Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su Huhti 06, 2014 9:53 pm
- Pyörä: DR650SE
- Paikkakunta: Iittala
Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Olisi tarkoitus kesällä osallistua ekoihin CC-kisoihin. Luokkana kunto ja tavoitteena päästä maaliin. Omat kokemukset CC:stä rajoittuu Youtuubi materiaalin katsomiseen...
Törmäsin jossain foorumilla todella hienoon ohjeistukseen koskien Päitsille osallistumista. Olisiko joku CC-konkari nähnyt vähän vaivaa ja voinut tehdä vähän ohjeistusta miten tuollainen CC-kisa ajetaan kunnialla läpi.
Eli mitä mukaan reissuun, tarviiko pyörälle tehdä jotain temppuja?
Entäpä kisan kulku. Alkuun vissiin rytisee ja tulee ruumiita mutta ilmeisesti rauhoittuu sen jälkeen?
Mites se tankkaus, saako siellä olla kaveri tankkaamassa vai tankataanko/huolletaanko itse?
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan, sais säästettyä energiaa sitten siihen maaliin pääsyyn
Törmäsin jossain foorumilla todella hienoon ohjeistukseen koskien Päitsille osallistumista. Olisiko joku CC-konkari nähnyt vähän vaivaa ja voinut tehdä vähän ohjeistusta miten tuollainen CC-kisa ajetaan kunnialla läpi.
Eli mitä mukaan reissuun, tarviiko pyörälle tehdä jotain temppuja?
Entäpä kisan kulku. Alkuun vissiin rytisee ja tulee ruumiita mutta ilmeisesti rauhoittuu sen jälkeen?
Mites se tankkaus, saako siellä olla kaveri tankkaamassa vai tankataanko/huolletaanko itse?
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan, sais säästettyä energiaa sitten siihen maaliin pääsyyn
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Eipä noissa CC-kisoissa mitään huollella tarvi. Kotona katsotaan pyörä kuntoon viikolla, että menee katsastuksesta läpi, aamulla kisapaikalle, ilmoittautuminen ja katsastus, sitten kisaan ja lopuksi kotiin. Kisassa tankkaus, jos on pieni tankki. Varalasit ratavarikolle, jos on kurainen keli, niin saa tulla vaihtamaan tarvittaessa.
Itse en ole tähän mennessä ikinä käynyt ratavarikolla, kun on nelari, jolla pääsee kisan läpi tankkaamatta. Nyt kun tuli sääntömuutos, että pitää käydä varikolla, niin sitten ratavarikon läpi työntö tulee myös minullakin ohjelmaan.
Itse en ole tähän mennessä ikinä käynyt ratavarikolla, kun on nelari, jolla pääsee kisan läpi tankkaamatta. Nyt kun tuli sääntömuutos, että pitää käydä varikolla, niin sitten ratavarikon läpi työntö tulee myös minullakin ohjelmaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Tai jos nyt tarkkoja ollaan niin ihan ekassa kisassani tulin puolen toista tunnin jälkeen varikolle huohottamaan tarkoituksena keskeyttää, mutta kun maaliviiva oli varikon jälkeen, niin kahden tunnin täytyttyä ajoin maaliin ja sain tuloksen.
Katsastuksessa huomioitavaa on ainakin jarrujen moitteeton toiminta sekä välyksettömät pyöränlaakerit. Myös kytkin ja jarrukahvojen pallot tarkistettiin yhdessä kisassa ja lyhennetyt kahvat menivät vaihtoon. Äänet on mitattu muutamassa kisassa.
Lukaise ensimmäiseksi säännöt läpi moottoriliiton sivuilta. Tämän vuoden sääntöjä ei ollut vielä joku päivä sitten, mutta viimevuotisillakin pääsee alkuun.
Jos et ole aikaisemmin kisannut, pääset lähtöviivalle viimeisten joukossa ja sieltä kun starttailee joukon perillä, niin tuskin on rytinää alussa. Kärkipäässä meno on alussa aika kiivasta harrastelijoissakin, joka on sinun luokkasi. Puolen tunnin jäkeen letka on tasoittunut aika hyvin reitille ja saa alkaa ajaa omassa rauhassa sekä häntäpään kuskit odotella, koska kärki tulee kierroksella ohi.
Kisaan valmistautumiseksi olisi hyvä totutella pidempään yhtäjaksoiseen ajamiseen enduroreitillä. Pohjille pitäisi vetää ainakin pari tunnin yhtämittaista ajoa. Sen tuplaaminen kahteen tuntiin menee kisassa yllättävän helposti.
Katsastuksessa huomioitavaa on ainakin jarrujen moitteeton toiminta sekä välyksettömät pyöränlaakerit. Myös kytkin ja jarrukahvojen pallot tarkistettiin yhdessä kisassa ja lyhennetyt kahvat menivät vaihtoon. Äänet on mitattu muutamassa kisassa.
