Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pturu
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Jani S kirjoitti:
talkku kirjoitti: To Elo 11, 2022 8:50 pm Michelin anakee wild tuli eteen ja pomputus hävisi.
Sama itellä. Valitin uutena eturenkaan pompotuksesta, kun jotku oli saanu niitä takuuseen. Ranuan TK ei korvaansa lotkauttanu. Anakee wild on kyllä loistava rengas edessä. Huolellisesti ku sen asentaa ja tasapainottaa, niin kestää kilsoja mahtavasti. Minulla on nyt +9000 km lasissa ja vielä on pintaa hyvinki. Toki kyllä toi nyt vaihtoon menee. Mutta eipä tarvi arpoa mikä tulee tilalle.
Soratiellä anakee on tosin huonompi kuin vakio Pirelli, mutta muualla mukaaluetuna assu, Misukka vie voiton.
Laitoin itsekin eilen Anakee Wildin tilaukseen. Pitääpä vääntää kokeeksi heti alle kun saapuu ja kokeilla miten pompottaa.
MotoAuto
Viestit: 52
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 12:21 pm
Pyörä: Tenere WR
Paikkakunta: Pori

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja MotoAuto »

Jani S kirjoitti: Pe Elo 12, 2022 9:13 am
talkku kirjoitti: To Elo 11, 2022 8:50 pm Michelin anakee wild tuli eteen ja pomputus hävisi.
Sama itellä. Valitin uutena eturenkaan pompotuksesta, kun jotku oli saanu niitä takuuseen. Ranuan TK ei korvaansa lotkauttanu. Anakee wild on kyllä loistava rengas edessä. Huolellisesti ku sen asentaa ja tasapainottaa, niin kestää kilsoja mahtavasti. Minulla on nyt +9000 km lasissa ja vielä on pintaa hyvinki. Toki kyllä toi nyt vaihtoon menee. Mutta eipä tarvi arpoa mikä tulee tilalle.
Soratiellä anakee on tosin huonompi kuin vakio Pirelli, mutta muualla mukaaluetuna assu, Misukka vie voiton.
Gessussa käytin wildia, jos vain jostain sai :)
Mutta Pirelli STR parempi soralla?
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Renkaan pompotus on joskus kinkkinen asia jos huollon kuski ei sitä huomaa ajossa vaikka omistajan mukaan pompottaa. Olen käynyt ajamassa koelenkin pyynnöstä kahdella T7:lla joissa oli reklamoitu eturenkaan pompotus tietyssä vauhdissa, olikohan toisessa 50-60 ja toinen 80 korvilla. Toisessa oli aika selkeä pompotus joka rauhoittui renkaan pyöräytyksellä ja tasapainotuksella. Toisessa oli niin vähäinen ettei sille tehty mitään, vaikka omistajan mukaan vatkaa niin keleesti.

Tuntemukset on kovin yksilöllisiä pompotusten suhteen, samalla tavalla kun moottorin tärinät tai kolinat. Siitä syystä satunnainen pyörän testaaja ei niitä huomaa jos ne on vähäisiä, koska satunnainen kuski ei ole viettänyt aikaa seuraten pyörän erilaisia ilmiöitä.

Tämän kirjoitin siksi että ymmärretään miksi aina huolto ei reagoi johonkin asiaan, varsinkin jos se on vähäinen eikä satunnainen testaaja huomaa juuri mitään. Yhden takuuna vaihdetun pompottavan STR:än väänsin omalle vanteelle eikä siinä ollut yhtään pompotusta missään vauhdissa.

Joskus nämä on henkimaailman hommia kun yritetään selvittää ongelman/pompotuksen syytä.

