KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Anselmi6
Viestit: 124
Liittynyt: La Elo 20, 2011 9:42 am
Pyörä: 901
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Anselmi6 »

Lisää sutimista. Näköjään 790 Adventurekin tulee.

https://www.youtube.com/watch?v=DwI8hHF ... hannel=KTM
zmoke
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja zmoke »

R malli näyttäisi olevan aina 890, mutta perusmallia on saatavana sekä 790 että 890.
En tuossa mallipaljoudessa muuten näe paljoa järkeä ellei perusmallin hinta tavoitteena ole T7 Rally/Tuareg taso eli <16ke.
Elävä esimerkki Sarasvuo-tyyppisestä sammakonkututeoriasta: lasketaan sitä kutua niin maan vietävästi, kyllä niistä joku aina lähtee vetämään...

Edit:
Hintakilpailuun on haettu vauhtia tekemällä uusi 790 kiinassa:
https://press.ktm.com/news-dare-to-take ... ernational

"...re-designed and redrafted in Mattighofen, Austria but the production run will be carried out by KTM’s close and potent partner, CFMOTO, with their first-class facilities in China..."
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Ensin luulin että on webmasterilla käynyt emämoka kun laittanut 890 adventuren ilmon nettiin, ja lipsauttanut väärin numerot. Mutta näin tosiaan on että 790 palaa Kiina valmisteisena markkinoille. Ei siinä mitään, jos hinta on kilpailukykyinen, eli max 16 tonnia voi sillekin löytyä ottajia. Onhan tuo kuitenkin jonkinverran kevyempi jos vertaa ns sisarmalliin CF Moto 800MT, siinä on painoa käsittääkseni reilusti, kuivapaino 231kg.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Sauli kirjoitti: Pe Joulu 02, 2022 7:53 am Ensin luulin että on webmasterilla käynyt emämoka kun laittanut 890 adventuren ilmon nettiin, ja lipsauttanut väärin numerot. Mutta näin tosiaan on että 790 palaa Kiina valmisteisena markkinoille. Ei siinä mitään, jos hinta on kilpailukykyinen, eli max 16 tonnia voi sillekin löytyä ottajia. Onhan tuo kuitenkin jonkinverran kevyempi jos vertaa ns sisarmalliin CF Moto 800MT, siinä on painoa käsittääkseni reilusti, kuivapaino 231kg.
Näytti ktm.com-sivulla olevan 199kg kuivapaino. Aika paljon jos vertaa V4S:n 218kg-lukemaan.

Ei taida juurikaan kevyempiä löytyä kuin vasta yksimukisista. Vaikka on kyllä sanottava että tyypillisillä sorateillä joilla voi ajaa yli kuuttakymppiä, ei painosta yleensä ole suurta haittaa. Eduksihan se on matka-ajossa, esim. 525Exc ei ole erityisen riemullinen siirtymillä.

Vanhalla mennään toistaiseksi.
SF 1098S
MTS V4S
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Alkuperäisen 790:n kuivapaino oli 189 kg, eli 10 kiloa on kertynyt lisää vuosien aikana.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Eläin
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Hanski T kirjoitti: Pe Joulu 02, 2022 8:43 pm Ei taida juurikaan kevyempiä löytyä kuin vasta yksimukisista. Vaikka on kyllä sanottava että tyypillisillä sorateillä joilla voi ajaa yli kuuttakymppiä, ei painosta yleensä ole suurta haittaa. Eduksihan se on matka-ajossa, esim. 525Exc ei ole erityisen riemullinen siirtymillä.
Tuareg 660:n kuivapaino taitaa olla 187-193 kg:n luokkaa. Mielipidekysymys että onko jo merkityksellisesti kevyempi, oletettu käyttö huomioiden.

On paikkoja joissa käytöstä riippuen isompi tai pienempi massa on parempi, esim. vauhtipyörä.

Mutta touring-ajo, en ole ihan vakuuttunut että iso massa on siinä hyväksi. Jos haetaan vakautta (ei reagoi häiritsevän herkästi tien pinnan epätasaisuuksiin, tuulenpuuskiin, kaasukäden vapinaan tms.), niin sitä saa pidemmällä akselivälillä, pidemmällä jätöllä, rungon jäykkyydellä, hyvemmällä jousituksella jne. Ts. että 525 ei ole hyvä matkapyörä johtuisi muusta kuin että se olisi liian kevyt.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Taitaa matka-ajossa rengastuksella olla suurin vaikutus. Ajattelin ehkä enemmän sitä että matkakäyttöön suunnitellut vehkeet ovat perinteisesti olleet aika painavia, eikä keveyteen ole erityisemmin panostettu. 525 nyt on vähän äärimmäinen esimerkki, enkä tiedä miltä se tuntuisi katurenkailla, voisi olla ihan jees.

Tykkäsin kyllä 890 advesta lyhyen koeajon perusteella. Vakaa pienessäkin nopeudessa, ilmeisesti tankki auttaa painopisteen alentamisessa yllättävän paljon.

Toivottavasti laatu on kohdallaan.
SF 1098S
MTS V4S
zmoke
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja zmoke »

Mielenkiintoista nähdä miten asiakkaat ottavat tuon KTM demo moodin vastaan.
Eli kun osat uuden adven niin kaikki softaoptiot(cruise, sifteri, rally pack jne) ovat käytössä ensimmäiset 1500km ja poistuvat sen jälkeen. Sen jälkeen pitää ne aktivoida takaisin joko yksittäin tai paketteina.
Sinänsä tuolla ei ole merkitystä jos nuo on aikonut ostaa nuo optiot alunperinkin, mutta joku voi saada tästä väännettyä jotakin negatiivistakin.
Seuraava steppi voisi olla ajan hengen mukainen subscription malli, tyyliin cruise 5,99€/kk…
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Sitten mahdollisen talviseisonnnan ajaksi kaikki varustetilaukset tauolle.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

zmoke kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 10:57 pm
Seuraava steppi voisi olla ajan hengen mukainen subscription malli, tyyliin cruise 5,99€/kk…
Voi ...tu.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Hanski T kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 11:21 am
zmoke kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 10:57 pm
Seuraava steppi voisi olla ajan hengen mukainen subscription malli, tyyliin cruise 5,99€/kk…
Voi ...tu.
Täysin samaa mieltä, kaikki nämä kk-maksu pohjaiset jutut tuntuu olevan täyttä kusetusta
Mika TA-91
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Kohta kai ollaan siinä tilanteessa että mopo ei suostu käynnistymään ellei saa internjet-yhteyttä tehtaan palvelimelle...
SF 1098S
MTS V4S
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Jani M »

790 Adven hinta näyttäisi olevan erittäin kilpailukykyinen 14992 €, eli sama kuin V-Strom 800 ja vain vähän kalliimpi kuin perusmallin Tenere. Jopa halvempi kuin 690.

https://www.motokeidas.com/shop/tuotteet/ktm-katupyorat
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Pallisti
Viestit: 104
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Mielenkiintoista. Näyttäisi Nettimotossa olevan myynnissä ainakin yksi uutta kalliimpi 25 tkm ajettu 790 Adv :D

Eikös noissa 2018 tulleissakin ollut jo Kiinassa kasattu kone? Uusissa taitaa olla jo koko pyörä.
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Mulla oli 2020 790 Adv R ja kyllä se ymmärtääkseni oli tehty
täysin Itävallassa, Kiinasta vasta huhuiltiin.
jv
Vastaa Viestiin