Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Yamaha Ténéré 700
Kertokaas muut Tenujen omistajat, tikittääkö teidänkin pyörät äänekkäästi, eli onko tuo vaan Yamahan / tuon moottorin ominaisuus?
Ostin T7 uutena, ensimmäinen pakasta vedetty pyörä itselle ja vasta toinen ruiskukoneinen, tätä ennen ollut kasari- ja ysärivehkeitä suurin osa, muutamaa 2000-luvun smotoa ja SXF lukuunottamatta, XRV, NX, osassa toista ellei jopa kolmatta satatonnista mittarissa.. Silti tuntuu että tämä T7 on käyntiääneltään metallisin, rumin ja äänekkäin.
Ulkomaan foorumeilla pidetään tuota tikitystä ja rallatusta ominaisuutena, itseä se kieltämättä häiritsee.
Pyörä ensirek. 11.3, ajettu nyt 5500km, mutta ääntänyt samallaviisteen uudesta saakka, ekassa tonnin huollossa ei maininnut käyntiäänestä mitään että olisi epänormaalia.
Työkaverit parkkipaikalla kuunteli lypsykoneeksi, ompelukoneeksi, millon mitäkin, ja kieltämättä se omaan korvaan siltä hiukan kuulostaakin.
Onko äänekkäämmän pakoputken laitto ja korvatulppia syvemmälle päähän ainoa korjaus?
Tässä linkki lyhyeen videoon minkä nappasin tyhjäkäynnistä, tikitys kasvaa kierrosten mukana ja tietyllä kierrosalueella jopa kovenee, siinä määrin että kuuluu ajomelun, viiman ja rengasjollotuksen läpi kypärän alle.
https://youtube.com/shorts/YhJMuUnBhaA?feature=share
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
- R.R
Ostin T7 uutena, ensimmäinen pakasta vedetty pyörä itselle ja vasta toinen ruiskukoneinen, tätä ennen ollut kasari- ja ysärivehkeitä suurin osa, muutamaa 2000-luvun smotoa ja SXF lukuunottamatta, XRV, NX, osassa toista ellei jopa kolmatta satatonnista mittarissa.. Silti tuntuu että tämä T7 on käyntiääneltään metallisin, rumin ja äänekkäin.
Ulkomaan foorumeilla pidetään tuota tikitystä ja rallatusta ominaisuutena, itseä se kieltämättä häiritsee.
Pyörä ensirek. 11.3, ajettu nyt 5500km, mutta ääntänyt samallaviisteen uudesta saakka, ekassa tonnin huollossa ei maininnut käyntiäänestä mitään että olisi epänormaalia.
Työkaverit parkkipaikalla kuunteli lypsykoneeksi, ompelukoneeksi, millon mitäkin, ja kieltämättä se omaan korvaan siltä hiukan kuulostaakin.
Onko äänekkäämmän pakoputken laitto ja korvatulppia syvemmälle päähän ainoa korjaus?
Tässä linkki lyhyeen videoon minkä nappasin tyhjäkäynnistä, tikitys kasvaa kierrosten mukana ja tietyllä kierrosalueella jopa kovenee, siinä määrin että kuuluu ajomelun, viiman ja rengasjollotuksen läpi kypärän alle.
https://youtube.com/shorts/YhJMuUnBhaA?feature=share
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
- R.R
Yamaha Ténéré 700
Kyllähän tuo varsin tutulta kuulostaa. Eli mulla ainakin tikittää. Hankala videon perusteella sanoa, että onko tikitys just yhtä voimakasta, mutta kyllä se ihan selvästi kuuluu.Roito kirjoitti:Kertokaas muut Tenujen omistajat, tikittääkö teidänkin pyörät äänekkäästi, eli onko tuo vaan Yamahan / tuon moottorin ominaisuus?
Ostin T7 uutena, ensimmäinen pakasta vedetty pyörä itselle ja vasta toinen ruiskukoneinen, tätä ennen ollut kasari- ja ysärivehkeitä suurin osa, muutamaa 2000-luvun smotoa ja SXF lukuunottamatta, XRV, NX, osassa toista ellei jopa kolmatta satatonnista mittarissa.. Silti tuntuu että tämä T7 on käyntiääneltään metallisin, rumin ja äänekkäin.
Ulkomaan foorumeilla pidetään tuota tikitystä ja rallatusta ominaisuutena, itseä se kieltämättä häiritsee.
Pyörä ensirek. 11.3, ajettu nyt 5500km, mutta ääntänyt samallaviisteen uudesta saakka, ekassa tonnin huollossa ei maininnut käyntiäänestä mitään että olisi epänormaalia.
Työkaverit parkkipaikalla kuunteli lypsykoneeksi, ompelukoneeksi, millon mitäkin, ja kieltämättä se omaan korvaan siltä hiukan kuulostaakin.
Onko äänekkäämmän pakoputken laitto ja korvatulppia syvemmälle päähän ainoa korjaus?
