Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Suunnitelmissa rakennella pihaan sopivia tekniikkaharjoituksia.
Ajatuksia erilaisista harjoitteista jo on, mutta toteutus vielä odottaa.
Ajattelin, jos tähän ketjuun kerättäis vinkkejä erilaisista harjoituksista, mitä olette tehneet. Videot tietty olis ihan helmiä.

Laitan omat harjoitukseni näytille, kun saan niitä tehtyä.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Viuh
Viestit: 1682
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Isäukko toi joskus pihaan pöllin joka oli sopivasti halkaisijaltaan sellainen että QR80 jäi masustaan päälle sopivasti killumaan. En tiiä oppiko sen kanssa mitään mutta tuntikausia sitä hinkattiin.
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Tukinylitys on helppo rakentaa ja hauska harjoitella :P . Tukin voi sitoa maahan vaikkapa harjateräs lenkillä.

Edit: vaikeusastetta voi lisätä harjoittelemalla sateella ja/tai lisäämällä tukkeja.
Viimeksi muokannut Tohtori_650, Ma Huhti 10, 2017 10:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mökillä ollessa tulee jumpattua kaikenlaista, rivarin pihassa ei ilkeä.
-Hidastelua, eli pysähtyminen jalat tapeilla, tasapainoilua kunnes alkaa kaatua, liikkeelle tietty jalkakontaktia välttäen. Hemmetin hyvää tasapainojumppaa ja kytkinkontrollikin reenaantuu.
-Erikokoisia tukkeja maahankaivettuna ylitystreeneihin. Isoin pitää hypätä reilusti, taitaa olla toistakymmentä senttiä maavaraa korkeampi. Jos isolla pyssyllä meinaat pomppia, kannattaa pölli kiinnittää huolella. Tuommoisen parisataakiloisenkin kun ajat tukkiin riittävän rivakkaan että takanen saa pitoa, lähtee huonosti kiinni kaivettu pölli helposti mukaan.
Pariin ajoin moottorisahalla pitouria ettei rengas lipsu, en tiedä onko oikeaa apua, mutta antoi luottoa alussa.
-Hidasajo lankulla.
-U-käännöksiä: tapeilta takajarrulla alkuun ja siitä kaasulla jatkaen. Molempiin suuntiin. Tämä aiheuttaa rutinaa mökkitien muissa käyttäjissä.
-Keulitella toki pitää. Isolla mopolla ja motokumeilla pitää olla nykäisy, potku ja kaasu justiinsa synkassa kun hiekkatiella nyppii keulaa ylös. Vaan siinä se on kiva reenata, säästää ojanpenkalla vaivaa.
Videota ei taida olla, ehkä parempi niin.
LightSpeed
Viestit: 1295
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 8:58 pm
Pyörä: FE390,12GS
Paikkakunta: Hamina

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Youtubeen hakusanaksi Graham Jarvis ja alkaa ajotekniikka videoo löytymään ,esim. https://youtu.be/_4Zr2Ykf8-4 hidastukset ja selitykset videolla .
Pikku Hukka
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 9:41 pm
Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pikku Hukka »

Hyvä ketju!Kirjoitelkaahan paljon tähän :P

Meillä on jo puu kaadettu, kuormalavat hankittu ja sähkökela odottamassa kesän harjoituksia. Toki minä aloitan pienemmilllä pyörillä ensin (piikkinen trial, freeride), enkä kyllä ihan varma ole uskallanko isolla pyörällä kuinka paljon temppuilla. Joka tapauksessa tekniikkaharjoittelu parantaa pyörän käsittelyä isoa pyörääkin ajatellen, jos esim. tulee reitillä haastava paikka eteen.

Tavoite olisi kuitenkin olla rikkomatta ihtiänsä.

t. Pikku Hukka
"I am not so serious driver"
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja AKH »

Yllättävän helposti itsellä unohtuu seisoviltaan ajessa pyörän kääntäminen jalkatappia painamalla siltä puolen mihin kääntymässä. Tuo on tehokas tapa pehmeässä saada kääntymään.
Monelle itsestään selvyys, ei minulle.
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja LateK »

Vinossa mäessä kahdeksikkoa. On tehokasta oppia tappipaineille ja painopisteen siirtämiselle ylämäen puolelle. Mäkeä sitten vaan jyrkentää kun alkaa homma sujua.
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Maarala »

YouTube, hakusana: Cross training enduro skills. Siinä on Aussit dokumentoinu kiitettävästi omia ajoharjoittelujaan. Pari räntäsateista talvi-iltaa saa niillä kulumaan.
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Hyviä vinkkejä tullut.
Noita isojen poikien ajoja (Jarvis, Birch, etc.) on kyllä hieno katsella ja nähdä päiväunia, että noin minäkin sitten ajelen, mutta totuus taitaa kuitenkin olla, että aika perustreeniä sitä meikäläiset kuitenkin tekee.
Lähinnä itsellä mielessä kahdeksikko molempiin suuntiin ohjaustapissa, lankkua pitkin ajo, esteen ylitys (pölli, ei tukki :) ), näin keväällä mutaspooria tapeilta seisten, jne jne.... No, katsotaan, mitä tulee tehtyä...
Hyvin tehty perustreeni kuitenkin valmistaa siihen, mitä voi tulla reissuilla vastaan.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Meillä juniori harrasti muutaman vuoden BikeTrialia ja samoissa treeneissä kesäisin oli mopotrial-porukka. Kuvasin sieltä yhden kerran, kun juniorit treenas puun ylitystä. Ihan näin se ei mene raskaammilla mopoilla, mutta tuosta mielestäni näkee oikeaoppisen tekniikan hyvin. Tekniikkahan on more or less sama isommillakin.
Tässä video: https://drive.google.com/open?id=0B-gyT ... HRNNWV3QUk.

