Kawasaki KLE 500

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Mika
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:00 pm
Pyörä: Varadero
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja Mika »

Ei niihin oikeasti kuulu ilmaa laittaa vaan ne on poistoventtiilit, mutta polkupyörän pumpulla käsin pumpaten voi varovasti laittaa ilmaa sisään. Käyt vaikka välillä koeajamassa ja lisäät/vähennät sen mukaan. Etupään käytös paranee. Ite muistaakseni pidin jotain vajaata 0.7 bar ja ihan normaalisti stefat kesti eli toinen alkoi vuotamaan vähän muutaman vuoden ajon aikana. Ei varmaan johtunut ilmasta vaan meni jotain hiekkaa tms putkeen ja se söi tiivisteen.
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Mika kirjoitti:Ei niihin oikeasti kuulu ilmaa laittaa vaan ne on poistoventtiilit, mutta polkupyörän pumpulla käsin pumpaten voi varovasti laittaa ilmaa sisään. Käyt vaikka välillä koeajamassa ja lisäät/vähennät sen mukaan. Etupään käytös paranee. Ite muistaakseni pidin jotain vajaata 0.7 bar ja ihan normaalisti stefat kesti eli toinen alkoi vuotamaan vähän muutaman vuoden ajon aikana. Ei varmaan johtunut ilmasta vaan meni jotain hiekkaa tms putkeen ja se söi tiivisteen.
Mulla taitaa olla barin verran, tai karvan yli, ei ole tarvinnut ihan hetkeen katsoa. Ilman paineistusta tuo keula on ainakin omissa KLE:eissäni ollut aiva turhan löysä. Taisin tuohon nykyiseen vaihtaa keulastefat/öljyt -07 kesällä. Silloin tosin toinen uusi stefa korkkasi hetimiten, ilmeisesti roskaa jäi väliin tms. muu asennusvirhe. Vuotava keulastefa tekee muuten KLE:stä todellä herkästi paikaltaan kaatuvan. Huomasin vuodon Norjan reissulla pohjoiseen mennessä ja taisi pyörä kipata 3-4 kertaa parkissa alta pyörän päältä noustessa saman reissun aikana.

Eilen tuli taas otettua vanha ratsu tallista esiin. Uudet jarrupalat taakse, napista käyntiin, pieni lenkki ja uudet delvacit koneeseen. Vuosihuolto tehty, kilsoja rupeaa olemaan 81 tkm. Eiköhän sillä sen 2-3 tkm kauden aikana ehdi taas sorateitä kierrellä ja polkuja möyriä. Ulkonäöltään tuo alkaa olla jo menossa rottapyörän suuntaan, mutta teknisesti toimii edelleen täysin ok.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
Avatar
icedi
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Touko 09, 2011 2:22 pm
Pyörä: Yamaha XTZ 750 Super Tenere

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja icedi »

Sain kuin sainkin tehtyä etujousirempan.

Etujousiksi laitatin Wilbersin progressiiviset ja kun putket oli huollossa, vaihdoin odotellessa alkuperäiset jarruletkut Hel:in teräspunosletkuihin. Lisäksi vaihdoin vielä etu ja takajarrupalat.

Jousien vaihto oli aika suoraviivaista kun vein vain putket huoltoon ja asensin takaisin paikalleen. Tuo jarruletkujen vaihto olikin vähän jännempää hommaa. Sain pumppailtua letkuista läpi purkillisen jarrunestettä enkä vieläkään ole ihan varma jäikö ilmakuplia jonnekkin. Pitänee parin ajokiekan jälkeen ostaa uusi purkki jarrunestettä ja vielä yrittää saada ilmaa tulemaan ulos. Jarrut kyllä tuntuvat jo jämäkämmiltä kuin aikaisemmin ja varsinkin etujarru vastaa paljon terävämmin kuin ennen. En kuitenkaan nyt pysty sanomaan mikä on uusien jarrupalojen ja mikä letkujen vaikutusta, ja millaiselta ilmattomien teräspunosletkujen pitäisi tuntua... Pitänee yrittää tehdä vertailevaa tutkimusta vaikkapa alan liikkeessä.

