Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
svheebo
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 6:45 am
Pyörä: Africa twin DCT
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja svheebo »

Millaisessa kivikossa porukka näillä ajelee? Minulla on nyt ollut viikon päivät alla —22 afrikkalainen, mukava peli.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

https://youtu.be/CJCBPPtNCfw?t=1809

tuosta kun kattelee noin 6 min ylös solaan asti, niin siinä muutama kevyt pohjaus tuli. Oli vähän fifty-sixty hanskassa ajaminen. On kuitenkin niin pientä kiveä, että pitäis pystyä vaan ajamaan yli.

Samassa mäessä huomasin myös ettei TC asennossa nolla ole pois päältä, vaan se edelleen ottaa tehot pois kun pitäis olla tasainen veto päällä. Tossa kivikossa kun takarengas pomppii ilmassa, niin se ehtii regoida kun rengas pyörähtää yhtäkkiä enemmän. Konejarruavustus pitäis myös saada kokonaan pois, koska se alamäessä itsestään kaasuttelee ja se saattaa sattua semmoseen paikkaan missä ei kannattais kaasutella.

Todetaan nyt vielä että ATAS on paras pyörä kaupan hyllyltä, mutta eihän nämä ikinä täydellisiä ole.
Bronson
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 05, 2020 9:53 pm
Pyörä: Honfa Africa Twin
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Bronson »

Vaikuttaakohan myös tuo Wheelie Control tuohon TC:n toimintaan...? Vaikutti ainakin, että vähemmän vilkutti kun tiputti 2 tasolta 1 tasolle. Ja kun tiputin nollalle niin en ollut ainakaan huomaavinani missään vaiheessa että olisi enää luistoneston valoa vilkutellut. Yleensä vaan semmosissa paikoissa mahdollisesti vilkuttaa, että ei jouda katselemaan tarkemmin. Tuon saa siis samalla tavalla 0 asentoon kuin TC:n, eli pitää vaan pohjassa vasenta nuolta.

Komeissa maisemissa on jiknnn ajellut, mukavaa katseltavaa.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Bronson kirjoitti: Su Elo 28, 2022 7:08 pm Vaikuttaakohan myös tuo Wheelie Control tuohon TC:n toimintaan...? Vaikutti ainakin, että vähemmän vilkutti kun tiputti 2 tasolta 1 tasolle. Ja kun tiputin nollalle niin en ollut ainakaan huomaavinani missään vaiheessa että olisi enää luistoneston valoa vilkutellut. Yleensä vaan semmosissa paikoissa mahdollisesti vilkuttaa, että ei jouda katselemaan tarkemmin. Tuon saa siis samalla tavalla 0 asentoon kuin TC:n, eli pitää vaan pohjassa vasenta nuolta.

Komeissa maisemissa on jiknnn ajellut, mukavaa katseltavaa.
Hyvä pointti tuo wheelie control, pitää kokeilla nollata sekin. Tossa kallioilla pomppiessa saattaa hyvinkin anturit luulla että nyt keulii :)
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Soratiellä kokeilin TC:tä ja 0-asennossa se ei puutu peliin tasasella soratiellä. 1-asennossa alkaa valo vilkkua kun rengas pyörii tarpeeksi. Tais tosiaan olla keulimisen esto, mikä himmaili kun oli ylämäkeä,pomppimista ja takarengas pyörähteli etusta kovempaa.

Keulaan olis shimmejä ja 6.9kg/mm jouset tulossa, toivottavasti ehtii vielä kokasta ennen lumia. K-Techin mäntäsetti keulaan oli 350€ MP-Racingilla, mutta pitää katsoa minkälainen keulasta tulee pelkästään shimmaamalla ja jäykemmällä jousella.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Noniin, nyt on keulassa 6.9kg jouset ja pakat on shimmitetty jäykemmäksi. Melko mustaa litkua oli öljy kun putket avasi, eli varmaan saa joka vuosi öljyt vaihtaa. Yksi asia hommassa jäi vähän arveluttamaan. Showassa on hydraulilukko grimpattu tankoon sokan ympärille(toinen kuva setissä) ja se piti ottaa iskemällä irti. Sattui olemaan sopiva putken päktä ja se lähti helposti irti. Grimpit oli kuitenkin aika rapeita ja toisesta lukosta lähti pikku paloja irti kun niitä väänteli auki, että saa lukon menemään sokan yli takaisin paikalleen. Ehkä näin kertaalleen vielä kestää, mutta jos pitäis useammin aukoa, niin pitäis saada joku vastaava lukko tilalle.
Shimmauksessa pohjashimmit isoni ja suurimpia shimmeja tuli muutama lisää(2 comp ja 3 rebound puolelle). Alustavasti tuntuu olevan ok, vakautui paljon eikä sukella jarrussa. Patikossa ei ole tullut vielä kokeiltua.

