Laitoin itsekin eilen Anakee Wildin tilaukseen. Pitääpä vääntää kokeeksi heti alle kun saapuu ja kokeilla miten pompottaa.Jani S kirjoitti:Sama itellä. Valitin uutena eturenkaan pompotuksesta, kun jotku oli saanu niitä takuuseen. Ranuan TK ei korvaansa lotkauttanu. Anakee wild on kyllä loistava rengas edessä. Huolellisesti ku sen asentaa ja tasapainottaa, niin kestää kilsoja mahtavasti. Minulla on nyt +9000 km lasissa ja vielä on pintaa hyvinki. Toki kyllä toi nyt vaihtoon menee. Mutta eipä tarvi arpoa mikä tulee tilalle.
Soratiellä anakee on tosin huonompi kuin vakio Pirelli, mutta muualla mukaaluetuna assu, Misukka vie voiton.
Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Yamaha Ténéré 700
Re: Yamaha Ténéré 700
Gessussa käytin wildia, jos vain jostain saiJani S kirjoitti: ↑Pe Elo 12, 2022 9:13 amSama itellä. Valitin uutena eturenkaan pompotuksesta, kun jotku oli saanu niitä takuuseen. Ranuan TK ei korvaansa lotkauttanu. Anakee wild on kyllä loistava rengas edessä. Huolellisesti ku sen asentaa ja tasapainottaa, niin kestää kilsoja mahtavasti. Minulla on nyt +9000 km lasissa ja vielä on pintaa hyvinki. Toki kyllä toi nyt vaihtoon menee. Mutta eipä tarvi arpoa mikä tulee tilalle.
Soratiellä anakee on tosin huonompi kuin vakio Pirelli, mutta muualla mukaaluetuna assu, Misukka vie voiton.
Mutta Pirelli STR parempi soralla?
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Renkaan pompotus on joskus kinkkinen asia jos huollon kuski ei sitä huomaa ajossa vaikka omistajan mukaan pompottaa. Olen käynyt ajamassa koelenkin pyynnöstä kahdella T7:lla joissa oli reklamoitu eturenkaan pompotus tietyssä vauhdissa, olikohan toisessa 50-60 ja toinen 80 korvilla. Toisessa oli aika selkeä pompotus joka rauhoittui renkaan pyöräytyksellä ja tasapainotuksella. Toisessa oli niin vähäinen ettei sille tehty mitään, vaikka omistajan mukaan vatkaa niin keleesti.
Tuntemukset on kovin yksilöllisiä pompotusten suhteen, samalla tavalla kun moottorin tärinät tai kolinat. Siitä syystä satunnainen pyörän testaaja ei niitä huomaa jos ne on vähäisiä, koska satunnainen kuski ei ole viettänyt aikaa seuraten pyörän erilaisia ilmiöitä.
Tämän kirjoitin siksi että ymmärretään miksi aina huolto ei reagoi johonkin asiaan, varsinkin jos se on vähäinen eikä satunnainen testaaja huomaa juuri mitään. Yhden takuuna vaihdetun pompottavan STR:än väänsin omalle vanteelle eikä siinä ollut yhtään pompotusta missään vauhdissa.
Joskus nämä on henkimaailman hommia kun yritetään selvittää ongelman/pompotuksen syytä.
Olen vuosien ja kymmenien renkaiden kanssa ollut onnekas koska tasapainotuksen jälkeen ei ole ollut yhtään pompottavaa rengasta. Eikä tämä tarkoita etteikö niitä ole olemassa, sellaisella olen itekkin ajanut mutta ei vaan ymmärrys aina riitä miksi rengas pompottaa jos pystyheitto on vähäinen ja rengas painotettu kunnolla.
Tuntemukset on kovin yksilöllisiä pompotusten suhteen, samalla tavalla kun moottorin tärinät tai kolinat. Siitä syystä satunnainen pyörän testaaja ei niitä huomaa jos ne on vähäisiä, koska satunnainen kuski ei ole viettänyt aikaa seuraten pyörän erilaisia ilmiöitä.