Lukaise ensimmäiseksi säännöt läpi moottoriliiton sivuilta. Tämän vuoden sääntöjä ei ollut vielä joku päivä sitten, mutta viimevuotisillakin pääsee alkuun.
Jos et ole aikaisemmin kisannut, pääset lähtöviivalle viimeisten joukossa ja sieltä kun starttailee joukon perillä, niin tuskin on rytinää alussa. Kärkipäässä meno on alussa aika kiivasta harrastelijoissakin, joka on sinun luokkasi. Puolen tunnin jäkeen letka on tasoittunut aika hyvin reitille ja saa alkaa ajaa omassa rauhassa sekä häntäpään kuskit odotella, koska kärki tulee kierroksella ohi.
Kisaan valmistautumiseksi olisi hyvä totutella pidempään yhtäjaksoiseen ajamiseen enduroreitillä. Pohjille pitäisi vetää ainakin pari tunnin yhtämittaista ajoa. Sen tuplaaminen kahteen tuntiin menee kisassa yllättävän helposti.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
- tertsu
- Viestit: 2858
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Tuo tuplaamisen helppous oli mukava kuulla, mutta vaikea uskoaJani M kirjoitti: Kisaan valmistautumiseksi olisi hyvä totutella pidempään yhtäjaksoiseen ajamiseen enduroreitillä. Pohjille pitäisi vetää ainakin pari tunnin yhtämittaista ajoa. Sen tuplaaminen kahteen tuntiin menee kisassa yllättävän helposti.
Itellä myös tarkoitus osallistua ainakin yhteen CC kisaan tänä vuonna.
Kura lentää...
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Kisassa asenne on se että nyt ajetaan tuli mitä tuli. Ei haittaa vaikka väsyttää tai johonkin paikkaan sattuu tai kädet on rakoilla. Treenatessa silloin tulee lopetettua, kun ei ole mitään pakkoa jatkaa. Eli ainakin minulla tuo ensimmäisistä kisoista selviytyminen peruistui pelkästään siihen, että otetaan itsestä enemmän irti kuin treenatessa.
Itse treenaan nykyään yleensä ennen kisaa semmoisia 20-30 minuutin vetoja niin että yhteensä tulee noin puolitoista tuntia ajoa. Olen todennut että tämä on parempi vauhdin kehittämiseksi kuin pitkän yhtäjaksoisen ajosuorituksen tekeminen. Ensimmäisessä kisassa tuskin maksimaalinen vauhti on pääasia, niin silloin voi olla parempi keskittyä treeneissä normaalia pidempään ajosuoritukseen.
Itse treenaan nykyään yleensä ennen kisaa semmoisia 20-30 minuutin vetoja niin että yhteensä tulee noin puolitoista tuntia ajoa. Olen todennut että tämä on parempi vauhdin kehittämiseksi kuin pitkän yhtäjaksoisen ajosuorituksen tekeminen. Ensimmäisessä kisassa tuskin maksimaalinen vauhti on pääasia, niin silloin voi olla parempi keskittyä treeneissä normaalia pidempään ajosuoritukseen.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Minimissään olen pärjännyt juomarepulla ja tavallisella repulla.
Sinne (tavalliseen) siirtymäkamat sateensuojaan ja reppu (tavallinen) puun oksaan roikkumaan.
Lisäbensan olen "pumminut" rekka-autoilija-kavereilta.
Siinä kaikki.
Sinne (tavalliseen) siirtymäkamat sateensuojaan ja reppu (tavallinen) puun oksaan roikkumaan.
Lisäbensan olen "pumminut" rekka-autoilija-kavereilta.
Siinä kaikki.
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Itse kanssa jännitin kunnon kestämistä etukäteen, mutta kyllä se pari tuntia meni yllättävän iisisti. Lähinnä ajamiseen keskittyminen ja virheiden välttely väsyneenä sekä tasaisen vauhdin pitäminen lopussa oli isoimpia haasteita.tertsu kirjoitti:Tuo tuplaamisen helppous oli mukava kuulla, mutta vaikea uskoaJani M kirjoitti: Kisaan valmistautumiseksi olisi hyvä totutella pidempään yhtäjaksoiseen ajamiseen enduroreitillä. Pohjille pitäisi vetää ainakin pari tunnin yhtämittaista ajoa. Sen tuplaaminen kahteen tuntiin menee kisassa yllättävän helposti.
Itellä myös tarkoitus osallistua ainakin yhteen CC kisaan tänä vuonna.
Tarkoitus olisi kanssa ajaa kesän cc-kisat.
