KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Seppo Honkanen
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Ilmaisin itseäni huonosti... Kiinnostus olisi korvata SE metsäautoteillä ja panssariurilla partiokavereiden kiusaksi. Uraa partiomme vetäjä tykkää koluta ohuimpia viivoja kartalla. Näillä urilla SE on usein sangen haastava kaveri, tosin on SE aina miltei omin voimin (kun on ensin saatu kantavalle pohjalle) maastosta poistunut.
Lieneekö 690:sen ykkösvaihde pidempi kuin SE:n? Pidemmät joustot on toki paremmat ja kyllä Topi shimmaa toiveiden mukaan. Jos siis rivien välistä oikein tulkitsen olisi 09 - 11 R-malli minulle sopivin.
Sepi
Lieneekö 690:sen ykkösvaihde pidempi kuin SE:n? Pidemmät joustot on toki paremmat ja kyllä Topi shimmaa toiveiden mukaan. Jos siis rivien välistä oikein tulkitsen olisi 09 - 11 R-malli minulle sopivin.
Sepi
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Siihen touhuun ja SE:n korvaajaksi 690 sopii kuin pullo huulille. Jos koet saavasi +25mm joustosta etua niin silloin kannattaa tosiaan katsoa vanhempaa R-mallia, mutta älä kuitenkaan hylkää uudempaa R mallia jos sellainen tulee sopivasti vastaan. Jos jotain parempaa haluaa uudemmasta etsiä niin -12 eteenpäin on parempi penkki ja H4 etuvalo.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
finnsxc
- Pyörä: KTM 950 superenduro R
Älä turhaan koita 690 Se tilalle , suoraan kisaenska !!
Kumpikin ollut ja hyvässä alustasäädössä paikassaan Superi on ihan Superi !!
690 on ollut alunperin MOTO ja siitä tullut enduroksi ,SXC SE ja 690 R =ehdottomasti hankalin säädettävä ,kääntösäde kuin laivalla SE kääntyy paremmin , mulla oli ohjausiskari myöten kaikki helyt 690 enkä saanut siitä mieleistä ,sorapeliksi ok mutta minusta siinä yhdistyy kaikki kuonot puolet : maastoon säädettynä tiellä yhtähuono kuin kisaenska ja maastossa ei tietenkään mitään siihen verrattuna . Mun pyörä toimi kyllä järjettömän huonosti kaikkine ruiskuvaivoineen ,bensaa vei enempi kuin SXC ja SE !!!
Kumpikin ollut ja hyvässä alustasäädössä paikassaan Superi on ihan Superi !!
690 on ollut alunperin MOTO ja siitä tullut enduroksi ,SXC SE ja 690 R =ehdottomasti hankalin säädettävä ,kääntösäde kuin laivalla SE kääntyy paremmin , mulla oli ohjausiskari myöten kaikki helyt 690 enkä saanut siitä mieleistä ,sorapeliksi ok mutta minusta siinä yhdistyy kaikki kuonot puolet : maastoon säädettynä tiellä yhtähuono kuin kisaenska ja maastossa ei tietenkään mitään siihen verrattuna . Mun pyörä toimi kyllä järjettömän huonosti kaikkine ruiskuvaivoineen ,bensaa vei enempi kuin SXC ja SE !!!
- tertsu
- Pyörä: Husqvarna TE 300 -24, KTM 990 S -07
Taitaa Sepillä olla kisaenskoista jo kokemusta enemmänin ja varmaan sellanen tallissakin. Kyllä 690:n on hyvä peli Esim. Uraa reissuille ja mielummin sillä vetää ne soratie/assu siirtymät kun kisaenskalla. Itellä oli -11 mallinen R ja ainoa pyörä jota on pikkusen jäänyt kaipaamaankin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kura lentää...