Meillä aikoinaan oli aktiivista pihatreeniä biketrial puolella. Tässä videossa näkee sitä ajatusta, mitä mulla on mopolla tehtävään pihatreeniin. Ei siis mitään, missä on iso riski rikkoa itsensä tai mopon, vaan perustreeniä, joka kasvattaa mopon hallintakykyä sitten tositoimissakin. Videolla juniori on 8v ja lajin aloituksesta aikaa 10kk, mutta kesäisin treeniä tuli päivittäin 4-5h ja kehitys näkyy.
Jos itsekin edes silloin tällöin tulisi vedettyä ajokamat päälle ja lähdettyä pihaan tekeen pientä ja tarkkaa harjoitusta, niin kenties joskus olisi parempi kuski... :)
Tässä video: https://drive.google.com/open?id=0B-gyT ... G5GR1dwdTQ
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja LateK »

Tuossa mopovideossa voisi tuo eturengas osua aikaisemmin tukkiin, siis tukin etureunaan, niin lähtisi enemmän pomppuvoimaa. Mutta joo itse en pääsisi millään mopolla tuosta yli, mutta trialin joskus omistaneena olen kuullut tuon ohjeen riittävän usein "jos meinaat mennä yli niin nosta se etunen päin sitä kohdetta niin lähdet lentoon", jäi kaaliin... Tätä joskus kokeilen maassa makaavaan pieneen tukkiin, jos tukin alta näkyy ilma niin tukki kierretään tai muuten vaan mamoillaan.
Trial on todella vaikeaa, olen sitä aktiiviharrastajan kaverina jonkin verran sivusta seurannut. Kaikkia mopon hallintalaitteita käytetään ihan samanaikaisesti (no ehkä vaihde ei vaihdu) sitten vielä painon siirrot ja mopon kallistelut ja reitin katsominen samaan aikaan ja voi olla että mopo ei liiku kun näitä tehdään. Mutta sitä pitääkin treenata kymmeniä tunteja että saa tehtyä jonkin pienenkin ylityksen tai sen tiukan kahdeksikon jossain mäki juurakossa.
Tämä on hyvä topikki, aina ei tarvii välttämättä olla kova vauhti, näyttävyyttä tai jne että voi olla hankalaa/mukavaa sekä palkitsevaa.
Avatar
PAH
Viestit: 929
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja PAH »

Pete K2 kirjoitti: Videolla juniori on 8v ja lajin aloituksesta aikaa 10kk, mutta kesäisin treeniä tuli päivittäin 4-5h ja kehitys näkyy.
Jos itsekin edes silloin tällöin tulisi vedettyä ajokamat päälle ja lähdettyä pihaan tekeen pientä ja tarkkaa harjoitusta, niin kenties joskus olisi parempi kuski... :)
Tässä video: https://drive.google.com/open?id=0B-gyT ... G5GR1dwdTQ
On kyllä hyvä tasapaino 8 vuotiaalla. Jos et ole kovin kauas omenoita puusta pudottanut niin hyvä aihio olet kehittyä kuskina :wink:
Heikki
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

LateK kirjoitti:Tuossa mopovideossa voisi tuo eturengas osua aikaisemmin tukkiin, siis tukin etureunaan, niin lähtisi enemmän pomppuvoimaa. Mutta joo itse en pääsisi millään mopolla tuosta yli, mutta trialin joskus omistaneena olen kuullut tuon ohjeen riittävän usein "jos meinaat mennä yli niin nosta se etunen päin sitä kohdetta niin lähdet lentoon", jäi kaaliin...
Juu, olet oikeassa. Optimaalinen paikka on käsittääkseni tukin keskiosasta inansa ylöspäin. Tällöin liike energia nakkaa keulan ylös ja takarenkaan osuesssa tukkiin, se vääntää keulaa alemmas ja loppu on kuskista kiinni. :)
PAH kirjoitti: On kyllä hyvä tasapaino 8 vuotiaalla. Jos et ole kovin kauas omenoita puusta pudottanut niin hyvä aihio olet kehittyä kuskina :wink:
Heh :D
Jotenkin tuntuu, että kyllä nyt on omenat tippuneet turhan kauas. Varsinkin, kun ikää ja painoa on kertynyt, niin kaikki tuntuu hankalammalta kuin nuorempana. ...Mutta, siksihän tässä pitääkin harjoitella. :)
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Armeijan mp-kouluttajat sano että eturenkaan pitäs osua ylempään kolmannekseen pöllistä, jotta yli pääsee tehokkaimin. Siihen pyritään, aina ei onnistuta :oops:
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Vastaa Viestiin