- JUHHisi
- Viestit: 1020
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Olikos näissä cc-kisoissa ns. karjaraudat kielletty? Pitikö kahvakumien olla myös päädyistä ehjät/ummessa?
Olikohan vielä jotain muita "pilkunviilauksia" mitkä ei tämmöselle tavalliselle soratie suhaajalle tuu mieleen..?
Olikohan vielä jotain muita "pilkunviilauksia" mitkä ei tämmöselle tavalliselle soratie suhaajalle tuu mieleen..?
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Ei tietääkseni ole karjaraudat kielletty, koska joskus niitä olen käyttänyt.
Varikolle ei kannata varata kuin polttoaine, huoltomatto, uudet lasit, käsineet ja kahvojen oikaisuun sopiva 8-10mm avain. Siellä näkee porukkaa kärrien kanssa tuovan varaosaa ja työkaluja, mutta tämä kaksi tuntia on lyhyt aika koneremonttiin tms.
Parempi lähteä sellaista vauhtia liikenteeseen, jota jaksaa pitää yllä seuraavat kaksi tuntia. Ensimmäisissä kisoissa lähtee moni alussa liian kovaa ja lopussa kierrosajat laskee parikin minuuttia...
Varikolle ei kannata varata kuin polttoaine, huoltomatto, uudet lasit, käsineet ja kahvojen oikaisuun sopiva 8-10mm avain. Siellä näkee porukkaa kärrien kanssa tuovan varaosaa ja työkaluja, mutta tämä kaksi tuntia on lyhyt aika koneremonttiin tms.
Parempi lähteä sellaista vauhtia liikenteeseen, jota jaksaa pitää yllä seuraavat kaksi tuntia. Ensimmäisissä kisoissa lähtee moni alussa liian kovaa ja lopussa kierrosajat laskee parikin minuuttia...
Keep calm and love fossil fuels.
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Ja ukon huoltoon juomaa ym mitä katsookin tarvitsevansa tai jos juomareppu riittää niin ei välttämättä.
Karjaraudat jos/kun niillä tarkoitetaan umpinaisia kahvasuojia eivät ole kielletyt. Tangon päät ovat suojatut niillä siinä tapauksessa. Muuten ohjaustangon kumien sekä kytkin- ja jarrukahvan tulee olla ehjät.
Enskalla harvemmin tulee ongelmia äänien kanssa mutta vaimennin kannattaa olla kunnossa/huollettu.
Rekisteriote/vakuutustodistus tarvitaan ja lisenssi. Etuvalon voi teippailla umpeen jos pelkää kivien rikkovan sen.
CC on helppo kisamuoto opetella kisaamista joten rohkeasti matkaan. Loppupäässä ajaessa kiilaamista ym on hyvin vähän joten siellä kyllä pärjää mainiosti jos ajaa kuin enskaa ja väistelee pikkasen niitä kierroksella ohi tulevia sekä niitä joiden mopeedi ei käynnistynytkään lähdössä välittömästi.
Karjaraudat jos/kun niillä tarkoitetaan umpinaisia kahvasuojia eivät ole kielletyt. Tangon päät ovat suojatut niillä siinä tapauksessa. Muuten ohjaustangon kumien sekä kytkin- ja jarrukahvan tulee olla ehjät.
Enskalla harvemmin tulee ongelmia äänien kanssa mutta vaimennin kannattaa olla kunnossa/huollettu.
Rekisteriote/vakuutustodistus tarvitaan ja lisenssi. Etuvalon voi teippailla umpeen jos pelkää kivien rikkovan sen.
CC on helppo kisamuoto opetella kisaamista joten rohkeasti matkaan. Loppupäässä ajaessa kiilaamista ym on hyvin vähän joten siellä kyllä pärjää mainiosti jos ajaa kuin enskaa ja väistelee pikkasen niitä kierroksella ohi tulevia sekä niitä joiden mopeedi ei käynnistynytkään lähdössä välittömästi.
antti
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Aika helppoahan toi cc-kisailuun varustautuminen on, jos verrataan vaikka pidempään enskakisaan. Hyvällä etukäteisvalmistelulla helpottaa huomattavasti kisapaikalla toimintaa ja samalla kenties lievittää jännitystä
Ennen kisaa:
-Harjoitellaan kunnolla, käydään lenkillä, puntilla ja ajetaan. Ajetaan lyhyitä ja pidempiä settejä, jotta jaksetaan ajaa koko 2h kisa kunnialla maaliin asti. Harjottelussa kannattaa ajaa crossia ja enskaa ja molempia pitkiä ja lyhyitä settejä. Myös sammutetuin konein starttia kannattaa harjotella, jotta tietää miten oma pyörä toimii ja lähtee käyntiin startissa.
