Ktm 525 exc
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Ktm 525 exc
lataa akku
-ville
-ville
-
- Viestit: 149
- Liittynyt: La Loka 31, 2009 5:38 pm
- Pyörä: XLV 750R- 84, DR650R -91, Husse 701E -17
Re: Ktm 525 exc
Onko teillä ollut näissä kampiakselin ja petilaakereiden kans mitään ongelmia? Jäällä kun pelit tuntuvat laukeavan 1-10h ajolla. Tietysti enska on hieman eri asia...
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
- Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013
Re: Ktm 525 exc
Nostellaanpas ketjua henkiin....
Ketju ollut monet vuodet talviunilla, joten vois kuvitella että "tietopankkiin" kerääntynyt kaikkea hyödyllistä ja hyödytöntä=)
Itsellä ekaa kesää kyseinen kottarainen alla (-06), ja muutamia kysymyksiä tullut mieleen. Ketju on luettu läpi ja monta juttua tullutkin ilmi, mutta oisko vuodet muuttaneet mielipiteitä?
-Ajo kevyttä kuntomönkimistä, niin millä välein öljyjä tulisi vaihtaa? Ja vaihdatteko suodattimet jokaisessa öljynvaihdossa (jenkkifoorumeilta lukiessa niin joku vaihtelee joka toisella kerralla, joku jopa harvemmin?!)? Suht tiheeseen näitä mielellään vaihtelis, mutta kerrostaloasumisen huonoja puolia että joutuu aina jonkun nurkkiin huoltoa värkkäämään, siksi maksimivälejä kyselen=(
-Entäpä venojen säätötarve?
-Onko maailmalta löytynyt joku KOHTUUHINTAINEN ns mukavuuspenkki? Kotarilta löytyy penkki mallia korkeampi, mutta kuinka paljon korkeus kasvaa (en kyllä kaipaa tota lisäkorkeutta), ja antaako selkeesti lisää pehmustetta perseen alle? Jos valmis maksamaan yli 300e, niin alkaa löytyä kaikenmoista aftermarketpenkkiä.
Sivujalkahan on aika hutera, ja kaikenlisäksi alimittainen (tai sitten mulla joku jo vaihdettu jalka?). Ensinnäkin runkokiinnitysten saumat jossa itse jalan mekanismi on, olivat antautuneet. Ne on nyt hitsattu, sekä itse mekanismiakin fiksattu, mutta melko kallellaanhan tuo näyttää olevan. Pitänee jatkaa jalkaa, ja muutenkin saada vähän jykevämmäksi koko systeemiä.
En saannut mukaan omistajankäsikirjaa, vuodet tehneet tehtävänsä, minne lie jäännyt..... Mitä manuaali sanoo alustan säädöistä, mitkä esim keulan osalta tehtaan säädöt? Millaisiin säätöihin päätynyt sellanen about 85kg patikkokuski?
Jos vielä löytyy kuskeja tälläselle vähän vanhemmalle kuskille niin olis kiva kuulla kokemuksia ja mielipiteitä. Aika vähälle jäännyt tämän mallin ketju, jos vertailee moniin muihin tämän foorumin pyöriin=(
Ketju ollut monet vuodet talviunilla, joten vois kuvitella että "tietopankkiin" kerääntynyt kaikkea hyödyllistä ja hyödytöntä=)
Itsellä ekaa kesää kyseinen kottarainen alla (-06), ja muutamia kysymyksiä tullut mieleen. Ketju on luettu läpi ja monta juttua tullutkin ilmi, mutta oisko vuodet muuttaneet mielipiteitä?
-Ajo kevyttä kuntomönkimistä, niin millä välein öljyjä tulisi vaihtaa? Ja vaihdatteko suodattimet jokaisessa öljynvaihdossa (jenkkifoorumeilta lukiessa niin joku vaihtelee joka toisella kerralla, joku jopa harvemmin?!)? Suht tiheeseen näitä mielellään vaihtelis, mutta kerrostaloasumisen huonoja puolia että joutuu aina jonkun nurkkiin huoltoa värkkäämään, siksi maksimivälejä kyselen=(
-Entäpä venojen säätötarve?
