E-07 takana ja Misukan Wild edessä myös märällä asfaltilla? Itse kun joudun aina ajamaan vähintään 30 km ennen kuin soralle pääsen.
jiknnn
Pyörä: kameli

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Tuossa oma mopo kaatotestissä https://photos.app.goo.gl/7GSoNPivntdyDMK76
Nollavauhtikaato, Barkbustersit tangossa ja nuo Motortekin perusraudat. Pakoputken kiinnitys vääntyi, katteisiin ei tullut mitään. Mulla oli raudoissa nuo pehmeät laukut, joten rautoihinkaan ei tullut kaadosta jälkiä.

Renkaina itse käyttänyt misukan adventurea joilla ajaa ehkä sen 20tkm. Itse vaihdan kerran vuodessa riippumatta kilometreistä. 15tkm jälkeen etusessa 2.5mm ja takana 3.5mm suurinpiirtein... Rengas on hyvä kovalla alustalla, mutta pehmeällä hiekalla ja mudassa on liukas.
JuhaL
Pyörä: CRF1000L DCT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Alexz kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 3:20 pmPitääkö tuo Mitas E-07 takana ja Misukan Wild edessä myös märällä asfaltilla? Itse kun joudun aina ajamaan vähintään 30 km ennen kuin soralle pääsen.
Ei oo koskaan ollut ongelmia märällä. Mitaksen saa kyllä tarvittaessa irtoamaan märällä asfaltilla. Liukkaaksihan tuota jotku haukkuu. Rengaspuolelta löytyy pitkä keskustelu Mitaksen rankaista. Keston kannalta ei välttämättä parhaat. Vanhan mallin 07 takana kesti reilu 10kkm, kun taas uudempi, isompinappulainen malli loppuu jo jossain 7-8 tonnin välillä. Wildi edessä kestää sen 15k+.

Mulla on Aateessä myös Barkbustersin käsisuojat, noilla saa muutaman sentin lisäturvaa, ainakin jos etupää kääntyy kaatumisen suuntaan.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Tee__Vee
Pyörä: Honda CRF 1100D

Viesti Kirjoittaja Tee__Vee »

Kyllä yläpuoliset raudat on järkevä hommata, kun ne suojaa katteet. Ostin itse alkukesästä juurikin Outbackin ala- ja yläpuoliset raudat.
Takarengas menee vaihtoon ensi kesänä. Dunlopin Trailmax Mission on ykkösehdokkaana. Ihmeen hyvin näillä ensiasennusrenkaillakin ojien välissä pysyi. Ehkä se ajotyylikin on tässä vuosien aikana hieman rauhoittunut.
Jakke81
Pyörä: Africa Twin 1100

Viesti Kirjoittaja Jakke81 »

Viime talven etsin tosi kauan sopivaa kaatumarauta + pohjapanssari yhdistelmää (1100 2021). Halusin suojaavat kaatumaraudat sekä kunnon pohjapanssarin. Valitsin Heedin ylä- ja alakaatumaraudat ja AXP Racingin pohjapanssarin. Kävin varmaan kymmenen eri yhdistelmää läpi ja huomiotavaa on se miten ne saa kiinni pyörään ja ottaako kiinni toisiinsa. Tämä yhdistelmä käyttää vaan yhtä samaa kiinnityskohtaa pyörässä. Heediltä löytyy myös oma pohjapanssari, mutta halusin pakoputken parempaan suojaan.

Asennus olisi ollut helppo, mutta pyörääni oli asennettu Hondan omat alakaatumaraudat, joiden poistaminen vaati pakoputken irroituksen. Pohjapanssari on muovia ja siitä jouduin pienen palan saahaamaan kyljestä pois, ettei ota kaatumarautaan kiinni. Heed oli edukas ja tuli nopeasti Puolasta.

Pohjapanssarin pinta on kulunut siihen etupyörästä tulleiden kivien takia, mutta eiköhän se kestä vielä pitkään. Ainakaan ei kivet pidä kovaa meteliä kun lentelee muoviin.

Pyörässä Anakee Wildit edessä ja takana. MAD retkellä lähti takarenkaasta 1mm 800km:n ajon aikana. Seuraavaksi varmaankin paremmin asfaltille sopivat renkaat. Moottoritienopeuksissa ei kaikista mukavimmat.
Viuh
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Itsellä ylärautoina romanialaiset Heavy Duties tuotteet ja pohjapanssarina kanssa AXP. AT:ssa ei ainakaan vielä ole tullut ongelmaksi pohjapanssarin kuumeneminen tai sulaminen mitä AXP:lle on joissain pyörissä käynyt mutta hiukan olen sen kanssa epäileväinen. Iskut ottaa hyvin vastaan mitä muutaman kerran olen kolistellut. AXP on siitä hyvä että leveänä korvaa alarautojen tarpeen ja sellaista mallia hainkin. Kaatumaraudoista jätin yhdet palikat asentamatta jotka tavallaa suojaa tankkia/kylkiä. Pyörästä kun jättää keskijalan pois suojaa panssarin lisäpala myös iskarin alapään. AT ei ole kaikkein korkein pyörä ja pohja leveähkö niin panssarille on tarvettakin.
jiknnn
Pyörä: kameli

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Säätelin venttiilit ja sitä varten piti irrotella sytkän puolapaketti, mikä on siinä venttiilikopan päällä. Sitä irrotellessa piuhat irtosivat tulpanhatusta vähän liian helposti ja itse tulpanhatut, mitkä on venttiilikopan keskellä olivat todella tiukassa vetää pois. Interwebistä hain tietopa asiasta ja näytti olevan muillakin sampoja havaintoja ja loppupeleissä tulpanhatuista on johdon kiinnityskierre poikki. Pytyssä kun on 2 tulppaa niin ei välttämättä huomaa mitään jos toinen pimenee...

Nyt sitten otin vielä puolat ja hatut pöydälle ja joo rikkihän ne oli.
https://photos.app.goo.gl/G2DarxWCAzPQH2Jk8
Siinä hatut purettuna.Tulpan päähän tuleva metallihattu, vastus, jousi ja pätkä kierrettä, mikä löytyi johdon sisältä. Nuo näytti olleen poikki jo jonkin aikaa, eikä varmaan ole kipinää tullut. Meinasin kokeilla patenttikorjausta, koska tarvikehattuja ei saa ja alkuperäiset lie hajoaa samallatavalla.

Molemmat hatut siis tuossa purettuna ja porasin johtoruuvin kannan pois pakeliitista. Ekasta pakeliitti murtui, mutta on vielä ehjää ruuvinreiästä alaspäin ja toinen säilyi hyvässä kunnossa. Nyt on tarkoitus laittaa 3mm puuruuvi reiästä ja vois jollain epoksilla yrittää liimata tiivistysmielessä pakeliittiin. lopuksi pitää tiivistellä johdonpää tulpanhattuun jollain silikonilla.

Samalla vaihtui tulpat, 92tkm ajettu. Hondalla vaihtoväli 50tkm ja NGK:lla 100tkm.
Vastaa Viestiin