Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jeep-Ukko
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2009 8:47 pm
Pyörä: Härrykkä ja Dominaattori

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Tossa itelle vähän taas enduro kuume iski, tällä hetkellä kun Härrykkä persiin alla.

Aikasempaa kokemusta, ja monta kymmentä tuhatta kilometriä alla oli, -93 Honda 650 Domi.
Erittäin mukava ja kevyt, muistaakseni joku 180 kg??
Painopiste takarenkaalla enempi, ei tule tunnetta että eturengas lähtisi alta.
Talvella piikkirenkaillakin helppo käsitellä.

Mutta silti pitkällä reissulla, tuntuu pieneltä.
Kaipaa isompaa.
----

No toinen tuttavuus. 40 tkm tuli ajettua.
-92 Honda 750 AT.
Painoo muistaakseni 240 kg?
Erittäin etupainoinen, usein pienemmillä hiekka teillä, ja varsinkin irto soralla, tuntuie ttä etupää lähtee helposti alta.
Talvella ei tullut edes kokeiltua.

Pitkällä matkaa hyvä ajaa, kulkee tasaisesti ja jaksaa mennä.
-----

Yleisesti ottaen varmasti 50 % soralla ja 50 % asfaltilla, minun ajoista.
Dominaattorilla ehkä enempikin soran puolella.
Ja aina vähän karkeampaa rengasta alla oli.
----

Customin ajo asento ei minulle oikein tunnu hyvältä.
Tai sitten ei vain ole sitä oikeaa asentoa löytynyt.
Selkä väsyy, selkinoja olisi pakko olla.
Jalat väsyy, sojottaa eteenpäin.
Ja kun miehellä pituuttakin 187 cm.

Eilen kävin sitten paikallisessa Yamaha Centterissä.
Oli vaihto rivissä -09 XT 660 Z Tenere, ajettu 20 tkm.
Sitä kävin koeajaan.
Oma painohan tässäkin on jossain tuolla 200 kg tienoolla.

Hyvinkin Dominator mainen, mutta silti potkua tuntui olevan paremmin.
Silti ilmoitetut kilowatit vain 35 kw (tässä Teneressä oli tehoputket eli enempikin varmasti löytyi), (domi 34 kw, mutta vanhat hevoset on väsynyt).
Ruiskun vastaa käden liikeeseen hyvin, verraten vanhaan kaasuttajaan.

Pienempää tietä kivan kevyt päästellä. Äkkiseltää tuntui kevyemmältäkin kuin Domi, varmaan paino piste alempana lie.
Mutta kuitenkin yli 100 km/h maantie nopeuksissa tuli se tunne, että haaro välissä on joku perseen suristin, minun makuuni aivan liian pieni ja tehoton matkan tekoon.
Varmasti "rälläys" pyöränä erittäin toimiva kampe.
Hintaakin kuitenkin 8990, sivulaukut oli ja sit leovinsen tehoputket.

Mutta myyjän kanssa vähän aikaa keskustellessa, hän ei oikein innokkasti ollut myymässä minulle tuota 660:iä.
Koe-ajo rivissä oli 2011, XT 1200 Z Super Tenere.

Äkkiseltään iso ja painavan näköinen möhkö.
Yllätys yllätys, se tuntuu oikeasti kevyeltä.
Paljon kevyemmän tuntuinen kuin Africa. Varmasti se paino piste saatu niin alas tässäkin.
Ruiskun sportti ja tourinki asetukset.
Sportilla selkeästi sai "roikkua" kahvoissa, eli pyörä lähtee heti kun kahvasta kääntää.
Tourinki oli vähän kuminauhamaisempi, Africalaisen tyyppinen kaasari vehe.

Paino piste tuntui hyvältä, takana tai melko keskellä.
Mutta ei ainakaan minun mielestäni etupainoinen, kuten AT.
Sivu laukut oli paikoillaan ja hiekka tietäkin kävin ajaan.
Oikeasti erittäin köykäisen tuntuinen.
Ja kuitenkin maantiellä hyvä ajaa kovempaakin.
Tällä olis ilo lähteä parin viikon pohjosen reissuun jänkhälle vetään...