-Onko maailmalta löytynyt joku KOHTUUHINTAINEN ns mukavuuspenkki? Kotarilta löytyy penkki mallia korkeampi, mutta kuinka paljon korkeus kasvaa (en kyllä kaipaa tota lisäkorkeutta), ja antaako selkeesti lisää pehmustetta perseen alle? Jos valmis maksamaan yli 300e, niin alkaa löytyä kaikenmoista aftermarketpenkkiä.
Sivujalkahan on aika hutera, ja kaikenlisäksi alimittainen (tai sitten mulla joku jo vaihdettu jalka?). Ensinnäkin runkokiinnitysten saumat jossa itse jalan mekanismi on, olivat antautuneet. Ne on nyt hitsattu, sekä itse mekanismiakin fiksattu, mutta melko kallellaanhan tuo näyttää olevan. Pitänee jatkaa jalkaa, ja muutenkin saada vähän jykevämmäksi koko systeemiä.
En saannut mukaan omistajankäsikirjaa, vuodet tehneet tehtävänsä, minne lie jäännyt..... Mitä manuaali sanoo alustan säädöistä, mitkä esim keulan osalta tehtaan säädöt? Millaisiin säätöihin päätynyt sellanen about 85kg patikkokuski?
Jos vielä löytyy kuskeja tälläselle vähän vanhemmalle kuskille niin olis kiva kuulla kokemuksia ja mielipiteitä. Aika vähälle jäännyt tämän mallin ketju, jos vertailee moniin muihin tämän foorumin pyöriin=(
Re: Ktm 525 exc
Itselleni hankin alkuvuodesta 520 EXC:n
Filttereitä olen vaihdellut saamaan aikaan öljyjen kanssa. Kaksi filtteriä kun maksavat yhteensä reilun kympin niin eipä siitä kauheasti säästöä tule jos jättää vaihtamatta. Toisaalta kun öljypropun magneetissa tuntuisi aina olevan hieman metallipurua, niin löytyy sitä todennäköisesti filttereistäkin. Öljyjä olen vaihdellut vajaan kymmenen tunnin välein.
Jalka näyttää mulla kanssa olevan melkosen lyhyt, siis mopedi hyvinkin kallellaan. En ole sen antanut häiritä kun pyörä aina säilytyksessä pukilla.
Pistä googleen hakuun KTM 525 EXC service manual tai owners manual tai workshop manual. Joillain noista vaihtoehdoista löytyy alkuperäiset kirjaset PDF -muodossa. Tuossa workshop manualissa on mielestäni vielä mukana räjäytyskuvat keulallekin.
Filttereitä olen vaihdellut saamaan aikaan öljyjen kanssa. Kaksi filtteriä kun maksavat yhteensä reilun kympin niin eipä siitä kauheasti säästöä tule jos jättää vaihtamatta. Toisaalta kun öljypropun magneetissa tuntuisi aina olevan hieman metallipurua, niin löytyy sitä todennäköisesti filttereistäkin. Öljyjä olen vaihdellut vajaan kymmenen tunnin välein.
Jalka näyttää mulla kanssa olevan melkosen lyhyt, siis mopedi hyvinkin kallellaan. En ole sen antanut häiritä kun pyörä aina säilytyksessä pukilla.
Pistä googleen hakuun KTM 525 EXC service manual tai owners manual tai workshop manual. Joillain noista vaihtoehdoista löytyy alkuperäiset kirjaset PDF -muodossa. Tuossa workshop manualissa on mielestäni vielä mukana räjäytyskuvat keulallekin.
Re: Ktm 525 exc
Mulla myös -06 525, oon kyllä tykänny. Tunteja jo varmaan ns. vit..sti vaan aina vaan käy ja kukkuu, ikinä ei ole välille jättänyt. Kopkop..