-Pyörä laitetaan kuntoon HYVISSÄ AJOIN ENNEN KISAA, EI VIIMEISENÄ ILTANA. Jos tarvii tehdä jotain remonttia, niin ne kannattaa tehdä siten, että käy ajamassa vielä normaalit treenit ~1h ennen kisaa ja varmistuu näin, että kaikki toimii. Koskee niin jarrupaloja kuin ihan öljyn vaihtoakin, isommista remonteista puhumattakaan. Ennen kisaa sitten pyörän pesu, viimenen tsekkaus, numeroiden liimaus ja puhdas ilmansuodatin paikalleen. Jos on odotettavissa märkää tai pölyistä kisaa, niin silloin viel putsarin päälle lisäksi muta- tai pölysuoja. Katsastuksessa tsekataan mm. kahvat, tupet, laakerit (pyörät, linkut, ohjaus), äänet, tangon pehmuste ja muuten pyörän yleinen kunto, eli muovit on ehjät ja ei paikat repsota.
-Ajokamat kannattaa laittaa kanssa hyvissä ajoin valmiiks. Riippuen kelistä ainakin yhdet varalasit ja varahanskat varata mukaan varikolle. Laseihin stackataan kelin mukaan joko tarpeeksi (laminoituja) heittokalvoja tai mutakeliin rollarit. Kaikki ajokamat kannattaa testata kunnolla ennen kisaa ja ei kannata lähteä esim. uusilla hanskoilla liikenteeseen. 2 tuntia on pitkä aika hikoilla pyörän päällä, joten ei kannata sitten ihmetellä, jos vanhat ja toimivatkin kamat alkavat hiertää tms. Jos kokee tarpeelliseksi saada nestettä kisan aikana, niin juomareppu ja siihen liittyvät letkut kuntoon. Itse olen käyttänyt systeemiä, jossa letku tulee kypärään ja saa suuhun ilman, että käsiä irrottaa tangosta.
-Kehonhuolto on kanssa tärkeää ja sitä ei kannata vähätellä. Huolenditaan pari päivää ennen kisaa tarpeellisesta nesteen saannista (eli ei vietetä vikaa iltaa tallissa pyörää laittaessa ilman juotavaa ). Tarvittaessa nautitaan magneessium ravintolisää, jolla saa kramppeja ehkäistyä. 2h kisaan ei periaatteessa tarvi mitään hiilaritankkauksia, vaan ihan peruskotiruoka käy ennen kisoja hyvin. Muutamaa päivää ennen kisaa ei myöskään kannata vetää mitään älyttömiä treenejä, mutta pieni kehoa avaa liikunta ei ole pahasta, kuten ei venyttely eikä muukaan lihashuolto. Koska kisapaikalla pitää yleensä olla hyvissä ajoin ennen starttia ja matkakin yleensä kestää, niin pitää myös kisapäivän aamuna huolehtia riittävästä nesteen saannista. Samoin joku pieni välipala ennen kisaa on syytä nauttia, ei ehkä kuitenkaan sitä kisamakkaraa tai lihistä esson paarissa.
-Kisapaikalla kannattaa olla ajoissa, etenkin jos on menossa ekaan kisaan ja kaikki on uutta. Kannattaaa myös huomioida, että nykyisin pitää olla n. 30min ennen lähtöäaikaa jo odottelemassa lähtöalueella. Ensiksi ilmottaudutaan kilpailutoimistossa (lisenssi mukaan) ja tämän jälkeen katsastetaan pyörä. HUOM! PYÖRÄ TYÖNNETÄÄN, EI AJETA! Katsastukseen mukaan pyörän lisäksi kypärä ja vakuutustodistus. Koska kaikki on laitettu jo valmiiksi kuntoon, niin tämä on läpihuutojuttu. Kun katsastus on saatu tehtyä, niin autolla puetaan ajokamat päälle ja kerätään varikolle tarvittavat kamat kasaan.
-Varikolla tarvitaan ainakin huoltomatto, pukki, paperia, juomaa, varalasit ja -hanskat sekä bensakannu, jos tankkaa. Lisäksi panostuksesta riippuen yleisimmät tarvittavat työkalut, varailmanpuhdistin (jos pölystä) ja varavanteet kumeineen (jos ilmarenkaat, solujen kanssa ei tarpeen). Itse käytän pikatankkaus kannua, joka helpottaa varikolla yksin työskentelyä sekä pistän varalasit ja -hanskat "hedelmämuovipussiin" suojaan pölyltä ja sateelta. Jos kärsii helposti krampeista, niin kannattaa varata varikolle myös magneessiumia, pari pakettia diasporal magneesium
rakeita kun heittää naamaan kesken kisan, niin saattaa pelastaa pahimmilta krampeilta. Varikon paikkaa kannattaa katsoa ja painaa mieleen, että osuu kisassa. Tähän auttaa esim. se että kävelee kuivaharjotteluna yhden varikkopysähdyksen reitin. Samalla kannattaa katsoa paikat missä pyörä sammutetaan ja käynnistetään sekä mikä matka työnnetään. Jos on varikolla kaveri huoltamassa, niin sovitaan milloin tullaan tankilla ja missä kaveri viittoo tankille tuloon. Samoin kannattaa sopia kuka tekee mitäkin varikolla, esim. kaveri tankkaa ja itse vaihdat lasit ja hanskat.