https://photos.app.goo.gl/dwAr3QoQVuxudyaF9

ruuvattava lukko
https://www.teknikmotorsport.com/africa ... e-10mm-rod

Vastaava Showan haarukka tekijämiehen säätämänä
https://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm
andreask
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 19, 2021 7:51 am
Pyörä: Honda CRF1100L Adventure Sport 2021
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja andreask »

jiknnn kirjoitti: Pe Syys 02, 2022 8:48 pm Soratiellä kokeilin TC:tä ja 0-asennossa se ei puutu peliin tasasella soratiellä. 1-asennossa alkaa valo vilkkua kun rengas pyörii tarpeeksi. Tais tosiaan olla keulimisen esto, mikä himmaili kun oli ylämäkeä,pomppimista ja takarengas pyörähteli etusta kovempaa.
Offroad ja kaikki asetukset nolliksi niin hauskuu on taattu 🙂👍 Komeaa maisemaa videoilla.
Honda CRF1100L Adventure Sport 2021
Honda CRF300L 2022
mursu
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

Uusi Africa Twin omistaja ilmoittautuu, tein tänään kaupat (ja huomenna pyörä ilmestyy pihaan) vm. 22 Adventure Sports:sta.

Heti kysymyksiä:
- Löytyykö joltain tarvikevalmistajalta alu-sivulaukkuja, jotka sopisi noihin Hondan omiin kiinnikkeisiin ja rautoja ei tarvitsisi? Vai onko Hondat omat laukut ainoa vaihtoehto?
- Mitä crash bar:eja suosittelisitte tuohon suojaamaan moottorin sivua ja katteita? Asiallinen hinta ja laatu kiinnostaa :) .
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

mursu kirjoitti: To Loka 13, 2022 7:33 pm Uusi Africa Twin omistaja ilmoittautuu, tein tänään kaupat (ja huomenna pyörä ilmestyy pihaan) vm. 22 Adventure Sports:sta.

Heti kysymyksiä:
- Löytyykö joltain tarvikevalmistajalta alu-sivulaukkuja, jotka sopisi noihin Hondan omiin kiinnikkeisiin ja rautoja ei tarvitsisi? Vai onko Hondat omat laukut ainoa vaihtoehto?
- Mitä crash bar:eja suosittelisitte tuohon suojaamaan moottorin sivua ja katteita? Asiallinen hinta ja laatu kiinnostaa :) .
Onnea ja menestystä uuden Afrikkalaisen sarvissa !

Hondan omat laukutkin vaatii raudat. Pehmeiden laukkujen kanssa on mukavampi kaatua. Itsellä on vain perälaukku lukittava.

Omat kaatumaraudat on Outback Motortekilta. Maali on hankautunut raudoissa olleiden pienten laukkujen hankauksesta, mutta kaadossa suojasivat hyvin.
https://photos.app.goo.gl/bbfPiWXrpuoi7yJu9

Kannattaa varmaan nyt syksy keskittyä ajamiseen ja talvella on sitten paremmin aikaa miettiä mitä varustetta tarvii....
mursu
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

jiknnn kirjoitti: To Loka 13, 2022 10:41 pm
mursu kirjoitti: To Loka 13, 2022 7:33 pm Uusi Africa Twin omistaja ilmoittautuu, tein tänään kaupat (ja huomenna pyörä ilmestyy pihaan) vm. 22 Adventure Sports:sta.

Heti kysymyksiä:
- Löytyykö joltain tarvikevalmistajalta alu-sivulaukkuja, jotka sopisi noihin Hondan omiin kiinnikkeisiin ja rautoja ei tarvitsisi? Vai onko Hondat omat laukut ainoa vaihtoehto?
- Mitä crash bar:eja suosittelisitte tuohon suojaamaan moottorin sivua ja katteita? Asiallinen hinta ja laatu kiinnostaa :) .
Hondan omat laukutkin vaatii raudat. Pehmeiden laukkujen kanssa on mukavampi kaatua. Itsellä on vain perälaukku lukittava.
Tuossa Hondan lisävaruste pdf:ssä lukee:
"ALUMINIUM PANNIERS SET
08ESY-MKS-PNALU
Made of strong and light aluminium, this set includes 2
panniers presenting a capacity of 33 L on the right side and
37 L on the left.
An aluminium stay and a set of 1-key Honda systems are
included to fit directly the rear carrier of the Africa Twin
Adventure Sports.