Tämän kirjoitin siksi että ymmärretään miksi aina huolto ei reagoi johonkin asiaan, varsinkin jos se on vähäinen eikä satunnainen testaaja huomaa juuri mitään. Yhden takuuna vaihdetun pompottavan STR:än väänsin omalle vanteelle eikä siinä ollut yhtään pompotusta missään vauhdissa.
Joskus nämä on henkimaailman hommia kun yritetään selvittää ongelman/pompotuksen syytä.
Olen vuosien ja kymmenien renkaiden kanssa ollut onnekas koska tasapainotuksen jälkeen ei ole ollut yhtään pompottavaa rengasta. Eikä tämä tarkoita etteikö niitä ole olemassa, sellaisella olen itekkin ajanut mutta ei vaan ymmärrys aina riitä miksi rengas pompottaa jos pystyheitto on vähäinen ja rengas painotettu kunnolla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Yamaha Ténéré 700
Tämäpä se itseäkin ihmetyttää. Tuon nykyisen Pirellin kävin vielä kokeeksi painottamassa dynaamisesti koneessa, kun pompotti pukissa tehdyn painotuksen jälkeen, mutta ei siinä monen gramman eroja tullut, joten pompotus ei sillä korjaantunut. Aiemmissa vanhoissa pyörissä on ollut isompaakin pystyheittoa 21” eturenkaassa (vrt. nykyinen etunen) ilman, että havaittavaa pompotusta on ilmennyt. Tähän asiaan varmaan vaikuttaa niin moni asia pyörän jousituksesta ja runkogeometriasta alkaen, että taitaa olla enemmän tuuripeliä. Toki mahdollisimman pieni heitto ja hyvä tasapaino ovat lähtökohtana tässä asiassa, mutta kuten sanottua pompotusta tuntuu joskus esiintyvän ihmeen pienellä pystyheitolla ja hyvästä tasapainotuksesta huolimatta.Koheltaja kirjoitti:Olen vuosien ja kymmenien renkaiden kanssa ollut onnekas koska tasapainotuksen jälkeen ei ole ollut yhtään pompottavaa rengasta. Eikä tämä tarkoita etteikö niitä ole olemassa, sellaisella olen itekkin ajanut mutta ei vaan ymmärrys aina riitä miksi rengas pompottaa jos pystyheitto on vähäinen ja rengas painotettu kunnolla.
Yamaha Ténéré 700
Onkos kukaan muuten hommaillu Ténéréen toista vannesettiä? Esim. Off The Roadilta näyttäisi saavan valunavoilla (mahdollisesti alkuperäiset?) yhteensä reiluun 1600€ + toimitus etu- ja takavannesetin. Kiinnostaisi hommata toinen setti jossa olisi 2,5” vanne takana, niin se avartaisi valikoimaa nastarenkaille ja muille enemmän offroad painotteisille renkaille. Siinä voisi sitten talvella pitää nastarenkaita toisella vannesetillä ja kesällä orkkisvanteilla enemmän katupainotteiset renkaat ja toisella setillä karkeammat kumit. Madaltaisi ainakin itselläni huomattavasti kynnystä laittaa aina reissuun lähtiessä parhaiten suunniteltuun reissuun passelit kumit alle ja kevätkaudellakin on monesti kelejä, kun jäällä alkaa olla parhaat ajokelit, mutta isommat tiet on jo sulana katuajelua silmällä pitäen, niin silloin noiden kanssa voisi myös pelata. Toki tuohon hintaan pitää vielä laskea toiset jarrulevyt ja ABS- kehät kiinnikkeineen mukaan, koska muuten menee aikalailla toisten vanteiden tuoma hyöty, jos joutuu aina ruuvailemaan noita hiluja setistä toiseen.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2021 8:27 pm
- Pyörä: Yamaha Tenere 700
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Yamaha Ténéré 700