-
Jani M
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Vielä huomioitavaksi, että 2014 ruisku muuttui sellaiseksi ettei sitä pääse Tune-Eculla itse säätämään, mutta ei ole kyllä ollut mitään tarvettakaan. Ruisku on pelannut minun pyörän 13 tkm täysin moitteetta, ja kulutus on 4-4,5 litran välillä myös sorateitä revitellessä. Samoin 2014 mallissa tuli ABS-jarrut, jotka toki saa pois päältä halutessaan. Paino nousi myös ABS:n takia jonkun kilon ja saastehässäkkä on poistettu jo vakiona, kun ABS on sillä paikalla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
-
Koheltaja
Ei kai nyt sentään, eiköhän 690 ole alunperin piirustuspöydällä ollut pohjana rallipyörälle ja samaa konseptia on käytetty siviilipyörän pohjana. Tähän käsitykseen olen jäänyt kun olen vuosia sitten kuunnellut oranssipaitojen juttuja messuilla.finnsxc kirjoitti:690 on ollut alunperin MOTO ja siitä tullut enduroksi
Vaikka 690 on motona ja endurona niin kumpikaan ei ole tehty hardcore käyttöön ja kilpailemaan kisapyörien kanssa. 690 on tehty moto/enskahenkiseksi seikkailupyöräksi kestävällä tekniikalla ja katukelpoisilla ominaisuuksilla, siksi sitä ei kannata verrata kisapyörien ominaisuuksiin. 690 Enduron ostaminen pelkkään maastokäyttöön on yhtä pölhöä kuin ostaa kisapyörä pelkkään katukäyttöön, molemmat on hyviä omassa kategoriassa mutta käytön ääripäissä erot kasvaa sen eduksi kumpaan käyttöön pyörä on tehty, kisaan vai kadulle.
- mattipoeka
- Pyörä: 690 Enduro R/FE-350
Uudessa Husqvarnan 701 Endurossa tuota runkoa on ilmeisesti taas muutettu vähäsen tuosta aivan keulasta (ilmeisesti runkopalkkien sijainti vastaa 450 ralli pyörää enemmän) ja toivo elää että mm. kääntösäde oltaisiin saatu paremmaksi (mikä itsellä ahisti kovasti metsässä). 701:ssä on myös 275mm nuo iskarit, itsellä alkanu kieli valumaan jo tuonne lähelle saapasta, että vaihtaisi tuon oman 2012 Enduro R:n tuohon 701:seen.. 1,5 litraa myös isompi tankkiKoheltaja kirjoitti:Ei kai nyt sentään, eiköhän 690 ole alunperin piirustuspöydällä ollut pohjana rallipyörälle ja samaa konseptia on käytetty siviilipyörän pohjana. Tähän käsitykseen olen jäänyt kun olen vuosia sitten kuunnellut oranssipaitojen juttuja messuilla.finnsxc kirjoitti:690 on ollut alunperin MOTO ja siitä tullut enduroksi
Vaikka 690 on motona ja endurona niin kumpikaan ei ole tehty hardcore käyttöön ja kilpailemaan kisapyörien kanssa. 690 on tehty moto/enskahenkiseksi seikkailupyöräksi kestävällä tekniikalla ja katukelpoisilla ominaisuuksilla, siksi sitä ei kannata verrata kisapyörien ominaisuuksiin. 690 Enduron ostaminen pelkkään maastokäyttöön on yhtä pölhöä kuin ostaa kisapyörä pelkkään katukäyttöön, molemmat on hyviä omassa kategoriassa mutta käytön ääripäissä erot kasvaa sen eduksi kumpaan käyttöön pyörä on tehty, kisaan vai kadulle.
--------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 690 Enduro 2009
-
Koheltaja
Kehitys kulkee eteenpäin ja varmaan 701 on askel parempaan. Mielenkiinnolla odotellaan tuleeko seuraavasta 690:stä rinnakkaismalli vai ihan jotain muuta, toivottavasti jotain muuta niin on enemmän valinnanvaraa.
