Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
jiknnn
Viestit: 358
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Jep, kotitallissa olis ollut laakerisetit molempiin vanteisiin, mutta tuli nyt vaihdettua tuo yksi reissussa.

Saman päivän iltana kävin vaihdattamassa öljyt ennenkuin siirtymä ajo kotipuoleen alkoi. Meksu huomasi että oli magneettipropusta magneetti irti, mutta onneksi vielä pyöri propussa kiinni. Tarkistin motonetin ostohistoriaa ja sieltähän ne tuli ostettua -22. Ekasta lähti magneetti irti heti eka öljynvaihdon välissä ja nyt lähti toinen. "Öljyproppu 38-30803" . Magneetit on pelkällä liimalla kiinni eikä näytä pitävän...

Africa Twin shopista on lyhyet vivut ja ihan toimivilta ainakin toistaiseksi tuntuvat.
https://www.africa-twin-shop.com/en/tun ... lor-silver
Reissussa kävin tuolla paikan päällä Montbeliardissa katsomassa olisko Bagsterin penkkejä malliksi että vois kokeilla istua, mutta ei ole varastossa mitään. Tekevät kuulemma käsityönä tilausten perusteella.

Ja stormilta ostettu mittarin suojakalvo selkeytti näyttöä aikaslailla paljon. Auringon valossa oli alkuperäisessa kalvossa jo kuplia sen verran ettei siitä kunnolla läpi nähnyt.

Öljyillä tuli reissussa 9tkm ja siinä kohti näytti että pinta oli alkanut laskea, 8tkm kohilla ei vielä huomannut että olis kulunut yhtään.

Vanteen laakeri meni about 70tkm kohdalla enkä ole omasta mielestä erikoisen paljon vesisateessa ajanut. En tosin ole paljoa sadetta väistellytkään. Vanhalla AT:lla oli laakerin vaihto aina sen jälkeen kun navat sukelsi uppeluksiin jossain syvässä paikassa. Nyt en muista että olis käynyt kertaakaan niin syvällä...

Anakee adventuresta lähti pintaa kohtuu vähän, edessä nyt vielä 3mm ja takana 4-5mm, lähtiessä muistaakseni oli 5mm / 8-9mm.

Kivikossa pelasi nyt hyvin, jousitus on kantavampi eikä pohjaile. Ja nyt tuli otettu pois käytöstä sekä TC että keulimisen esto.

Täysputken + omien dynojet PV3 säätöjen jälkeen on vielä jotain hämärää ehkä closed loop / open loop vaihdossa. Ja pitkien alamäkien jälkeen piti kahvaa vähän pyöritellä että alkoi kunnolla vetämään. Voisko ohjauksessa olla joku muisti, joka sopeutuu ajamiseen lyhyehköllä ajanjaksolla. Jos Alamäkeen tulee vaikka 10-15 minuuttia kaasu about kiinni, niin sen jälkeen on vähän tökkimistä hetken. Lyhyet alamäet(< 1min) ei haittaa...
Tuo open/closed loop epäilys on kun se usein tasakaasulta poistuessa ei ihan heti vastaa kaasuun, vaan empii hetken, missä ehtii jo kääntää lisää kaasua...

Kerran säästelin bensaa ja tulin reilut 6km moottori sammutettuna 4-vaihteella kytkin pohjassa :), vauhtia oli max 100kmh. Sitten tuli sellainen risteys, mihin pistin koneen käyntiin että saa vetoja jos tarvii....


ja dokumentaatiota löytyy tuolta https://photos.app.goo.gl/Ftn1Sx8vk6Yexm619
Texbuxer
Viestit: 239
Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
Pyörä: Tuareg 660
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Texbuxer »

Vau mitä kuvia. Mäkin hommasin Dynojetin PV:n mutta ainakin crf1000 on tosi vähän säätömahdollisuuksia. Käytännössä sytkäkartat ja suutinkartat. OL/CL en ainakaan löytänyt mistä vois vaikuttaa.
Avatar
jiknnn
Viestit: 358
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Reklamoin Motonetille noista öljypropuista ja aikoivat vetää ne pois myynnistä ja mulle pitäis tulla rahat uudelleenkäyttöön....