Haynesin kirjasta kopsattuna iskareiden perussäädöt:
Keula: Esijännitys 5mm, puristusvaimennus 20 napsua, paluuvaimennus 21 napsua, ölyn pinta 110mm ilman jousta putket sisäänpainettuna.
Takaiskari:Esijännitys 6mm, puristusvaimennus 15 napsua, paluu 22.
Huom! Napsut lasketaan kiinni-asennosta alkaen.
Ja vielä painumat: Staattinen (ilman kuskia) 35mm, kuskin kanssa 95-105mm. Nämä siis takaiskaria koskien.
Keulan esijännityshän ei ole alunperin säädettävä, mutta Motokeitaalla näyttää olevan tarjouksessa säädettävät yläpään korkit jos kokee sellaisia kaipaavansa.
Haynesin kirjasta kopsattuna iskareiden perussäädöt:
Keula: Esijännitys 5mm, puristusvaimennus 20 napsua, paluuvaimennus 21 napsua, ölyn pinta 110mm ilman jousta putket sisäänpainettuna.
Takaiskari:Esijännitys 6mm, puristusvaimennus 15 napsua, paluu 22.
Huom! Napsut lasketaan kiinni-asennosta alkaen.
Ja vielä painumat: Staattinen (ilman kuskia) 35mm, kuskin kanssa 95-105mm. Nämä siis takaiskaria koskien.
Keulan esijännityshän ei ole alunperin säädettävä, mutta Motokeitaalla näyttää olevan tarjouksessa säädettävät yläpään korkit jos kokee sellaisia kaipaavansa.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
- Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013
Re: Ktm 525 exc
Tulihan tähän ketjuun eloa, kiva =) Ihan liian vähän porinaa kyseisestä pärrästä, ja kyllä näin hyvä pärrä pidemmän ketjun ansaitsee =D
Amerikanfoorumeilla juttua tästä riittää mutta kyllä kotimaiset kokemukset aina mukavempaa luettavaa on.
Hommasin omaani heti ensimmäiseksi reklusen motopalvelun poistosta (575e tais olla jos oikein muistan), ja voin sanoa että jos aikaisemmassa pyörässäni(950SE)se oli hyvä, niin tässä se vasta mukava onkin, suosittelen.
Uuden Vartan akunkin ostin, mutta on niin onnettoman pien että jos kylmäkäynnistys ei ekalla/tokalla startilla onnaa, ni sit meni polkemiseks=( Ehkä tuo starttaus helpottuu kun paremmin sinuiksi pääsee. Se että hetkeksi käyntiin saa, niin lähtee kyllä heti napilla jos sattuu sammumaan.
Amerikanfoorumeilla juttua tästä riittää mutta kyllä kotimaiset kokemukset aina mukavempaa luettavaa on.
Hommasin omaani heti ensimmäiseksi reklusen motopalvelun poistosta (575e tais olla jos oikein muistan), ja voin sanoa että jos aikaisemmassa pyörässäni(950SE)se oli hyvä, niin tässä se vasta mukava onkin, suosittelen.
Uuden Vartan akunkin ostin, mutta on niin onnettoman pien että jos kylmäkäynnistys ei ekalla/tokalla startilla onnaa, ni sit meni polkemiseks=( Ehkä tuo starttaus helpottuu kun paremmin sinuiksi pääsee. Se että hetkeksi käyntiin saa, niin lähtee kyllä heti napilla jos sattuu sammumaan.
Re: Ktm 525 exc
Kevään mittaan havaittua vielä lisää.. Takavilkut tuntuvat olevan katoava luonnonvara. Pari viikkoa sitten pistin uuden vasemmalle puolelle kun oli vaan johdon päät jäljellä. Äsken kävin paikallisessa kuraprunnissa vetämässä tunnin lenkin ja nyt on joku rusakko vienyt oikean vilkun Ainoa kerta kun konttasin niin se oli vasemmalle puolelle, niin mihin hittoon tuo vilkku nyt sit on kadonnu, taas vaan johdot ja vilkun nysä jäljellä. Pitää varmaankin ostaa muovikassillinen noita kun seuraavan kerran motonetissä vierailee. Tai sitten ajella ilman ja sanoa seriffeille että just putos jos alkavat mutisemaan tiellä.
