Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Nyt on pari yötä pelkät mopot pyörineet mielessä, ja ratkaisua suuntaan tai toiseen ei tunnu syntyvän, on aika kysyä kurapyöräilijöiden neuvostolta neuvoa. Olen tätä loisto foorumia selaillut, mutta rohkenin silti kysyä henk.koht ohjausta..
Luovuin tässä keväällä Yammun wr250f :stä, koska pääkaupunkiseudulle muuton myötä kunnon kurapoluilla rämpiminen jäi niin vähiin. Työ ja koulumatka-ajossa alkoi säälittämään pyörän huutaminen, ja pitempiä matkoja ei mopolla viitsinyt edes lähteä taittamaan. Jatkuva öljynvaihto ym. roplaus kerrostalon pihassa ei myöskään enää maistunut.
Tulevalta pyörältä kaipaan siis korjausta näihin epäkohtiin. Ajaisin kesän päivittäiset työmatkat asfaltilla, maaseutumatkailua soralla, lapin reissu kesälle mielessä ja tiedän kuraisempienkin polkujen toisinaan houkuttelevan.. Ominaisuuksien tärkeys taitaa kulkea em. järjestyksessä. Saisi olla varmatoiminen ja suhteellisen huoltovapaa. Koska mopomieltymysteni evoluutio saattaa olla vielä kesken, jälleenmyyntihinnan muutos ja kustannukset yleensäkin saisivat olla alhaiset.
Mielessä ovat olleet bmw F650, Suzukilta 650/800 dr ja xf freewind, hondalta nx ja transalp. Niissä tämänhetkisessä mieltymyksessä korkeimmalla olevat mainittiin ensimmäisinä. Hintahaarukka saisi olla 2000-4000€ mieluummin vähemmän. Vm jälkeen -90, kovasti vanhempien kilometrit alkavat hirvittään..Ja kuinkahan kömpelöltä esim. toi iso tohtori mahtais yhtäkkiä tuntua?
Arvostan suosituksia ja kokemuksia korkealle tämän dilemman ratkaisemiseksi, kesä tulee vauhdilla!
Kiitoksia etukäteen.
Luovuin tässä keväällä Yammun wr250f :stä, koska pääkaupunkiseudulle muuton myötä kunnon kurapoluilla rämpiminen jäi niin vähiin. Työ ja koulumatka-ajossa alkoi säälittämään pyörän huutaminen, ja pitempiä matkoja ei mopolla viitsinyt edes lähteä taittamaan. Jatkuva öljynvaihto ym. roplaus kerrostalon pihassa ei myöskään enää maistunut.
Tulevalta pyörältä kaipaan siis korjausta näihin epäkohtiin. Ajaisin kesän päivittäiset työmatkat asfaltilla, maaseutumatkailua soralla, lapin reissu kesälle mielessä ja tiedän kuraisempienkin polkujen toisinaan houkuttelevan.. Ominaisuuksien tärkeys taitaa kulkea em. järjestyksessä. Saisi olla varmatoiminen ja suhteellisen huoltovapaa. Koska mopomieltymysteni evoluutio saattaa olla vielä kesken, jälleenmyyntihinnan muutos ja kustannukset yleensäkin saisivat olla alhaiset.
Mielessä ovat olleet bmw F650, Suzukilta 650/800 dr ja xf freewind, hondalta nx ja transalp. Niissä tämänhetkisessä mieltymyksessä korkeimmalla olevat mainittiin ensimmäisinä. Hintahaarukka saisi olla 2000-4000€ mieluummin vähemmän. Vm jälkeen -90, kovasti vanhempien kilometrit alkavat hirvittään..Ja kuinkahan kömpelöltä esim. toi iso tohtori mahtais yhtäkkiä tuntua?
Arvostan suosituksia ja kokemuksia korkealle tämän dilemman ratkaisemiseksi, kesä tulee vauhdilla!
Kiitoksia etukäteen.
