Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Nämä ovat hyviä tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä joita olet täällä ja facessa viljellyt. Kiitos niistä, vaikka en kaikkia enää tässä iässä edes yritä matkia. Lääkärikään ei tykkäisi ajatuksesta. Sopivat kuitenkin mielestäni tosi hyvin tälle sekalaiselle sakille mitä matkaenskaporukka on.
Itse olen aina tykännyt että pidon vastakohta hallitsee ajamista. Jatkuva ja eriasteinen luisto on luonteva ja rento etenemistapa. Pidolla pysytteleminen sisältää likaa riskejä luo epävarmuutta elämään.
Luonnevika, asennevamma tai laiskuus opetella uutta teki minut näin rajoitteiseksi, mutta en halua siitä parantua.
Itse en koskaan ole oivaltanut rata-ajon saloja vaikka sain siihen ammattiapuakin.
Hyvän ystäväni, edesmenneen moninkertaisen RR:n Suomenmestarin kanssa vietin paljon aikaa aiheen parissa, mutta en silloin(kaan) tajunnut mistään asfalttihommista mitään.
"Kun se nopein ajolinja on löytynyt, toistetaan maaliin asti sitä", on ainoa oppi mikä häneltä jäi mieleeni. Mutta mistä olisi löytynyt se ajolinja?
Joo.. Ne nahkapukuhemmot oli niin erilaisia silloinkin kuin me kuraukot.
Vaikka kyllä hänelläkin oli myös rupulikumivehkeitä. Muun muassa DR Big.
Itse olen aina tykännyt että pidon vastakohta hallitsee ajamista. Jatkuva ja eriasteinen luisto on luonteva ja rento etenemistapa. Pidolla pysytteleminen sisältää likaa riskejä luo epävarmuutta elämään.
Luonnevika, asennevamma tai laiskuus opetella uutta teki minut näin rajoitteiseksi, mutta en halua siitä parantua.
Itse en koskaan ole oivaltanut rata-ajon saloja vaikka sain siihen ammattiapuakin.
Hyvän ystäväni, edesmenneen moninkertaisen RR:n Suomenmestarin kanssa vietin paljon aikaa aiheen parissa, mutta en silloin(kaan) tajunnut mistään asfalttihommista mitään.
"Kun se nopein ajolinja on löytynyt, toistetaan maaliin asti sitä", on ainoa oppi mikä häneltä jäi mieleeni. Mutta mistä olisi löytynyt se ajolinja?
Joo.. Ne nahkapukuhemmot oli niin erilaisia silloinkin kuin me kuraukot.
Vaikka kyllä hänelläkin oli myös rupulikumivehkeitä. Muun muassa DR Big.
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
..Ja samalla hoksasin, että Petehän tämän ketjun alunperin aloitti. Hyvä ja mielenkiintoinen juttu.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Ei se asennevamma ole jos Superilla ajelee sladissa, se jos jokin ei ole turhaa sudittamista. Toinen juttu on sitten jos jumin partaalla jatkaa samoilla eväillä. Siitä koitan tuoreempia kuskeja ohjata pois.
Juolahti tässä mieleeni ehkä hitusen kärjistynyt havainto mutta ehkä siinä peränsä. Joskus kun on päässyt lenkillä ajamaan semmoisen vähän enemmän puikkomiehen perässä niin se takanenhan on hauskimmillaan kirjoittanut joka mutkan läpi kun soratiellä ollaan. Liukasta metsäpätkää jos on välissä niin tyylilaji vaihtuu lennossa pito-orientoituneemmaksi.
Monesti taas kehityskaarensa varhaisemmassa vaiheessa olevilla kuskeilla tämän näkee olevan toisin päin. Soralla mennään keskellä pitoa kuin katupyörällä konsanaan mutta metsän puolella roiskuu.
Enkä siis koita ketään ralliajoon yllyttää, saati moittia pirskahtelevasta kaasunkäytöstä maastossa mutta näin kuvittelen havainneeni.
Ja juu. Pete tämän villityksen keksi.
Juolahti tässä mieleeni ehkä hitusen kärjistynyt havainto mutta ehkä siinä peränsä. Joskus kun on päässyt lenkillä ajamaan semmoisen vähän enemmän puikkomiehen perässä niin se takanenhan on hauskimmillaan kirjoittanut joka mutkan läpi kun soratiellä ollaan. Liukasta metsäpätkää jos on välissä niin tyylilaji vaihtuu lennossa pito-orientoituneemmaksi.
Monesti taas kehityskaarensa varhaisemmassa vaiheessa olevilla kuskeilla tämän näkee olevan toisin päin. Soralla mennään keskellä pitoa kuin katupyörällä konsanaan mutta metsän puolella roiskuu.
Enkä siis koita ketään ralliajoon yllyttää, saati moittia pirskahtelevasta kaasunkäytöstä maastossa mutta näin kuvittelen havainneeni.