Mulla oli vanhalla akulla ihan samaa ongelmaa että ei jaksanut kylmänä lähteä millään. Näytti kyllä 12,6V kun aloitta starttaamaan, mutta pienen yrityksen jälkeen enään 10V jäljellä. Uusi Yuasa? kestää pyörittää vaikka kuinka kauan. Eli onkoha "uusi" akkusi valmiiksi finito?
Starttaamisesti itse olen huomioinut sen että sun startilla pyörittää niin ryyppy auki eikä tippaakaan kaasua. Sitten kun lähtee käyntiin niin 10 sekunnin päästä ryyppy pois ja antaa hetken korista itsekseen. Jos kaasua avaa niin sammuu heti. Polkiessa kylmää konetta pari kaasun pumppausta ja pari-kolme ensimmäistä polkasu yritystä ryyppy auki, jos ei heti lähde niin loput sätkimiset ilman ryyppyä ja ilman kaasua. Näillä keinoilla omani ainakin tuntuisi lähtevän helpoiten käyntiin. Haet vaan ensin polkimen oikeaan kohtaan ja kiukkuinen polkaisu niin lähtee hyvinkin helposti käyntiin.
Mulla oli vanhalla akulla ihan samaa ongelmaa että ei jaksanut kylmänä lähteä millään. Näytti kyllä 12,6V kun aloitta starttaamaan, mutta pienen yrityksen jälkeen enään 10V jäljellä. Uusi Yuasa? kestää pyörittää vaikka kuinka kauan. Eli onkoha "uusi" akkusi valmiiksi finito?
Starttaamisesti itse olen huomioinut sen että sun startilla pyörittää niin ryyppy auki eikä tippaakaan kaasua. Sitten kun lähtee käyntiin niin 10 sekunnin päästä ryyppy pois ja antaa hetken korista itsekseen. Jos kaasua avaa niin sammuu heti. Polkiessa kylmää konetta pari kaasun pumppausta ja pari-kolme ensimmäistä polkasu yritystä ryyppy auki, jos ei heti lähde niin loput sätkimiset ilman ryyppyä ja ilman kaasua. Näillä keinoilla omani ainakin tuntuisi lähtevän helpoiten käyntiin. Haet vaan ensin polkimen oikeaan kohtaan ja kiukkuinen polkaisu niin lähtee hyvinkin helposti käyntiin.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
- Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013
Re: Ktm 525 exc
Tollanen akku kyseessä, ja tilasin vaan vanhaa merkintää vastaavan. Eihän tuo kallis ollut, ja mainostekstikin näyttää ihan pätevältä=(
http://lapinakkumaailma.fonectanverkkok ... s--12v-4ah
Takuutahan tuossa on puoli vuotta, joten pitänee laittaa johonkin testeriin yms.
Vilkkuina mulla oli jo ostettaessa jotkuu kiinalaiset ledit, kokoa 2cmx3cm, yllättävän kirkkaat. Niin pienet että eihän niihin voi mikään edes osua=D
Onpahan jotkuu vilkut näyttää kissalan pojille. En ajele yleisillä kun muutaman kilsan per sivu, ja sitte pääsenkin jo maaston jossa vilkuista viis. Peilikin mulla ainoastaan vasemmalla, biltematangonpääpeili-tyylinen, tangosta alaspäin ja lähelle vilkkukytkintä asennettuna.
http://lapinakkumaailma.fonectanverkkok ... s--12v-4ah
Takuutahan tuossa on puoli vuotta, joten pitänee laittaa johonkin testeriin yms.
