Ajaminen seisaaltaan...

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tavallisesti minä en ajohommia kommentoi, mutta kyllä ajaminen on kaikista epävarminta silloin kun kokoajan asennoituu nurin ajamiseen ja on valmiina laittamaan jalkaa maahan. Toisekseen se jalan maahan laittaminen käy aika kipeää, ainakin pitävillä kengillä. Se kun riuhtaisee aika kovasti nivusista.

Minusta seisaallaan ajamisen idea on nopea painon siirto. Siinä on helppo painaa jompaa kumpaa jalkatappia ja tasapainottaa menoa. Silloin kuljettaja tasapainottaa pyörä-kuljettaja -yhdistelmää neljän pisteen kautta, eli molemmat jalkatapit ja ohjaustangon päät. Kaikkiin niihin saadaan tarvittaessa helposti ja nopeasti paljon voimaa. Jos takapuoli on penkissä, on ihran liikkuttelu huomattavasti hitaampaa. Siinä tosin ei putoa kovin korkealta ja voi laittaa sitä jalkaa maahan. Vaan siinä vaiheessa peli alkaa olla jo menetetty.

Minun ajotaito on niin heikko että on olemassa pätkiä jotka pystyn kohtuudella ajamaan seisaaltaan, penkillä istuen se saattaa vaivoin onnistua, huomattavasti epävarmemmin.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tase kirjoitti:Jos takapuoli on penkissä, on ihran liikkuttelu huomattavasti hitaampaa.
Joo. Olen samaa mieltä. Varsinkin tämmöisen 100 kg äijän pitää olla seisomassa, jos jotenkin meinää selvitä pehmeissä ja hankalissa paikoissa.
Vauhtia vaan lisää, niin kyllä se pyörä tiensä löytää.

Tosta jalan maahan laitosta vielä. Legendaarinen Paris-Dakar kuski Gaston Rahier BMW:llä oli niin pätkä, että joutui aina lähtemään juoksustartilla matkaan, kun ei jalat ylettäneet maahan. Ei se niitä jalkoja laittanut maahan siellä ajossakaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
EHi
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 03, 2006 10:20 am
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja EHi »

Itse olen tosiaan sen huomannut että korkea pyörä on kyllä selvästi hankalampi ottaa haltuun siinä vaiheessa kun lähtö koittaa. Etenkin siis nyt kun vielä löytyy jäätä. Kun se riski on olemassa niin ei juuri tule mieleenkään ajella seisaaltaan. Ja silloin huomaa ettei saa käpäliä tueksi niin nopeasti kun pyörä on jo kallistunut liiaksi.

Tässä nyt on omassa selonteossa sinällään puurot ja vellit sekaisin. Mielestäni pysyttelen istualtani jos mutkaan posottelee reipasta vauhtia ja ei tiedä onko siellä a) liukasta, b) puimuri, c) puolitoistametrinen oja. jne. Jos joku ajaa pompottelee ennalta tiedettyä reittiä tai crossiradalla kuin viitapiru niin meneehän siinä selkäranka oiottavaksi jos vaan satulassa istuu.
Ruoste
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 6:56 am
Paikkakunta: Yli-ii

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

No mun entisessä te-hussessa ei paljon penkki kulunut. Ajotapa erittäin agressiivinen(tai niin kovaa kuin tällane entinen crossari uskaltaa) ja jos siinä vauhdissa yrittää ajaa perse penkissä niin aijjai ku sattuu. Ja nyt kun on tuo ajo-ominaisuuksiltaan 100kertaa huonompi kawa,niin minäkin köröttelen enimmäkseen istualtaan :lol: Toki on ajoreititkin muuttuneet sileämmiksi. Riippuu vähän pyörästä/kuskista miten sitä viedään ja viekö kuski vai pyörä :shock:
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

tuskin dakar kuskit ja muutkin enskakuskit ajaa seisaaltaan sen takia, että se olisi 'kliseisen hienoa'. Se on kyllä totta että se on sitä, mutta jos pistät satasta menemään, niin ei siellä jalalla mitään tee, kyllä se on tangosta korjattava tai painoa siirtämällä.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Ruoste
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 6:56 am
Paikkakunta: Yli-ii

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Ja piti heti käydä KLE:llä pölyyttämässä Iijoen penkkateitä... Tällekkin pyörälle ainoa lääke rivakkaan etenemiseen hieman möykkyisemmällä alustalla on:perse ylös penkistä ja AJA sitä pyörää,äläkä vain istu kyydissä.
Avatar
HarMi
Viestit: 1084
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja HarMi »

Tapeilla ajo on todellista tehohoitoa mun issiakseen. Suosittelen sitä muillekin samasta vaivasta kärsiville.
routaisten peltojen pehtoori
Avatar
pandomar
Viestit: 236
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 12:19 am
Pyörä: myyty
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Se paino pisteen madaltuminen kun aetaan seisaaltaan perustuu siihen että et ole kiinni siiinä pyörässä jo voit heitellä itseäs aina tarvittavaan suuntaan(surkea selitys mutt en osaa paremminkaan selittää). Istuen ajaessa röykkysellä tiellä/ajo uralla ainakin mulla yllättävssä pompussa saattaa lyödä kassit ikävästi tankkia vasten. Näin ainakin ST:ssä. Kyllä nykyään tulee ajeltua enemmän istualtaan kun ajelen hiukan rauhallisemmin. Ei se 100km/h oo ainakaan mulle ollu este aja seisaaltaan. Ainakaan silloin kun vetää pitkää sladia 100 km/h paremmalla puolella varsinkin s mutkissa ei ala kovassa vauhdissa niin äkkiä "kirjottamaan"
Jhalmar
Viestit: 17
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 7:20 pm

Viesti Kirjoittaja Jhalmar »

Painopiste on matalammalla siksi, koska seisten ajaessa paino on pääosin jalkatapeilla kun istuen ajaessa se on enemmänkin penkin korkeudella.

