R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

pekkaa kirjoitti:Mikä on vesijäähdytteisen 1200GS huoltoväli / ohjelma
Paljonko koneella noin huoletta ajelee. Kyseleepi toisella kolmella kirjaimella ajeleva.
Moi
Huoltoväli on 10 tkm, MEK laittoikin jo linkkiä.

Huollot ovat suht kohtuuhintaisia merkkihuollossakin.
10, 30, 50, jne, huollot noin 200 euroa
20, 40, 60 jne noin 400 euroa

Hinnat sisältää siis perusjutut eli huolto-osat + työt.
Mahdolliset lisätyöt luonnollisesti nostavat hintaa. Huollossa esimerkiksi todetaan että jarrupaloilla ei todennäköisesti pääse seuraavaan huoltoon asti ja ne olisi järkevää uusia.

Nestejäähdytteiset R 1200 moottorit ovat osoittautuneet ongelmattomiksi ja kestäviksi.
Itselläni on R 1200 GSA LC 2014 jolla on nyt ajettuna hiukan vajaa 100 000 huoletonta kilometriä.
Yhtään varsinaista vikaa ei ole vielä ilmaantunut ellei sellaiseksi lueta takarenkaan rengaspainetunnistimen akun loppuminen.
Vakuutusmaksut ja huoltokustannukset ovat edullisia ja bonuksena päälle vielä erittäin kohtuullinen polttoaineenkulutus. Kulutus pienenee merkittävästi kilometrien myötä. 2019 keskikulutus (16000km) oli ainoastaan 4,6 l/100km. Ensimmäisillä kymmpitonneilla kulutus oli 5,4. Ajokauden keskinopeus on pysynyt hyvin samoissa lukemissa (66 km/h). Ajan melko matalilla kierroksilla väännöstä nauttien. Soralla ja hiekkatiellä mennään tapeilla seisten yleensä 5 vaihteella.
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja talkku »

Minkälainen on tuo kytkinnesteen vaihto väli ? vuosi malli 2012 ja uskaltaako laittaa tuota MOTOREX HYDRAULIC FLUID 75 jota jäi aikoinaan Kotarista.
polkupyörä puolella löytyy tämä https://www.bikester.fi/magura-royal-bl ... 32415.html
Mites tuossa venttiilien tarkistus hommassa , jos huoltoon vie niin uusitaan nuo ventiilikoppien tiivisteet ?
Viimeksi muokannut talkku, Su Touko 31, 2020 6:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

talkku kirjoitti:Minkälainen on tuo kytkinnesteen vaihto väli ? vuosi malli 2012 ja uskaaltaako laittaa tuota MOTOREX HYDRAULIC FLUID 75 jota jäi aikoinaan Kotarista.
polkupyörä puolella löytyy tämä https://www.bikester.fi/magura-royal-bl ... 32415.html
Mites tuossa venttiilien tarkistus hommassa , jos huoltoon vie niin uusitaan nuo ventiilikoppien tiivisteet ?
Ei taida vaihtoväliä olla annettu.
N 5v välein varmaan ok.
Tuo magura käy ainakin.
Tiivisteitä ei tarvi vaihtaa.
ktv org
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Bemarin oma ’ylläpito’Akkulaturi ei tykkää canväylään liitetyistä lisävarusteista. Esim. Gps herää henkiin, kun ylläpitolaturin laittaa kiinni, eikä GPS tietenkään sammu sen kolmen minuutin jälkeen. Samoin huomio / ledivalo, jonka virran nappasin samasta paikasta.

Onko ainoa toimiva lääke tuohon vaivaan vetäistä johdot siihen DIN liittimeen akulta suoraan.
Vanhassa pyörässä ratkaisin ongelman noin. Pistoke kun oli helppo uudelleen piuhoittaa.

Uudessa pistokkkeet on sen verran hyvin koteloitu, ettei viitsis puolta pyörää purkaa. Muistan täältä lukeneeni, + piuhaan laitettavan diodin läpi kulkevan virran hämäävän canväylää.

Minkähän kokoinen diodi piuhaan pitäis juottaa ?

Vai onko muita hyviä ideoita viisailla. Kiitos !
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Tutkin eilen joutessani tätä pikkuongelmaa.

Kokeilin ensin erillistä ledillä varustettua sulakerasiaa virtajohtoon. Ajattelin sen poistavan ongelman, mutta ei vaikutusta.

