Vesijäähdytteinen R1200GS /1250

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

2014 GSA LC ja yli 90 tkm mittarissa.
Kytkin toiminut moitteetta ainakin tähän asti.
Itse asiassa koko pyörä on ollut itse viattomuus.
Takarenkaan rengaspaineanturin pariston loppuminen ainut ”vika” tähän mennessä.
Huollot, renkaita, jarrupaloja. Etupalat uusittu 60 tkm kohdalla, takapalat kolme kertaa.
Takajarrulevy kului alle minimimitan ja uusin sen 90 tkm kohdalla.
Yhtään lamppua ei vielä vaihdettu koska kaikki led tekniikalla.
Etustefat edelleen alkuperäiset.
Akku edelleen alkuperäinen.
Jousitus toiminut moitteetta.

Todennäköisesti seuraavaksi täystuho kun tuli näin paljon kehuttua :D
Avatar
SS
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Paikkakunta: Nummela

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja SS »

VesiGessun startti/stoppi- painikkeen startti alko oleen niin jäykkä viime kesänä jotta starttia piti painaa varsin ankarasti jotta pelitti.
Otin sen elokuussa auki ja tutkiskelin, siellä on hieman metka rakenne, tollanen vinopäinen jousitettu keinupaininvipu painaa hermeettisesti suljettuja kytkimiä.
Tuo vinottu pää ei oikein jaksanut siirtyä napin päälle kun jousitettu vipu ei liikkunut vapaasti kolossaan.
Sinne oli vuosien mittaan päässyt hienoa hiekkaa ja se jumitti liikkeen.
Kolon ja vivun putsaus, lisäksi karhentuneen pinnan siloittelua tasapäisellä ruuvarilla ja se alko pelittään paljon paremmin.

Kannattaa ottaa auki jos vaivaa, ei oo paha rasti.

SS
Liitteet
VesiGessuStarttiPainike.jpg
Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

SS kirjoitti:VesiGessun startti/stoppi- painikkeen startti alko oleen niin jäykkä viime kesänä jotta starttia piti painaa varsin ankarasti jotta pelitti.
Otin sen elokuussa auki ja tutkiskelin, siellä on hieman metka rakenne, tollanen vinopäinen jousitettu keinupaininvipu painaa hermeettisesti suljettuja kytkimiä.
Tuo vinottu pää ei oikein jaksanut siirtyä napin päälle kun jousitettu vipu ei liikkunut vapaasti kolossaan.
Sinne oli vuosien mittaan päässyt hienoa hiekkaa ja se jumitti liikkeen.
Kolon ja vivun putsaus, lisäksi karhentuneen pinnan siloittelua tasapäisellä ruuvarilla ja se alko pelittään paljon paremmin.

Kannattaa ottaa auki jos vaivaa, ei oo paha rasti.

SS
Mulla ei palauta infonappi, ja olen kauhulla katellut uuden hintoja. Pitääpä kurkistaa sisään jos olis sama vika.
ktv org
Avatar
pkilpo
Viestit: 1463
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
Paikkakunta: Kempele

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

kimbyyri kirjoitti:Mulla ei palauta infonappi, ja olen kauhulla katellut uuden hintoja. Pitääpä kurkistaa sisään jos olis sama vika.
Mulla tuo infonappi korjattiin takuuseen. Takuuajan ulkopuolella on tietty hankala ja "ei se ota jos ei annakkaan" tuo korjausyritys, kerro ihmeessä sitten tuloksista.
Kuraköröttelijä
Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

pkilpo kirjoitti:
kimbyyri kirjoitti:Mulla ei palauta infonappi, ja olen kauhulla katellut uuden hintoja. Pitääpä kurkistaa sisään jos olis sama vika.
Mulla tuo infonappi korjattiin takuuseen. Takuuajan ulkopuolella on tietty hankala ja "ei se ota jos ei annakkaan" tuo korjausyritys, kerro ihmeessä sitten tuloksista.
No enhän mä saanut sitä auki.
Alapuolen muovin sain auki ja nappien välistä paineilmaa ja hiukan silikonia. Vähän se parani.