- mattipoeka
- Pyörä: 690 Enduro R/FE-350
2017 malliin todennäköisesti tulee se 690 duken uus moottori, jossa moottorin värinät on ilmeisesti saatu huomattavasti vähemmäksi ja taas muutama hp lisää.Koheltaja kirjoitti:Kehitys kulkee eteenpäin ja varmaan 701 on askel parempaan. Mielenkiinnolla odotellaan tuleeko seuraavasta 690:stä rinnakkaismalli vai ihan jotain muuta, toivottavasti jotain muuta niin on enemmän valinnanvaraa.
--------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 690 Enduro 2009
-
Koheltaja
Kuulostaa lupaavalta jos saavat seuraavassa koneessa tärinät kuriin. Ehdin tottumaan 400 EXC:n ja WRR:än värinättömyyteen ja kun kävin ajamassa 690:llä niin sen tärinät oli aikamoinen shokki
En ole tärinälle allerginen mutta on se mukavampi ajaa jos kone ei tärise, WRR on kuin sähkömoottorilla ajaisi 690 katuporaan verrattuna.
-
Katti
- Pyörä: KTM 690 Enduro, EXC-450
Aika pitkälti olen samaa mieltä kun tallista löytyy niin 690 Enduro kuin 450 EXC molemmat 2009 vuosimallia. EI minusta ole hard-core kisaajaksi eikä edes soft-corekisaajaksikaan, pelkkä sunnuntai-enskailija. Ero on kuitenkin aika selvä, metsässä 450 on paljon kevempi mutta 690:n kanssa selviää metsässä mutta lisäpaino tuntuu. Millään 690 raskaammalla seikkailunorsulla ei tulisi edes mieleen yrittää metsään metsäautotietä pienemmälle. Ihan oikeassa kisakäytössä jokainen kilo merkitsee. Olen kuullut kerrottavan että 690:n edeltäjällä, LC€ 640 pyörällä olisi voitettu aikanaan päitsikin. Nykyisiä paljon kevyempiä kisapyöriä vastaan ei LC4 pohjaisilla pyörillä ole paljoa sanomista.Koheltaja kirjoitti: Vaikka 690 on motona ja endurona niin kumpikaan ei ole tehty hardcore käyttöön ja kilpailemaan kisapyörien kanssa. 690 on tehty moto/enskahenkiseksi seikkailupyöräksi kestävällä tekniikalla ja katukelpoisilla ominaisuuksilla, siksi sitä ei kannata verrata kisapyörien ominaisuuksiin. 690 Enduron ostaminen pelkkään maastokäyttöön on yhtä pölhöä kuin ostaa kisapyörä pelkkään katukäyttöön, molemmat on hyviä omassa kategoriassa mutta käytön ääripäissä erot kasvaa sen eduksi kumpaan käyttöön pyörä on tehty, kisaan vai kadulle.
Maantiekäytössä 450 tuntuu varsinkin motarinopeuksissa aika huteralta, ei sillä tee mieii pitää 120km/h lasissa. 690 on ihan omiaan katunopeuksissakin. Molemmissa pyörissä on alla unicrossit.
Jos minun pitäsi valita yksi pyörä ilman mitään rajoituksia osuisi valinta 690 Enduro-R:ään. Seikkailunorsua en halua ja kyykyssä kramppaa. Uusi 500 EXC voisi olla kannssa kokeilemisen arvoinen mutta kisapyörän huoltoväleillä ei järkevin valinta työmatkapyöräksi.
-
Jani M
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Mistä se 1,5 litraa tulee tankkien eroksi, kun speksien mukaan KTM:ssä on 12 litraa ja Husqvarnassa 13 litraa?mattipoeka kirjoitti:Uudessa Husqvarnan 701 Endurossa tuota runkoa on ilmeisesti taas muutettu vähäsen tuosta aivan keulasta (ilmeisesti runkopalkkien sijainti vastaa 450 ralli pyörää enemmän) ja toivo elää että mm. kääntösäde oltaisiin saatu paremmaksi (mikä itsellä ahisti kovasti metsässä). 701:ssä on myös 275mm nuo iskarit, itsellä alkanu kieli valumaan jo tuonne lähelle saapasta, että vaihtaisi tuon oman 2012 Enduro R:n tuohon 701:seen.. 1,5 litraa myös isompi tankki
Kääntösäde saisi kyllä muuttua pienemmäksi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
-
mks900
- Pyörä: Husqvarna fe 250 2018, Honda Dominator
Tuo kääntösäde on kyllä pyörän ainoita huonoja puolia ajettavuudessa. Ottaen huomioon laitteen painon niin on kyllä ketterän tuntuinen näin 7 vuoden kisaenskan jälkeenkin.
