Moto Guzzi V85 concept
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Moto Guzzi V85 concept
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... 019-review
"Having said that, performance is relative; the TT’s 853cc, 79bhp, V9-derived motor is a substantial update over the 54bhp lump that powers the fairly ploddy road bikes: 84 x 77mm bore and stroke is the same, but everything else is upgraded in search of power and civility. A big effort to reduce friction and reduce internal weight includes redesigning crank, rods, pistons and gudgeon pins, and using aluminium pushrods, roller tappets, even a pair of lightweight titanium intake valves in the heads running revised cam timing (Guzzi chose to stick with the V9’s two-valve layout because titanium allowed them to get the required valve geometry with their traditional layout). A completely new oil circuit with a semi-dry sump and twin pumps ensures oil gets where it’s needed, while widening the single throttle body to 52mm and reshaping the exhaust helps boost performance by 25bhp. "
Aikalailla on tehty muutoksia moottoriin, toivotaan ettei käy kuten Stelvion nokka-akseleille kävi aikanaan. Positiivinen peli, maavara on kyllä vaan aika pieni .
"Having said that, performance is relative; the TT’s 853cc, 79bhp, V9-derived motor is a substantial update over the 54bhp lump that powers the fairly ploddy road bikes: 84 x 77mm bore and stroke is the same, but everything else is upgraded in search of power and civility. A big effort to reduce friction and reduce internal weight includes redesigning crank, rods, pistons and gudgeon pins, and using aluminium pushrods, roller tappets, even a pair of lightweight titanium intake valves in the heads running revised cam timing (Guzzi chose to stick with the V9’s two-valve layout because titanium allowed them to get the required valve geometry with their traditional layout). A completely new oil circuit with a semi-dry sump and twin pumps ensures oil gets where it’s needed, while widening the single throttle body to 52mm and reshaping the exhaust helps boost performance by 25bhp. "
Aikalailla on tehty muutoksia moottoriin, toivotaan ettei käy kuten Stelvion nokka-akseleille kävi aikanaan. Positiivinen peli, maavara on kyllä vaan aika pieni .
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Re: Moto Guzzi V85 concept
Käytin V7:aa RE Motorsissa ensimmäisessä huollossa. Koska siinä tarkistetaan myös venttiilien säätö, moottorin pitää olla kylmä. Ystävällisesti antoivat mulle sitten yön yli koeajoon 2021-mallisen V85 TT:n. Olen nyt puksutellut tämän kesän tuolla V7:lla ja ison Gessun jäljiltä se tuntuu tavoitellusti kevyeltä ja pieneltä, mutta samalla myös paluulta historiaan. V85 TT:n runko on vakaa ja tukeva, alusta täsmällinen ja mukava, joustovarat ja vaimennusominaisuudet huonopintaisella ja reikäisellä asfaltilla täysin riittävät. Vaativampaan käyttöön saa takakeppejä monelta valmistajalta ja keulan päivityssarjoja Andreanilta. Pyörä ohjautuu hyvin neutraalisti, ei pyri oikeamaan jarrutuksessa eikä sukella kurviin hitaassakaan vauhdissa. Renkaina oli Anakee Adventuret. Jarrut tunnokkaat ja tehokkaat.
Käyttökierroksillä tärisee (jalkatapit, ohjaustanko, satula) selvästi vähemmän kuin V7, vaikka niissä on perustaltaan sama moottori. En tutkinut enkä kysellyt tarkemmin, onko V85 moottorin kiinnitys runkoon erilainen kuin V7:ssa. Tyhjäkäynnillä V85 tutisee ihan kuten V7:kin. Moottorissa on selvästi enemmän potkua kuin V7:ssa, mutta häviää esim. V-Strom 800:lle, jonka moottori on erinomainen. Vaihteisto on jäykkä käyttää, mutta kuitenkin täsmällinen eikä välivapaita löydy.
Istuin on mukava, sopivan jämäkästi topattu, ajoasento hyvä istuen ja seisten pitkälle (188 cm) kuskille, eikä pleksikään aiheuta kovin kovia pyörteitä kypärään. Tasaista huminaa kuitenkin hieman enemmän kuin vapaassa ilmavirrassa. Etuhaarukan vierestä/juuresta tulee syliin ilmavirtaa, joka Travel-mallissa on plokattu erillisillä siivekkeillä. Paikallaan käsitellessä 230 kg painava V85 TT tuntuu painon ja korkeuden takia jonkin verran raskaammalta kuin 223 kg painava ja matala V7, mutta selvästi helpommalta kuin ex. R1250 GS. Liikkeessä koeistuin myös uuden Stelvio V100:n. Olipa V85:een verrattuna raskaan ja yläpainoisen tuntoinen kampe. Puolikuntoisella vasemmalla jalalla oli hankalampi vääntää sivutuelta pystyyn kuin R1250 GS.
2021 (ja vielä 2023) -mallissa TFT-näyttö on pieni, kontrasti heikohko ja teksti ikänäköiselle osin liian pientä. 2024-mallissa näyttö onkin sitten sama, suurempi ja hyvä näyttö kuin uudessa Stelviossa ja Mandellossa. Käyttölogiikassa (vakionopeussäädin ja sen merkkivalo yms.) on pieniä omituisuuksia, mutta pian ne oppii. Vaihdenäyttö lasketaan ajonopeuden ja kierrosluvun perusteella, joten se ei toimi kytkin pohjassa, kuten ei V7:ssakaan.
Yhteenvetona V85 TT oli minulle positiivinen yllätys. Se näyttää retrolta kuten V7:kin, mutta ei silti tunnu siltä, vaan ajettavuus ja käyttöominaisuudet ovat täysin tätä päivää, lukuunottamatta yhtä asiaa. Kaasun annostelu oli ainakin tuossa pyöräyksilössä huono. Kolmella pienimmällä vaihteella oli taajamanopeuksissa hyvin vaikea ajaa tasaista vauhtia. Edes moottorinohjauksen vaihtaminen Rain -asentoon ei auttanut asiaa, vaan pyörää tuntui olevan hitaassa vauhdissa täysin mahdotonta ajaa tasakaasulla. 2024 malli on saanut muuttuvan venttiilinajoituksen ja uuden ohjelmiston, toivottavasti myös kaasun vastaavuutta on päivitetty samalla. V7:ssa on vielä vaijerikaasu ja siinä kaasun vastaavuus on hyvin loogista ja täsmällistä, eikä mitään ongelmia ole.
Positiivisena puolena vielä ulkonäkö (makuasia). Mielestäni V85 TT näyttää tosi hyvältä.

Käyttökierroksillä tärisee (jalkatapit, ohjaustanko, satula) selvästi vähemmän kuin V7, vaikka niissä on perustaltaan sama moottori. En tutkinut enkä kysellyt tarkemmin, onko V85 moottorin kiinnitys runkoon erilainen kuin V7:ssa. Tyhjäkäynnillä V85 tutisee ihan kuten V7:kin. Moottorissa on selvästi enemmän potkua kuin V7:ssa, mutta häviää esim. V-Strom 800:lle, jonka moottori on erinomainen. Vaihteisto on jäykkä käyttää, mutta kuitenkin täsmällinen eikä välivapaita löydy.
Istuin on mukava, sopivan jämäkästi topattu, ajoasento hyvä istuen ja seisten pitkälle (188 cm) kuskille, eikä pleksikään aiheuta kovin kovia pyörteitä kypärään. Tasaista huminaa kuitenkin hieman enemmän kuin vapaassa ilmavirrassa. Etuhaarukan vierestä/juuresta tulee syliin ilmavirtaa, joka Travel-mallissa on plokattu erillisillä siivekkeillä. Paikallaan käsitellessä 230 kg painava V85 TT tuntuu painon ja korkeuden takia jonkin verran raskaammalta kuin 223 kg painava ja matala V7, mutta selvästi helpommalta kuin ex. R1250 GS. Liikkeessä koeistuin myös uuden Stelvio V100:n. Olipa V85:een verrattuna raskaan ja yläpainoisen tuntoinen kampe. Puolikuntoisella vasemmalla jalalla oli hankalampi vääntää sivutuelta pystyyn kuin R1250 GS.
2021 (ja vielä 2023) -mallissa TFT-näyttö on pieni, kontrasti heikohko ja teksti ikänäköiselle osin liian pientä. 2024-mallissa näyttö onkin sitten sama, suurempi ja hyvä näyttö kuin uudessa Stelviossa ja Mandellossa. Käyttölogiikassa (vakionopeussäädin ja sen merkkivalo yms.) on pieniä omituisuuksia, mutta pian ne oppii. Vaihdenäyttö lasketaan ajonopeuden ja kierrosluvun perusteella, joten se ei toimi kytkin pohjassa, kuten ei V7:ssakaan.
Yhteenvetona V85 TT oli minulle positiivinen yllätys. Se näyttää retrolta kuten V7:kin, mutta ei silti tunnu siltä, vaan ajettavuus ja käyttöominaisuudet ovat täysin tätä päivää, lukuunottamatta yhtä asiaa. Kaasun annostelu oli ainakin tuossa pyöräyksilössä huono. Kolmella pienimmällä vaihteella oli taajamanopeuksissa hyvin vaikea ajaa tasaista vauhtia. Edes moottorinohjauksen vaihtaminen Rain -asentoon ei auttanut asiaa, vaan pyörää tuntui olevan hitaassa vauhdissa täysin mahdotonta ajaa tasakaasulla. 2024 malli on saanut muuttuvan venttiilinajoituksen ja uuden ohjelmiston, toivottavasti myös kaasun vastaavuutta on päivitetty samalla. V7:ssa on vielä vaijerikaasu ja siinä kaasun vastaavuus on hyvin loogista ja täsmällistä, eikä mitään ongelmia ole.