Tässä linkki lyhyeen videoon minkä nappasin tyhjäkäynnistä, tikitys kasvaa kierrosten mukana ja tietyllä kierrosalueella jopa kovenee, siinä määrin että kuuluu ajomelun, viiman ja rengasjollotuksen läpi kypärän alle.
https://youtube.com/shorts/YhJMuUnBhaA?feature=share
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
- R.R
Työkavereiden vinoilulle ei kannata paljoa antaa painoarvoa, meillä ne ainakin kettuilee asiasta kuin asiasta, toki se on molemminpuolista
Itseänikin tuo käyntiääni alkuun hieman häiritsi, mutta siihen tottuu.
Re: Yamaha Ténéré 700
Väitän että oma 2021 malli ei alkuun tikittänyt, nyt mittarissa vajaa 5 tkm, ja ääni on tullut esiin viimeisen 1000km aikana. Meinasin tuosta viimeistään 10tkm huollossa mainita, siihen taisi kuulua muutenkin venojen säätö. Jos tuosta vielä pahenee niin käyn aiemmin kysäsemässä onko normaalia.
Tuntuu että pahin rallatus alkaa 3500rpm kohdalla ja jatkuu aina 5500rpm asti… mutta mutta tulpat korvassa auttaa pahimpaan
Tuntuu että pahin rallatus alkaa 3500rpm kohdalla ja jatkuu aina 5500rpm asti… mutta mutta tulpat korvassa auttaa pahimpaan
Re: Yamaha Ténéré 700
2021 ajettu 7tkm ja 1500-2000km kohdalla alkoi kuulumaa tikitys. Juurikin noin eli 3000-4500rpm on se pahin ja eniten se tuntuu kuuluvan juuri kuskin kohalle. Wings:n vaimennin on ja korvatulpat, mutta kuuluu silti. Huollossa sanoi tietenkin että ihan normaali ääni.
Re: Yamaha Ténéré 700
olen ajannut euro 4 ja euro 5 moottorilla molemmat pitivät samanlaista ääntä 3000 -4500 rpm kohdalla, taitaa olla ominaisuus, omassa tyhjäkäyntiääni ok. vanha xrv750 oli hiljaisempi ja Ktm 990 lc8 äänekkäämpi. 40 tkm kohdalla venttiilien tarkistus.
https://www.youtube.com/watch?v=u0iW0_thIVI cp2 moottorin rallatusta.
https://www.youtube.com/watch?v=7tIpsKQYzus 50000km arvostelu
https://www.youtube.com/watch?v=u0iW0_thIVI cp2 moottorin rallatusta.
https://www.youtube.com/watch?v=7tIpsKQYzus 50000km arvostelu
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
En muista huomanneeni tikitystä mutta omalla tavalla siinä oli raaka ääni kun antoi koneelle runtua, tai sitten en kiinnittänyt huomiota tikitykseen tai rallatukseen. Huollon kanssa kerran juteltiin ja he sanoivat että äänien osalta CP2 moottorit on yksilöitä eikä osannut sanoa mistä johtuu koska näitä moottoreita ei ole joutunut availemaan edes isoilla kilsoilla.
Aika huolettomasti jatkaisin ajamista ja jos ääni häiritsee niin korvatulpat käyttöön, niiden kanssa häviää kaikki ylimääräiset rallatukset. Aika paljon saa lisätä desibelejä pakoputkistoon jos sillä alkaa peittämään moottorin ääniä ja silloin kortteli/metsä raikaa kilometrien päähän. Tai sitten vaihtaa reitin mielenkiintoisemmaksi ettei ole aikaa kuunnella kaikkia pieniäkin sivuääniä
Muutamia eri pyöriä ajaneena kiinnitin huomiota siihen että alkuperäisellä pienellä pohjapanssarilla moottori oli hiljaisempi kun isolla pohjapanssarilla missä on kaikupohjaa enemmän ja saattaa resonoida eri tavalla kun normi panssari.
Aika huolettomasti jatkaisin ajamista ja jos ääni häiritsee niin korvatulpat käyttöön, niiden kanssa häviää kaikki ylimääräiset rallatukset. Aika paljon saa lisätä desibelejä pakoputkistoon jos sillä alkaa peittämään moottorin ääniä ja silloin kortteli/metsä raikaa kilometrien päähän. Tai sitten vaihtaa reitin mielenkiintoisemmaksi ettei ole aikaa kuunnella kaikkia pieniäkin sivuääniä
Muutamia eri pyöriä ajaneena kiinnitin huomiota siihen että alkuperäisellä pienellä pohjapanssarilla moottori oli hiljaisempi kun isolla pohjapanssarilla missä on kaikupohjaa enemmän ja saattaa resonoida eri tavalla kun normi panssari.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Venttiilien välysten tarkistus/säätö näyttäs olevan 40tkm. välein.Sippi12 kirjoitti:Väitän että oma 2021 malli ei alkuun tikittänyt, nyt mittarissa vajaa 5 tkm, ja ääni on tullut esiin viimeisen 1000km aikana. Meinasin tuosta viimeistään 10tkm huollossa mainita, siihen taisi kuulua muutenkin venojen säätö. Jos tuosta vielä pahenee niin käyn aiemmin kysäsemässä onko normaalia.