Maanantaina soittivat liikkeestä, että nyt on kalikat saapunut mopon eheytykseen. Lopulta hommassa kiikasti vasen etuiskarin ulkoputki, joka ilmeisesti tuli japanista asti. Samassa kuormassa tuli myös etuvanne ja ohjaustanko. Aika huolestuttavaa jos euroopasta ei löydy edes yamahan omaa tankoa. Ilmoitin heille lopulta että ainut osa mitä enään odotetaan on se iskarin ulkoputki. Ehkä loppukesästä ehtii vielä ajamaan, kunhan saa asuntorempan asumiskuntoiseksi.JoHalt kirjoitti: ↑To Kesä 16, 2022 11:19 am Menee vähän vitutusksen puolelle, mutta aihetta kaiketi on. Tuli tossa ajettu pikkusen ajolinjan valintavirheen takia metsähallituksen puolelle. Vauhtia oli varmaan 20-30 kilsaa tunnissa, mutta silti saatiin näyttävä kaato aikaiseksi, jossa lensin yli tangon ja teneren pohja osotti kohti latvoja. Onneksi itselle ei käynyt kuinkaan, kiitos pehmeä laskeutumisen mättäille. Teneressä tosin nyt osottaa ratti aivan mihin sattuun. Sitä tuossa jo eilen tutkin ja tein kaikki internetin kikat ja omat myös
Kaikki keulaa kiinni pitävä löysälle ja ravistelua. Seuraavaksi ylä t-pala kiinni tehtaan arvoihin ja sen jälkeen etupyörälle ilmassa vauhtia ja jarrutus. Tätä pari kertaa ja kaikki takaisin kiinni.
No eihän se siitä oiennut, niin ajelin sitten Yamaha Center vantaalle kysymään oisiko heillä aikaa kurkata. Tiskillä ilmoitettiin, että 19.7. ehtii katsoa ja suosittelivat tekemään vakuutusyhtiölle ilmoituksen. Soitin siitä pihasta suoraan yhtiölle joka ohjasi vakuutustarkastajalle. Sellainen on tälle päivälle varattuna ja oma veikkaus tuomiolle on että jompi kumpi t-pala on vääntynyt rytäkässä. Nyt tietysti toivon että saan itse päättää mihin pyörä viedään korjattavaksi, ettei mene koko kesä odotellessa.
Vai tuleeko seuraavasta omistajasta vakuutusyhtiö.
Re: Yamaha Ténéré 700
Stoppasiko pyörä johonkin isoon kiveen tms siellä ojassa loppumetreillä, kun noin paljon vääntyili keulan osat ?JoHalt kirjoitti: ↑La Elo 13, 2022 8:12 amMaanantaina soittivat liikkeestä, että nyt on kalikat saapunut mopon eheytykseen. Lopulta hommassa kiikasti vasen etuiskarin ulkoputki, joka ilmeisesti tuli japanista asti. Samassa kuormassa tuli myös etuvanne ja ohjaustanko. Aika huolestuttavaa jos euroopasta ei löydy edes yamahan omaa tankoa. Ilmoitin heille lopulta että ainut osa mitä enään odotetaan on se iskarin ulkoputki. Ehkä loppukesästä ehtii vielä ajamaan, kunhan saa asuntorempan asumiskuntoiseksi.JoHalt kirjoitti: ↑To Kesä 16, 2022 11:19 am Menee vähän vitutusksen puolelle, mutta aihetta kaiketi on. Tuli tossa ajettu pikkusen ajolinjan valintavirheen takia metsähallituksen puolelle. Vauhtia oli varmaan 20-30 kilsaa tunnissa, mutta silti saatiin näyttävä kaato aikaiseksi, jossa lensin yli tangon ja teneren pohja osotti kohti latvoja. Onneksi itselle ei käynyt kuinkaan, kiitos pehmeä laskeutumisen mättäille. Teneressä tosin nyt osottaa ratti aivan mihin sattuun. Sitä tuossa jo eilen tutkin ja tein kaikki internetin kikat ja omat myös
Kaikki keulaa kiinni pitävä löysälle ja ravistelua. Seuraavaksi ylä t-pala kiinni tehtaan arvoihin ja sen jälkeen etupyörälle ilmassa vauhtia ja jarrutus. Tätä pari kertaa ja kaikki takaisin kiinni.
