K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Happi kirjoitti:Olen päättänyt etten osta mopoa, jossa on käytetty K&N-ilmansuodatinta. Yhden aikoinani ostin ja näky suodattimen puhtaalla puolella oli surullinen. No, samanlainen öljysyöppö se oli, kuin muutkin V2 Hondat, jotka olen omistanut. Arvatkaa mikä suodatin oli paikallaan ostamassani 690:ssä?

Sehän noissa K&N:ssä on ongelma, oikea huolto. En pistäisi omaan mopooni ko. suodatinta, niin paljon ajelen pölyisissä olosuhteissa. Luotan vaahtomuovi suodattimiin.

Happi
Ilmeisesti kuitenkaan mitään sen pahempaa vahinkoa ei ole päässyt syntymään, vaikka puhdas puoli surulliselta näyttikin? Mun pointti yritti lähinnä olla siinä, että vaikka pashaa sinne suodattimen puhtaalle puolelle pääsekin, ei se vielä ole tae siitä, että se muodostaa minkäänlaista riskiä moottorille. toki voidaan alkaa halkomaan hiuksia, että hienojakoinen pöly syö nopeammin venojen seetit tai että männänrenkaat pyöristyvät ja menettävät kykyään pitää painetta, mutta juuri tämän tyyppisistä ongelmista itse ainakin olisin kiinnostunut. Onko tällaisia vikoja oikeasti, riippumatta siitä miltä se filtterin puhdas puoli näyttää?

On kaksi täysin eri asiaa onko suodatus täydellinen vai onko se riittävä. Palotilan kautta voi kulkea hienoajakoista pölyä ilman että se merkittävästi vaikuttaa moottorin kestoikään. Jos pöly ei aiheuta ongelmia moottorissa, miksi sitä ylipäätään pitäisi yrittää suodattaa? Moottorin palotilan ei kuitenkaan tarvitse olla mikään puhdastila. Riittää että venttiilit tiivistyvät, männänrenkaat pitävät paineen männän oikealla puolella ja että pitkässä juoksussa kumpikaan näistä ominaisuuksista ei heikkene. Jos tuo toteutuu niin voidaan melko yksinkertaisesti vetää se johtopäätös , että ilman suodatus on ollut riittävä. Tuo riittää ainakin itselleni. Jokainen tietysti saa pyrkiä juuri haluamaansa täydellisyysasteeseen, mutta näin insinöörin vinkkelistä se että asia toimii tarpeeksi hyvin, on se mihin tulisi tähdätä. Muuten menee elämä kauhean vaikeaksi.

Lisäksi jos asiassa haluaa lähteä hiuksia halkomaan, niin palotilan täydellinen pölyttömyys on ainoastaan yksi asia rikkana rokassa. Kuinka moni meistä esimerkiksi pitää huolta siitä, että jarrunesteen joukkoon ei pääse yhtään vettä, edes ilmankosteuden muodossa....
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Happi »

Itse en vain keksi mitään hyviä puolia, miksi käyttäisin ko. suodatinta. Vaahtomuovinen on helppo pestä ja öljytä, kestää, varasuodatin ei vie tilaa reissu kamoissa, näin duunarin näkökulmasta.

Jos, joku haluaa 690:n K&N:n suodattimen, olen valmis vaihtamaan sen alkuperäiseen.

Happi
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
Peltsi
Viestit: 2826
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ekoissa 1190 Kotareisa en käyttäs kun siihen määrän minkä mehukatti purkista tehty putsari kotelo vuotaa niin lisätään vielä Konnan päästämä pöly niin johan on tuhoisaa.

Mulla oli AT:sä aikoinaan monta vuotta Konna. Se alko syömään 100tkm jälkeen öljyä ja se ei voinu johtua muutako tuosta putsarista. Muuten tykkäsin kyllä sen huollettavuudesta. RD04 oli kyllä mestari paskoon suodatinta kun imuilma otetaan takarenkaan päältä :deal:
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mielenkiintoisia mielipiteitä K&N suodattimista.
Puolesta ja vastaan.
Kiitos kaikille vastanneille.
Muistuttaa melkein Delvac keskustelua.

No, kuten kerroin, pysyttäydyn tuossa K&N suodattimessa, koska se jo on pyörässä ja tuntuu toimivan.
BMW R1100GS pyörääni en vie Saharaan enkä nykyään edes kovin pienille sorapoluille vaan ajelen metsääautoteitä sun muita makoisia hiekkapätkiä Suomessa ja Euroopassa, kunhan sinne pääsee.
Kilometrejä tulee jatkossa kai saman verran kuin 15 viime vuonna eli noin 16.000 km per vuosi keskimäärin.

Ilmansuodattimen pesu ja puhdistus aina kymppitonnin välein kuten muukin öljynvaihto ja perushuolto.
Tuolla nyt ostamallani BMW R1100GS pyörällä ajelen varmaan taas ainakin 10 vuotta.

Edellisellä samanlaisella ajelin 15 vuotta ja 240.000 km ja kyseinen pyörä tulee pian myyntiin hyvillä varusteilla.

Näillä nyt mennään.