Tuntuu että pahin rallatus alkaa 3500rpm kohdalla ja jatkuu aina 5500rpm asti… mutta mutta tulpat korvassa auttaa pahimpaan
Re: Yamaha Ténéré 700
Näin näytti olevan… jostain iskostunut 10tkm päähän.
Re: Yamaha Ténéré 700
tuosta aasinsiltana: jos kokee tikityksen häiritseväksi niin möykkäel-putkistojen sijaan kokeilee liimata katteiden sisäpintaan, venttiilikoppaan tms. äänieristysmattoa, josko se imisi ääntä / tiettyjä taajuuksia vähemmälle? pelkkä idea, en tiedä toimisko oikesti
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Yamaha Ténéré 700
Ja yks minkä oon nyt etenkin helteilla ajaessa huomannu, että kun levittää polvet irti pyörästä yrittäen saada tuuletusta ”keskivartalon” alueelle, niin moottorin äänet kuuluu huomattavan selkeästi korvaan vs. kun ajaa normaalisti jalat kiinni pyörässä.
Edit: Etenkin imuäänet kuuluu maantiellä kiihdyttäessä jalat levällään hyvinkin voimakkaasti.
Edit: Etenkin imuäänet kuuluu maantiellä kiihdyttäessä jalat levällään hyvinkin voimakkaasti.
Re: Yamaha Ténéré 700
Kiitoksia vastauksista, samanmoisia kokemuksia kuin vetten tuollakin puolen, ilmeisesti se on vain ominaisuus.
Muilta osin ei moite sovi, olen pyörään erittäin tyytyväinen, oltava vaan sopeutuvainen tuon tikityksen osalta.
- R.R
Muilta osin ei moite sovi, olen pyörään erittäin tyytyväinen, oltava vaan sopeutuvainen tuon tikityksen osalta.
- R.R
Re: Yamaha Ténéré 700
Pyörä meni tänään 10tkm huoltoon ja tarkistavat samalla tuon laakerin. Eivät uskoneet/Yamahalla eivät olleet uskoneet suorilla, että voi olla ohjauslaakeri mennyt, kun niitä ei kuulemma ole aiemmin mennyt noista. Tiedä sitten… En minä kyllä oikein muuta keksi kuin laakerivian, jos ohjauksessa on selvä pykälä keskellä. Tein kyllä huoltoon varsin selväksi, että teen työn itse, jos ei mene takuuseen, joten jospa tuosta nyt ei mitään ylimääräisiä kuluja koidu itselle. Minulle on ihan fine vaikka laakerin joutuisinkin itse ostamaan ja vaihtamaan, mutta on kiva saada tietää maahantuojan kanta tässä asiassa. Toivottavasti saan selkeän vastauksen asiaan enkä ympäripyöreätä kiertelyä.Pturu kirjoitti:Pitää soittaa maanantaina paikalliseen valtuutettuun huoltoon ja kysellä aiheesta, mutta mitäpä olette mieltä, että voisiko kuulua takuun piiriin, kun syyskuussa 2020 ostetussa Ténéréssä, jolla on nyt ajettu n. 8tkm on ohjauslaakerissa ihan selvä pykälä keskellä. En ole ajossa mitään erikoista huomannut, mutta tänään renkaanvaihdon yhteydessä ilman rengasta kääntelin ohjausta keula ylhäällä, niin keskiasennossa tuntuu varsin selkeästi pykälä. Eikös siinä TM:n kestotestipyörässä mennyt pyöränlaakereitakin takuuseen vielä yllättävän myöhäisessä vaiheessa? Vai vaikuttiko asiaan, että kyseessä tosiaan oli TM:n kestotestipyörä ja yksittäiselle kuluttajalle on sitten eri säännöt ;D Saisivat vaihtaa samalla 10tkm. huollossa tuon, mutta jos ei mene takuuseen, niin sitten vaihdan kyllä itse.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 3:58 am
- Pyörä: Tenere -22
- Paikkakunta: Hämeenkyrön Röllimetsä
Re: Yamaha Ténéré 700
…
Viimeksi muokannut Mäxä, Ti Elo 23, 2022 8:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Oletko jo kääntänyt ohjaustangon pidikkeet toisinpäin? Sillä saa tankoa eteenpäin ja paremman asennon tapeilta. Toinen vaihtoehto on tilata Bosleylta jalkatapit omilla mitoilla, saa taakse ja alas.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 3:58 am
- Pyörä: Tenere -22
- Paikkakunta: Hämeenkyrön Röllimetsä
Re: Yamaha Ténéré 700
…
Viimeksi muokannut Mäxä, Ti Elo 23, 2022 8:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.