Positiivisena puolena vielä ulkonäkö (makuasia). Mielestäni V85 TT näyttää tosi hyvältä.

- Patched Bandit
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2023 6:42 pm
- Pyörä: Tuareg 660 ja CRF300L
- Viesti:
Re: Moto Guzzi V85 concept
Moottorinohjauksen muuttamiseksi mieleiseksi on tarjolla erilaisia ratkaisuja. Parempia karttoja tai piggybag- tyyppisiä ratkaisuja. Upmap taitaa olla kalleimmasta päästä. E4 (>-20) versiota on helpompi muokata itsekin (GuzziDiag ja vaikka Beetlemap sitä kautta). Koeajamasi on E5 (-21+). Mutta joo, pyörä on hyvä. Yllättävää on, että uusio Stelvio tuntui selkeästi yläpainoisemmalta. Oliko tankki molemmissa yhtä täysi/tyhjä? Ei kyllä ole henkilökohtaista kokemusta uudesta Stelviosta…
Re: Moto Guzzi V85 concept
Guzzitechin foorumilla kommentoivat, että ensihuollossa tehtävä ECUn päivitys korjaisi huomattavasti tuota kaasunannosteluongelmaa.
V85:n tankki oli puolillaan. Tiedän, kun itse tankkasin. Siitä hyvästä kun sain pyörän yön yli koeajoon. Stelvio oli uusi, joten tankki oletettavasti tyhjempi. Stelvion sivutuki on aika lyhyt ja pyörä melko kallellaan, ehkä siksikin tuntui niin raskaalta vääntää pystyyn.
V85:n tankki oli puolillaan. Tiedän, kun itse tankkasin. Siitä hyvästä kun sain pyörän yön yli koeajoon. Stelvio oli uusi, joten tankki oletettavasti tyhjempi. Stelvion sivutuki on aika lyhyt ja pyörä melko kallellaan, ehkä siksikin tuntui niin raskaalta vääntää pystyyn.
Re: Moto Guzzi V85 concept
Luulisi, että ovat koeajopyörän päivittäneet. Tai ainakin minä olisin, jos olisin kauppias. 

Re: Moto Guzzi V85 concept
yksi maininnanarvoinen muutos on myös tubeless-pyörät
V85 on kyllä ihan omassa luokassaan.
Persoonallinen ulkonäkö ja detaljit.
Moottori ja ajofiilis samaan aikaan rauhallinen muttei kuitenkaan tylsä (aikakin moottorin edellisessä versiossa).
Varmaan ainoo vaihtoehto kardaanikansalle jos 1200+ cc möhköfantti ei oo se mitä haluu
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Re: Moto Guzzi V85 concept
Eläin kirjoitti: ↑Ke Kesä 12, 2024 9:08 pm yksi maininnanarvoinen muutos on myös tubeless-pyörät
V85 on kyllä ihan omassa luokassaan.
Persoonallinen ulkonäkö ja detaljit.
Moottori ja ajofiilis samaan aikaan rauhallinen muttei kuitenkaan tylsä (aikakin moottorin edellisessä versiossa).
Varmaan ainoo vaihtoehto kardaanikansalle jos 1200+ cc möhköfantti ei oo se mitä haluu
Onhan tuossa ajamassani 2021-mallisessakin ristipinnavanteet. Eivätkö ne olekaan tubeless? Eihän niissä ole muuta reikää kuin venttiilin reikä. Pinnat kun ristipinnavanteissa ovat vanteen reunassa kiinni.
Re: Moto Guzzi V85 concept
Kyl ne silloin on tubelessit, vanhemmissa oli perinteisemmät pinnavanteet.
Lisää urkua monitoriin...
Re: Moto Guzzi V85 concept
Tubelessit ovat kai tulleet vuosimalliin 2021.
Kyllä uusi Stelvio tuntuu muidenkin mielestä raskaalta ja yläpainoiselta. Ja sivujalka on lyhyt, joten pyörä on melko kallellaan ja siksikin raskas nostaa sivujalalta. Näin sanoo jenkki, jolla molemmat, V85 ja Stelvio. https://advrider.com/f/threads/moto-guz ... t-50704107
Kyllä uusi Stelvio tuntuu muidenkin mielestä raskaalta ja yläpainoiselta. Ja sivujalka on lyhyt, joten pyörä on melko kallellaan ja siksikin raskas nostaa sivujalalta. Näin sanoo jenkki, jolla molemmat, V85 ja Stelvio. https://advrider.com/f/threads/moto-guz ... t-50704107
Re: Moto Guzzi V85 concept
Eipä tuota selitä sitten tankin täyttöaste. Uskottava on.