KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja bisti »

Jousilukko enskaan, isoon tai pieneen. Jos nyt ei saksan motarinopeuksia päästele niin ei ne sieltä mihinkään lähde. Ja vaikka se "jousi" siitä lähtisikin niin ei se sivulevy kyllä hevillä irtoa.
Ja mitä tulee tähän irroittamiseen ja ketjujen puhdistamiseen, niin siinä mielessä on melkein se ja sama onko niitti vai jousilukko, joka tapauksessa irrottaessa se lukko ottaa sen verran itseensä että joutuu uuden lukon hankkia.

Jos meinaa enemmän ropeltaa (tai vaikka ei meinaisikaan) niin yhtäkin käyttökertaa varten suosittelen hankkimaan ketjutyökalun (esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/3830777/ ... a-525530VX, helpottaa kummasti eikä tarvitse miettiä että onko se nyt tarpeeksi kireällä vai ei (siis se lukko, oli jousi tai niitti).
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jousilukko pysyy niin kauan paikallaan kunnes peruuttaa pyörällä ja ketjulukko pääsee osumaan johonkin joka naksauttaa jousilukon pois paikaltaan. Sopivia törmäyskohteita on ketjuohjurit, kivikko/kannikko ja kaikki muu kova mitä maastosta löytyy, kuten kova keppi ketjuohjurissa. Kolme jousilukkoa on kadotettu ja onneksi huomattu ajoissa, DID ketjuissa lukon levy on niin tiukka sovitukseltaan että pysyy kohtalaisen hyvin paikallaan ilman jousilukkoa. Jos käyttää jousilukkoa niin siitä kannattaa pyöristää ulkopinnat että ulkoiset esineet luistaa lukon ohi eikä töki siihen.

Varmanpäälle jos haluaa toimia niin niittilukko on lähes pettämätön jos niittaus on tehty asiallisesti. Niittauksen jos ryssii niin tappi katkeaa levyn juuresta ja ketkut karkaa omille teille.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Paljonkos porukat on maksellu 20k huollosta? Ihan vaan kiinnostaisi tietää, kun alkaa olemaan ajankohtainen.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

Hinnoista en tiedä mittään kun teen itse ja säästän™ mutta kun pitää silti olla äänessä niin jotain osviittaa saa noista tehtaan antamista iskurityöläisen normiajoista:

http://www.ktm.com/globalassets/service ... _de_01.pdf

Enduro R:n 20 tonnin huolto on määritelty neljän tunnin työksi. Sen kun kertoo valitun huoltoliikkeen tuntitaksalla ja arpoo motoreksin ja muiden tarvikkeiden hinnat päälle niin on tontilla. Olisko jossain 300–400 euron huitteilla?
Jani_rr

Jeh. Kattelin manuaalista mitä siihen sisältyy, ja noissa hinnoissa varmaan liikutaan. Toisaalta eipä noi hommat sen ihmeempiä ole, mitä tulee muutenkin tehtyä välihuolloissa, joten samapa kait tuoki olisi jos itte sen tekis. Kuitit talteen. Välihuollot olen muutenkin merkannut huoltovihkoon..
KTM 1090 Adventure R 17
Viuh
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Jani M kirjoitti:Pyörällä on nyt ajettu 10400 km ja eturatas näytti jo aika kuluneelta. Paljonko olette eturattaalla yleensä päässeet?
Mä olen ajanut ehkä 3 - 4 tkm eturattaalla.

AT:takin ajoin vain viitisen tonnia samalla rattaalla.
Eron jo huomaa.
defet
Pyörä: KTM sxc

Viesti Kirjoittaja defet »

Tepe kirjoitti:
PirateDoctor kirjoitti:Kaverin puolesta kyselen vähän apua. Alpeilla ajamassa ja pyörä sammunu. -13 mallinen 6500 ajettu. Eli pätkiny koko päivän ja nyt sammunu. Pyörittää mutta ei lähe käyntiin. Onko ohjetta ruiskun putsaamiseen ja mitä työkaluja tarttee siihen hommaan? Tai muita vinkkejä mikä ois vikana...