-Starttia ennen pitää olla 30min ennen lähtöä lähdönodotusalueella. Eli kun varikko on kuosissa haetaan autolta loput ajokamoista (kypärä, hanskat, lasit ja juomareppu) ja suunnataan lähtöalueelle. Samalla kannattaa lämmitellä ja vähän venytellä, että on heti viivalla valmiina ajamaan eikä kädet puudu niin helposti. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa käydä kusella sekä nauttia nestettä.
Kisan aikana:
-Lähtöön pyörät ajetaan rankingin mukaan, joka muodostuu cc-kisojen sijoitusten perusteella. Ekassa kisassa siis todennäköisesti pääsee takariiviin lähtemään. Takarivistä lähtiessä, etenkin ekan kisan kohdalla, kannattaa muistaa se, ettei startissa hirveästi isolla riskillä rynnimällä paljoa voita vaan voi pilata koko kisan ekaan mutkaan. Jos vauhtia on, niin kisan aikana kyllä pääsee nousemaan. Turha hölmöily vaan kuluttaa energiaa ja pelit solmussa on ikävä ajaa loput 1h59min kisasta, mitä on ekojen mutkien jälkeen jäljellä. Lähdettäessä eturivistä tilanne on toinen ja startissa kannattaa koittaa päästä mahdollisimman hyville sijoille. Starttipaikalla kannattaa käydä kävellemässä parit ekat mutkat, niin tietää mihin ollaan menossa ja hyvillä linjoilla voi napsia muutamia sijoituksiakin.
-Startin jälkeen edessä on todennäköisesti ruuhkassa ajelua kierroksen tai parin verran. Tässä vaiheessa kannattaa pitää pää kylmänä ja koittaa olla remuamatta turhaan, latu kyllä aukenee pikkuhiljaa ja hitaammistakin pääsee ohi. Ohittamista helpottaa se, ettei aja samaa linjaa edessä ajavan kanssa. Parin ekan kierroksen aikana kannattaa myös koittaa painaa mieleen ne potentiaaliset ohituspaikat ja vaihtoehtoset ajolinjat. Ruuhkassa ajaessa ei kannata heti repiä laseista kaikkia kalvoja irti ja juomarepusta kannatta hörppiä jo alku kisasta, että neste ehtii imeytyä.
-Varikolle kannattaa suunnata kisan puolivälin paikkeilla, noin tunnin tai tunin ja vartin kohdalla. Riippuen vähän onko jumissa jonkun perässä tai onko latu edessä tyhjä voi varikkokäyntiä passata kierroksella tai parilla. Varikolle tultaessa pyörä sammutetaan ja työnnetään viivalta varikkopaikalle, jossa se laitetaan pukille. Jos kaveri mukana, niin hän tankkaa pyörän ja kuski hoitaa muut asiat, ottaa huikan juomaa, vaihtaa lasit ja tarvittaessa hanskat. HUOM! TANKKAUS AINA SAMMUTETULLA MOOTTORILLA JA HUOLTOMATON PÄÄLLÄ! Varikkostopin jälkeen pyörä työnnetään viivalle, jossa pelit saa käynnistää ja kisaa jatketaan.
-Kisan loppuosa koitetaan ajaa samaa tasaista vauhtia mitä alkukisakin on ajettu. Turhaa remuamista kannattaa välttää sillä se vie vaan voimia ja kellokaan ei usein tykkää. Jos nopeempia alkaa ilmestyä peräkonttiin, niin tilaa kannattaa antaa suosiolla. Turhaa on pilata nopeamman tai oma kisa, koska joka tapauksessa se painaa jossain vaiheessa kuitenkin ohi. Pahimmassa tapauksessa tekee toivottaman ohitusyrityksen ja molemmat päätyy lepikkoon. (Okei ei koske tilannetta, jossa ajatetaan kisan kärkisijoista, mutta tässä ajateltu ensikertalaisen kisaa )
-Ruutulippu heiluu, kun kaksi tuntia on ajettu. Jos kerkeät vielä viimeiselle kieroksele juuri ennen ruutulippua, niin muista että tällöin pitää tuloksen saamiseksi ajaa sekin kierros loppuun asti ja maaliin. Voimien jaossa kannattaa varautua siihen, että kisa kestääkin kahden tunnin sijaan 2h20min
-Maalissa pyörä sammutetaan ja työnnetään autolle. HUOM! PYÖRÄ TYÖNNETÄÄN, EI AJETA! Jos voimien jako on onnistunu, niin pyörää työntää autolle väsynyt mutta tyytyväinen kuski. Autolla kannattaa kelistä riippuen vaihtaa kuivat vaatteet päälle, nauttia nestettä, pientä evästä ja sen jälkeen suunnata hakemaan varikolta kamat pois, että seuraavan lähdön kuskien kamat mahtuvat varikolle.