- jonkko
- Viestit: 3551
- Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
- Pyörä: KTM 640 Adventure
- Paikkakunta: Pargas
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Tosa http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=709914
Enskaspoorit pääsee silläkin,tosin ei nytt ihan yhtä helposti ku sun vanhalla mutt ainakin
Hinnast voi ehkä neuvotella sitten paikan päällä joss niin pitkälle menis?
Ja kyll noi kaikki pyörät mitä mainitsit ovat ihan ok,täsä nytt vaan valmiiks yx vaihtoehto
Enskaspoorit pääsee silläkin,tosin ei nytt ihan yhtä helposti ku sun vanhalla mutt ainakin
Hinnast voi ehkä neuvotella sitten paikan päällä joss niin pitkälle menis?
Ja kyll noi kaikki pyörät mitä mainitsit ovat ihan ok,täsä nytt vaan valmiiks yx vaihtoehto
Team kahajo
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Olit kyllä tuon järjestyksen tuossa maininnut, mutta muutama asiaa pisti silti silmään, jotka omasta mielestäni johtavat kompromissiin. Olit maininnut Lapin reissun, hintaluokan ja pelon isoja kilometrejä kohtaan. Vaihtoehdoista jää jäljelle enää viimeinen eli TransAlp. Kohta varmaan tulee tusina huutoa, että on ajanut Lappiin ja Italiaan ja Mongoliaan EXC:llä ja RM:llä ja varmaan YZ:llakin yhdellä istumalla, mutta oma valintani olisi tuo ainoa Twini, mikä ei hajoa kilometreistä, kantaa kuormaa ja satulassa voi viettää useammankin päivän peräkanaa. Bemukaan ei hassumpi matkapyöränä, mutta tuohon hintaluokkaan Bemareita on tällä hetkellä esim nettimotossa vain kaksi, kun Transuja on 12 vaihtoehtoa. Osa tosin Taxfree.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Kun nyt noin kovin kehuttiin niin tälläkin foorumilla sentään ainaki yks transalppi on myynnissä!
On se toki nettimopossakin,id:747368.
Kyllä tolla pärjää melko ihmeellisissä paikoissa(kuskistahan se on kii) ja pikitietäkin pääsee suht kivasti.
On se toki nettimopossakin,id:747368.
Kyllä tolla pärjää melko ihmeellisissä paikoissa(kuskistahan se on kii) ja pikitietäkin pääsee suht kivasti.
- jlohikoski
- Viestit: 230
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Lähtisin purkamaan tuota dilemaa selvittämällä, ottaako yksi vai kakspyttyisen.
Pitemmällä siivulla kakspyttyinen on tasaisemminkäyvänä kivempi. Kestävämpikin. Lempeämpi voimansiirrolle.
Toki dr800:kin käy tasaisesti, mutta vain yli 3000 1/min
Pitemmällä siivulla kakspyttyinen on tasaisemminkäyvänä kivempi. Kestävämpikin. Lempeämpi voimansiirrolle.
Toki dr800:kin käy tasaisesti, mutta vain yli 3000 1/min
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Jos oot wr:llä möyrinyt ihan oikeissa maastoissa niin suosittelen harkitsemaan mahdollisimman maastokelpoista ajoneuvoa - vaikka sen matkailuun soveltuvuuden kustannuksella. Usein noiden matkaenduroiden maavara ja jousitus ovat melko onnettomat jos vertaa pyörään jolla voi hyppiä kunnon loikkiakin ja pyörä on siihen suunniteltu. Painavasta matkaendurosta kevyempään on helpompi muutos kuin kisapyörästä möhköön.
- hako
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
- Pyörä: Puolimaastomopoja
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Keskustelu alkaa hipoa mielenkiintoisia sfäärejä, vaikka itse lähestynkin asiaa toisesta suunnasta. Tennarista hiukan maastokelpoisempaan on näkökulma itselläni. Mietin nimittäin sitäkin, ettei 3AJ ole oikeasti kotonaan piikit alla kömpimässä jäisten puunrunkojen yli tai isoissa pöllytyksissä järven jäällä, eikä oikeastaan kesäkelilläkään kunnon karkeat palat alla montun seinää kiipimässä. Hyvinhän se on kestänyt mutta...