Samoja proppuja lie muissakin paikoissa myynnissä.
Avatar
mek
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mek »

Huollatin Avantin pienkuormaajan pari viikkoa sitten. Hydrauliikkaöljyn poistopropusta oli magneetti irronnut. Liekö saman pajan proppuja, on kyllä paljon isompi.
Avatar
jiknnn
Viestit: 358
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Siinä on Vincen soundia, samalla vähän vertailua miten kypäräkamerassa ulkoinen mikki vaikuttaa. Mittariin tuli vaihdettua tumma pohja fiksatusti, ei häikäise pimeällä ja näköjään se pelaa myös päivänvalossa...

https://youtu.be/spnWcg4KWkA
Avatar
jiknnn
Viestit: 358
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Keulan öljyt taas vaihdossa ja samalla k-techin reboundiin vähän jäykkyyttä lisää. Kun purin rebound pakan pöydälle, niin siinä oli shimmit mennet ilmeisesti väärin toiseen mäntään, kun oli pikkushimmi mäntää vasten ja sitten oli 2 isoa. Toisessa männässä oli iso mäntää vasten, pikkushimmi ja sitten toinen iso. Tehtaan jäljiltä siis olivat. Muistelen kyllä että toinen putki ei hiljentänyt reboundia liikkeen lopussa kun putkia pumppaili irrallaan kasattuna. En jaksanut alkaa niitä purkamaan uudestaan.

Nyt kuiteskin meni molemmat samanlaisella pakalla ja 2 isoa shimmiä vielä lisää, saa nähdä tuliko nyt liian jäykät ja alkaa pakata patikossa...

https://photos.app.goo.gl/wnTAGZFowAXyAgdh6

Olipahan helppo purkaa ja kasata verrattuna alkuperäiseen :).

Takaiskariin olis tarkoitus myös pistää shimmi pari reboundiin...
Avatar
jiknnn
Viestit: 358
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Copartilla olis varaosapyörä(-24 DCT ES) tulossa huutokauppaan.
https://www.copart.fi/lot/50451570

Tuon varmaan sais kohtuudella vielä ajoon, etukatteet, tankki ja takavanne saaneet eniten osumaa.
Käynnistyy ja mittariston kuvassa ei näytä mitään hämminkiä olevan päällä.
Peltsi
Viestit: 2789
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

^ mitehän tuo on lunastettu noin vaatimattomalla vaurioilla. En kyllä tietenkään lukenu tekstä että onko rungossa koloja.
Paskapuhetta, mutta uskon.
freewindi
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2018 5:48 pm
Pyörä: nc750

Re: uusi africa twin 2014-15

Viesti Kirjoittaja freewindi »

Totti kirjoitti: Pe Joulu 11, 2015 2:09 pm On se vaan komea pyörä. Ja jos viimeistelyn sekä insinööritaidon taso on pysynyt samana mitä edellisessä mallissa, niin tuossa on pyörää vuosikymmeniksi eteenpäin. Ostakaa pojat ja tytöt ostakaa! Minä alan heti säästämään ja ostan teiltä käytetyn sitten kymmenen vuoden päästä.
Vaihdoin viime vuonna loppukaudesta -22 701 Husqvarnan -17 35tkm ajettuun manuaali Tricolor Afrikkalaiseen ja vaikka aika montaa pyörää on 32 vuoden harrastelun aikana ollut, niin joku kumma tässä kolahtaa tosi voimalla. Pyörä kosii ajamaan oli kyseessä sitten nurkka-ajo, työmatkat, pienet viikonloppureissut, hiekkatiet whatever.
Eilen tuli ~100km kruisinkia ja Twini vietiin iskarihuoltoon. TTM factoryn Timo pistää nyt ainakin uutta jäykempää 95N takajousta ja keulaan 7.0N lineaariset jouset alkuperäisten tilalle sekä tekee täyshuollot/säädöt molempiin päihin ~85kg kuskin Dry Weight -specsien mukaan. Ihmettelen kyllä, miten hentoiseksi tuo jousitus on vakioon tehty (n.60kg kuskille). Takapään vakiojousi oli vain 80N. Keulassa on vakiona progressiiviset (5.7N-6.9N) jouset.
Pitäisi laitteen sitten olla kesällä kelpo ajella, kun ecuunkin on nyt penkissä säädetty kartta kokoputkiston kanssa synkkaan.