Tiukka hinta vähän yli 20 te.
Vakiona sivulaukut, pohjapanssari, ym.
(sano että kaikki virallisten maahantuojien kautta myydään laukkujen kera. Vain epäviralliset myy, ilman laukkuja. En sitten tiedä totuutta. Näkyy vaan olevan noita 18 te uusia myynnissä nettimotossa pikku liikkeissä).
Kardaani minun mieleastä plussaa, huolto vapaampi.
Ja ainakin ite tykkäsin, ei tullut mitenkään "jäykkä" olo.
Kun joskus on kuullut Bemarista, että vaihteen vaihdossa olisi hyvä olla moottorin kierrokset kohdillaan, että muuten nopeus erojen myötä töksähtelee. Mutta itse en isommin huomannut mitään outoa.
Joskus BMW matka pyörälläkin reilu 500 km reissun ajanut, Ja ryssän K-750 pyörällä paljonkin, eli sinnänsä kardaani on tuttu.
Minä ainakin pidän tuossa Teneressä kardaania hyvänä asiana.

Ym. Ym. Ym.

Kunhan tuon Härrykän saan myydyksi, niin noin 90% varmuudella, tuollainen Yammu olis se seuraava mikä minulla tulee olemaan. Ainakin ensi vaikutelmat oli hyvinkin pilviin nostavat.
Mutta aina suunnitelmiinkin voi tulla muutoksia...(Triumph Tiger 800 XC, vois ehkä myös???)
Mutta kerran enduro, niin aina enduro, se vaan tuon customin selässä istuessa tuntunut,e ttä tästä ajamisesta puuttuu se jokin, eli hiekkabaana.
Viimeksi muokannut Jeep-Ukko, To Kesä 30, 2011 8:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Legate
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2011 1:25 am
Pyörä: KTM Adventure R

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Legate »

Super Ténéréssä tulee laukut mukaan muistaakseni "esittelytarjouksena", kun on uusi pyörä. Hinta on kuitenkin näköjään ihan laukkujen kanssa.

Käys piruuksissas ajamassa KTM Adventure 950/990 tai SE jos jostain löydät kun saat Harleyn kaupaks.
Jeep-Ukko
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2009 8:47 pm
Pyörä: Härrykkä ja Dominaattori

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Legate kirjoitti:Super Ténéréssä tulee laukut mukaan muistaakseni "esittelytarjouksena", kun on uusi pyörä. Hinta on kuitenkin näköjään ihan laukkujen kanssa.

Käys piruuksissas ajamassa KTM Adventure 950/990 tai SE jos jostain löydät kun saat Harleyn kaupaks.
Kyllähän aina vertailu pohjana KTM ja Triumph, olis kiva käydä kokeileen.

Jotenkin mulla vaan on KTM:stä sellainen mielikuva, että kalliit varaosat, ja niitä ei saa kuin merkki liikkeen tiskiltä. Tarvike osia vähän tarjolla.
Mutta sitten toisaalta, kai kaikki uudet on kalliita osilleen, kun valmistus määrät vielä pieniä, verraten johonkin AT:hen jota varmaan miljoona tehty, ja useita vuosia, lähes samalla tekniikalla, eli samat osat käy pitkälti uudempii ja vanhempiin, ainakin melkein.

Ja sitten tuo ketjuveto, toi kardaani on kyllä iso plussa.

Mutta tässä tuli jo vähän taka isku omaan nilkkaan.
Nais ystävä kun kuuli Super Teneren hinnan, niin tuli melkoinen kieltävä vastaus, että rahalle kuulemma parempaakin käyttöä olisi, että jos tuon ostan niin hän ei minun kanssa taida jatkaa.
Mutta kun omatpahan on rahani, eikä saman katon alla edes asuta, jne, mutta mutta, pillun päällä on kiva välillä maata (mutta voihan sitä vaihta toiseen joka ymmärtää), mutta jos on mukava pyörä ajaa, niin kyllä sekin on mukavaa touhua.

Tossa vaan sitten sitä, että jos Harrikan saisi myytyä sillä hintaa mitä itse kuvittelen saavani, niin KTM ja Triumph olisi heti ostettavissa.
Super Tenereen täytyis säästötililtä käydä ottaan useampi tonni, sitten ei jääkään pahan päivän varalle paljo mitään.

Sit jos ostais tuon pikku Teneren ~9000 euroa, niin jäis Harrikasta vähän rahaa harrastaa ja ostaa bensaakin :lol:
Ja jos oikein "rälläys" pyörän ostais, niin vois tuon vielä kevyemmän, XT 660 R, niitä näyttäis vähän ajettuja olevan ihan 5000-6000 euron pintaan, olis taas vieläkin enempi rahaa taskussa.
Tosin tuolla pikku pyörällä ei pitkää reissua ole mukava tehdä.

Viime aikoina kyllä ei ole muutenkaan tullut isommin reissuja tehdyksi, mutta syy on suurimmaksi osaksi siinnä, että mielenkiinto tuota ameriikan romua kohtaan on melko minimissä, remonttia kyllä on saanut tehdä senkin edestä, vaikka on uuden karhea. Samanlainen paska, kuin vanhemmat HD:t, remontin määrä pysyy vakiona.

Mutta kunhan tuosta pääsen eroon, jos pääsen??, niin sitten täytyy alkaa oikeasti puntaroimaan mitä tekisi.
Periaatteessa sitten olisi rahaa ostaa tuo Superi, mutta säästöön ei paljoa jää.
Tai sitten ostaa halvemman ja jää rahaa muuhunkin. Ja sitten kun noita Superia alkaa saada vähän/paljon ajettuina edullisesti, niin ostaa sitten.
Vaikeeta, ei pitäis naisia kuunnella :oops:
Aatos
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 11:57 am
Pyörä: Moto Guzzi Cali III, Yamaha T7

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Aatos »

HD Hiplaa ja Duunaa. RM Heinolla oli vähän käytetty KTM Adventure 990 myynnissä. Kai joku HD:n ostaa varsinkin jos annat HD nahkatakin ja avaimenperän kaupan päälle.
Jeep-Ukko
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2009 8:47 pm
Pyörä: Härrykkä ja Dominaattori

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Aatos kirjoitti:Kai joku HD:n ostaa varsinkin jos annat HD nahkatakin ja avaimenperän kaupan päälle.
Menee vielä vaikeemmaks siinnä tapauskesssa, mull aku ei itelläkään on kyseisiä nahkatakkeja ja avaimen periä :lol:

Ajokamppeet on samat kuin endurolla ajellessa, CoreTex, avokypärä Scotincrossilaseilla, jne... :P
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Jeep-Ukko kirjoitti:Jotenkin mulla vaan on KTM:stä sellainen mielikuva, että kalliit varaosat, ja niitä ei saa kuin merkki liikkeen tiskiltä. Tarvike osia vähän tarjolla.
Mulla on KTM:n varaosista ihan erilainen mielikuva hinnan suhteen.
Esimerkkinä 660SMC:n linkun laakerit ja stefat, jotka viimeksi olen hankkinut: Tuolta löytyy kaikki. Laakeri on tässä ja stefa tuossa. Eikä saa uskoa amerikan rosvon hintoja, koska nehän on ihan hirveät ja kotimainen kauppias myy paljon edullisemmin. Tälle sivulle pudotetaan hakukenttään se osanumero, mikä edellisestä löytyy ja saadaan summaksi 9€ per neulalaakeri ja 3€ per stefa. Ainakaan japanian pyöriin ei riitä edes ykkönen eteen. Ihan nollaa ei sentään tarvitse perään piirtää.
Tässä varmaan syy, miksi niitä ei oikein kannata harakirinä valmistaa ja myydä. Toki on joitakin tosi kalliitakin osia, kuten tuon mun isomman kikottimen (990 Adv) polttoainesäiliöt, mutta normaalit kulutusosat ovat yleensä kilpailukykyisissä hinnoissa.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Avatar
amaunu
Viestit: 663
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Nii ja laakerit+ stefat saa ihan laakeriliikkeestä tiskiltä. numerot löytyy kyljestä. Eikä noita osia nyt niin hirveasti mee, sen enempää kuin muissakaan mopoissa.