Eli onko saatavilla oikeita "puolivälin pyöriä"? Ei isosti matkavarusteita, katteita ja muuta turhaa, muttei kisapelin huoltovälejä ja lankkusatulaakaan?
Kuivapano 130 paikkeilla, hiukan tuulilippaa, kone suht värinätön siinä 80-100 km/h paikkeilla, kohtuuiso tankki, huollettavuus hyvä mutta tarve harva... Olisiko jostain hiukan varustellusta Dertsistä moiseen? Onko Kotarilla jotain mallia? Alkuperäinen hintahaarukka ohjaa aika iäkkäisiin, mutta toisin päin kääntäen, paljonko pitää maksaa tuollaisesta toimivasta?
Jotenkin oma unelmapyöräni on muodostumassa tekniikaltaan kovin yksinkertaiseksi, kun olen katsellut muutaman kehitysmaan kyläseppäkorjattavissa olevia pyöriä. Ilmajäähy (+öljy), rakenne ilman kikkailua, kumit 21/18 perus jne. Lähinnä valopuolella olisi kai otettava "Suomen erityisolosuhteet" huomioon kun läpi vuoden ajaa.
Eli onko saatavilla oikeita "puolivälin pyöriä"? Ei isosti matkavarusteita, katteita ja muuta turhaa, muttei kisapelin huoltovälejä ja lankkusatulaakaan?
Kuivapano 130 paikkeilla, hiukan tuulilippaa, kone suht värinätön siinä 80-100 km/h paikkeilla, kohtuuiso tankki, huollettavuus hyvä mutta tarve harva... Olisiko jostain hiukan varustellusta Dertsistä moiseen? Onko Kotarilla jotain mallia? Alkuperäinen hintahaarukka ohjaa aika iäkkäisiin, mutta toisin päin kääntäen, paljonko pitää maksaa tuollaisesta toimivasta?
Jotenkin oma unelmapyöräni on muodostumassa tekniikaltaan kovin yksinkertaiseksi, kun olen katsellut muutaman kehitysmaan kyläseppäkorjattavissa olevia pyöriä. Ilmajäähy (+öljy), rakenne ilman kikkailua, kumit 21/18 perus jne. Lähinnä valopuolella olisi kai otettava "Suomen erityisolosuhteet" huomioon kun läpi vuoden ajaa.
- daddy0
- Viestit: 892
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Tuossahan se kaipailtu pyörä odottaa ostajaansa: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... ead#unread eli Yamaha TT600R.
Siihen Acerbiksen 20 litran tankki, niin paketti on valmis. Tai ainakin näin vakaasti pitää, uskoa kun pihalla on samanlainen
Siihen Acerbiksen 20 litran tankki, niin paketti on valmis. Tai ainakin näin vakaasti pitää, uskoa kun pihalla on samanlainen
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Multa kanssa ääni TT-R:lle, eikä se ole uskonasia...
Loistava pyörä soratieajeluun ja oikein pidettynä pomminvarma. Pikitielläkin sillä ajaa sopivalla rengastuksella, tosin takanapa ei oo vaimennettu, vaan kun pitää riittävästi kierroksia niin ei mitään. Oon nähny livenä tuon Erhan pyörän eikä se oo hassumpi laite.
Loistava pyörä soratieajeluun ja oikein pidettynä pomminvarma. Pikitielläkin sillä ajaa sopivalla rengastuksella, tosin takanapa ei oo vaimennettu, vaan kun pitää riittävästi kierroksia niin ei mitään. Oon nähny livenä tuon Erhan pyörän eikä se oo hassumpi laite.
