Ilmeisesti kuitenkaan mitään sen pahempaa vahinkoa ei ole päässyt syntymään, vaikka puhdas puoli surulliselta näyttikin? Mun pointti yritti lähinnä olla siinä, että vaikka pashaa sinne suodattimen puhtaalle puolelle pääsekin, ei se vielä ole tae siitä, että se muodostaa minkäänlaista riskiä moottorille. toki voidaan alkaa halkomaan hiuksia, että hienojakoinen pöly syö nopeammin venojen seetit tai että männänrenkaat pyöristyvät ja menettävät kykyään pitää painetta, mutta juuri tämän tyyppisistä ongelmista itse ainakin olisin kiinnostunut. Onko tällaisia vikoja oikeasti, riippumatta siitä miltä se filtterin puhdas puoli näyttää?Happi kirjoitti:Olen päättänyt etten osta mopoa, jossa on käytetty K&N-ilmansuodatinta. Yhden aikoinani ostin ja näky suodattimen puhtaalla puolella oli surullinen. No, samanlainen öljysyöppö se oli, kuin muutkin V2 Hondat, jotka olen omistanut. Arvatkaa mikä suodatin oli paikallaan ostamassani 690:ssä?
Sehän noissa K&N:ssä on ongelma, oikea huolto. En pistäisi omaan mopooni ko. suodatinta, niin paljon ajelen pölyisissä olosuhteissa. Luotan vaahtomuovi suodattimiin.
Happi
On kaksi täysin eri asiaa onko suodatus täydellinen vai onko se riittävä. Palotilan kautta voi kulkea hienoajakoista pölyä ilman että se merkittävästi vaikuttaa moottorin kestoikään. Jos pöly ei aiheuta ongelmia moottorissa, miksi sitä ylipäätään pitäisi yrittää suodattaa? Moottorin palotilan ei kuitenkaan tarvitse olla mikään puhdastila. Riittää että venttiilit tiivistyvät, männänrenkaat pitävät paineen männän oikealla puolella ja että pitkässä juoksussa kumpikaan näistä ominaisuuksista ei heikkene. Jos tuo toteutuu niin voidaan melko yksinkertaisesti vetää se johtopäätös , että ilman suodatus on ollut riittävä. Tuo riittää ainakin itselleni. Jokainen tietysti saa pyrkiä juuri haluamaansa täydellisyysasteeseen, mutta näin insinöörin vinkkelistä se että asia toimii tarpeeksi hyvin, on se mihin tulisi tähdätä. Muuten menee elämä kauhean vaikeaksi.
Lisäksi jos asiassa haluaa lähteä hiuksia halkomaan, niin palotilan täydellinen pölyttömyys on ainoastaan yksi asia rikkana rokassa. Kuinka moni meistä esimerkiksi pitää huolta siitä, että jarrunesteen joukkoon ei pääse yhtään vettä, edes ilmankosteuden muodossa....