Se purku-ohje kieltää avaamasta niitä ruuveja. Kahva ensin pois ja siitä sitten jotenkin.
ktv org
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

No niin, Günther on näemmä saanut linjan pyörimään. Kohta voi alkaa pidäättää hengitystä. :D

https://youtu.be/TlsuUmwV6G4
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Näköjään Italiassa tehdään suoraan Gessun kiinnikkeisiin sopivia alulaukkuja, siis ilman telineitä. Kevyet ovat ainakin. Itse hommasin Vario-setin, ne pelasivat edellisessä Gessussa ainakin ilman ongelmia 70 tkm.

https://www.koboldbike.it/
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Kävipä kerrankin tuuri. Gessun luovutus sovittiin syksyllä maaliskuun lopulle. Ennen joulua myyjä laittoi sähköpostia, että minun pyöräni on tuotannossa viikolla 8. Niin se oli ja läjä BMWn pyörälaatikoita tuli EMCn pihalle viime perjantaina, samana päivänä keskeytyi Spandaun tehtaan toiminta koronan takia ainakin helmikuun puoliväliin asti. Nyt on uusi Gessu tallissa ja hymy korvissa.
Peltsi
Viestit: 2825
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mainiota.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Tänään +8°, ensi viikolla sataa lunta.Kuva
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Mielenkiintoinen ja vaiheikas tarina hukkuneen pyörän pelastamisesta:
https://advrider.com/f/threads/a-true-w ... p.1394106/
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Kirjoitellaanpa vähän tuon uuden Gessun varustelusta. Ajokelit eivät ole olleet hääppöiset täällä Oulussa, mutta tankillisen olen sentään ajellut. 4.5. olen varannut 1000 km huollon, mutta onhan tässä vielä pari viikkoa aikaa.

Laukuiksi etsin jo talvella Saksan GS-foorumilta edullisen BMW Vario -laukkusetin. Kun sain pyörän, sarjoitin lukot pyörän omalle avaimelle. Lukkopussissa varoitellaan tiukasti, ettei tavallinen Untermensch saa lukkoon koskea, se on tiukasti verboten. Kippasin kuitenkin hilut pöydälle, sillä vanhassa muistissa oli, miten homma toimii. Tällä kertaa jopa älysin jättää toiseksi viimeisen kolon tyhjäksi. Jos siihen erehtyy laittamaan haitan, ei avain irtoa lukosta lainkaan. Viimeiseen koloon tulee U-muotoinen, lukkoa paikallaan pesässä pitävä haitta, oikeanpuoleisen kuvan nro 3. Muiden paikat selviää sitten kokeilemalla. Joka koloon etsitään sellainen haitta, ettei se törrötä kummaltakaan puolelta ulkona kun avain on pesässä. Haittojen numerot voi sitten vaikka kirjoittaa permanent-tussilla apulaisena toimivan kaverin otsaan, jolloin seuraavien lukkojen sarjoitus on jo nopeampaa.

Naviksi laitoin syksyllä takuuseen saamani uuden Garmin Zumo 396:n. BMW:n omaan naviin olisi pitänyt laittaa nelisensataa lisää rahaa, vaikka tuon Zumon olisi myynyt. Ei se niin palon parempi ole. Sain BMWn navitelineen myytyä. Sitä varten piti perehtyä Youtube-videoiden avulla, miten lukkopesä irroitetaan. Sopivan työkalun saa suurimman koon paperiliittimestä. Uloin taitos taivutetaan ensin 180 astetta suoraksi niin, että muu osa liitintä jaa "kahvaksi"ja pää törröttää 50 mm suorana. Sitten tuohon suoraan päähän väännetään pihdeillä terävä 90 asteen kulma. Sopiva koukun pituus on 3-4 milliä. Tuolla koukulla sitten ensin tunnustellaan, kummin päin tuo se viimeinen, U-muotoinen haitta on irroitettavan lukon pesässä. Sitten työkalulla väännetään haittaa jousivoimaa vasten, eli U-muotona "ylöspäin" niin pitkälle kuin menee, jolloin lukko irtoaa pesästä. Tekemäni työkalu sattui kerralla oikein ja jo kolmannella yrityksellä koukun pään reuna piti tuossa haitassa, joten lukkopesä irtosi alle kymmenessä sekunnissa. Olin suuresti hämmästynyt, että homma kävi noin helposti. Nyt on ostajan helppo sarjoittaa naviteline omalle avaimelleen, kun laitoin mukaan vielä pussin haittoja ja jousia.

Mietin syksyllä pitkään, että laitanko moottorinsuojaraudat, vai pelkät BMW:n, SW-Motechin, Wunderlichin tai Givin sylinterisuojat. Joulun alla EMC:llä oli hyvä ale, joten otin sitten Wunderlichin raudat välitangolla, kun lupasivat vielä laittaa ne kaupan päälle paikalleen. Näin myös syksyllä tilaamani SW-Motechin lisävalorauta jäi tarpeettomaksi, kun valot saikin nyt SW-Motechin muovikiinnikkeillä moottorinsuojarautoihin.