Kuva
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Noissa minun tapauksissa toisessa alkoi omistus kansirempalla ja molempien imukanavissa, kaasarissa/läppärungossa sekä ilmanputsarikotelossa oli pölykerros. Hoonijälkeä tuossa kansiremppapotilaassa vielä rahtusen erotti 50 tonnia ajettuna katkosvälykset ylärajalla. Toisen kilsat ei ole tiedossa.
Noiden ja Koheltajan videon pohjalta sanoisin että sitä saa mitä huolloilla tilaa. Noita suteja tuskin oli kovin paljoa huollettu, sen olivat näköisetkin.
Laadukas paperisuti on siitä hyvä että se suojaa pyörää myös omistajaltaan. Se menee tukkoon ja alkaa rajoittaa ilmantuloa jos sitä ei vaihda. Se ei kuivu eikä ala päästää pölyä koneeseen.
Eiköhän Konna hoida hommansa kun siitä pitää huolta.
Sen verran pessimisti kuitenkin ihmisolennon viitseliäisyyden suhteen olen että varsin varauksella, jos ollenkaan, ostelen vapaavirtaussuodattimellisia pyöriä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Suodattimen huoltamattomuus ja puhdistus-öljyäminen väärillä aineilla lienee se suurin syy miksi K&N ja vastaavat on huonossa maineessa? Onhan ne aika "reikäisen" näköisiä pesun jälkeen kuivana kun katsoo valoa vasten.

Paperisuodattimista sen verran että vertailin T7 OEM ilmansuodatinta Hi-Flon vastaavaan tarvikesuodattimeen. Molemmat paperisia ja päälisinpuolin ei isoja eroja mutta paperissa on, Hi-Flon paperi on kuiva kun OEM paperi on selvästi öljytty. Ei tarvitse miettiä kumpaa käyttää.
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Taisit tuosta jossain jo kirjoittaakkin tai sitten olen nähnyt enneunia.
Tein vähän samansuuntaisen havainnon Elefantin kanssa. Se syö muistaakseni 1.5dci Nissanin suteja ja niitä olin Motonetistä ostellut. Se viimeinen kappale oli vähän harvempaa paperia. Oli aika synkkä näky kotelossa kun avasin.
juti
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2020 11:44 am
Pyörä: Varadero
Paikkakunta: simo

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja juti »

Tämä kyseinen mekaanikko on hondan huoltomies ja myös perusteli tämän K&N että miksi? Hyöty hänen mielestä oli kyseenalainen.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

juti kirjoitti:Tämä kyseinen mekaanikko on hondan huoltomies ja myös perusteli tämän K&N että miksi? Hyöty hänen mielestä oli kyseenalainen.
No tuosta olemme mekaanikon kanssa täysin samaa mieltä. Jos vapaasti hengittävämmällä filtterillä saadaan hyvien tähtien alla se puoli pollea lisää, niin eihän tuollaisen hankinnassa ole mitään tolkkua. Ehkä siinä, että pestävä filtteri saattaa mopon elinaikana maksaa itsensä takaisin vs. kertakäyttöinen paperifiltteri, etenkin jos tahtoo pitää tiukempaa huoltotahtia kuin mitä tehdas suosittelee.
Omastakin pyörästä on tullut korjailtua edellisen omistajan viritysyritysiä, joilla on ainoastaan saatu koneen käytökseen hallaa tehtyä. Mitään järkeä näitä ei tosiaan ole touring/makkaraenduropyöriin asennella, mutta se olennainen kysymys on, että onko tuosta koneelle oikeasti jotain haittaa, jos filtteri huolletaan säännöllisesti.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja B12 »

Koheltaja kirjoitti:Suodattimen huoltamattomuus ja puhdistus-öljyäminen väärillä aineilla lienee se suurin syy miksi K&N ja vastaavat on huonossa maineessa? Onhan ne aika "reikäisen" näköisiä pesun jälkeen kuivana kun katsoo valoa vasten.
Yksi kaveri ymmärtää tuon siten, että pestään bensalla ja ei öljytä. Joskus on kuulemma kokeillut öljytä ja ei toiminut yhtään. Eli ei öljytä ja bensalla pesu.

Itsellä monessa pyörässä ollut K&N ja ei mitään ongelmaa. Öljytty K&N omalla öljyllä ja ei ole ollut surullista näkyä putsarikotelossa tai putsarissa. Koneremonttejakkan ei ole tarvinnut thedä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se menee just noin monessa tapauksessa, öljyksi lotrataan mitä kaapista löytyy eli moottoriöljyä.

Samanlainen tilanne on kun juttelee teinien kevareista kun ei kulje eikä toimi. Aika usein syynä on ilmansuodatin joka on pesty, joskus öljytty tai sitten ei. Ongelma tässä on että he pesevät paperisuodattimen eikä ymmärrä että paperi menee tukkoon eikä henki kulje, öljy vain pahentaa asiaa. Siinä on muutama kaveri tullut iloiseksi kun on kehoituksesta vaihtanut uuden ilmansuodattimen ja kevari alkanut kulkemaan kuten kuuluu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin