JIIÄSSÄ kirjoitti:Kyllä DR kone ehkä ainakin suunnilleen 100tkm menee kun huoltaa hyvin ja vaihtaa öljyjä tiheämmin kuin suositus on...sitten kannattaa mäntä/sylinteri/kansi ja laakerit, kytkin yms katsoo/vaihtaa.
Juu, ajoin ekalla moottorilla 107000 km, vaihdoin sen italotuontikoneeseen, kun luulin menevän kohta rikki. Purin kannen ja sylinterin pois, nokka-akselissa oli pari rokkoa, pako-ohjurit kuluneet, muuten ok, sylinterissä ei kulumista (pinnoitettu alu), männän helmassa hieman kulumisen merkkejä, kiertokanki ok. Uudella koneella on ajettu vajaa 90000 km, (12000 km ostaessa). 70000 jälkeen tämä kone alkoi viedä melkoisesti öljyä, ihmettelin kun vanha kone alkoi kuluttaa vasta 90 jälkeen. Purin koneen yläkerran paikallaan. Männänrenkaiden päittäisvälys oli 3mm, mäntä kulunut helmasta. Oli ilmeisesti kuumennut jossain liikaa (mun ajossako?). Kokosin ekan koneen sylinterillä, männällä, johon uudet renkaat, vanha kansi(kanavia muotoiltu) uusilla pako-ohjureilla ja vanhoilla ventiileillä. Nokkaketju ok. Eli yläkerralla reilun 120000.
Öljyjä vaihtelen n. 6000km välein, ilmasuodatimesta pidän huolta ( 2kpl varasuodattimia), aina puhdas hyllyssä. Tulpat ja venttiilien säätö 2-30000 välein (ei muutosta välyksissä). Kun ajaa jatkuvasti ja ympäri vuoden, ei tule ongelmia! Eikä toimivaan laitteeseen kannata remonttia tehdä, vaan ajaa.