Uudet jouset tuntuvat ehkä hieman paremmilta, mutta on hyvin vaikea vertailla vanhoja ja uusia objektiivisesti, kun ei voi rinnakkain kokeilla. Pikaisella testiajolla jouset kuitenkin tuntuivat paremmilta. Etulokari kyllä pääsee vieläkin joissakin tilanteissa kopsahtamaan katteen alaostaan, ei ehkä kuitenkaan niin helposti kuin ennen. Pitänee yrittää modata nykyisiä lokarin korotuspaloja matalammiksi, tai teettää uudet. Tiedättekö Oulun lähistöltä ketään, jolla olisi vehkeet 2mm rosterilevyn vääntelemiseen?
Avatar
icedi
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Touko 09, 2011 2:22 pm
Pyörä: Yamaha XTZ 750 Super Tenere

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja icedi »

Ajattelin tässä ennen pidempää surausviikonloppua kurkistaa mitä kuuluu pyörän ilmansuodattimelle. Hieman huolto-opasta selailtuani huomasin, että ohjeessa käsketään irroittamaan pyörän tankki jotta suodattimeen pääsee käsiksi. En ole vielä ehtinyt ryhtyä pyörää purkamaan, mutta tankin irroittaminen ja bensan kanssa läträäminen tuntuu hieman hankalalta. Tiedättekö mitään muuta konstia kelen ilmansuodattimen tarkastukseen ja/tai puhdistukseen?

Toiseksi, ohjeessa mainitaan jonkinmoinen korkean syttymislämpötilan omaava suodattimen puhdistusneste, mutta mitään tarkempaa kuvausta ei ollut (tai sitten vaan en ymmärtänyt). Millaisilla aineilla tuollainen suodatin puhdistetaan?
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kaveri pyyteli kyselemään, mistä Kawansaakeleista kävisi moottorit varaosiksi KLE:hen. Tämän ketjun perusteella GPZ500 ER500 ja EN500, oliko muita? Onko noissa kaikissa samat välitykset askissa?
vesa u
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 6:50 pm
Pyörä: Kawasaki KLE 500
Paikkakunta: Lahti

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja vesa u »

http://www.matkaendurot.net/wiki/index. ... ki_KLE_500
Etuiskunvaimentimien stefojen vaihto
- ulkoputken irroittamiseksi voit tehdä 26mm pultinkannasta tai mutterista työkalun. Hitsaa se pitkän tangon päähän jolloin sillä voi pitää vastakappaletta putken sisällä paikoillaan kun avaat teleskopin pohjasta kuusiokoloruuvin.

Ensin tein tuon ohjeen mukaan työkalun ja sehän oli väljä. Hitsasin lisää ainetta pulttiin ja, ja sain lopulta teleskoopit purettua.
Omassani vm.-95 tuo pultti tai mutteri pitää olla M18, ja kanta vakio 27 mm. Onkohan uudemmissa pyörissä tuo avainkoko 26 mm ?

Ei ole tietoa onko pyörääni koskaan vaihdettu stefoja, mutta nyt on muutaman vuoden vasen stefa hivenen vuotanut, joten molemmille puolelle nyt uudet stefat.
Olen pitänyt etuteleskoopeissa noin 0,5 bar painetta.
Uudet jarrupalat, uudet liukutappien suojakumit, ja taas toimii seuraavat 20-vuotta :D .