No eihän se siitä oiennut, niin ajelin sitten Yamaha Center vantaalle kysymään oisiko heillä aikaa kurkata. Tiskillä ilmoitettiin, että 19.7. ehtii katsoa ja suosittelivat tekemään vakuutusyhtiölle ilmoituksen. Soitin siitä pihasta suoraan yhtiölle joka ohjasi vakuutustarkastajalle. Sellainen on tälle päivälle varattuna ja oma veikkaus tuomiolle on että jompi kumpi t-pala on vääntynyt rytäkässä. Nyt tietysti toivon että saan itse päättää mihin pyörä viedään korjattavaksi, ettei mene koko kesä odotellessa.
Vai tuleeko seuraavasta omistajasta vakuutusyhtiö.
Viimeksi muokannut TomppaV, La Elo 13, 2022 2:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taas lähti mopo käsistä
-
- Viestit: 366
- Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
- Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
- Paikkakunta: Mänttä
Re: Yamaha Ténéré 700
Multa löytyy ylimääräinen teneren alkuperäis ohjaustanko jos on tarve.
Kaatumaton.
Vaihdoin melkein uutena sen pois.
Kaatumaton.
Vaihdoin melkein uutena sen pois.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 3:58 am
- Pyörä: Tenere -22
- Paikkakunta: Hämeenkyrön Röllimetsä
Re: Yamaha Ténéré 700
…
Viimeksi muokannut Mäxä, Ti Elo 23, 2022 8:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 5:09 pm
- Pyörä: Tenere 700
Re: Yamaha Ténéré 700
Montako km olette ajaneet alkuperäisillä ketjuilla ja rattailla?
Omassa pyörässä on reilut 27000 km mittarissa ja kaikki vaikuttaa vielä olevan OK kunnossa.
Omassa pyörässä on reilut 27000 km mittarissa ja kaikki vaikuttaa vielä olevan OK kunnossa.
Re: Yamaha Ténéré 700
Vähän sama tilanne itsellä, 30tkm mittarissa. Eturattaan oon vaihtanut toki jokaselle 10tkm'lle uuden. Osa tuntuu vaihtavan 10tkm jälkeen ja samaan aikaan toinen kirjottaa että hän vaihto 40tkm jälkeen.Joukahainen kirjoitti: ↑Ma Elo 15, 2022 6:10 pm Montako km olette ajaneet alkuperäisillä ketjuilla ja rattailla?
Omassa pyörässä on reilut 27000 km mittarissa ja kaikki vaikuttaa vielä olevan OK kunnossa.
Re: Yamaha Ténéré 700
26 000 km. Eturatas vaihdettu kerran. Uudet ketjut ja rattaat odottaneet hyllyssä vuoroaan jo vuoden.