Sent from my iPad using Tapatalk
Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa ne puolan johdot, mulla oli liitin löystynyt puolan päästä ja oireet aikalailla samat.[/quote

Oireilu jatkuu oli mopo eilen sammunut vaimolla eikä käyntiin. Osaako joku sanoa mikä tulpanhattu ja puolanjohto tuohon käy. Marmoritiskille en ole menossa..
vonHukka
Pyörä: KTM 690 ER -11

Viesti Kirjoittaja vonHukka »

Morjesta kaikille!

Uusi kurapyöräilijän alku ilmoittautuu.

Katupyörä lähti kiertoon kesälomalla ajetun endurokurssin myötä, ja nyt olen kartoittanut itselleni sopivaa laitetta. Olen tullut siihen tulokseen, että 690 Enduro R olisi juuri passeli, mutta Nettimotoa selailtuani tarvitsisin vähän lisäapuja sopivan yksilön löytämiseksi.

Seuraavat kysymykset ovat mietityttäneet:
- Mikä on 690:n moottorille paljon kilometrejä? Mikä on se kilometrihaarukka, jolloin pyörää voi pitää turvallisena ostoksena (Edellyttäen huolto-ohjelman noudattamista)?
- Mihin asioihin tällaista pyörää ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota? Minulle oli yllätys miten rähjäisessä kunnossa yksikin pyörä oli, mitä kävin katsomassa. Muovithan toki voi uusia muutamalla satasella, mutta mitkä ovat ne todelliset "turn offit" ?
- On ollut myös jännä huomata, että lähes seitsemän vuotta vanhoista laitteista pyydetään summia, jotka jäävät vain pari tonnia lähes pakasta vedetyistä yksilöistä. Onko mielipiteitä, kannattaako ennemmin ostaa uusi, vai seitsemän tonnin käytetty?
- Pidän pyörällä "leikkimisestä" ja myös pikku kikkailusta (Turvallisesessa ympäristössä toki 8) ). Pari vuotta sitten minulla oli hussen 510 smr, ja tiivis huolto-ohjelma ei ainakaan silloin juuri ahdistanut. Kannattaisiko katsella myös EXC/FE malleja, vai pääseekö 690:llä riittävän lähelle laitetta, jolla voi ajella lyhyet työmatkat, päästellä sorateitä, joskus hypätä pieniä loikkia ja ehkä jopa ajaa pari kierrosta motocross-radalla?

Kiitän vastauksista jo etukäteen. Auttakaahan miestä mäessä, niin päästään tälle suvelle/syksylle vielä tien päälle.
Jani_rr

Mun pyörä on oikeastaan uuden karhean näköinen ja tuntuinen. Ajettu n18k, ja ollut uudesta asti mulla. Toista kesää siis ajelen sillä. Mä päädyin uuteen, kun ei ollut takuunalaista peliä silloin myynnissä käytettynä, ja hintaero ei ollut järin suuri. Kyllähän tolla leikkiä voi, mut auttamatta liian iso enska/crossiradalle, vaikka voi sielläkin ajaa, mut pienemmilläkin laitteilla ajaneena voin kyllä sanoa että ero on suuri.. Jos sullon lyhyehköt työmatkat, ja ei ropailu ahista, niin kassele suoraan vaikka 450/500:sta exc:tä.

Mä olen kahden vaiheilla vaihtaisko ite 500:exc:n, mut tulee ajeltua välillä reipahkojakin vauhteja assumutkapätkillä, niin kyllähän tuolla siellä pääsee mielestäni mukavammin isolla mopolla, ja renkaita ei tarvii joka reissun jälkeen olla vaihtamassa ;) Soratiet, mettätiet, yms kyllä menee 690:llä erittäin kiitettävästi. (oltiin tossa viime lauantaina, 3:n 690:n voimin ajamassa, ja yhdellä sumot alla) Toisaalta kans kun tuppaa noita kilsoja tulemaan kaudessa, niin siinä mielessäkin tuo 690:lla on passeli.

Jos mä ajaisin kaudessa, noin 5k niin en epäröis yhtään mikä alla olis, mut ku tulee se 10k niin alitajuntaisesti se laittaa "ahistaa" :D Eipä noista nyt osaa sanoa että mikä ois "miina". Kyllä sä tunnet jo istumalla sen päälle, et onko se loppuun rääkätty, vai ollut perusajossa.

Kyllä noi motit kilometrejä kestää, kuhan huollot kunnossa, niin kuin mitkä tahansa bensavehkeet.

Emmä tiedä oliko tällä viestillä mitään arvoa, mut kirjoitinpa silti :)

Jani
KTM 1090 Adventure R 17
Lortdadu
Pyörä: BMW F 800 GS

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Mulla ajettu 31tkm, 29tkm kohdalla meni vaihtoo mäntä, keinuvivut, nokka-akseli, nokkaketjun kiristin ja venttiilit. Räjähdys siis sattui kun keinuvivut petti evo 2 nokalla. Noiden keinuvipujen kuntoa on hyvä tarkkailla. Kyllähän nämä paljon ajoa kestävät. Oon nähny yhen pyörän jolla ajettu 81tkm, 08 mallinen enduro. Siinä on vaihdettu 3 kertaa keinuvivut ja kerran bensapumppu. Isompia ongelmia tuossa pyörässä ei ole ollut.

Nimenomaan kuten edellisessä viestissä sanottiin, kunhan huollot on ajallaan, laatu öljyjä ja suodattimia käytetty, sekä keinuvipujen kuntoa tarkkailtu niin pyörä kestää kuin kivi.
JMN
Pyörä: 250 Rally
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JMN »

vonHukka kirjoitti:Morjesta kaikille!
Nettimotoa selailtuani tarvitsisin vähän lisäapuja sopivan yksilön löytämiseksi....
Laitoin omani myyntiin eilen. Löytyy tuolta -> http://www.nettimoto.com/ktm/690/1908294
Takuu voimassa.
mattipoeka
Pyörä: 690 Enduro R/FE-350

Viesti Kirjoittaja mattipoeka »

JMN kirjoitti:
vonHukka kirjoitti:Morjesta kaikille!
Nettimotoa selailtuani tarvitsisin vähän lisäapuja sopivan yksilön löytämiseksi....
Laitoin omani myyntiin eilen. Löytyy tuolta -> http://www.nettimoto.com/ktm/690/1908294
Takuu voimassa.
Onko tuosta KTM tuulilasista mitään iloa?
--------
Mattipoeka

KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
JMN
Pyörä: 250 Rally
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JMN »

No hintaansa nähden vähän turhake, mutta on siitä edes vähän iloa.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sen verran siitä on iloa ettei +100 vauhdissa tuuli paina rintakehään niin pahasti, miinuksena tulee joissain tilanteissa kovassa vauhdissa keulan levottomuus joka on tyypillistä kaikille keulaan kiinnitettävillä katteilla/ikkunoilla. Yhdessä pyörässä oli ja toiste en tuollaista ikkunaa laita kiinni, hyödyt oli sen verran vähäiset.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jänkhä
Pyörä: KTM 690R x2

Viesti Kirjoittaja Jänkhä »

Jänkhä kirjoitti:
_JPA_ kirjoitti:Omaan katteeseen meni ehkä herneen verran kittiä. 2 x hiontapohjamaali/hionta+pintaväri.
Huolimatonta työnjälkeä oli pleksin ja sivukatteiden alle jäävissä kohdissa. Gelcoat oli levitetty jäljistä päätellen pensselillä. Ruiskulla levitettynä tulisi parempi pinta. Lasikuituosat vaativat aina perusteelliset pohjatyöt ennen maalausta, jos haluaa siistin pinnan. Automaalarit ainakin ovat perinteisesti olleet allergisia lasikuidulle...

Laitahan kuvia kun saat katteen asennettua.

Kuva

Tommonen siitä nyt sitten tuli.
Kävin tuossa pienen testilenkin ajamassa ja en ainakaan itellä huomannut häiritsevää pyörteilyä kypärän tuntumassa.
Kypärä vaihtu niin johan rupesi ravistaan, joten lyhensin 7cm tuota pleksiä josko se helpottas.

Sitten värkkäsin tuommosen levyn mihin saa ruuvata projektoriumpion kiinni, sumuvaloksi tarkotettu Hella justiin samankokonen ja kiinnityksiltään samanlainen niin sillä oli hyvä tehdä muuten valmiiksi niin ei tarvi ku nakata bi-halogen paikalleen jahka se saapuu.

Kuva
Vastaa Viestiin