Maximum load weight for each pannier: 10 kgs

En kyllä nähnyt missään valittavana laukkurautoja.... olisko vm. 22 asia muuttunut... tai sitten en vaan tiedä mistään mitään :). Tai kun lukee tuon englanninkielisen lauseen niin sen voi kyllä tulkita toisinkin.

Olisko sulla linkkiä niihin laukkurautoihin, miltä ne näyttää?
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

mursu kirjoitti: Pe Loka 14, 2022 9:09 am
jiknnn kirjoitti: To Loka 13, 2022 10:41 pm
mursu kirjoitti: To Loka 13, 2022 7:33 pm Uusi Africa Twin omistaja ilmoittautuu, tein tänään kaupat (ja huomenna pyörä ilmestyy pihaan) vm. 22 Adventure Sports:sta.

Heti kysymyksiä:
- Löytyykö joltain tarvikevalmistajalta alu-sivulaukkuja, jotka sopisi noihin Hondan omiin kiinnikkeisiin ja rautoja ei tarvitsisi? Vai onko Hondat omat laukut ainoa vaihtoehto?
- Mitä crash bar:eja suosittelisitte tuohon suojaamaan moottorin sivua ja katteita? Asiallinen hinta ja laatu kiinnostaa :) .
Hondan omat laukutkin vaatii raudat. Pehmeiden laukkujen kanssa on mukavampi kaatua. Itsellä on vain perälaukku lukittava.
Tuossa Hondan lisävaruste pdf:ssä lukee:
"ALUMINIUM PANNIERS SET
08ESY-MKS-PNALU
Made of strong and light aluminium, this set includes 2
panniers presenting a capacity of 33 L on the right side and
37 L on the left.
An aluminium stay and a set of 1-key Honda systems are
included to fit directly the rear carrier of the Africa Twin
Adventure Sports.

Maximum load weight for each pannier: 10 kgs

En kyllä nähnyt missään valittavana laukkurautoja.... olisko vm. 22 asia muuttunut... tai sitten en vaan tiedä mistään mitään :). Tai kun lukee tuon englanninkielisen lauseen niin sen voi kyllä tulkita toisinkin.

Olisko sulla linkkiä niihin laukkurautoihin, miltä ne näyttää?
mjoo, saatat olla oikeassa, että enää ei laukkutelineitä tarvitse. Joku alumiinituki lie kuitenkin oltava alaosaan.
2020 lisävarusteet löytyy tuolta ja siinä näkyy raudat, jotka lie givi yhteensopivat.
https://www.hondabikes.fi/content/downl ... -Issuu.pdf

2022 pdf filun etusivulla olevassa kuvassa alulaukkujen alla raudat, mutta onko nuo jotkut muut systeemit...
https://www.hondabikes.fi/content/downl ... FI_web.pdf
... ja jos laukkutekstin kohdalla olevaa kuvaa katsoo, niin laukku ei ainakaan "tarakassa" ole kiinni.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

22-mallin mainoskuvassa on ainakin takana tukirauta, joka vihjailee erillisistä laukkuraudoista.
Muovilaukuthan menee sellaisenaan pyörään kiinni, alakiinnike on kyytiläisen jalkatappiraudoissa.


Kaatumaraudoista voin suositella myös Outback Motortekin rautoja. Varmaan toistakymmentä kaatoa on tullut vuosien varrella, kaikki tosin melkolailla nollavauhdeista. Muutama pieni kivenjälki löytyy. Barkbustersin käsisuojille menee kyllä iso osa suojauksesta, näillä saa viitisen senttiä lisätilaa kaatuneen pyörän ja maan väliin ainakin pikkutankillisessa 16-mallissa. Myös perushuollot (ilmaputsarien vaihto, venttiilien säädöt) onnistuu rautoja irroittamatta (ilman ylimmäistä suojarautaa).
Outbackin Youtube-kanavalta löytyy videoita testikaadoista. Kuinka moni muu valmistaja testaa rautansa näin?
Huonolla tuurilla nämäkään ei suojaa, kuten kävi eräälle virolaiselle. Ajoi kiveen ja sekä pohjapanssari että moottorinsuojarauta aiheuttivat vaurioita.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
mursu
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

jiknnn kirjoitti: Ke Helmi 17, 2021 5:56 pm Orgin puolelle jo nämä sälät laitoin, mutta laitataanpa myös tänne.