Olen useaan otteeseen käynyt ajamassa uudempaa mallia ja automaattiakin, mutta silti päädyin tähän vanhaan ja manuaaliin. Toki tässä oli kaikki itselle tärkeät palaset jo paikallaan pl. iskarien ja kartan päivitykset. Samoin en ole kaivannut tässä nurkissa cruisea tai diginäyttöjä jne. moderniuksia.

Olen myös tyytyväinen, että en lähtenyt tavoittelemaan / hankkimaan suoraan uusinta uutta, kun specsit riittävät itselleni enemmän kuin hyvin näköjään näissä vanhemmissakin. Tehoa, kaasuvastetta ja soundia on nyt säätöjen jälkeen ihan kelvollisesti, katteet toimivat minusta asiallisesti, pyörän painokaan ei rassaa sekä itse pidän todella paljon Tricolorin ulkonäöstä kullitettuine vanteineen.
Tätä mallisarjaa ei ole vielä juurikaan alle 10k€ näkynyt tarjolla, mutta pulskaan tuohon rahaan en omaan Alltime / Allroad käyttööni parempaakaan vaihtoehtoa keksinyt. Toivottavasti Honda laatu myös kestää vuosia eteenpäin.

+ Tubeless vannesarjaa saa tarjota!

Kuva
Avatar
mek
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mek »

Motorrad-lehti tiesi kertoa, että itävaltalaisen Hannes Bagarin, joka tunnetaan paremmin Vara-Hanneksena, 2016 Africa Twinin ptkän matkan kestotesti katkesi kun pyörä varastettiin hotellin edestä Ranskan Grenoblessa. Tiesiköhän varas, mitä vei. Voi olla aika yllätys kun mittarissa onkin 580 000 km. Konetta tai vaihdelaatikkoa ei ole tarvinnut avata.

Vara-Hanneksen 2002 Varaderossa nyt 780 000 km.
Avatar
jiknnn
Viestit: 358
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Vara-Hanneksella on kohtuu tarkat logit, mitä pyöriin on tehty.
https://www.varahannes.at/afrika%20twin-b.htm

Itse aloin tässä reissun jälkeen ihmettelemään sellaista ihmettä, kuin että Honda vuotaa öljyä. Magneeton kopan etupuolelle on tihkunut öljyä ja sen edellisessä öljyn vaihdossa huomasin, mutta silloin vain pesin sotkut pois. Nyt oli myönnettävä, että jostain se öljy tihkuu. Kopasta yhden kiinnityspultin vierestä löytyi murtuma, mikä varmaan tuli pohjapanssaria säätäessä, kun väänsin vanhan panssarin kiinnikkeen syrjään. Se on nyt pari kesää ollut tuossa tilassa. Näytti kuitenkin että murtuma on kiinnitysreiän "ulkopuolella" ja siitä ei öljy tule, vaan kopan ja lohkon välistä on silikonitiiviste luiskahtanut ulos ja siitä raosta pääsee vuotamaan. Hätäkorjauksena putsasin sen kunnolla ja päälle sinistä lohkotiivistesilikonia. Ilmeisesti rako on juuri ja juuri öljytason yläpuolella, joten silikoni näyttää pitävän.