Olen vuosien ja kymmenien renkaiden kanssa ollut onnekas koska tasapainotuksen jälkeen ei ole ollut yhtään pompottavaa rengasta. Eikä tämä tarkoita etteikö niitä ole olemassa, sellaisella olen itekkin ajanut mutta ei vaan ymmärrys aina riitä miksi rengas pompottaa jos pystyheitto on vähäinen ja rengas painotettu kunnolla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Pturu
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Koheltaja kirjoitti:Olen vuosien ja kymmenien renkaiden kanssa ollut onnekas koska tasapainotuksen jälkeen ei ole ollut yhtään pompottavaa rengasta. Eikä tämä tarkoita etteikö niitä ole olemassa, sellaisella olen itekkin ajanut mutta ei vaan ymmärrys aina riitä miksi rengas pompottaa jos pystyheitto on vähäinen ja rengas painotettu kunnolla.
Tämäpä se itseäkin ihmetyttää. Tuon nykyisen Pirellin kävin vielä kokeeksi painottamassa dynaamisesti koneessa, kun pompotti pukissa tehdyn painotuksen jälkeen, mutta ei siinä monen gramman eroja tullut, joten pompotus ei sillä korjaantunut. Aiemmissa vanhoissa pyörissä on ollut isompaakin pystyheittoa 21” eturenkaassa (vrt. nykyinen etunen) ilman, että havaittavaa pompotusta on ilmennyt. Tähän asiaan varmaan vaikuttaa niin moni asia pyörän jousituksesta ja runkogeometriasta alkaen, että taitaa olla enemmän tuuripeliä. Toki mahdollisimman pieni heitto ja hyvä tasapaino ovat lähtökohtana tässä asiassa, mutta kuten sanottua pompotusta tuntuu joskus esiintyvän ihmeen pienellä pystyheitolla ja hyvästä tasapainotuksesta huolimatta.
Avatar
Pturu
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Onkos kukaan muuten hommaillu Ténéréen toista vannesettiä? Esim. Off The Roadilta näyttäisi saavan valunavoilla (mahdollisesti alkuperäiset?) yhteensä reiluun 1600€ + toimitus etu- ja takavannesetin. Kiinnostaisi hommata toinen setti jossa olisi 2,5” vanne takana, niin se avartaisi valikoimaa nastarenkaille ja muille enemmän offroad painotteisille renkaille. Siinä voisi sitten talvella pitää nastarenkaita toisella vannesetillä ja kesällä orkkisvanteilla enemmän katupainotteiset renkaat ja toisella setillä karkeammat kumit. Madaltaisi ainakin itselläni huomattavasti kynnystä laittaa aina reissuun lähtiessä parhaiten suunniteltuun reissuun passelit kumit alle ja kevätkaudellakin on monesti kelejä, kun jäällä alkaa olla parhaat ajokelit, mutta isommat tiet on jo sulana katuajelua silmällä pitäen, niin silloin noiden kanssa voisi myös pelata. Toki tuohon hintaan pitää vielä laskea toiset jarrulevyt ja ABS- kehät kiinnikkeineen mukaan, koska muuten menee aikalailla toisten vanteiden tuoma hyöty, jos joutuu aina ruuvailemaan noita hiluja setistä toiseen.
JoHalt
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 21, 2021 8:27 pm
Pyörä: Yamaha Tenere 700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JoHalt »

JoHalt kirjoitti: To Kesä 16, 2022 11:19 am Menee vähän vitutusksen puolelle, mutta aihetta kaiketi on. Tuli tossa ajettu pikkusen ajolinjan valintavirheen takia metsähallituksen puolelle. Vauhtia oli varmaan 20-30 kilsaa tunnissa, mutta silti saatiin näyttävä kaato aikaiseksi, jossa lensin yli tangon ja teneren pohja osotti kohti latvoja. Onneksi itselle ei käynyt kuinkaan, kiitos pehmeä laskeutumisen mättäille. Teneressä tosin nyt osottaa ratti aivan mihin sattuun. Sitä tuossa jo eilen tutkin ja tein kaikki internetin kikat ja omat myös
Kaikki keulaa kiinni pitävä löysälle ja ravistelua. Seuraavaksi ylä t-pala kiinni tehtaan arvoihin ja sen jälkeen etupyörälle ilmassa vauhtia ja jarrutus. Tätä pari kertaa ja kaikki takaisin kiinni.

No eihän se siitä oiennut, niin ajelin sitten Yamaha Center vantaalle kysymään oisiko heillä aikaa kurkata. Tiskillä ilmoitettiin, että 19.7. ehtii katsoa ja suosittelivat tekemään vakuutusyhtiölle ilmoituksen. Soitin siitä pihasta suoraan yhtiölle joka ohjasi vakuutustarkastajalle. Sellainen on tälle päivälle varattuna ja oma veikkaus tuomiolle on että jompi kumpi t-pala on vääntynyt rytäkässä. Nyt tietysti toivon että saan itse päättää mihin pyörä viedään korjattavaksi, ettei mene koko kesä odotellessa.