Diagnoosipistokkeen tai varashälyttimen takaa saisi nettiohjeiden perusteella virtalukolla ohjatun virran sulakerasiaa varten, mutta LED-ajovalolla varustetusta pyörästä ei saa pitkien valojen ohjausvirtaa mistään. Useampikin eri firma tekee CAN-väylällä varustettuihin pyöriin ohjausbokseja, joilla voi ohjata lisälaitteita aika monipuoilisesti. Valitsin HEX ezCan -nimisen pikku vempeleen. Siinä on neljä lähtöä, maksimivirta 30 A. Boksi ohjelmoidaan tietokoneella, ja se hyödyntää mm. pyörän valoisuusanturia. Laitoin 4xled.comin 12 W lisäpitkät, jotka toimivat valoisassa 10 % teholla päiväajovalona, pitkiä väläytettäessä 40 % teholla ja tööttiä painaessa välättävät strobosarjan. Pimeällä lyhyellä valolla 0 % ja pitkillä 100 %. Yhteen lähtöön laitoin sitten navin. Jos lisävalot olisi laittanut lähelle vilkkuja, olisi saman puoleisen lisävalon saanut myös sammumaan kun vilkku on päällä tai vilkuttamaan vuorotellen vilkun kanssa. Monipuolinen vehje, maksaa pari sataa.

Eteen lokarinjatke ja taakse ebaystä halvin sisälokari suojaamaan iskaria. Pivot Pegzin jalkatapit eivät oikein istuneet hyvin. Ovat niin leveät, että sivuseisontatuen käyttötappi jää ihan jalkatapin viereen. Möin PP:T ja ostin Saksan GS-foorumilta käytetyt BMWn omat rally-tapit, joissa levitys on vain takapuolella, joten ei pitäisi tulla liian lähelle seisontatuen käyttötappia.

Penkiksi tietysti Sargent itselle. Taaksekin olin jo Sargentin tilaamassa, kun sain molemmat BMW:n penkit myytyä. GS-foorumilta löytyi kuitenkin edullinen, käytetty BMWn comfort-satula. Vaimo koeistui sitä EMC:llä ja oli tyytyvänen, joten otin sitten sen ja säästin satasen Sargenttiin verrattuna. Pleksiksi laitoin keskikorkean V-Streamin. On aika hyvä, mutta ehkä ostan siihen MRA:n lipan vielä. Hellekelejä varten löysin ebaystä halvan, matalan rally-pleksin ja ylimääräiset kiinnitysosat, joten vaihto on helppoa ja nopeaa. V-Stream on sen verran vakiota korkampi ja leveämpi, että laitoin Cymarcin pleksin tukirautasetin. Siinä on sormiruuvilla kiristettävät tuet molemmin puolin, säätö toimii normaalisti säätöpyörästä kun sormiruuvit löysää.

Tulipas tästä pitkä...

Kuva

Kuva
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Tuossa vielä kuva siitä erikoistyökalusta, lukkosylinterin saa irti.

Kuva

Piristin mustaa väriä azgraphicsshopin tarrasarjalla ja laitoin exclusive-mallin hintaeron pinnavanteisiin. Laukkuihin otin myös saman sarjan tarrat, 110 eur yhteensä.

Kuva
Viimeksi muokannut mek, Ke Elo 05, 2020 11:17 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ronnie
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 12:01 pm
Pyörä: R1200GSA '14 & G650X Challenge '07

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja Ronnie »

Onko kenelläkään ollut ajoittaisia käynnistys- ja käyntiongelmia vesigessussa? Alkuvuonna meinasin jäädä rannalle ruikuttamaan, kun ei enää suostunut käynnistymään laivajonon tyhjäkäyntien ja hidasajojen jälkeen. Nohevat rahtarit työnsivät lopulta laivaan ja parin tunnin matkan jälkeen käynnistyi kuin unelma lämpimällä autokannella. Samankaltaista ongelmaa oli jo viime vuonna, kun joutui joillakin raja-asemilla jumittelemaan. Pahimmillaan pyörä ei siis käynnisty pitkien tyhjäkäyntien jälkeen tai sammuu hyvin herkästi tyhjäkäynnillä.

Kilsoja toki ihan kivasti (184 000 km) eli jokin kohta alkaa jo ehkä väsymään :mrgreen:
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Minkälaisia alulaukkusarjoja näihin on laiteltu? En tarkoita alkuperäisiä, vaan esim. Givi, Sw-motech ym. Ei toki ole edes koko pyörää, mutta alkanut polttelemaan vesijäähy. Nykyisin omassani on alkuperäiset Variot, mutta jos ostan laukuttoman LC:n, niin joutuu hommaamaan koko setin. Eli muistan lukeneeni, että joku valmistaa alkuperäisiin kiinnikkeisin alulaukkuja. En vain muista mikä, enkä löydä tuota keskustelua. Olikohan tuossa tarkoitettu alkuperäisiä Varion kiinnityksiä, vaiko alkuperäisiä adv:n putkitelineitä? Putkitelineistä en tykkää, mutta lienee ainoa vaihtoehto alulaukkujen kanssa? Lisäksi saisi olla pakoputkenpuoleinen laukku lovettu tai kapeampi.
Vastaa Viestiin