Vilkkuina mulla oli jo ostettaessa jotkuu kiinalaiset ledit, kokoa 2cmx3cm, yllättävän kirkkaat. Niin pienet että eihän niihin voi mikään edes osua=D
Onpahan jotkuu vilkut näyttää kissalan pojille. En ajele yleisillä kun muutaman kilsan per sivu, ja sitte pääsenkin jo maaston jossa vilkuista viis. Peilikin mulla ainoastaan vasemmalla, biltematangonpääpeili-tyylinen, tangosta alaspäin ja lähelle vilkkukytkintä asennettuna.
Re: Ktm 525 exc
Jotkut vastaavan kokoset mullakin on, mutta niin vaan tuntuvat katoavan. Onneksi motonetissä ei hinta päätä huimaa, enempi vaan harmittaa virittää paikalleen. Jostain kun löytäisi pitkän ja todella joustavan varren päässä olevat, niin pysyisivät paremmin paikallaan.
Peiliksi viritin vasempaan sarveen myöskin motonetin pienen peilin, joka lähtee kiertäen irti ilman työkaluja. Eli kun tarkoituksena lähteä metsään rypemään niin jätän sen suosiolla kotiin, jos taas pienille hiekkateille pitämään hauskaa niin silloin saa olla paikallaan. Ei tuosta peilistä juurikaan mitään näe, mutta kaipa sitä on hyvä roikottaa paikallaan sakkojen pelossa.
Nyt olis mopedi pesty kurasta puhtaaksi aamun ajeluiden jäljiltä, aika siis öljynvaihdon ja pienen rasvauksen.
Uusi takakumikin odottaisi tallin kulmassa paikalleen vääntämistä, saa nähdä löytyykö siihen innostusta tänään. Renkaaksi vailkoitui tuollainen Pirelli. Saa nähdä kauanko kestää. https://mprenkaat-store.com/scorpion-ha ... 9qlrausit4
Peiliksi viritin vasempaan sarveen myöskin motonetin pienen peilin, joka lähtee kiertäen irti ilman työkaluja. Eli kun tarkoituksena lähteä metsään rypemään niin jätän sen suosiolla kotiin, jos taas pienille hiekkateille pitämään hauskaa niin silloin saa olla paikallaan. Ei tuosta peilistä juurikaan mitään näe, mutta kaipa sitä on hyvä roikottaa paikallaan sakkojen pelossa.
Nyt olis mopedi pesty kurasta puhtaaksi aamun ajeluiden jäljiltä, aika siis öljynvaihdon ja pienen rasvauksen.
Uusi takakumikin odottaisi tallin kulmassa paikalleen vääntämistä, saa nähdä löytyykö siihen innostusta tänään. Renkaaksi vailkoitui tuollainen Pirelli. Saa nähdä kauanko kestää. https://mprenkaat-store.com/scorpion-ha ... 9qlrausit4
Re: Ktm 525 exc
Sellainen mielikuva jotta tuollaisia akkuja vaihtoivat oitis isompiin aikanaan kun tuollaiset oli vielä uusia tuollaiset 525:set. No, joka tapauksessa tuollainen 4aH akku on melko onneton virran annoltaan (CCA 80A). Tilalle YTZ7S (Yuasa CCA 130A) tai esim euroglope lithium akku (http://www.motonet.fi/fi/tuote/900066/E ... xL70xK85mm, CCA 150A) niin johan pyörittää ihan toisella mallilla. YTZ7S akuissa Yuasa lienee aika hyvä vaikkakin jokseenkin kallis? Honda dealerilta edullisemmin punaisessa laatikossa . Litium akkuja ostaessa huomioitava pakkasrajoitteet eli toimii pakkasessa heikommin jos ei ole tuttu juttu kuten myös muut kotkotukset mitä tulee niiden mukana...arraparra kirjoitti:Tollanen akku kyseessä, ja tilasin vaan vanhaa merkintää vastaavan. Eihän tuo kallis ollut, ja mainostekstikin näyttää ihan pätevältä=(
http://lapinakkumaailma.fonectanverkkok ... s--12v-4ah
antti
Re: Ktm 525 exc
Mitä kaikkea näissä tulis rasvata sillon tällön? Muutaku ketjuja_Mikko_1 kirjoitti: Nyt olis mopedi pesty kurasta puhtaaksi aamun ajeluiden jäljiltä, aika siis öljynvaihdon ja pienen rasvauksen.