Vai tuleeko seuraavasta omistajasta vakuutusyhtiö.
Maanantaina soittivat liikkeestä, että nyt on kalikat saapunut mopon eheytykseen. Lopulta hommassa kiikasti vasen etuiskarin ulkoputki, joka ilmeisesti tuli japanista asti. Samassa kuormassa tuli myös etuvanne ja ohjaustanko. Aika huolestuttavaa jos euroopasta ei löydy edes yamahan omaa tankoa. Ilmoitin heille lopulta että ainut osa mitä enään odotetaan on se iskarin ulkoputki. Ehkä loppukesästä ehtii vielä ajamaan, kunhan saa asuntorempan asumiskuntoiseksi.
Avatar
TomppaV
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

JoHalt kirjoitti: La Elo 13, 2022 8:12 am
JoHalt kirjoitti: To Kesä 16, 2022 11:19 am Menee vähän vitutusksen puolelle, mutta aihetta kaiketi on. Tuli tossa ajettu pikkusen ajolinjan valintavirheen takia metsähallituksen puolelle. Vauhtia oli varmaan 20-30 kilsaa tunnissa, mutta silti saatiin näyttävä kaato aikaiseksi, jossa lensin yli tangon ja teneren pohja osotti kohti latvoja. Onneksi itselle ei käynyt kuinkaan, kiitos pehmeä laskeutumisen mättäille. Teneressä tosin nyt osottaa ratti aivan mihin sattuun. Sitä tuossa jo eilen tutkin ja tein kaikki internetin kikat ja omat myös
Kaikki keulaa kiinni pitävä löysälle ja ravistelua. Seuraavaksi ylä t-pala kiinni tehtaan arvoihin ja sen jälkeen etupyörälle ilmassa vauhtia ja jarrutus. Tätä pari kertaa ja kaikki takaisin kiinni.

No eihän se siitä oiennut, niin ajelin sitten Yamaha Center vantaalle kysymään oisiko heillä aikaa kurkata. Tiskillä ilmoitettiin, että 19.7. ehtii katsoa ja suosittelivat tekemään vakuutusyhtiölle ilmoituksen. Soitin siitä pihasta suoraan yhtiölle joka ohjasi vakuutustarkastajalle. Sellainen on tälle päivälle varattuna ja oma veikkaus tuomiolle on että jompi kumpi t-pala on vääntynyt rytäkässä. Nyt tietysti toivon että saan itse päättää mihin pyörä viedään korjattavaksi, ettei mene koko kesä odotellessa.

Vai tuleeko seuraavasta omistajasta vakuutusyhtiö.
Maanantaina soittivat liikkeestä, että nyt on kalikat saapunut mopon eheytykseen. Lopulta hommassa kiikasti vasen etuiskarin ulkoputki, joka ilmeisesti tuli japanista asti. Samassa kuormassa tuli myös etuvanne ja ohjaustanko. Aika huolestuttavaa jos euroopasta ei löydy edes yamahan omaa tankoa. Ilmoitin heille lopulta että ainut osa mitä enään odotetaan on se iskarin ulkoputki. Ehkä loppukesästä ehtii vielä ajamaan, kunhan saa asuntorempan asumiskuntoiseksi.
Stoppasiko pyörä johonkin isoon kiveen tms siellä ojassa loppumetreillä, kun noin paljon vääntyili keulan osat ?
Viimeksi muokannut TomppaV, La Elo 13, 2022 2:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taas lähti mopo käsistä
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Multa löytyy ylimääräinen teneren alkuperäis ohjaustanko jos on tarve.
Kaatumaton.
Vaihdoin melkein uutena sen pois.
Mäxä
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 3:58 am
Pyörä: Tenere -22
Paikkakunta: Hämeenkyrön Röllimetsä

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Viimeksi muokannut Mäxä, Ti Elo 23, 2022 8:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joukahainen
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 5:09 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Joukahainen »

Montako km olette ajaneet alkuperäisillä ketjuilla ja rattailla?
Omassa pyörässä on reilut 27000 km mittarissa ja kaikki vaikuttaa vielä olevan OK kunnossa.
slip
Viestit: 112
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:26 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Österbotten

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja slip »

Joukahainen kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 6:10 pm Montako km olette ajaneet alkuperäisillä ketjuilla ja rattailla?
Omassa pyörässä on reilut 27000 km mittarissa ja kaikki vaikuttaa vielä olevan OK kunnossa.
Vähän sama tilanne itsellä, 30tkm mittarissa. Eturattaan oon vaihtanut toki jokaselle 10tkm'lle uuden. Osa tuntuu vaihtavan 10tkm jälkeen ja samaan aikaan toinen kirjottaa että hän vaihto 40tkm jälkeen.
Aatos
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 11:57 am
Pyörä: Moto Guzzi Cali III, Yamaha T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Aatos »

26 000 km. Eturatas vaihdettu kerran. Uudet ketjut ja rattaat odottaneet hyllyssä vuoroaan jo vuoden.
Timsa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2016 1:48 pm
Pyörä: Tenere T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Timsa »

