Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Miksi joka vehkeessä, niinkuin moottoripyörässä tai moottorikelkassa, on sarvet aina liian kaukana ja alhaalla, jopa autossa on ratti aina liian kaukana vaikka olisi säätökin. Kukaan ei koskaan halua sarvia alemmas tai kauemmas, mutta monilla on kaiken maailman jatkopaloja joilla saa ylemmäs/lähemmäs. Ralliautossakin on ratti niin lähellä ettei missään siviiliautossa, vaikka olisi säädötkin. Miksei tehtailla ymmärretä miten ne pitää olla? Vai onko tämä joku törmäysturvallisuusjuttu? Vai onko ne "oikein" ja käyttäjä väärässä?
Avatar
tertsu
Viestit: 2858
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Lähtökohtaisesti ohjaustangon korottaminen heikentää ohjattavuutta. Kisaenduroissa haetaan monesti päinvastaista, eli madalletaan entisestään. Ehkä se tangonkorotus matkaendurossa sitten lisää ajomukavuutta esim. voi tapeilta vetää komeasti selkä suorassa :)

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

Kura lentää...
maja2
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja maja2 »

On erikokoisia ihmisiä, eri pituisia käsiäja jalkoja jopa selän pituus voi ihmisillä kuulemma vaihdella :-O

Jos haluaa istua oikeassa kohtaa penkkiä oikeassa asennossa niin lyhyemmillä ulottuvuuksilla varustettujen tarvii tuoda sarvia lähemmäs ja alemmas. Suuremmilla ulottuvuuksilla varustettujen tarvii taas viedä sarvia eteenpäin ja ylemmäs. Toinen vaihtoehto olisi korottaa penkkiä, mutta kurapyörissä ei sen jälkeen maahan ottaisi enään varpaatkaan. Osa porukasta taas laskee penkkiä jos ei jalat yllä maahan. Jalkatappejakin joku (hullu) kuulemma on laskenut alemmas tai nostanut jossain päin maailmaa.

Kuulemma mopojakin on erikokoisia. On satakiloisia kisaenskoja ja yli litraisen koneen omaavia ja yli varttitonnin painoisia möhköjä.

Ex-työkaveri oli ilmeisesti geneettinen harvinaisuus ja omaa järkyttävän pitkät kädet mutta lyhyen selän ja jalat. Pystyi liki koskemaan varpaita kumartumatta.

Kyllä ne sarvet, penkit ja jalkatapit kannattaa laittaa justiinsa siihen mihin ne omalla vartalolla ja ajotyylillä tai harrastusgenrellä tarvii olla.

Itsekin väärinkäytän kisaenskaa retkeily- ja mummoiluajeluihin. Italiaisen kisaenskaingenjöörin puitten välissä sata lasissa, kyyryssä ja perse irti penkistä puikkelehtimiseen suunnitteleman ergonomian olen varmaan pilannut täysin: penkkikin on ylileveä ja pehmeä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Käyttötarkoitus vaihtelee. Jos haluaa ajaa hissuksiin seisaaltaan maisemia katsellen eikä ole niin justiinsa ohjautuvuus niin stongaa on kiva nostaa. Saa rennon asennon seisoskeluun pyörän kyydissä. Enemmän aktiiviseen ajoon suuntautuneen kannattaa taas monessa möhkössäkin harkita sarvien tiputtamista ja ainakin tuoda ne niin lähelle että kurottamatta voi kääntää ruorin tappiin.
Vähän kääntäen esimerkki edelliseen, oma Superi palvelee lähinnä enskapelinä, stonga on nyt jonkun 30-40mm vakiota matalammalla. Kääntyy aivan eri tavalla kuin vakio, niin eri tavalla että kellokin tykkäsi havaittavasti. Tapeilta on hyvä ajaa kovaa mutta vähän turhan kyyry jos meinaa körötellä seisovilteen.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jouni kirjoitti: To Heinä 22, 2021 9:55 pmjopa autossa on ratti aina liian kaukana vaikka olisi säätökin.
Saksalaisissa autoissa on yleensä ratin saanut säädettyä lähelle, tuore Golf on aika ok ja BMW:n ratin saa suorastaan syliin jos on aiemmin ajanut japanilaisilla -ratti kaukana- autoilla. Noiden kahden jälkeen on ollut totuttelemista jälkimmäiseen mutta ihan ok jos vertaa pojan 20v vanhaan Avensikseen, siinä on melkein sama fiilis kun aikoinaan Ladassa ja Fiat 131:ssä :)

T7:ssa on ohjaustanko totuttua ylempänä eikä ole käynyt korotukset mielessä, kauemmaksi säädin kääntämällä ohjauskannattimen että sai tapeilta ajaessa enemmän tilaa ohjaamoon ja vähän etukyyryä vauhdikkaassa ajossa. Hyvin huomaa kun alkaa ajamaan tapeilta vauhdikkaammin niin kyynärpäät on leveällä ja koukussa että saa matalan etukenon asennon. Laittaisin matalamman tangon mutta olkapäät tykkää korkeasta asennosta tiellä ajaessa.

400EXC:tä kun rakentelin tielle sopivammaksi niin mulla oli siinä 40mm korotuspalat tangossa, oli sillä kiva ajaa tapeilta ryhdikkäästi mutta krossiradalla ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Koropalat pois ja ajaminen alkoi sujumaan kun sai painoa keulalle ja kyyry asennossa oli paljon helpompi viedä pyörää.

Jossain pyörässä ohjaustangon eteen siirtäminen teki keulasta herkän vatkaamaan ja vatkaaminen rauhoittui heti kun siirsi tangon takaisin taakse.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
tertsu
Viestit: 2858
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Tottakai kannattaa kokeilla tangon korotusta, mutta se ei välttämättä ole ainoa oikea ratkaisu. Tangon asennolla ja vaikkapa kokonaan eri tangollakin saa ihmeitä aikaiseksi. Myös penkin korottaminen tai mataloittaminen voi olla myös paikallaan. Ihan pienetkin muutokset kyllä huomaa. Keulan korkeudellakin on iso merkitys ja sitäkin kannattaa kokeilla eri kohtiin. Korkea keula on vakaampi ja imee röykyt paremmin, matala taas kääntyy paremmin jne. Testiä ja testiä niin ne itselle oikeat säädöt löytyy.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

Kura lentää...
Eläin
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Ralliautossa merkittävintä lienee tarkka ohjattavuus. Tavan autossa taas valmistaja joutuu huomioimaan käytännön elämän mukavuusvaatimukset, esim. että pääseekö mahdollisesti isomahainenkin kuski kiemurtelemaan pois ratin takaa ahtaassa parkkihallissa jossa ovea ei saa leveälti auki. Se kuinka pitkä ratin säätöalue voi olla määräytynee teknis-taludellisista seikoista.

Omasta mopohistoriasta löytyy jopa HD kädet hartioiden tasalle nostavalla apehangerilla, tosin viimeinen ja paras set-up oli suorahko tanko korkeilla risereilla. Ducatissa pelasin vakiotangon, hieman korkeamman tangon ja riserit - ei risereita nelikentän parissa edestakas. Nykyinen Kotka tuli korotuspaloilla varustettuna joka alkuun tuntui hyvältä itsellekin. Jonkin aikaa kokeilin ilman korotuksia mutta oli sitten pakko laittaa ne takas - joksikin aikaa. Nyt tuntuu että ilman paloja jää lopulliseksi set-upiksi. Ehkä ajotaito ja vauhtikin kehittynyt matkan varrella mikä heijastuu sitten siihen minkälainen asento tuntuu hyvältä.

Eli jos ajoasento ei tunnu hyvältä, niin ilman muuta kannattaa kokeilla erilaisia muutososia joita kaupat väärällään. Mutta valtavan yllättynyt ei saa olla jos lopulta palaa alkuperäiseen, kait ne siellä tehtaallakin jotain tietää.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eläin kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 10:47 amTavan autossa taas valmistaja joutuu huomioimaan käytännön elämän mukavuusvaatimukset, esim. että pääseekö mahdollisesti isomahainenkin kuski kiemurtelemaan pois ratin takaa ahtaassa parkkihallissa jossa ovea ei saa leveälti auki.
Vaikka ei ole vuosirenkaita niin matala bemari vaati oman tekniikan penkille menossa ja poistuessa koska taakse säädetty ratti tekee oman hankaluutensa kiipeilyyn.

Kilpurit on erikseen ja niissä kuskien välillä on suuriakin eroja ratin sijainnilla vaikka auto on sama.
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Koheltaja kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 6:26 am

T7:ssa on ohjaustanko totuttua ylempänä eikä ole käynyt korotukset mielessä, kauemmaksi säädin kääntämällä ohjauskannattimen että sai tapeilta ajaessa enemmän tilaa ohjaamoon ja vähän etukyyryä vauhdikkaassa ajossa. Hyvin huomaa kun alkaa ajamaan tapeilta vauhdikkaammin niin kyynärpäät on leveällä ja koukussa että saa matalan etukenon asennon. Laittaisin matalamman tangon mutta olkapäät tykkää korkeasta asennosta tiellä ajaessa.

Paria T-seiskaa vasta koitin vähän maastommassa ja kovin sama havainto. Tosi korkealla tanko 192 senttiselle. Olin ekalla tauolla mittailemassa että voisi usemman sentin laskea. :lol:
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ja ulkomailla 180-190 kuskit laittaa 30-50mm koropaloja kun tanko on niin pirun alhaalla ja takana... :D
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

En tiedä kärjistänkö kun sanon että korotuspalat on vähän semmoinen "kun kaikki muutkin laittaa"-vitsaus seikkailumopohommissa. Varmasti joissain tapauksissa niille on oikea tarve mutta moni niillä turhaan ajamistaan hankaloittaa.
Olen muutaman kerran saanut yllytettyä ihmisiä noita tornejaan madaltamaan kun ollaan jotain vauhdikkaampaa ajettu ja eipä niitä korokkeita ole sen jälkeen nähty.
Avatar
Ranezki
Viestit: 204
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
Pyörä: 500EXC, 990ADV
Paikkakunta: Tuusula

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Ranezki »

skuikka kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 2:55 pm En tiedä kärjistänkö kun sanon että korotuspalat on vähän semmoinen "kun kaikki muutkin laittaa"-vitsaus seikkailumopohommissa. Varmasti joissain tapauksissa niille on oikea tarve mutta moni niillä turhaan ajamistaan hankaloittaa.
Olen muutaman kerran saanut yllytettyä ihmisiä noita tornejaan madaltamaan kun ollaan jotain vauhdikkaampaa ajettu ja eipä niitä korokkeita ole sen jälkeen nähty.
Hyviä ajatuksia, mutta on tässä myös toinen puolikin. Isot pojat on aina sanonu, että ei saa laittaa korotuspalajo ja sitä uskoin pitkään. Yritin opetalla ajamaan, mutta selkä puutui ja ajo kovin vaappuvaa. Tukevaa ajoasentoa ei löytynyt, eikä siihen auttanut harjoituskaan. Sitten kun kasvoin itse isoksi ja uskalsin olla omaa mieltä, niin koropalat löysi paikkansa. Ajamisesta tuli mukavampaa ja samalla myös vauhti ja kestävyys parani. Hyllystä löytyy kasa erilaisia tankoja, koropaloja ja niitä testaamalla on alkanut löytyä itselle sopivaa. Yhtä totuutta ei siis ole vaan kokeilkaa mikä sopii parhaiten.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Luulen että ollaan aika samaa mieltä. Jos koitan tarkemmin muotoilla niin sanoisin niin että lähtökohtaisesti koittaisin ensin vakiokorkeutta (ok, Tennarista tekisi mieli sanoa että heti madallus :) ). Jos se ei oikeasti toimi niin korotusta tai madallusta.
Saatan kuvitella mutta välillä tulee sellainen kuva että osa pitää korokkeita sellaisen matkaenskan "perusvarusteina", sitä ajatusta olen aika kovasti vastaan.
Sinun kanssa ei olla hetkeen nähty mutta viimeksi muistelen katsoneeni yläviistoon, eli en yhtään ihmettele jos on vähän ahdasta.
Minullakin selkä väsyy Superin kanssa vähemmän kuin pikkuenskoilla kun se on mukavan pitkä se ajoasento.
Vaimon Shercoa ja Superia kun mittailin niin taisi melkein 10cm olla pituussuunnassa eroa.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tennari seiskassa ei paljoa pysty tankoa madaltamaan koska tila loppuu tangon ja tankin välissä, siispä vaihtoehtona on jalkatappien korottaminen jos haluaa kyyrympää ajoasentoa :D
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Se vakiostonga oli käsituntumalta aika kapea. Mittailin että esim tuolla Minun Renthal 821:n mitoilla voisi saada madalluksen lisäksi lisää madallustilaa.
Vastaa Viestiin