Miksi ajaa seisten?
- jalat on iskunvaimentimina säästäen selkää
- näkee paljon kauemmas
- pyörä on jostain syystä helpomman tuntuinen käsitellä

Aina kun voi ajaa istuen pyrin näin myös tekemään... Paitsi tietysti jos haluan harjoitella seisten ajamista :D
MikaL
Viestit: 22
Liittynyt: To Maalis 08, 2007 12:06 am
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Itse rohkenin kokeilla viikonloppuna tuota tapeilla ajoa mutta en tiijä onko asento väärä vai mikä mutta tuntuu että tankki tulee eteen tms. - niinku tapit olis liian lähellä toisiaan mutta voi olla vaan aloottelijan tuntemuksia...
sohfakanditaatti :)
Avatar
Jakke N
Viestit: 1867
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Pyörä: EXC450
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Eikä sovi unohtaa polvityöskentelyä. Itse ainakin aikanaan Hussella spooreja kolutessani havaitsin, että kun pyörän pitää 'pihdeissä' polvien välissä saa sitä ohjailtua paljon tukevammin seisaallaan ajaessa.

Nykyään ajan seisaallaan sillon kun alkaa perse puutua istumiseen :shock:
JAMPPERI
Viestit: 155
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 10:25 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja JAMPPERI »

Jakke N kirjoitti:Eikä sovi unohtaa polvityöskentelyä. Itse ainakin aikanaan Hussella spooreja kolutessani havaitsin, että kun pyörän pitää 'pihdeissä' polvien välissä saa sitä ohjailtua paljon tukevammin seisaallaan ajaessa.

Nykyään ajan seisaallaan sillon kun alkaa perse puutua istumiseen :shock:
Juuri näin eli spooreissa ainakin kevyemmällä pelillä alkaa homma toimimaan mahtavasti tolla pihti otteella :wink:
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tilanteen mukaan istuen tai seisoen. Seisaaltaan ajossa, pikku apu asennon löytymiseen on monesti tarpeen, sillä asento ei varsinaisesti ole seisova, pikemminkin kyyryssä oleva. Jalat hiukan polvista koukussa, yläkroppa voimakkaasti lantiosta taipuneena eteenpäin ja sitten kevyt noja taakseppäin. Asento säilyy, kun puristetaan pyörää polvilla, ja kun ylävartalo nojaa eteen, jää niin jaloille, kuin käsille riittävästi joustovaraa, eikä pyörän liikkeet riepottele miestä. Kun vielä muistaa nostaa ne kyynärpäät ylös, niin saadaan liikkeen rasitus rintalihaksille (penkkipunnerrus) joissa riittää kapasiteettia, ei mene kädetkään maitohapoille.Tuo seisaaltaan ajo helpottaa lähinnä patikossa ja pehmeässä hiekassa ajamista, sekä sillä voidaan tehostaa jarrutusta. Näin äkkiä entisen enska/crossikouluttajan muistilokeroista kaivettuna... :wink:

PS Gastonin startti ei ole juokseva, vaan tyyliin, toinen jalka tapille ja sitten kytkin ylös, samalla nousten tapille seisomaan, jalka penkin yli ja siinä se. Tuli sitä taannoin ihasteltua etelä Ranskassa, kun satuttiin samoihin ajoihin.
EHi
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 03, 2006 10:20 am
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja EHi »

Ok ok, Uskotaan... Pakko on kyllä ainakin tankoa nostaa jota voi seisaaltaan körötellä. Vaikka meikäläisellä on kädet kuin apinalla ei silti oikein yllä hantaakiin kiinni. GS1200:sta löytyy selvästi mukavampi asento kun on tappeja laskettu ja tankoa nostettu. Voisiko joku nakata kuvan oikeoppisesta ajoasennosta niin voin kuivaharjoitella - ei katu-uskottavuutta vaan metsätieuskottavuutta. Suoraan sanottuna ei tule sellaisia polkuja ajeltua joissa olisi "pakko" olla seisaaltaan. Ja sitten taas jos on satanen lasissa ja kylkimyyryä mennään niin siinä ei meikäläistä auta enää kuin sairaalantäti tai paikallinen hautaustoimisto...
Avatar
FinMoto
Viestit: 315
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 11:56 am
Paikkakunta: Kello

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

moro.
TT:llä ajoin tosi paljon seisten kun siinä oli älyttömän syvä penkki.
Auttoi mulle 186cm paljon kun nostin tanko 3cm ylöspäin.
Nyt vähän kevyemmällä excillä täytyy taas asento löytää uudestaan.
Joskus kun on aikaa niin vaikka jollain montulla ajelen kaikenlaista ja säätelen tankoa ja kahvoa ja vipua jotta onnistuu kaikenlainen kontrolli seisten eli jarrutus myös jalalla etc.
:wink:
Vastaa Viestiin