Reissussa tuli 10tkm ja noin 4 desiä lisäsin öljyä jossain 8tkm kohdalla, niin sai huoletta ajella motareita kotiinpäin. Kotona oli öljyt ylämerkissä.

Enivei mittarissa alkaa olla 90tkm ja pitänee venttiilivälykset talvella tarkistaa, niin samalla vois käyttää kopan irti ja kokeilla onnistuisko tiggaus. Jos ei, niin uutta koppaa tilalle. Tulppien vaihtokin olis 100tkm kohdalla ja ne vois samalla vaihtaa jos yläkerta on paljaana.

PowerVisioniin on ilmestynyt PC-softaan jotain uusia parametrejä, jotka on maksun takana. Tai näin ainakin itse ymmärsin, että pitää ostaa "tokeneja" ja niitä sitten kuluu, kun ottaa säätöjä käyttöön. Säädöt on sitten vuoden ajan käytössä, minkä jälkeen pitäisi ostaa uudelleen jos edelleen tarvii.
Texbuxer
Viestit: 239
Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
Pyörä: Tuareg 660
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Texbuxer »

Power vision mullakin, mun mielestä noita ei ennenkään päässyt kaikkia säätämään, mutta softassa näkyy nyt vähän eri lailla. Dynojetin sivuilla näkyy olevan noita eri versioita softista, varmaan käyttäjien tekemiä mutta en saa niitä ladattua. Olisin vähän verrannut koko putkisto vs vakio. Mulla on nyt dynojetin supportista saatu versio joka on vaan yksinkertaisesti muutama % lisää bensaa ja ennakkoa kaikkiin ruutuihin. Vaihdoin ali:n rosteriputken ja palasin vakiorattaisiin. DCT toimii paremmin niillä. Speedohealerissa 8.4 % korjaus niin yhden tarkkuudella nopeus oikein. Mulla olis vähän käytettyjä rattaita manuaalikavereille koitettavaksi. 15 etu ja 45 taka, eturatas on ajettu pari päivää testiä.
Tarttis jaksaa asentaa vielä sulkusolenoidi ketjurasvarille ettei se valuta parkissa öljyä.
Alexz
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Heinä 23, 2024 7:35 pm
Pyörä: Africa Twin 2024

Africa twin crf 1100L 2024

Viesti Kirjoittaja Alexz »

Tervehdys, nyt kun tämän kauden rullaillut sorateitä sekä poikennut joitakin kertoja jopa pienemmillekin urille niin pari juttua askarruttaa mieltä.
Kaatumarauta pitänee talven aikana hankkia / asentaa. Riittääkö esim. Outback Motortekin tai SW Motechin "alemmat" kaatumaraudat vai pitäisikö olla myös "yläosa"?
Toinen juttu on renkastus. Nyt alla Karoo Streetit (alkuasennus rengas) jotka pikku hiljaa menossa vaihtoon. Vaan mitä tilalle. Koti suomessa ajot tosiaan asfaltti 70% ja soraa yms. 30%. Toisaalta ensivuonna todennäköisesti euroopan rundi joka lienee oikeastaan asfalttia tai sitten Norjaan jossa yritän jonkin verran ajella myös soralla.
Kiitos jo etukäteen :D
XL250R
Viestit: 313
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Mikäli raudat hankkii, niin kannattaa valita sellaiset, jotka suojaavat myös katteita.
Avatar
JuhaL
Viestit: 860
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Omassa 50/50 ajossa on riittänyt mainiosti Outback Motortechin combo-setti (lower ja engine). Yläraudalle en ole nähnyt tarvetta. Nollavauhtikaatoja kummempia ei tosin ole ollut.
Katteiden irroitus ja perushuollot onnistuu irroittamatta rautoja.

Renkaina reissuissa on lähes poikkeuksetta ollut Mitas E-07. Misukan Wild eteen, jos kaipaa varmuutta sorateille.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Vastaa Viestiin