-Lopuksi katsotaan seuraava startti, nautitaan kisamakkaraa ja suunnataan kohti kotia. Tulosket saattavat olla jo kisapaikan ilmoitustaululla, mutta usein vasta ilalla näkyvät netissä.
Ennen kisaa:
-Harjoitellaan kunnolla, käydään lenkillä, puntilla ja ajetaan. Ajetaan lyhyitä ja pidempiä settejä, jotta jaksetaan ajaa koko 2h kisa kunnialla maaliin asti. Harjottelussa kannattaa ajaa crossia ja enskaa ja molempia pitkiä ja lyhyitä settejä. Myös sammutetuin konein starttia kannattaa harjotella, jotta tietää miten oma pyörä toimii ja lähtee käyntiin startissa.
-Pyörä laitetaan kuntoon HYVISSÄ AJOIN ENNEN KISAA, EI VIIMEISENÄ ILTANA. Jos tarvii tehdä jotain remonttia, niin ne kannattaa tehdä siten, että käy ajamassa vielä normaalit treenit ~1h ennen kisaa ja varmistuu näin, että kaikki toimii. Koskee niin jarrupaloja kuin ihan öljyn vaihtoakin, isommista remonteista puhumattakaan. Ennen kisaa sitten pyörän pesu, viimenen tsekkaus, numeroiden liimaus ja puhdas ilmansuodatin paikalleen. Jos on odotettavissa märkää tai pölyistä kisaa, niin silloin viel putsarin päälle lisäksi muta- tai pölysuoja. Katsastuksessa tsekataan mm. kahvat, tupet, laakerit (pyörät, linkut, ohjaus), äänet, tangon pehmuste ja muuten pyörän yleinen kunto, eli muovit on ehjät ja ei paikat repsota.
-Ajokamat kannattaa laittaa kanssa hyvissä ajoin valmiiks. Riippuen kelistä ainakin yhdet varalasit ja varahanskat varata mukaan varikolle. Laseihin stackataan kelin mukaan joko tarpeeksi (laminoituja) heittokalvoja tai mutakeliin rollarit. Kaikki ajokamat kannattaa testata kunnolla ennen kisaa ja ei kannata lähteä esim. uusilla hanskoilla liikenteeseen. 2 tuntia on pitkä aika hikoilla pyörän päällä, joten ei kannata sitten ihmetellä, jos vanhat ja toimivatkin kamat alkavat hiertää tms. Jos kokee tarpeelliseksi saada nestettä kisan aikana, niin juomareppu ja siihen liittyvät letkut kuntoon. Itse olen käyttänyt systeemiä, jossa letku tulee kypärään ja saa suuhun ilman, että käsiä irrottaa tangosta.
-Kehonhuolto on kanssa tärkeää ja sitä ei kannata vähätellä. Huolenditaan pari päivää ennen kisaa tarpeellisesta nesteen saannista (eli ei vietetä vikaa iltaa tallissa pyörää laittaessa ilman juotavaa ). Tarvittaessa nautitaan magneessium ravintolisää, jolla saa kramppeja ehkäistyä. 2h kisaan ei periaatteessa tarvi mitään hiilaritankkauksia, vaan ihan peruskotiruoka käy ennen kisoja hyvin. Muutamaa päivää ennen kisaa ei myöskään kannata vetää mitään älyttömiä treenejä, mutta pieni kehoa avaa liikunta ei ole pahasta, kuten ei venyttely eikä muukaan lihashuolto. Koska kisapaikalla pitää yleensä olla hyvissä ajoin ennen starttia ja matkakin yleensä kestää, niin pitää myös kisapäivän aamuna huolehtia riittävästä nesteen saannista. Samoin joku pieni välipala ennen kisaa on syytä nauttia, ei ehkä kuitenkaan sitä kisamakkaraa tai lihistä esson paarissa.