Ja juu. Pete tämän villityksen keksi.
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Asenne tai luonnon valinta? Vähintään se oli omalla kohdallani jonkinlainen oivallus kun jo varhain pikipinnalla kaahaillessamme tajusin, että offroudiksi se joka tapauksessa aika usen lipsahtaa. Miksi siis kiskoa pyörää laisinkaan tielle?
Aloin paljon enemmän viihtymään siellä "ojan väärällä puolella".
Aloin paljon enemmän viihtymään siellä "ojan väärällä puolella".
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Jompa kumpa. Minä olen välillä tykännyt assuympyrään kiertää mutta kyllä sen touhun viihdyttävyys pidon menetyksistä tykkää. Kierrosaika kylläkään ei.
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Nyt kun aihe on alkanut taas kiinnostaa pitkän tauon jälkeen niin tulee katteltua näitäkin. En sen kummemmin koskaan tullut perehtyneeksi tekniikoihin, mutta jos tästä vielä ajelemaan tulee lähdettyä niin onhan näitä hyvä tietää. Jäi mieleen mm tuo "ABS on ihmisen aivoissa" lausunto. Tube tarjosi myös trialkuski Pol Tarresin ajeluja Tenerellä. Ei mitään opetusta tosin, mutta viihdykettä ainakin. Ja kai näitä nykyään löytyy pilvin pimein. Vielä 90-luvulla MP-toimittajat hämmästelivät kun nuoremmat kaverit keulivat Pan Europeanilla.
https://www.youtube.com/watch?v=9ZSbrycQYD8
https://www.youtube.com/watch?v=9ZSbrycQYD8
Joh. 3:16
Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Noita on tosi hyviä myös pikkupyöräpuolella. Megs Braap on minusta erittäin katsomisen arvoinen advekuskillekkin. Tosi pienikokoinen kuski niin sillä on aika paljon samoja haasteita kolmesatkun kanssa kuin meillä isommilla ukoilla möhköjemme kanssa. Vetää aika lennokkaita juttuja myös mutta palastelee perusasioita hyvin.
Cross Training Enduro skills on jo melkein klassikko ja IRC tyre Guy on tehnyt tästä jo tiedettä. Viimeksimainitulla on tosi hienostuneitakin juttuja hyvin palasteltuna.
Sinällään kaikki kietoutuu samoihin perusasioihin kaluston koosta riippumatta. Kytkinkontrolli, tasapaino ja kuskin liikkuminen pyörän päällä joten oppia voi ihan hyvin ottaa noilta pikkumopokuskeilta. Siis niissä perustekniikkahommissa.
Brake Magazinen juutuupa on tosi hyvä ja myös isoja mopoja käsitellään. Bret Tcacsilla on omalla tavallaan hyviä juttuja, ehkä vähän aikuisemmalle väestönosalle suunnattuja.
Cross Training Enduro skills on jo melkein klassikko ja IRC tyre Guy on tehnyt tästä jo tiedettä. Viimeksimainitulla on tosi hienostuneitakin juttuja hyvin palasteltuna.
Sinällään kaikki kietoutuu samoihin perusasioihin kaluston koosta riippumatta. Kytkinkontrolli, tasapaino ja kuskin liikkuminen pyörän päällä joten oppia voi ihan hyvin ottaa noilta pikkumopokuskeilta. Siis niissä perustekniikkahommissa.
Brake Magazinen juutuupa on tosi hyvä ja myös isoja mopoja käsitellään. Bret Tcacsilla on omalla tavallaan hyviä juttuja, ehkä vähän aikuisemmalle väestönosalle suunnattuja.
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Muutama vinkki/huomio seikkailupyöräilyyn. Riemannin videoita ei juuri ole jaksanut vilkuilla, mutta tässä on asiat kohtuu hyvin esitetty.
Ollaan siis ihan normiheppujen tasolla...
https://www.youtube.com/watch?v=9ZSbrycQYD8
Ollaan siis ihan normiheppujen tasolla...
https://www.youtube.com/watch?v=9ZSbrycQYD8
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Nuo mainitsemani on sieltä lennokkaammasta päästä tosi lennokkaita mutta ne perusjuttuja opettavat videot on mielestäni ihan kaikille sopivia ja havainnollisesti esitetty. Toki kun noita on tuijottanut kaiket illat niin voi olla että on vähän päässyt maailmankuva kallelleen minulla.
Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä
Ajelen etupäässä endurocrossrataa, jossa on suurimmalta osin ihan biitsihiekkaa. Ja jostain vtun syystä ovat panneet ne tiukimmat mutkat pehmeän hiekan osuuksille .
Onko opastusmateriaalia tuollaisessa alustassa ajamiseen? Kun syksyn jälkeen vieläkin hiekka narskuu hampaissa...
Onko opastusmateriaalia tuollaisessa alustassa ajamiseen? Kun syksyn jälkeen vieläkin hiekka narskuu hampaissa...