30720 mittarissa kun nyt viimeis ketarit vaihdoin. piti jo viimekesänä mutta ei saanu aikaiseksi. samalla rasvasin linkun laakerit ja pyöräytin holkin uuteen kohtaan joten toine mokoma niillä ainakin vielä menee ellei kolmaskin. Hondien mitä mulla on ollu ja kotkan ero on että kun aukaisee pultin ei tartte vängätä ja tapella että se menis takasin paikalleen. ja kotari ei ruostu.
-ari
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Tuossa on paikallisessa KTM/Yamaha diilerin tallissa kummatkin myynnissä, Super tenere ja 990 adv. Kyllähän se tietysti näytää aika katupyörältä tuo superi mutta hieno on ja koneen ääni suorastaan hämmentävän hiljainen ja siisti verrattuna ktm:n betonimyllyihin. :twisted:

Noissa osien hinnoissa on tullut mielikuvan mukaan vähän takapakkia aikaisempaan (ehken tuossa kun maahantuoja vaihtui?), jossain vaiheessa vielä suorastaan hymyilytti ostaa ktm huolto-osia, laakereita ym kun tuntuivat halvoilta. Nyt alkaneet taas tuntua kalliilta mutta ehken sitä on unohtanut Yamaha ajat, jollainen minullakin aikaisemmin oli (TTR). Mitä on tehnyt vertailuja tarvikeosamyyjien hinnastoihin niin lähes poikkeuksetta osat alkuperäisinä edelleen halvempia kuin tarvikkeet. Ja tuohon vanhan jampun osahintoihin ei tainnut se kympillä jakaminen riittää, aivan sairaan hintaisia oli osat Suomessa (tarvikkeet sekä alkuperäiset), saksasta tilaamalla sai samaan hintaan suunnilleen kuin kotarin osia merkkiliikkeestä ja vielä nopeammin usein.

Mutta hieno on se super tenere kyllä. Silti koeajaisin myös muut vaihtoehdot, esim jousituksien toiminnassa ja koneen luonteessa voi olla melkoisiakin eroja, ja eikös se GS1200 paini vähän samassa sarjassa vielä kuin tuo tenerekin, pitkäjoustoinen katupyörä?
antti
Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti:Messuilla tutustuin, eihän tuolla voi ajaa tapeilta lainkaan, kun pakoputken kulma painaa vasempaan pohkeeseen. Liekö käytönnössä noin, mutta paikallaan tapeilla seisoskellessa tuo oli ensimmäinen asia, joka kiinnitti välittömästi huomion.
Piti käydä ihan koeajamassa tuo pyörä, kun Nummelan Selkami Centerissä on koeajopyörä olemassa. Alla täysin subjektiivisia ja epätieteellisiä mietteitä omaan -07 Gessuun verrattuna.

Pari ensimmäistä yllätystä tuli jo paikallaan. Vaikka ST on todistetusti 21 kg (Motorrad 14/10, 268 vs. 246 kg) - 27 kg (Bike 7/11, 270,8 vs. 243,8 kg) Gessua painavampi, niin ST ei tunnu ainakaan Gessua painavammalta, ei paikallaan eikä ajossa. Tosin ST:n tankki oli max puolillaan ja Gessun tankki oli lähes täynnä, mikä supistanee painoeron reiluun 10 kiloon. Eli painoeron huomannee vasta suosta pyörää ylös kaivaessa, jos sellainen tilanne tuppaa tulemaan eteen. Onhan Gessussa sentti enemmän maavaraa... samoin istuinkorkeus on Gessussa pari senttiä korkeampi, ainakin Biken mukaan, mikä saattaa aiheuttaa BMW:n painopisteen olevan hieman korkeammalla.

Toinen "yllätys" on ST:n rivitwinin 270 asteen kampiakselilla V-twiniä muistuttamaan saatu ääni. Boxerin (ja BMW:n rivitwinin) tasaiseen pörinään verrattuna Yammun epätahtinen römpötys saa ihmettelemään, että onko moottorissa jotain vialla. Äänestä huolimatta kone käy tasaisesti eikä ravista lainkaan tyhjäkäynnillä, kuten Gessu vähän tekee (vain tyhjäkäynnillä). Normaaleilla ajokierroksilla tärinättömyydessä ei ole eroa.

Ihan pienillä kierroksilla, <3000, Gessussa on havaittavasti enemmän vääntöä, minkä kertovat myös lehtien vääntökäyrät. Siitä eteenpäin ST tuntuu hieman omaa -07 Gessuani pirteämmältä, eli lienee aika tasoissa uuden DOHC-Gessun kanssa.

ST:n märkäkytkimessä on parempi tuntuma kuin Gessussa, mutta vaihdevivun liikkeet ovat huomattavasti pidemmät ja vaihteet menevät hieman kankeammin päälle (GS:llä ajettu 25 tkm, ST:llä oli mittarissa vain 800). Välivapaita ei löytynyt.

Sekä pyörää paikallaan käsitellessä että ajettaessa Super Tenere tuntui hieman Gessua sporttipyörämäisemmältä ja pienemmältä, suuremmasta painosta, 3 senttiä pidemmästä akselivälistä, loivemmasta ohjauskulmasta ja hieman suuremmasta etujätöstä huolimatta, mikä tuntuu hieman hämmentävältä. Tosin tuo saattoi johtua ihan vain optisestakin vaikutelmasta, ST:ssa oli vain vakiopleksi, kun taas omassa Gessussani on optimistijollan purjeen kokoinen GSA:n pleksi lisäplekseineen. Naaman edessä oleva pleksi vaikuttaa pyörän selässä istuessa huomattavasti vaikutelmaan pyörästä. Yamahan tankki oli ehkä 5 senttiä Gessun tankkia leveämpi, mutta mielestäni matalampi, eli istuimen ja tankin korkeuden suhde oli pienempi kuin Gessussa. Rengaskoko oli molemmissa sama, Gessussa alla Tourance EXP:t, Yamahassa Battlewingit. Yamahan tanko tuntui Gessun tankoa kapeammalta, mikä sekin saattoi vaikuttaa tuohon sporttipyörämäisempään tunteeseen. Liikkeessä ei ollut mittanauhaa mukana, GS:n kapein mahdollinen ohjausote on 62 cm ja levein mahdollinen 82 cm.

Laitetaan nyt tähän vielä pyörien mitat vertailua varten (Motorrad):
Pyörä: akseliväli, ohjauskulma, etujättö
R 1200 GS -07: 1519 mm, 62,9 ast, 110 mm
R 1200 GS -08=>: 1507 mm, 64,3 ast, 101 mm
XT 1200 Z: 1540 mm, 62 ast, 125 mm

Yamahan napit ja kytkimet tuntuivat hassun pieniltä Gessuun verrattuna, ihan toimivilta ja kestäviltä kylläkin. Mittaristo on hieman köyhempi, mm. vaihdenäyttö puuttuu. Merkkivalot liian pieniä, symboleja ei näe vauhdissa.

Ajossa Yamahan perinteisenmallinen etuhaarukka tuntuu hieman Gessun teleleveriä herkemmältä, toisaalta sukeltaa myös selvästi jarrutuksissa. Gessuhan ei sukella, vaan koko joustovara on käytössä myös jarrutuksissa. Yamahan takajarrussa on selvästi parempi tuntuma kuin Gessussa. Etujarrut molemmissa yhtä hyvät ja riittävän tehokkaat.

Soralla kokeilin pyörää muutaman kilometrin. Ihan hyvä ja tasapainoinen ajettava, hyvin Gessumainen. ABS:t toimivat yhtä hyvin kuin Gessussa, luistonesto (jota omassa pyörässäni ei ole) toimii myös hyvin. Seisaaltaan ajaessa en huomannut pakoputken painavan pohkeeseen, ehkä sitä sitten ajaa polvet enemmän koukussa kuin mitä tuolla messuilla tuli seisoskeltua.

Istualtaan ajoasento on hyvä, pleksi ihan p:stä. Korkeampaa pleksiä ei ollut mahdollista kokeilla, lehdistä luetun mukaan sekään ei vedä vertoja GSA:n pleksille.

Yamahan omat laukut vaikuttavat ihan leluilta jo Gessun muovisiin Vario-laukkuihin verrattuna, saati sitten GSA:n alulaukkuihin verrattuna. Noita vakiolaukkuja en kelpuuttaisi.

Kokonaisuutena Yamaha XT 1200 Z Super Tenere jätti ihan positiivisen vaikutelman. Hyvä pyörä. Erilainen kuin GS, ei huonompi eikä parempi. Omaa en vaihtaisi siihen, mutta jos olisi uutta pyörää ostamassa puhtaalta pöydältä, olisi aika vaikea päättää kumman ottaisi.
stpena
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:14 am
Pyörä: DR350 XTZ750 Transalp 750

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja stpena »

Päivitetään tätakin osiota. Yamahalta tuli (-10) syksyllä kirje jonka mukaan takateline tulee vaihtaa uuteen. No eipä se kummempi homma ollut Yamahan huoltomies sen kotitallissa vaihtoi, sanoi sen näin olevan kaikille helpointa. Hieman lisää muovia ja metalli vahvike. Luotettava pitempijoustoinen matkapyörä. Sitähän se on. Pieni särö luotettavuuteen tuli kun pyörä ei heinäkuussa käynnistynyt tuntsa-kairijoki reissun jälkeen jonka kävin tietysti vanhalla ystävällä xtz-750 pyörällä. (1vk). Starttasi hyvin mutta ei valojen automatiikan takia jaksanut lähteä käyntiin. Eli kun oli lähtemässä käyntiin valot yrittivät syttyä ja virta loppui. Nämä geeliakut. Lisävirralla homma pelasi. Akkutakuuasiassa Yamahan huoltomies oli hyvin vaitonainen. No pitääpä aktivoitua myöhemmin syksyllä.
tunturisport
Viestit: 65
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 11:09 am
Pyörä: BMW R 1200 GS
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja tunturisport »

Aika hiljaista ollut täällä tennariosastolla. Mielellään kuulisi enempi ajaneiden kokemuksia luotettavuudesta ym. Onko sällejä jotka olisivat vaihtaneet GS bemun jammuun? Itsellä tämmöinen hullu ajatus välillä mielessä.
13 edessä ja kakskasi takana
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Tän videon perusteella ei kuullosta ollenkaan hullulta ajatukselta: http://www.youtube.com/watch?v=Yohu0wuRTNE
mipy
Viestit: 155
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 3:28 pm
Pyörä: 300 tpi, crf250m.
Paikkakunta: Kainuu

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja mipy »

Tulipahan itsekin käytyä mielenkiinnosta koeajamassa uus tenere. Oman pyörän ( 690 enduro r ) möin pois viime viikolla joten seuraavaksi voisi olla vuorossa jotain vielä möhkömpää. Tenere tuntui tottakai paljon sivistyneemmältä kaikin puolin kotariin verrattuna, ei tärinöitä, turhan hiljaiset pakoäänet vaikka oli acran pöntöllä, erittäin mukava asfaltilla ja täsmällisesti toimivat hallintalaitteet. Metsäautotietäkin kokeilin jokusen kilometrin, yllättävän hyvin toimi siellä, toki patteihin piti reilusti hiljentää pyörän painonvuoksi. Suurin pettymys oli ehdottomasti moottorin luonne, tasapaksua puurtamista läpi kierrosalueen, toki joku voi pitää hyvänä asiana mutta itse kaipaan keulan keventävää tehopiikkiä. Miten onko joku omistaja laittanut pyöräänsä mitään modauksia esim.kokoputkistoa, ruiskukarttaa ym. millä moottorista saisi luonteikkaammman? Toinen asia mikä mietityttää miten tuo kestää pitempään soraröykytystä, kun ilmiselvästi pyörä on enemmän asfaltille suunnattu, kokemuksia?
stpena
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:14 am
Pyörä: DR350 XTZ750 Transalp 750

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja stpena »

Tuskin siitä mitään tajunnanräjäyttävää vehjettä saa mutta lue uusin MP-maailma (6-12) jossa juurikin testattiin mainitsemiasi asioita Super Tenerellä. Sorakestävyydestä ei ole itsellä varmaa tietoa kun ostin sen pääosin matkapyöräksi. Todelliset sora-ajot suoritan vanhemmalla 750 tenerellä jonka olenkin jo omistanut yli 20 vuotta. Mutta kyllä se on mukavaa kun sillä voi pitkällä matkareissulla poiketa myös soralla.
Avatar
JTT
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 05, 2011 8:38 pm
Pyörä: Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja JTT »

Hieman omia kokemuksia pyörästä nyt yhden kauden ja 15 tkm:n jälkeen. Pisin reissu oli viime vuonna pituudeltaan n. 7700 km (lähinnä Alppien solateiden koluamista). Suurin osa tuosta matkasta ajettiin kaksipäällä ja tuohon käyttöön Super Ténéré tuntuu olevan omimmillaan, ei tosin mikään ihme kun miettii GS:ää, jonka haastajaksi pyörä on kehitetty ja sitä kuinka paljon Bemareita näkee Alpeilla.

Ainoastaan kolmen pienimmän vaihteen rajoitukset haittasivat hieman urheilullisempaa menoa ylöspäin serpentiinistä toiseen. Yamaha on tosiaan rajoittanut n. 20-25% tehon ulostuloa pienillä vaihteilla (katso linkki), tämä on kylläkin kierrettävissä mm. ohjelmoimalla ECU uudestaan esim. Off-The-Road nimisen firman toimesta. Tuon jälkeen luulisi olevan luonteikkuutta hieman enemmän tarjolla. :wink:

Forumeilla on tullut esiin myös sellainen epäilys, että Super Ténéré on yleensä tehtaan jäljiltä aika laihalle säädetty, mutta kun kytkimen vetää pohjaan antaa ECU hieman rikkaampaa seosta (käynnistystä helpottamaan). Tämän takia kytkinkahvassa on tunnistin, joka kertoo ECU:lle kytkimen asennon. Tämä voidaan esim. klemmarilla asettaa siten, että ECU luulee kytkimen olevan koko ajan pohjassa, josta seuraa rikkaamman seoksen syöttö koneelle (katso lisää linkistä).

Ensi talven ohjelmassa on ehkä itselläkin ECU:n ohjelmoiminen ja sliparin vaihto. Suomessa tuo rajoitus haittaa mielestäni vain paikaltaan kiihdytyksissä ja urheilullisemmassa ajossa poluilla/kapeilla sorateillä (jälkimmäiset eivät tosin kuuluu omaan suosikkiteihin...). Normaaleilla soratiellä pyörä on mielestäni todella helppo ja tasapainoinen vietävä kunhan pitää mielessä 270 kilon märkäpainon. Painosta muuten sen verran, että Etelä-Afrikassa eräs kaveri oli punninnut XT1200Z:n, GS:n, GSA:n ja KTM Adventuren seuraavin tuloksin: http://www.advrider.com/forums/showpost ... count=2381.

Kannattaa tosiaan lukaista uusin MP Maailma ja siinä oleva tehoputkivertailu. Itseäni tosin ihmetytti se miksi Leo Vince ja Arrow oli jätetty vertailusta pois. Lisäksi vääntökäyrät olisivat olleet kiva lisä.

Australiassa ja Etelä-Afrikasta on kuulunut myös sellaista, että rankemmassa maasto/soratiekäytössä kannattaa huolehtia kunnolla pinnojen kireydestä (niiden tarkistus taitaa kuulua myös jokaiseen määräaikaishuoltoon).

PS. Torstaina olen lähdössä pyörällä Norjaan kymmenen päivän reissulle vuonoja ja ylänköjä koluamaan ja heinäkuussa olisi edessä kolmen viikon Alppireissu. Hieman alkaa reissut jo polttelemaan... :D
Kotisivut (matkatarinoita yms.): Alppihullun päiväkirja
Vastaa Viestiin