-Kisapaikalla kannattaa olla ajoissa, etenkin jos on menossa ekaan kisaan ja kaikki on uutta. Kannattaaa myös huomioida, että nykyisin pitää olla n. 30min ennen lähtöäaikaa jo odottelemassa lähtöalueella. Ensiksi ilmottaudutaan kilpailutoimistossa (lisenssi mukaan) ja tämän jälkeen katsastetaan pyörä. HUOM! PYÖRÄ TYÖNNETÄÄN, EI AJETA! Katsastukseen mukaan pyörän lisäksi kypärä ja vakuutustodistus. Koska kaikki on laitettu jo valmiiksi kuntoon, niin tämä on läpihuutojuttu. Kun katsastus on saatu tehtyä, niin autolla puetaan ajokamat päälle ja kerätään varikolle tarvittavat kamat kasaan.
-Varikolla tarvitaan ainakin huoltomatto, pukki, paperia, juomaa, varalasit ja -hanskat sekä bensakannu, jos tankkaa. Lisäksi panostuksesta riippuen yleisimmät tarvittavat työkalut, varailmanpuhdistin (jos pölystä) ja varavanteet kumeineen (jos ilmarenkaat, solujen kanssa ei tarpeen). Itse käytän pikatankkaus kannua, joka helpottaa varikolla yksin työskentelyä sekä pistän varalasit ja -hanskat "hedelmämuovipussiin" suojaan pölyltä ja sateelta. Jos kärsii helposti krampeista, niin kannattaa varata varikolle myös magneessiumia, pari pakettia diasporal magneesium
rakeita kun heittää naamaan kesken kisan, niin saattaa pelastaa pahimmilta krampeilta. Varikon paikkaa kannattaa katsoa ja painaa mieleen, että osuu kisassa. Tähän auttaa esim. se että kävelee kuivaharjotteluna yhden varikkopysähdyksen reitin. Samalla kannattaa katsoa paikat missä pyörä sammutetaan ja käynnistetään sekä mikä matka työnnetään. Jos on varikolla kaveri huoltamassa, niin sovitaan milloin tullaan tankilla ja missä kaveri viittoo tankille tuloon. Samoin kannattaa sopia kuka tekee mitäkin varikolla, esim. kaveri tankkaa ja itse vaihdat lasit ja hanskat.
-Starttia ennen pitää olla 30min ennen lähtöä lähdönodotusalueella. Eli kun varikko on kuosissa haetaan autolta loput ajokamoista (kypärä, hanskat, lasit ja juomareppu) ja suunnataan lähtöalueelle. Samalla kannattaa lämmitellä ja vähän venytellä, että on heti viivalla valmiina ajamaan eikä kädet puudu niin helposti. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa käydä kusella sekä nauttia nestettä.
Kisan aikana:
-Lähtöön pyörät ajetaan rankingin mukaan, joka muodostuu cc-kisojen sijoitusten perusteella. Ekassa kisassa siis todennäköisesti pääsee takariiviin lähtemään. Takarivistä lähtiessä, etenkin ekan kisan kohdalla, kannattaa muistaa se, ettei startissa hirveästi isolla riskillä rynnimällä paljoa voita vaan voi pilata koko kisan ekaan mutkaan. Jos vauhtia on, niin kisan aikana kyllä pääsee nousemaan. Turha hölmöily vaan kuluttaa energiaa ja pelit solmussa on ikävä ajaa loput 1h59min kisasta, mitä on ekojen mutkien jälkeen jäljellä. Lähdettäessä eturivistä tilanne on toinen ja startissa kannattaa koittaa päästä mahdollisimman hyville sijoille. Starttipaikalla kannattaa käydä kävellemässä parit ekat mutkat, niin tietää mihin ollaan menossa ja hyvillä linjoilla voi napsia muutamia sijoituksiakin.
-Startin jälkeen edessä on todennäköisesti ruuhkassa ajelua kierroksen tai parin verran. Tässä vaiheessa kannattaa pitää pää kylmänä ja koittaa olla remuamatta turhaan, latu kyllä aukenee pikkuhiljaa ja hitaammistakin pääsee ohi. Ohittamista helpottaa se, ettei aja samaa linjaa edessä ajavan kanssa. Parin ekan kierroksen aikana kannattaa myös koittaa painaa mieleen ne potentiaaliset ohituspaikat ja vaihtoehtoset ajolinjat. Ruuhkassa ajaessa ei kannata heti repiä laseista kaikkia kalvoja irti ja juomarepusta kannatta hörppiä jo alku kisasta, että neste ehtii imeytyä.