Re: Yamaha Ténéré 700
29 Th/km ja silloin huollon yhteydessä vaihdettu rattaat ja ketjut.
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Yamaha Ténéré 700
Tuohon sen verran, että kun ostin 690n niin ihmettelin kuinka pompottaa oudosti eturengasta n 60 vauhdissa asfaltilla. Rengas oli heitoton ja tasapainossa. Myöhemmin huomasin, että liittyy moottorin kierroksiin. Kun pudotti yhtä pykälää pienemmälle vaihteelle, pompotus lakkasi. Sama ilmiö on toistunut kaikilla renkailla sen jälkeen. Ilmenee vain asfaltilla. Joku kumma resonanssi tekee sen nappularenkaan, herkän maastojousituksen ja moottorin sykkeen välillä.Koheltaja kirjoitti: ↑Pe Elo 12, 2022 5:42 pm Renkaan pompotus on joskus kinkkinen asia jos huollon kuski ei sitä huomaa ajossa vaikka omistajan mukaan pompottaa. Olen käynyt ajamassa koelenkin pyynnöstä kahdella T7:lla joissa oli reklamoitu eturenkaan pompotus tietyssä vauhdissa, olikohan toisessa 50-60 ja toinen 80 korvilla. Toisessa oli aika selkeä pompotus joka rauhoittui renkaan pyöräytyksellä ja tasapainotuksella. Toisessa oli niin vähäinen ettei sille tehty mitään, vaikka omistajan mukaan vatkaa niin keleesti.
Tuntemukset on kovin yksilöllisiä pompotusten suhteen, samalla tavalla kun moottorin tärinät tai kolinat. Siitä syystä satunnainen pyörän testaaja ei niitä huomaa jos ne on vähäisiä, koska satunnainen kuski ei ole viettänyt aikaa seuraten pyörän erilaisia ilmiöitä.
Tämän kirjoitin siksi että ymmärretään miksi aina huolto ei reagoi johonkin asiaan, varsinkin jos se on vähäinen eikä satunnainen testaaja huomaa juuri mitään. Yhden takuuna vaihdetun pompottavan STR:än väänsin omalle vanteelle eikä siinä ollut yhtään pompotusta missään vauhdissa.
Joskus nämä on henkimaailman hommia kun yritetään selvittää ongelman/pompotuksen syytä.
Olen vuosien ja kymmenien renkaiden kanssa ollut onnekas koska tasapainotuksen jälkeen ei ole ollut yhtään pompottavaa rengasta. Eikä tämä tarkoita etteikö niitä ole olemassa, sellaisella olen itekkin ajanut mutta ei vaan ymmärrys aina riitä miksi rengas pompottaa jos pystyheitto on vähäinen ja rengas painotettu kunnolla.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Re: Yamaha Ténéré 700
Kyllä. Näitä Lapin sepelisorateitä kun tuli ajettua vakiorenkailla, niin tuo Tenere meni makian rauhallisesti. Luotto etupään pitoon oli huomattavasti parempi, kuin tuolla Anakeella. Tämä oli tuntuva ero, ajoipa mutkaa tai suoraan. Tässä kun näitä eri komboja testaillut, niin tuo STR edessä takana on loistava yhdistelmä sorateille. Ainakin isossa gessussa ja Teneressä.MotoAuto kirjoitti: ↑Pe Elo 12, 2022 11:57 amGessussa käytin wildia, jos vain jostain saiJani S kirjoitti: ↑Pe Elo 12, 2022 9:13 amSama itellä. Valitin uutena eturenkaan pompotuksesta, kun jotku oli saanu niitä takuuseen. Ranuan TK ei korvaansa lotkauttanu. Anakee wild on kyllä loistava rengas edessä. Huolellisesti ku sen asentaa ja tasapainottaa, niin kestää kilsoja mahtavasti. Minulla on nyt +9000 km lasissa ja vielä on pintaa hyvinki. Toki kyllä toi nyt vaihtoon menee. Mutta eipä tarvi arpoa mikä tulee tilalle.
Soratiellä anakee on tosin huonompi kuin vakio Pirelli, mutta muualla mukaaluetuna assu, Misukka vie voiton.
Mutta Pirelli STR parempi soralla?
Koheltaja jutteli tuosta eturenkaan pompotuksen havainnoinnista. Itellä oli helppo havainnoida, kun vertasin toiseen vastaavaan Tenereen, jossa ongelmaa ei ollut. Ja tuo pomppiminen loppui kuin seinään tuolla Anakeella.