Eli päivitys meni ok. Pitää olla tarpeeksi ohut tikku, että se menee perille USB slotiin. Itse yritin ekaksi liian paksulla tikulla eikä mopo huomannut sitä. Toimiva tikku oli perus USB2 / 1GB , minkä formatoin FAT32 ja kopioin päivityksen tikulle. Mopoon laitoin laturin päivityksen ajaksi ja annoin sen myös hetken ladata akkua vaikka se täynnä olikin. Mopoon virrat päälle ja valikoista "system information" ikkunaan, mistä näki että oli 2.4 versio koneessa. USB tökkeli reikään ja hetken päästä mopo huomasi tikun ja taisi aloittaa päivityksen samantien. Kun päivitys oli ohi, status vilahti näytössä ja se ilmoitti boottavansa ja boottasi. Kun se taas käynnistyi oli versio 3.1 ja Android Auto oli ilmestynyt vaihtoehdoksi "connected services" ikkunaan.

https://photos.app.goo.gl/8tHSK4LZdQALF1wt8

Seuraavana tökkäsin luurin kiinni USB porttiin ja melkolailla samantien luuriin tuli ilmoitus että pitäisi asentaa Android Auto. Annoin sille luvan asennukseen, mutta sitten tuli ilmoitus ettei sitä voi asentaa Suomessa. Pohjoismaissa se ei ole tuettu, mutta melkolailla muissa Euroopan maissa on. Interwebissä hetken ihmettelyä ja vaihoehtoina on instata AA erillisestä asennusfilestä, jonka sai jostain mirror-sivulta mikä lie, tai VPN-yhteydellä feikkaa olevansa jossain maassa missä AA on tuettu, kolmas vaihtoehto olisi käydä fyysisesti sellaisessa maassa mikä on tuettu.

Itse käytin VPN:ää eli Tunnelbearin vpn luuriin ja sitten data routtaus uk:n kautta. Seuraavaksi luurissa google play store datan ja cachen tyhjennys sekä sammutus. Uudelleen google play käyntiin ja kas kummaa android auton asennus onnistui. tunnelbearille piti uhrata sähköpostiosoite.

Talli on peltihalli, eikä gps saa kunnon yhteyttä ja vaikka AA sinänsä toimi, ei se oikein vakuuttanut. Luurissa on Android versio 8 ja se voi olla vähän vanha tms. Ohjaus kuitenkin olisi mahdollista vasemman kahvan napeista, kosketusnäytöltä tai bluetooth audion kautta puheella. Appseja oli maps, musiikin streamaus ja puhelin. Android 10 tai myöhempi ilmeisesti sisältää vähän enemmän appseja, ainakin jos käyttää sitä "luvatussa maassa". Oma kokeilu siis oli ilman vpn-yhteyttä ja luuri tiesi olevansa Suomessa. Esim. mopon näytössä näkyi vain satelliittikuva eikä perus tiekarttaa, routtaus kyllä tuntui toimivan, kun se heti ehdotteli ajamista lähimpään ravintolaan :)
https://photos.app.goo.gl/RGCuqLo9xSK6bx8g9
Omassa pyörässä näytti Android Auto jo olevan ja Samsung A52:ssa myös. Millaista USB-kaapelia tässä pitää käyttää... onhan tuo laturin kaapelikin USB-kaapeli 🙂... ainakin se latasi puhelinta? Jos tuo ei käy niin täytyy miettiä mistä löytäisi, mutta tuo kaapeli ei ainakaan laittanut puhelinta reagoimaan mitenkään.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

En nyt muista enää, että pitikö android auto enabloida pyörästä päälle. USB-kaapeli on kuitenkin ihan normi kaapeli ja jos se latasi puhelinta niin pitäis android autonkin toimia. Jonkinlainen paritus rituaali oli ensimmäisessä yhteydessä, mutta nyt puhelin kyselee aina että aletaanko käyttää android autoa kun se on pyörässä kiinni ja virrat laittaa pyörään päälle.
Manuaalista varmaan löytyy paritusrituaalin vaiheet.
Timo Kalkkila
Viestit: 428
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Pyörä: Honda CRF1100L
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Android Auto on aivan htin kranttu kaapelin suhteen. Mulla on varmaan jotain 6 kpl USB-kaapeleita, joista ainoastaan kaksi toimii. Syytä en tiedä. iPhonen (lightning) kaapeleiden ja CarPlayn kanssa ei ole ollut ollenkaan noin hankalaa. Android Auton kanssa parittamisessa tarvitsee huomata, että myös Bluetooth -paritus täytyy tehdä pyörän ja puhelimen välillä.
Vastaa Viestiin