29 Th/km ja silloin huollon yhteydessä vaihdettu rattaat ja ketjut.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja B12 »

Koheltaja kirjoitti: Pe Elo 12, 2022 5:42 pm Renkaan pompotus on joskus kinkkinen asia jos huollon kuski ei sitä huomaa ajossa vaikka omistajan mukaan pompottaa. Olen käynyt ajamassa koelenkin pyynnöstä kahdella T7:lla joissa oli reklamoitu eturenkaan pompotus tietyssä vauhdissa, olikohan toisessa 50-60 ja toinen 80 korvilla. Toisessa oli aika selkeä pompotus joka rauhoittui renkaan pyöräytyksellä ja tasapainotuksella. Toisessa oli niin vähäinen ettei sille tehty mitään, vaikka omistajan mukaan vatkaa niin keleesti.

Tuntemukset on kovin yksilöllisiä pompotusten suhteen, samalla tavalla kun moottorin tärinät tai kolinat. Siitä syystä satunnainen pyörän testaaja ei niitä huomaa jos ne on vähäisiä, koska satunnainen kuski ei ole viettänyt aikaa seuraten pyörän erilaisia ilmiöitä.

Tämän kirjoitin siksi että ymmärretään miksi aina huolto ei reagoi johonkin asiaan, varsinkin jos se on vähäinen eikä satunnainen testaaja huomaa juuri mitään. Yhden takuuna vaihdetun pompottavan STR:än väänsin omalle vanteelle eikä siinä ollut yhtään pompotusta missään vauhdissa.

Joskus nämä on henkimaailman hommia kun yritetään selvittää ongelman/pompotuksen syytä.

Olen vuosien ja kymmenien renkaiden kanssa ollut onnekas koska tasapainotuksen jälkeen ei ole ollut yhtään pompottavaa rengasta. Eikä tämä tarkoita etteikö niitä ole olemassa, sellaisella olen itekkin ajanut mutta ei vaan ymmärrys aina riitä miksi rengas pompottaa jos pystyheitto on vähäinen ja rengas painotettu kunnolla.
Tuohon sen verran, että kun ostin 690n niin ihmettelin kuinka pompottaa oudosti eturengasta n 60 vauhdissa asfaltilla. Rengas oli heitoton ja tasapainossa. Myöhemmin huomasin, että liittyy moottorin kierroksiin. Kun pudotti yhtä pykälää pienemmälle vaihteelle, pompotus lakkasi. Sama ilmiö on toistunut kaikilla renkailla sen jälkeen. Ilmenee vain asfaltilla. Joku kumma resonanssi tekee sen nappularenkaan, herkän maastojousituksen ja moottorin sykkeen välillä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Jani S
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2020 11:33 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jani S »

MotoAuto kirjoitti: Pe Elo 12, 2022 11:57 am
Jani S kirjoitti: Pe Elo 12, 2022 9:13 am
talkku kirjoitti: To Elo 11, 2022 8:50 pm Michelin anakee wild tuli eteen ja pomputus hävisi.
Sama itellä. Valitin uutena eturenkaan pompotuksesta, kun jotku oli saanu niitä takuuseen. Ranuan TK ei korvaansa lotkauttanu. Anakee wild on kyllä loistava rengas edessä. Huolellisesti ku sen asentaa ja tasapainottaa, niin kestää kilsoja mahtavasti. Minulla on nyt +9000 km lasissa ja vielä on pintaa hyvinki. Toki kyllä toi nyt vaihtoon menee. Mutta eipä tarvi arpoa mikä tulee tilalle.
Soratiellä anakee on tosin huonompi kuin vakio Pirelli, mutta muualla mukaaluetuna assu, Misukka vie voiton.
Gessussa käytin wildia, jos vain jostain sai :)
Mutta Pirelli STR parempi soralla?
Kyllä. Näitä Lapin sepelisorateitä kun tuli ajettua vakiorenkailla, niin tuo Tenere meni makian rauhallisesti. Luotto etupään pitoon oli huomattavasti parempi, kuin tuolla Anakeella. Tämä oli tuntuva ero, ajoipa mutkaa tai suoraan. Tässä kun näitä eri komboja testaillut, niin tuo STR edessä takana on loistava yhdistelmä sorateille. Ainakin isossa gessussa ja Teneressä.

Koheltaja jutteli tuosta eturenkaan pompotuksen havainnoinnista. Itellä oli helppo havainnoida, kun vertasin toiseen vastaavaan Tenereen, jossa ongelmaa ei ollut. Ja tuo pomppiminen loppui kuin seinään tuolla Anakeella.
Vastaa Viestiin