-
finnsxc
- Pyörä: KTM 950 superenduro R
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... ermoto.htm
Eiköhän tuo ankka ole se ihan ensimmäinen 690 , no siitä sen enempää ,täähän oli vain MUN oma mielipide omasta pyörästäni , hyvä että muut ovat tyytyväisiä laitteisiinsa .
Henkilökohtaisesti en arvosta puolivalmisteita täydellä rahalla , johtosarjat ,ruiskun säädöt ,syylärin suojaus ym ?
Eiköhän tuo ankka ole se ihan ensimmäinen 690 , no siitä sen enempää ,täähän oli vain MUN oma mielipide omasta pyörästäni , hyvä että muut ovat tyytyväisiä laitteisiinsa .
Henkilökohtaisesti en arvosta puolivalmisteita täydellä rahalla , johtosarjat ,ruiskun säädöt ,syylärin suojaus ym ?
Koheltaja kirjoitti:Ei kai nyt sentään, eiköhän 690 ole alunperin piirustuspöydällä ollut pohjana rallipyörälle ja samaa konseptia on käytetty siviilipyörän pohjana. Tähän käsitykseen olen jäänyt kun olen vuosia sitten kuunnellut oranssipaitojen juttuja messuilla.finnsxc kirjoitti:690 on ollut alunperin MOTO ja siitä tullut enduroksi
-
Koheltaja
Varhaisessa nakke nakuttajassa ei taida olla Enduro/SMC malliston kanssa muuta yhtäläistä kuin moottori. Runko on eri, samoin tankin sijainti jne jne.
Mulla on muutama KTM ollut ja hyväksynyt nämä pienet jälkipuuhat niiden kanssa, muut ominaisuudet kattaa muutamat jälkiparannukset joten en ole ottanut niistä suurempaa ressiä. Vastaavasti nykyisessä japsissa kaikki on vimpan päälle huoliteltua eikä ole tarvinnut tehtaan jälkiä korjailla, mutta siihen on saanut tehdä nipun verran muita juttuja että sen on saanut mieleiseksi, KTM:ssä näitä ei tarvinnut tehdä. Vuosien aikana on ajettu mitä erilaisimmilla moottorivehkeillä ja lähes poikkeuksetta värkit on olleet enemmän ja vähemmän puolivalmisteita, merkistä riippumatta.
Ja kuitenkin sulla on KTM pyöränä, vai oletko saanut sen hyvällä alennuksella?finnsxc kirjoitti:Henkilökohtaisesti en arvosta puolivalmisteita täydellä rahalla , johtosarjat ,ruiskun säädöt ,syylärin suojaus ym ?
Mulla on muutama KTM ollut ja hyväksynyt nämä pienet jälkipuuhat niiden kanssa, muut ominaisuudet kattaa muutamat jälkiparannukset joten en ole ottanut niistä suurempaa ressiä. Vastaavasti nykyisessä japsissa kaikki on vimpan päälle huoliteltua eikä ole tarvinnut tehtaan jälkiä korjailla, mutta siihen on saanut tehdä nipun verran muita juttuja että sen on saanut mieleiseksi, KTM:ssä näitä ei tarvinnut tehdä. Vuosien aikana on ajettu mitä erilaisimmilla moottorivehkeillä ja lähes poikkeuksetta värkit on olleet enemmän ja vähemmän puolivalmisteita, merkistä riippumatta.