Re: Ktm 525 exc
Ketjut rasvaan aina ennen liikkeelle lähtöä kun tuntuu nuo rasvat katoavan aika nopeasti.
Lisäksi olen öljyjä vaihtaessa rasvannut pyörän laakerit. Swingin laakeri tuli myös eilen rasvattua. Tiedä sitten onko hyötyä näin usein rasvailla, mutta ei siitä ainakaan haittaa voi olla. Kevään aikana on ainakin ollut niin perhanan märkää ja kurasta, joten ei sitä toisaalta haittaakaan ole.
Lisäksi olen öljyjä vaihtaessa rasvannut pyörän laakerit. Swingin laakeri tuli myös eilen rasvattua. Tiedä sitten onko hyötyä näin usein rasvailla, mutta ei siitä ainakaan haittaa voi olla. Kevään aikana on ainakin ollut niin perhanan märkää ja kurasta, joten ei sitä toisaalta haittaakaan ole.
Re: Ktm 525 exc
Mulla on joku halpis-Bronco akkuna, taisi maksaa 30e joku vuosi takaperin. Ei enää riitä kipinään kunnolla vaikka pyörittääkin hyvin, mut polkasemalla lähtee niin kivuttomasti etten oo vaivautunu uuttakaan ostamaan.
Väsäsin muuten ketjurasvarin tuossa viimekesänä, on nätti putsata kesken ajon ketjut hiekkapölystä tuuttaamalla napista öljyä ketjulle, virran otin laiskuuttani töötin piuhoilta suoraan joten rasvarin ohjaus luontuu kätevästi alkuperäisosia käyttäen. Hyödyllisemmäksi oon havainnut töötin napin tässä nykyisessä käytössä kuin alkuperäisenä..
Väsäsin muuten ketjurasvarin tuossa viimekesänä, on nätti putsata kesken ajon ketjut hiekkapölystä tuuttaamalla napista öljyä ketjulle, virran otin laiskuuttani töötin piuhoilta suoraan joten rasvarin ohjaus luontuu kätevästi alkuperäisosia käyttäen. Hyödyllisemmäksi oon havainnut töötin napin tässä nykyisessä käytössä kuin alkuperäisenä..
Re: Ktm 525 exc
Tulipa muuten mieleen linkun laakereista.. Voisko joku vilkasta omasta takaaarukastaan millaineen osanumero siihen on valettu? Mulla ainakin löytyy ko numero iskarin alapään vasemmalta puolen haarukan päältä. Mun numero on 594 0423 0000. Kirja sanoo että numeron pitäisi olla 594 0423 0144.
Siksi kyselen kun vaihdoin just keväällä svingin laakereita, varattuna oli orkkis-korjaussarja laakereineen, puslineen ja stefoineen. Mutta tän korjaussarjan laakerit ja puslat oli liian leveät tähän mun haarukkaan, ostin sitten irtona pelkät laakerit vanhat mallina koska entiset puslat olivat vielä uudenveroiset, onneksi.
Motokeitaallekkin soitin ja kyselin mistä vehkeestä tuo mun haarukka on peräisin, eivät löytäneet tuolla numerolla mitään..
Siksi kyselen kun vaihdoin just keväällä svingin laakereita, varattuna oli orkkis-korjaussarja laakereineen, puslineen ja stefoineen. Mutta tän korjaussarjan laakerit ja puslat oli liian leveät tähän mun haarukkaan, ostin sitten irtona pelkät laakerit vanhat mallina koska entiset puslat olivat vielä uudenveroiset, onneksi.
Motokeitaallekkin soitin ja kyselin mistä vehkeestä tuo mun haarukka on peräisin, eivät löytäneet tuolla numerolla mitään..