-Varikolle kannattaa suunnata kisan puolivälin paikkeilla, noin tunnin tai tunin ja vartin kohdalla. Riippuen vähän onko jumissa jonkun perässä tai onko latu edessä tyhjä voi varikkokäyntiä passata kierroksella tai parilla. Varikolle tultaessa pyörä sammutetaan ja työnnetään viivalta varikkopaikalle, jossa se laitetaan pukille. Jos kaveri mukana, niin hän tankkaa pyörän ja kuski hoitaa muut asiat, ottaa huikan juomaa, vaihtaa lasit ja tarvittaessa hanskat. HUOM! TANKKAUS AINA SAMMUTETULLA MOOTTORILLA JA HUOLTOMATON PÄÄLLÄ! Varikkostopin jälkeen pyörä työnnetään viivalle, jossa pelit saa käynnistää ja kisaa jatketaan.
-Kisan loppuosa koitetaan ajaa samaa tasaista vauhtia mitä alkukisakin on ajettu. Turhaa remuamista kannattaa välttää sillä se vie vaan voimia ja kellokaan ei usein tykkää. Jos nopeempia alkaa ilmestyä peräkonttiin, niin tilaa kannattaa antaa suosiolla. Turhaa on pilata nopeamman tai oma kisa, koska joka tapauksessa se painaa jossain vaiheessa kuitenkin ohi. Pahimmassa tapauksessa tekee toivottaman ohitusyrityksen ja molemmat päätyy lepikkoon. (Okei ei koske tilannetta, jossa ajatetaan kisan kärkisijoista, mutta tässä ajateltu ensikertalaisen kisaa )
-Ruutulippu heiluu, kun kaksi tuntia on ajettu. Jos kerkeät vielä viimeiselle kieroksele juuri ennen ruutulippua, niin muista että tällöin pitää tuloksen saamiseksi ajaa sekin kierros loppuun asti ja maaliin. Voimien jaossa kannattaa varautua siihen, että kisa kestääkin kahden tunnin sijaan 2h20min
-Maalissa pyörä sammutetaan ja työnnetään autolle. HUOM! PYÖRÄ TYÖNNETÄÄN, EI AJETA! Jos voimien jako on onnistunu, niin pyörää työntää autolle väsynyt mutta tyytyväinen kuski. Autolla kannattaa kelistä riippuen vaihtaa kuivat vaatteet päälle, nauttia nestettä, pientä evästä ja sen jälkeen suunnata hakemaan varikolta kamat pois, että seuraavan lähdön kuskien kamat mahtuvat varikolle.
-Lopuksi katsotaan seuraava startti, nautitaan kisamakkaraa ja suunnataan kohti kotia. Tulosket saattavat olla jo kisapaikan ilmoitustaululla, mutta usein vasta ilalla näkyvät netissä.
-
- Viestit: 170
- Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 1:36 am
- Pyörä: Suzuki DR-Z 400, RM125 en, RM-Z 250, KT
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Rullalasit tai repärit suositeltavia, ainakin pari kalvoa kannattaa laittaa. Jos juomareppua käyttää niin letku leukasuojan läpi hollille on kätevä, ei tarvitse haparoida ajaessa. Ite oon tullut siihen päätökseen ettei voimia kannata säästellä.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su Huhti 06, 2014 9:53 pm
- Pyörä: DR650SE
- Paikkakunta: Iittala
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Kiitoksia hyvistä neuvoista kaikille, mahtavaa porukkaa täällä!
Mitä olen noita videoklippejä katsellut niin ilmeisesti pääsääntöisesti noi kisat ajetaan vähän "helpommassa" maastossa kuin normi metsäspoorissa? Taitaa hiekka olla vallitseva elementti radalla?
Mitä olen noita videoklippejä katsellut niin ilmeisesti pääsääntöisesti noi kisat ajetaan vähän "helpommassa" maastossa kuin normi metsäspoorissa? Taitaa hiekka olla vallitseva elementti radalla?
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Kisat ovat yleensä vähän nopeampaa latua kuin enskaspoorit. Monesti kisareittiin sisältyy crossirataa. Keskinopeudet ovat ainakin minulla kisoisssa isompia kuin Pirkanmaan kivisillä ja juurakkoisilla enskareiteillä. Hiekkamaasto on tietyllä tavalla helpompaa kuin kivikko, mutta pehmeä hiekka on myös hyvin raskasta ajaa, koska kisan aikana reitti menee todella patille. Esim Jämsässä on juuri tällainen reitti, joka on alussa kohtuu helppoa, mutta kisan lopussa todella raskasta. Taas esimerkiksi Lievestuoreella ajetaan enemmän perinteistä enskapooria.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Mitä pakata huoltorekkaan kun lähdetään CC-kisoihin
Lämpimällä kelillä kannattaa sinne varikolle varata iso vesikannu. Esim. Joutsan kisa viime kesänä. Kuskit oli tyytyväisiä, kun saivat tankkaustauolla vilvottavan suihkun.
Happi
------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
Happi
------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos