suurmursu kirjoitti: ↑Ma Huhti 13, 2020 9:08 pm
Minkäs kokoset kuskit Freeridella ajelee? Kun ei ole vielä päässyt testaamaan ko. peliä niin kiinnostais tietää mitenkä sopis tämmöselle 181cm ja 85-90kg kokoselle alottelijakuskille?
Heippa!
Oon aloitteleva naiskuski ja pituutta löytyy sellaiset 167 senttii ja painoa 60kg. Ajokokemus on aika vähäinen, mutta nyt olis intoa alkaa opettelee. Millaisia pyöriä voisitte suositella mulle? Voisko KTM Freeride olla passeli? Pyörän ei tartte olla mikään tehokkain näin alkuun ja olis ihan suotavaa, että pyörä ei olis painavin ja korkein mahdollinen. Tarkoitus aloitella ihan ajamisen hallinnasta, ajella mettäpolkuja ja mettässä muutenki ja siitä sitten kehittää itteään. Olis aika hienoa uskaltaa joku päivä hyppää vähän hyppyristä ja oppia ajamaan keulien Voisko tosiaan Freeride sopia tarkoituksiini. Niitä näyttäis olevan aika vähän myynnissä. Mistä se sit mahtaa johtua?
Freeride on hyvinkin sopiva pyörä niin aloitteluun, kuin tavalliseen harrastekäyttöönkin.
Harvinaisuus voi johtua siitä, että mp-harraste on monelle välineurheilua ja alla pitäisi olla mielellään se suuritehoisin tai ainakin nopein laite.
Niin tehokasta pyörää ei ole myynnissä, että niitä ei viritettäisi lisää, vaikka kilpaurheilu olisi vain kaunis päiväuni.
Freeride on monikäyttöpyörä, jossa on otettu huomioon monipuolisuus: vähän enskaa, vähän crossia joku saattaa nändä siinä hiukan trial-vaikutteitakin.
Freerideen ei sovi mielikuva, että oltaisiin ajamassa vähintäin Suomen mestaruudesta.
Jossain vaiheessa sähkökäyttöisiä Freerideja pääsi vuokraamaan rata-ajoon pikkurahalla. Taisi siirtyä Kirkkonummelta Vantaan Vauhtipuistoon. Mikäli vuokraus on vielä toiminnassa, se olisi helppo tapa kokeilla pyörää.
PS vaikka sähköFreeride on ihan mukavantuntuinen ajokki, niin taitaa vaatia kohtalaista budjettia, mikäli akku tai moottoripuoli tarvitsee uusintaa.
Ei ole Electric Arena enää toiminnassa, useamman vuoden ollut nurin.
Freeride on pienemmälle kuskille, aloittelijalle ja teknisestä ja hitaammasta ajosta tykkäävälle erinomainen valinta, uskallan suositella vaikka vajaa parimetrisenä pitäisikin olla pätemättä matalampien kuskien asioihin.
Se miksi ne ei ole kauhean yleisiä johtuu lähinnä siitä että se alusta ei keskikokoisenkaan kuskin alla kovin hyvin normi harrasteripeässä ajossa toimi ja suurin osa suomalaisista enskakuskeista nyt pääosin ajaa enduroa. Voimaa niissä ei tosiaan ylettömästi ole mutta ihan tarpeeksi ja mikä parasta, helposti annosteltavassa muodossa.
Mutta suunniteltuun käytötarkoitukseensa erinomainen peli.
Betalta löytyy X-Trainer joka on vähän samaan segmenttiin tarkoitettu laitos. Rauhallisempi kone, kevyempi ja hennompi alusta kuin varsinaisissa enskamalleissa. Sitä kannattaa kurkata mutta luulen että se on vähän korkeampi kuin Kotari.
Kotarin EXC150TPI:tä on myös parilta tutulta matalammalta kuskilta tavattu. Ne on pienirunkoisempia kuin isommat mallit, tosi kevyitä ja ketteriä, tosin taas varmaan Freeridea korkeampia. Se on kyllä riemastuttava laite isommankin kuskin alla. Suosittelisin varmaan FR:ää mutta nuo on kurkkaamisen arvoisia jos jossain pääsee tutustumaan.
Sähköinen Freeride on saamassa seuraajan ja Husselta tulee samalla rinnakkaismalli Pioneer. 26-33 hv ja 5,54 kW:n akkukapasiteetti. Jännä nähdä, millainen jousitus pyörään tulee, eli edellisen tapaan jotakin trialin ja enduron väliltä, vaiko ihan kunnon endurojousitus.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Akkukapasiteetti on siis luonnollisesti 5,54 kWh ja kun sitä ja tehoa vertaa Starg Vargin 6 kWh ja 60-80 hv, niin tällä voisi olla mukavasti pidempi toimintamatka. Vielä kun sen luvataan olevan rekisteröitävä, niin tässä on kyllä potentiaalia, kunhan vain olisi taysikoinen pyörä ja kunnon alusta.
Lähetetty minun SM-G525F laitteesta Tapatalkilla
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Voisinpa väittää että ajoalusta määrää tehonkulutuksen ja siten toimintamatkan, ei laitteen hetkellinen huipputeho. Aika harvassa on ne polut jossa tuota 60-80 heppaa käytetään,jollei mene hiekkamontulle tai kadulle.
Joten todellinen ero starkin toimintasäteeseen verrattuna saattaa olla myös negtiivinen pienemmän akun kautta.
Ei ole sinänsä mitenkään pois ton uuden ominaisuuksista,ei vaan kannata toivoa myöskään liikaa.
Tehoero tekee sen että Starkilla saa tyhjennettyä akun nopeammin mutta harvapa sitä pidempiä aikoja yli 30hp tehoja käyttää jos rajoituksia noudatetaan. Ilmanvastus on määräävin tekijä energiankulutuksessa ja ellei isoja katteita ole, molemmat vaatii samalla kuskilla about saman tehon vaikka 80km/h nopeuden ylläpitoon. Se teholukema on jossain päälle 10kW ja siitä voikin sitten laskeskella kuinka pitkälle tietä pitkin pääsee.
Maastossa toki ajoalusta vaikuttaa. Pehmeässä hiekassa tehosta on apua ja sitä tulee käytettyäkin.
Starkilla pääsen jonkun 40km suht ripeää tahtia Lopen reitillä, luulen että rauhallisempaan tahtiin menisi tuolla vähän pienemmälläkin akulla +50km.
Juu, 250 EXC-F:n korvikkeeksi tätä toivon, eli höntsäcrossiin ja paikallisille enduropoluille. Rekisteröitävyydelle tarve tulee vain tästä kotimaisesta liikennevakuutuskäytännöstä, joka on rekisteröimättömille huomattavasti kalliimpi kuin kilvellisille. Tiellä ei olisi tarkoitus ajaa. Starkiakin olen ajatellut, mutta kun sitä ei saa kilpiin. Vai onnistuitko Sampo saamaan siihen järkevän hintaisen vakuutuksen?
skuikka kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2024 9:28 am
Starkilla pääsen jonkun 40km suht ripeää tahtia Lopen reitillä, luulen että rauhallisempaan tahtiin menisi tuolla vähän pienemmälläkin akulla +50km.
Tämä olisi minulle täysin riittävä range. Yleensä tulee ajettua enduroa joku 25-30 km kerrallaan ja crossia vähän enemmän. Noin tunti vähän reilu molempia. Crossissa akku saattaisi mennä jo finaaliin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Jotain 1200€/y seutua on vakuutus. Minulla tasaa se että ajan paljon ja kyllähän tuo ainakin tämän hetkisillä sähkön ja bensan hinnoilla aika paljon polttoainekuluissa säästää.
Tuo bensakuluissa säästö on hyvä pointti, mutta itselläni ajot painottuu niin paljon 690:iin, että kiinteät kulut pitäisi mielellään pienenä. Toisaalta rekisteröitävän verot nostaa armottomasti pyörän hankintahintaa ja siten pääomakustannuksia... Meni nyt kyllä aivan liian järkeileväksi. Tunteella moottoripyörät pitää ostaa ja Starkin moottori kyllä vakuutti...
Lähetetty minun SM-G525F laitteesta Tapatalkilla
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Nojuu. En minäkään sitä säästääkseni ostanut
Joskus vaan käy niin että on vaan pakko. Eikä se kallista ole kun näkyy about 20v välein sellaisia tulevan markkinoille. Se moottori on kyllä hieno ja muutenkin kuin tehon puolesta. Ekalla koeajolla vein sen krossikumeilla märälle kalliolle ja koitin mäkilähtöä. Vanhan mallin Freeride E oli aika äkkinäinen sutimaan jos pito vähänkin karkasi, Starkissa on joku kulmakiihtyvyysrajoitus tai muu softatemppu millä se käyttäytyy kuin tosi suuri-inertiainen polttis kun pidon rajalla ollaan ja kuskille jää aikaa reagoida.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Husqvarnakin on julkaissut silhuetin teaserina tulevasta Freeriden sisarmallista, ja tuo näyttää ihan täysiveriselle enskapyörälle. Ainakin linkkuperä ja kunnon enskarenkaat. Saattaa olla tosin kuvituskuva tämäkin, jossa nelarista on retusoitu pakoputki ja änkkkäri pois.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19