Soratiejarrutus, ABS vai ei
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- vtwin
- Viestit: 547
- Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
- Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
- Paikkakunta: Sydän-Häme
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
^ tämä oli hyvä, en muista nähneeni. Toimii hyvänä muistutuksena.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
Ottaisitko auton ilman ABSeja, nykyään ei varmaan kukaan. Paitsi Tosi Kuskit.
Samaaan ollaan tulossa pyöriinkin, me nappulapyöräiset ollaan marginaali tässä asiassa ja moni taipuisi uskoakseni tietokoneen puolelle tässäkin asiassa?.
Märällä assulla motarilla 200km takana tylsää baanaa niin lihakset jumissa, väsyneenä ja hirvi tai onnettomuus tai STAU! Kyllä se vivut pohjaan vaan toimii. Ehkä??
En ole ajanut metriäkään ABS-varustetulla pyörällä, mutta onneksi autossa on.
Jos valinnan varaa olisi ottaisin pyöräänkin ABSit.
STN
Samaaan ollaan tulossa pyöriinkin, me nappulapyöräiset ollaan marginaali tässä asiassa ja moni taipuisi uskoakseni tietokoneen puolelle tässäkin asiassa?.
Märällä assulla motarilla 200km takana tylsää baanaa niin lihakset jumissa, väsyneenä ja hirvi tai onnettomuus tai STAU! Kyllä se vivut pohjaan vaan toimii. Ehkä??
En ole ajanut metriäkään ABS-varustetulla pyörällä, mutta onneksi autossa on.
Jos valinnan varaa olisi ottaisin pyöräänkin ABSit.
STN
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
- Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
- Paikkakunta: Paimio
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
Ei juuri tähän asiaan kuulu mutta tuossa Honda VFR 800:ssa on ABS ja sitä pitäisi varmaan testata joskus soralla vaikka ei tuolla mopolla ja soralla juuri yhteistä tekijää olekaan. Mutta siinä on myös "dual brake system" eli etu- tai takajarrua yksistään käytettäessä osa jarruvoimasta menee myös toiseen päähän pyörää, miten lie sitten jos alkaa tosissaan kuivaa asfalttia liukkaammalla pinnalla testailla ABSin toimintaa niin lähteneekö koko mopo käsistä näillä ajotaidoilla? Pitää varmaan alkaa ottaa varovaisesti tuntumaa systeemiin kun olisi se hyvä olla joku tieto että mitä tapahtuu tositilanteen osuessa kohdalle kun noita peuroja ja kauriita on kaikki paikat täynnä nykyään.
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
Varovasti tuntumaa ottaen kannattaa aina aloittaa. Veikkaan kyllä että ei siinä mitään dramaattisempaa tapahdu, tuon aikasilla ABS:llä ja katurenkailla hidastuneekin aika maltillisesti. Noita Dualsysteemeistä on ainakin uusissa Gessuissa sisäänrakennettuna ABS:n kanssa, ei tee lisäohjelmaa, jarruttaapahan molemmat päät aina.
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
390 Advesta ei saa ABS:ja kokonaan pois. On molemmat päällä street asetuksella tai offroad asetuksella on takaa pois.
Tuohon kun on tottunut, niin on hyvä. Jos street asetus jää päälle on jarrutus matka pitempi irto soralla, mitä offroad asetuksilla. Pari kertaa päässyt yllättämään.
Väittäisin että tuo pysyhtyy offroad asutuksilla kuulalaakerisoralla nopeammin, kuin ABS:llinen auto.
Pitääpä testata, jos läheltä sattuu löytymään sopiva vasta lanattu tie.
Onhan nuo avustus systeemit kehittynyt. 2021 690 enduroa kävin kokeilemassa ja ihmettelin,
että onko siinä sutimisen estoa, kun soralla piirrätti niin nättiä sladia kaasu täysin auki.
390 sutimisen esto ei anna sutia juuri yhtään.
Sain sutimisen eston pois ja sitten ei kärsinyt kaasu pohjassa piirrättää, joitui ihan itse säännöstelemään kaasun määrää.
Ja siinäkin kyllä ABS:t toimi offroad asetuksella tosi hyvin.
Tuohon kun on tottunut, niin on hyvä. Jos street asetus jää päälle on jarrutus matka pitempi irto soralla, mitä offroad asetuksilla. Pari kertaa päässyt yllättämään.
Väittäisin että tuo pysyhtyy offroad asutuksilla kuulalaakerisoralla nopeammin, kuin ABS:llinen auto.
Pitääpä testata, jos läheltä sattuu löytymään sopiva vasta lanattu tie.
Onhan nuo avustus systeemit kehittynyt. 2021 690 enduroa kävin kokeilemassa ja ihmettelin,
että onko siinä sutimisen estoa, kun soralla piirrätti niin nättiä sladia kaasu täysin auki.
390 sutimisen esto ei anna sutia juuri yhtään.
Sain sutimisen eston pois ja sitten ei kärsinyt kaasu pohjassa piirrättää, joitui ihan itse säännöstelemään kaasun määrää.
Ja siinäkin kyllä ABS:t toimi offroad asetuksella tosi hyvin.
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!"
Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
1200 Tenessä on myös dualit, olikohan 70% painetulla jarrulla ja 30% vapaana olevalle jarrulle vai miten se meni?
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
- Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
- Paikkakunta: Paimio
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
Se on ihan asfaltillakin oudon tuntuista VFR:n takajarrulla jarruttaa kun etupääkin tulee aika lailla reilusti mukaan, ja kun KTM:llä tulee jarruteltua perää lukkoon soralla niin on se yhdistelmäjarru vaan erikoisen tuntuinen kun toisella voi hakea tuntumaan lukkiutumiseen ja toinen jarruttaa etupäästäkin reilusti kun antaa takajarrua. Olen kyllä niin totaalisen vellihousu kuski että eiköhän kaikki tule kokeiltua aika varoen.skuikka kirjoitti: ↑Ke Touko 26, 2021 8:00 am Varovasti tuntumaa ottaen kannattaa aina aloittaa. Veikkaan kyllä että ei siinä mitään dramaattisempaa tapahdu, tuon aikasilla ABS:llä ja katurenkailla hidastuneekin aika maltillisesti. Noita Dualsysteemeistä on ainakin uusissa Gessuissa sisäänrakennettuna ABS:n kanssa, ei tee lisäohjelmaa, jarruttaapahan molemmat päät aina.
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
Nuo yhdistelmäjarrut on aivan hirveitä. Mullon skootterissa semmoset. Kun yrittää takajarrulla pistää perän luisuun niin samalla on eturengaskin lukossa. Eikä kuminpolttokaan oikein onnistu kun ei saa pidettyä vekotinta paikallaan etujarrulla.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
Voisin sanoa että tänään absit pelasti tilanteen metsätiellä joka on pomppuinen ja juurakkoinen, just hyvä pätkä testata alustan toimivuutta. Meno oli aika vauhdikasta kunnes yhdessä mutkassa kaasukäsi teki jälleen kerran tepposet enkä saanut vetoa ajoissa pois. Vauhtia oli aivan liikaa että pyörä olisi taittunut mutkaan, molemmat jarrut rutisemaan ja samalla sain käännettyä mutkan suuntaan. Oikein yllätyin miten hyvin pyörä kääntyi täydessä jarrutuksessa eikä keula tehnyt minkäänlaista lipsumista tai ylläriä, takajarru sen verran mukana että takapää luisti hieman poikittain ja pyörä imaisi itsensä mutkan suuntaisesti. Ilman absia olisi pyörä ja kuski ollut pusikossa nutullaan ja kunnolla.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 396
- Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
- Pyörä: Honda CB 500XA
- Paikkakunta: Helsingin pitäjä
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
ABS jarrut soralla -08 X-Challenge vs.-20 Halfrica Twin.
Pahimmassa tapauksessa bemulla meni pitkäksi, kun Hondalla jarruttelee ilokseen. Onhan tossa ajassa jo absit kehittyneet.
Vielä en oo kerennyt Koheltajan "testiä" tehdä, yritetään välttää, mutta suoralla hiekkatien pätkällä rengasurien välissä olevalla irtosoralla jarrutellut.
Adv.sivuilta lainattua: Tarvitsisiko on/off kytkintä CB500XAan.
"The system on the 2019 and new cb500x models was revised for better engagement in the dirt, and it works well enough to not consider a switch even if it was an easy addition. My friend with the same bike has a lifetime of enduro and dirt bike experience and he agrees theres is no need for a switch. Older systems were not this good, and I would say put that factor out of your mind for this bike at least."
Absit päällä mennään tästä eteenpäin.
Pahimmassa tapauksessa bemulla meni pitkäksi, kun Hondalla jarruttelee ilokseen. Onhan tossa ajassa jo absit kehittyneet.
Vielä en oo kerennyt Koheltajan "testiä" tehdä, yritetään välttää, mutta suoralla hiekkatien pätkällä rengasurien välissä olevalla irtosoralla jarrutellut.
Adv.sivuilta lainattua: Tarvitsisiko on/off kytkintä CB500XAan.
"The system on the 2019 and new cb500x models was revised for better engagement in the dirt, and it works well enough to not consider a switch even if it was an easy addition. My friend with the same bike has a lifetime of enduro and dirt bike experience and he agrees theres is no need for a switch. Older systems were not this good, and I would say put that factor out of your mind for this bike at least."
Absit päällä mennään tästä eteenpäin.
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
Jos luitte alkuperäisen artikkelin niin ainakin yksi pointti oli testata uusia (2021 -vuosimallin) pyöriä, niiden jarruja ja verrata tuloksia joku vuosi aiemmin tehtyyn alkuperäiseen testiin.
Tässä taas toinen testi vastaavalla idealla mutta ihan kokonaan toiselta toimittajalta.
https://youtu.be/_zQoFML9xPk
Ihan jos aiheesta haluaisi tehdä tiedettä niin toistokertoja tarvitsi lisää , esim. 10 kertaa samalla asetuksella niin lukemien luotettavuus paranisi. Toki aikaavievää pienelle vlog-tiimille.
Tässä taas toinen testi vastaavalla idealla mutta ihan kokonaan toiselta toimittajalta.
https://youtu.be/_zQoFML9xPk
Ihan jos aiheesta haluaisi tehdä tiedettä niin toistokertoja tarvitsi lisää , esim. 10 kertaa samalla asetuksella niin lukemien luotettavuus paranisi. Toki aikaavievää pienelle vlog-tiimille.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei
Uusimmassa hankinnassa on ABS-jarrut. Olen pyörällä ajanut n.100m. lumisella tiellä. Tuntuihan ne aika jänniltä, tuskin muodostuu ongelmaksi, rauhallisesti nautiskellen aion ajella.