Maikki_S kirjoitti:MarkusH kirjoitti:Ja sisäkurvin käsi suorempana kuin ulkokurvin ja painoa enemmän ulkokurvin jalkatapille.
Painoa ulkokrvin jalkatapille? Tämä näkökanta sotii vahvasti vastaan siihen oppiin mitä KKKK:ssa kotaporukka antoi neuvoksi yöllä 02:00 aikaan. Vai olisiko mahdollista, että kodan porukka ja minä olisin kuullut asian todellakin toisin päin.
Minä sain ohjeeksi keventää ulkokurvin puoleista jalkaa. Ulkokurvin jalkaa antamaa painetta jalkatapille keventäessäni pyörä lähtee kääntymään automaattisesti kurvin suuntaan.
Tässäpä on asia, jota viimeksi eilen pohdiskelin. Kyllä kaikissa mulla olevissa opaskirjoissa ja videoissa neuvotaan laittamaan painoa ulkokurvin puoleiselle tapille. Esim. Gary Semics kirjassa Pro Motocross And Offroad Riding Techniques: " ..., keep some pressure on the outside footpeg to maintain a low center of gravity, especially in flat corners without a berm."
Omat kokemukset sorateillä ajamisesta tukee tuota. Mutta kuitenkin esim. Pohjankankaalla opetettiin, että jos pyörä pitää saada kääntymään nopeasti, se tapahtuu (tapeilta ajaen) parhaiten laittamalla painoa käännöksen sisäpuolen jalkatapille. Ja metsässä kun puikkelehtii enskapolkuja, niin pyörä kääntyy tosi ketterästi tiukoissa mutkissa sisäpuolen jalkatappia painamalla. Se on ainoa (mun keksimä) konsti ajaa tietyt ahtaat kurvit sujuvasti.
Ehkäpä tässä on eroa ainakin sillä, ajetaanko kurvi istuen vai tapeilta, kuten monesti matkaendurolla. Crossipyörällä ja enskalla kurvia ajaessa sisäpuolen jalka on yleensä edessä, valmiina antamaan tukea jos etupyörästä loppuu pito. Ajetaan siis istuen, ja painopiste on satulassa istuen korkea, ellei laita painoa ulkopuolen jalkatapille. Matkaenskoilla ei tuota sisäpuolen jalkaa kai ole tapana tarjota maahan. Gessulla se ainakin on vähän hankalaa

Jos ajaa kurvin tapeilta, silloinhan se painopistekin on matalalla, ja se juuri ainakin tuon Semicsin kirjan mukaan on ulkopuolen jalan painottamisen tarkoitus.
Mieleeni tuli myös sellainen, että olisiko tapeilta ajaessa hyvä ohjata kurviin sisäpuolen tapista painamalla ja sitten jatkaa kurvin läpi niin, että paino on ulkopuolen tapilla. En tiijä, pitää tutkia ja kokeilla. Joka tapauksessa tähän asti ite oon seistenkin yrittänyt sitä ulkopuolen tappia painottaa, silloin kun muistan, ja se tuntuu hyvältä. Selkäytimessä se ei ole.
Pelkään, että jos menee kokeneemmilta kuskeilta kysymään, käy niin kuin kysyttäessä mikä olisi oikea 2t-bensan sekoitussuhde. Kysyt kymmeneltä, ja saat kymmenen erilaista vastausta

Joku matkaendurokouluttaja voisi asiaa valaista, jos sattuu näitä palstoja lukemaan - siis tota jalkatappiasiaa. Bensan suhteen oon löytänyt sisäisen rauhan
Käsien asennosta eka ohje kuuluu: "Kyynärpäät ylös". Näin on käytettävissä enemmän voimaa pyörän hallintaan, jos tarve tulee. Istuma-asennossa ajaen ulkokurvin kyynärpää nousee ylös, sisäkurvin laskee. Niin se varmaan menee myös seisoma-asennossa. Muutenkin tapeilta ajaen kannattaa miettiä sitä, että pitää kyynärpäät edessä/ulkona eikä päästä niitä kiertymään sisään vartalon lähelle. Sorateillä ajaessa tulee tilanteita eteen ehkä vähemmän kuin crossissa ja enskassa, mutta kyllä niitä tulee sielläkin, kun riittävästi harrastaa.
Ajotekniikassa on niin paljon asioita pidettäväksi mielessä, ettei aloittelija niitä kaikkia pysty millään pitämään mielessä. Kannattaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Jos hiekalla ajosta haluaa nauttia, pitää harjoitella ja kokeilla, ja vähän etsiä niitä rajoja. Jos koko ajan vain tyytyy hissuttelemaan ja varmistelemaan, niin ei se ajotuntumakaan kehity. Kuten asfalttipuolella, myös sorateillä/offroadissa kannattaa harjoitella radalla. Mä vein uuden uutukaisen Gessun surutta crossiradalle. Pyörään varmaan tuli muutama naarmu, mutta se kuuluu lajiin. Jo ekan treenikerran jälkeen oli ihan eri tatsi ajamiseen, eli harjoittelu kannattaa. Jos pääset johonkin pellolle tai hiekkakentälle ajamaan ympyrää ja kahdeksikkoa ja treenaamaan jarrutuksia, se on parasta harjoittelua mitä voit tehdä. Ja niin crossi kuin hiekkakentällä treenaus onnistuu myös katurenkailla. Täytyy vain pitää vauhti sellaisena, ettei eturengas pääse karkaamaan alta.
J