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Itsekin moisia etsin ja aika heikosti on nykyään tarjolla. Ehkä tuo kertakäyttökulttuuri on eksynyt prätkiinkin eli tehdään kevyttä mutta ei ehkä niin pomminvarmaa, ajellaan sillä kolmesataa tuntia ja pyörä on valmis telakalle. KTM:n 690 näyttäis aika hyvin sopivan kastiin mutta tuli itselle luvattua kaksi uutta pyörää ostaneena että seuraava on käytetty. Jotenkin noiden uusien ja varsinkin kurapyörien arvo putoaa puoleen hetkessä kun hieman näyttää niille kiveä, kuraa ja risukkoa. Varsinkin kun myöhemmin myydessä on tarjolla snagarin kierrossa olleita 1000km ajettuja yksilöitä. Kuusysiä ei siis oikein käytettynä löytynyt joten ostin DR-Z400:sen. Aika näyttää onko tuo oikea pyörä.hako kirjoitti:Eli onko saatavilla oikeita "puolivälin pyöriä"? Ei isosti matkavarusteita, katteita ja muuta turhaa, muttei kisapelin huoltovälejä ja lankkusatulaakaan?
Kuivapano 130 paikkeilla, hiukan tuulilippaa, kone suht värinätön siinä 80-100 km/h paikkeilla, kohtuuiso tankki, huollettavuus hyvä mutta tarve harva... Olisiko jostain hiukan varustellusta Dertsistä moiseen? Onko Kotarilla jotain mallia? Alkuperäinen hintahaarukka ohjaa aika iäkkäisiin, mutta toisin päin kääntäen, paljonko pitää maksaa tuollaisesta toimivasta?
Jotenkin oma unelmapyöräni on muodostumassa tekniikaltaan kovin yksinkertaiseksi, kun olen katsellut muutaman kehitysmaan kyläseppäkorjattavissa olevia pyöriä. Ilmajäähy (+öljy), rakenne ilman kikkailua, kumit 21/18 perus jne. Lähinnä valopuolella olisi kai otettava "Suomen erityisolosuhteet" huomioon kun läpi vuoden ajaa.
Itse en oikein luottais pelkkään ilmajäähyyn - jos tarkoitus on välillä möyriä jotain kuraikkoja/suota. Koneessa ei viilennys kovin pitkälle riitä jos joutuu vähänkin käyttää paikallaan tai hitaassa ajossa. Toki nestejäähy tuo yhden tai itseasiassa monia rikkoutuvia osia lisää pyörään mut niin moni muukin osa pyörästä voi mennä rikki että en luottais ilmajäähyyn sen paremmin.
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Kiitoksia vastauksista ja ehdotuksista.
Vastaukset ovat mielestäni jaollisia kahteen: niihin joissa on tartuttu matka ominaisuuksiin ja toisiin joissa kura ominaisuuksiin. Mutta nämä kaksi ne taitavat kauimpana toisistaan olevan. Koska kurapyöräily tuli "koettua", antaisin kuitenkin tässä vaiheessa tälle pyörälle enemmän arvoa matka ominaisuuksille.
Isossa tohtorissa mietityttääkin mahtaako se olla yhtäkkiä mulle liian möhkö, ja siten jättää täyttämättä kaikki vaatimukseni? Transalp:issa joka oli kaksipyttyisenä listallani maavara todellakin vaikuttaisi aika pieneltä..Bemari F650 jotenkin meinaa houkutella..Millä pystyisin sen arvoa nostamaan em. hondan ohi, jotta pääsisin päätökseen?
Kaiken kaikkiaan keskustelu on saanut hienoa pohdiskelevaa sävyä, joten tämä kommentti on lähes hyödytön..
Vastaukset ovat mielestäni jaollisia kahteen: niihin joissa on tartuttu matka ominaisuuksiin ja toisiin joissa kura ominaisuuksiin. Mutta nämä kaksi ne taitavat kauimpana toisistaan olevan. Koska kurapyöräily tuli "koettua", antaisin kuitenkin tässä vaiheessa tälle pyörälle enemmän arvoa matka ominaisuuksille.
Isossa tohtorissa mietityttääkin mahtaako se olla yhtäkkiä mulle liian möhkö, ja siten jättää täyttämättä kaikki vaatimukseni? Transalp:issa joka oli kaksipyttyisenä listallani maavara todellakin vaikuttaisi aika pieneltä..Bemari F650 jotenkin meinaa houkutella..Millä pystyisin sen arvoa nostamaan em. hondan ohi, jotta pääsisin päätökseen?