Teleskooppien alapultin kiinnitykseen hitsailin tuollaisen työkalun, romulaatikosta löytyvistä putkista.
Pultti M18 B.JPG
Liitteet
Alapultin kiristys 02.JPG
Alapultin kiinnitystyökalu 02.JPG
MTL1
Viestit: 36
Liittynyt: To Loka 22, 2015 6:38 pm
Pyörä: ktm 640
Paikkakunta: lpr

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja MTL1 »

etu lokarin jatko? saapko mistää tai sit pitää väsätä itse ku tuntuu heittävän tota kuraa ja kiveä ainaki näillä keleillä syylärin ja joka paikan täyteen.
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja x-mean »

MTL1 kirjoitti:etu lokarin jatko? saapko mistää tai sit pitää väsätä itse ku tuntuu heittävän tota kuraa ja kiveä ainaki näillä keleillä syylärin ja joka paikan täyteen.
http://www.moposport.fi/roiskelappa-kawasaki :?:
Foorumin "sekakäyttäjä"
MTL1
Viestit: 36
Liittynyt: To Loka 22, 2015 6:38 pm
Pyörä: ktm 640
Paikkakunta: lpr

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja MTL1 »

x-mean kirjoitti:
MTL1 kirjoitti:etu lokarin jatko? saapko mistää tai sit pitää väsätä itse ku tuntuu heittävän tota kuraa ja kiveä ainaki näillä keleillä syylärin ja joka paikan täyteen.
http://www.moposport.fi/roiskelappa-kawasaki :?:
kiitos vaa tulikii tilattuu useempi ko oli nii hienoi ja halpoi :D
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja x-mean »

MTL1 kirjoitti:
x-mean kirjoitti:
MTL1 kirjoitti:etu lokarin jatko? saapko mistää tai sit pitää väsätä itse ku tuntuu heittävän tota kuraa ja kiveä ainaki näillä keleillä syylärin ja joka paikan täyteen.
http://www.moposport.fi/roiskelappa-kawasaki :?:
kiitos vaa tulikii tilattuu useempi ko oli nii hienoi ja halpoi :D
Joo noita näemmä löytyy hyvin kun vähän googlettaa.
Mulla on transussa "manki hondan" takakuraläppä edessä,ja on hieno 8)
Foorumin "sekakäyttäjä"
MTL1
Viestit: 36
Liittynyt: To Loka 22, 2015 6:38 pm
Pyörä: ktm 640
Paikkakunta: lpr

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja MTL1 »

no ei heitä enää nii paljo kuraa ko laitto ton läpän vaik samalla vaihtu karkeempi kumi etee,mut lähi metässä ajelessa rupes pätkii ni kotona tutkiessa löyty tulpan koloista märkää hiekkaa ja toine tulpanhattu halki,pitänee noita koloja näköjää joskus välillä suhautella puhtaaks :shock:
Tobsteri
Viestit: 2
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 1:42 pm
Pyörä: KTM

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja Tobsteri »

Jos kyseinen pyörä savuttaa yläkierroksilla ja oljyä menee noin litra 2000 kilsalla niin mikä mahtais olla vialla?
epoksi
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 8:04 am
Pyörä: TTR 600

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja epoksi »

Mää sanosin notta savuttaa vedon ollessa päällä -> männänrenkaat. Savuttaa moottorijarrulle iskettäessä > venavarren kumit. Toki on vielä kaikkia kivoja variaatioita esim. Huohotusöljyt ilmanputsariin koska ylitäyttö (tuntematta ko. Pyörän huohotusta ja mosaa sen enempää)

Jos ei oo jo niin kokeiles 20w50 mineraalia jos lisäaikaa haluat pelata.
Tobsteri
Viestit: 2
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 1:42 pm
Pyörä: KTM

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja Tobsteri »

Joo, vähän tohon suuntaan iteki mietin, nyt sain vähän varmuutta asiaan. Thänx! Taitaa olla kalliimpi remontti tiedossa... :cry:
epoksi
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 8:04 am
Pyörä: TTR 600

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja epoksi »

Niin, tuo litra per 2000km kuulostaa vähän isolta, isoissa ykspyttysissähän pikku öljynpoltto on ihan normi vedätettäessä mutta tämän rivikakkosen ei tietääkseni pitäisi merkittävästi polttaa. Onko pyörä seissyt pitkään tms. Normikäytöstä poikkeavaa? (Jumahtanut rengas) Käynyt kylellään? (Huohotuksen kautta öljyt ylös)

Kilsatkin kiinnostaisi
Vastaa Viestiin