Sitten laitoin virtajohtoon peruskatkaisijan. Valolla. Valon liittimen kautta jos virran kierrättää, niin valo palaa kokoajan, tai sykkii. Sammuu kyllä, mutta riippuu laturin syöttämästä virrasta. Jos kytkennän teki Pelkän katkaisijan valon navan ja katkaisijan kautta, niin valo paloi kun virtapiiri lisävarusteille ei ollut päällä. Eli merkkivalo siis ohjasi nyt virran katkaisijan ja laturin väliin.

Ilman valoa tuo katkaisija toimii ihan hyvin. Latauksen aikana katkaisijan avulla virta pois lisävarusteista.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Kode »

:roll:
Viimeksi muokannut Kode, Pe Kesä 05, 2020 2:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Joo. pyörä on nykyään RT 1200 / 2011.

Samat sähköt noissa varmaan suurinpirtein on. Tuo releohjaus vaikuttaa viisaalta. Mistä nappasit herätteen ?
Vois laittaa tosiaan sen taakse huomiovalon ja yhden ylimääräisen virran ulosoton.
Viimeksi muokannut Joukor, Pe Kesä 05, 2020 12:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juvander
Viestit: 1761
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

Jos ei (BMW:n) sähköistä mitään ymmärrä niin voisi tietysti olla ihan hyvä pitää pyörä ilman noita virityksiä...

Mutta jos nyt ihan väen väkisin haluat alkaa virityksiä tekemään, niin ainoa oikea paikka näissä kännivehkeissä ottaa herätevirta releelle on se diagnostiikka plugi. Sieltä löytyy karva jossa virta on päällä/pois avaimen asennon mukaan ja se EI ole kännissä kiinni.

BTW Tuon BMW laturin koko ideahan on pitää känniväylä auki ja virrallisena jotta se saa latauksen tehtyä. Niin tottakai sieltä kaikki vehkeet herää mitkä on siihen kytketty.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Ok. kiitos. Pitääpä sitten mittarilla hakea oikea karva huoltoliittimestä.
Avatar
Kampi
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Kampi »

juvander kirjoitti:...niin ainoa oikea paikka näissä kännivehkeissä ottaa herätevirta releelle on se diagnostiikka plugi. Sieltä löytyy karva jossa virta on päällä/pois avaimen asennon mukaan ja se EI ole kännissä kiinni...
Hyvä tieto, kiitos juvander.
treriksrøysare
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Virtalukon kautta tuleva piuha löytyi helposti huoltopistokkeesta. Kiitos vinkistä.

Liittimeen sopii suoraan piuhaan juotettu pieni pyöreä abikoliitin. Nyt kun vielä löytäisi jostain huoltopistokokeeseen sopivan irtokannen, niin saisi tehtyä ’ bolt on ’ ratkaisun. Releelle ja sulakerasialle on hyvä paikka siinä pistokkeen edessä. Johdotus on pala kakkua suojakuorellisilla johdoilla siististi tankin sivun kautta.

Josko jollain tietävällä olis tuo tulpan varaosanumero ? ( tai joku vastaava tulpaksi sopiva idea )
Avatar
SS
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Paikkakunta: Nummela

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja SS »

61 13 2 306 793 CAP FOR DIAGNOSIS PLUG

SS
Liitteet
korkki.jpg
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Kiitos !

Tuolla koodilla löytyikin sitten eBaystä, ( Latviasta ) sopivasti.
Jälleen täytyy muuten todeta, että noita kv. kauppapaikkoja kannattaa aina tutkailla. Hinnat ovat kohtuullisia ja tavara on ok.
Avatar
takakura
Viestit: 1118
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 9:14 pm
Pyörä: 690 Rally
Paikkakunta: Somero

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja takakura »

Mä oon kai tulossa aikuiseksi. Miten tää pyörä on alkanu kiinnostamaan?
Adventure pyörien kingi? Häh?
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Tervetuloa joukkoon. Mä tulin vaan vanhaksi. Pari vuotta sitten, ostin ennakkolahjana itselleni pyöreiksi vuosiksi.
Kingistä en tiedä, mutta on se vaan leppeä ajella. Käy nyt ainakin kokeilemassa jossain, sittenpähän tiedät. ;-)
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Vastaa Viestiin