Kaiken kaikkiaan keskustelu on saanut hienoa pohdiskelevaa sävyä, joten tämä kommentti on lähes hyödytön..
- hako
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
- Pyörä: Puolimaastomopoja
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Heh, no Tenerehän eli virallisemmin Yamaha XT600Z se sinun pitää sitten ostaa jos se matkaenska-ajatus on pinnalla. Vaikka onkin ykspyttyinen niin 3000-5000 alueella menee mukavan tasaisesti ja voimaa on se mitä sieltä nyt tulee. Omanikin on hengittäväinen ja sopivilla suuttimilla.
Ei ole spooripyörä mutta kyllä on palvellut jäällä, montulla ja ties missä takapoluilla.
3AJ on ilmeisen valmis pyörä. Omaani kaipailisin lähinnä kiksiä sähkönapin lisäksi, ja senkin saa kun ottaa osat edellismallista. Ja varmasti sopii budjettiin, ajovalmistahan joku täälläkin kauppaa muistaakseni 2700 hintaan.
Ei ole spooripyörä mutta kyllä on palvellut jäällä, montulla ja ties missä takapoluilla.
3AJ on ilmeisen valmis pyörä. Omaani kaipailisin lähinnä kiksiä sähkönapin lisäksi, ja senkin saa kun ottaa osat edellismallista. Ja varmasti sopii budjettiin, ajovalmistahan joku täälläkin kauppaa muistaakseni 2700 hintaan.
-
Kalle Seppi
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 10:59 am
- Pyörä: DR 800
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Itse hankin vastaaviin tarpeisiin DR 800:n - ei, sitä ei löydy nettimotosta. Sillä ei pärjää kurakossa ja soralla se on vaarallinen - yllyttää järjettömyyksiin. Olen ollut varsin tyytyväinen hankintaan. Nyt on ajettu 60tkm eikä merkkejä vioista. Jaksaa sopivasti kaksi päälläkin vaikkei toki raketti olekaan. Alle 3000 (oikestaan 4000) kierroksen ei voi ajaa, vaan eipä ole tarviskaan. Maantieajossa 80-120 kmh olen ajanut 498 km tankillisella!
- Seppo Honkanen
- Viestit: 705
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
- Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Mä hakisin tämän kaunottaren Tukholmasta http://www.blocket.se/vi/20995176.htm?ca=11_s&last=1 Tämän hetkisellä Kruunun kurssilla tuon hinta olisi alle 4.500 Euroa. Verot tuskin on 1.500 Euroa enempää.
T. Sepi
T. Sepi
-
Ylimatti
- Viestit: 660
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma
Voi kun näyttää hyvältä! Akrapovic, priimat renkaat ja ajettu vajaa 9000...olispa kyllä kiinnostava - ai mutta enhän minä ole vaihtamassa!Seppo Honkanen kirjoitti:Mä hakisin tämän kaunottaren Tukholmasta http://www.blocket.se/vi/20995176.htm?ca=11_s&last=1
No, omasta puolesta ääni 650GSD:lle. Kulkee matkaakin kohtuullisesti laukuilla ja Rouvalla varustettuna; vauhti pysyy helposti satasessa. Satula on sen verran hyvä että jaksaa istua. Jollain tavalla pääsee ura(a)llakin jos osaisi viedä. Bensaa kuluu yksikseen ajaessa noin 3,8 ja kahdestaan laukkujen kera hiukan reilu neljä litraa sadalla. Viime kesänä tuli kulutusenkat: kaverit tankkasivat SE:ihin 10 l/100 km kun pikkubemu imaisi samalla pätkällä muistaakseni huimat 4,8 l/100 km. No, onhan tehoakin tuplaten...
Ei kai noista vaihtoehdoista mikään ole huono? Makuasia varmaan enemmänkin. Pääasia että jonkin hankit!
Taas menossa jonnekin...