Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Å
Viestit: 1849
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Å »

Kasigessua ryhdyin ulkoiluttamaan, kun vihdoin sain hilavitkuttimet ja itse väsätyt nastagummit alle. Ekat lumet hän sai niskaansa jo viime keväänä, kun räntäsade yllätti kevään tuoksinassa, mutta nyt sitten kunnon talviajelua alla vähän reilu 100 km. Monta asiaa on tullut tehtyä ekaa kertaa viikon sisään. Ekaa kertaa on tullut ihan enemmälti ajeltua lumella, vaikkakin joskus vuonna miekka ja kypärä oli epätoivoisia yritelmiä ilman nastarenkaita. Ensimmäisen kerran tuli työmatka ajettua lumen keskellä, mutta pakkasessa ei viitsi, kun ei saa mopo lämpimään/lämmitykseen.

Saa keräillä aika kummastelevia katseita talvipakkasessa ajellessa - kyllä täällä ainakin yksi toinen kaveri ajelee superilla (ajellut talvisin jo kauan).
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Perhokalastaja
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 9:03 pm
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Omenakylä

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Perhokalastaja »

Tämä nyt on ihan aiheesta ohi, mutta mikä pleksi sulla Å on ja mitä mieltä siitä olet. Itse olen vähän haikaillut MetalliMuulia.
Avatar
Å
Viestit: 1849
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Å »

Perhokalastaja kirjoitti:Tämä nyt on ihan aiheesta ohi, mutta mikä pleksi sulla Å on ja mitä mieltä siitä olet. Itse olen vähän haikaillut MetalliMuulia.
Touratechin pleksi - täältä palstalta ostin. Ei kai niillä ole kuin yksi malli. En oikein osaa vielä paljoa siitä sanoa kuin tuon, että suojaa yläkroppaa viimalta aika hyvin - tässä talvikruisailussa on ollut niin paljon uusia elmenttejä ihmeteltäväksi. Kesää ajatellen luulisin sen olevan sitten haitta, kun puvun sisällä lämpö nousee ja tuuletus ei pelaa. Viikonloppuna yritän käydä vetäisemässä pidemmän siivun ja tutkia pleksin ominaisuuksia. Olen n. 175 cm ja mulla ei suojaa kypärälle tulevaa viimaa eli naamasuoja pitää olla ettei nenä ja huulet jäädy. No sen verran vielä, että meni helposti paikalleen eli oli mittatarkka.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
takakura
Viestit: 1099
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 9:14 pm
Pyörä: 690 Rally
Paikkakunta: Somero

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja takakura »

Marko Hemmilä kirjoitti:
takakura kirjoitti:Tämä on se Sonyn tulossa oleva HD POV kamera.

http://helmetcameracentral.com/2008/12/ ... m-hxr-mc1/
Paljonkohan tuolla on hintaa ?
Pitäis olla helmikuussa kaupoissa. Hinta on varmaan hyvin suolainen.

P.S.
File koot ovat varmaan mahtavia. Vaatii myös PC raudalta enemmän.

japanin hinta: 197,500.00 JPY=1,682.54 EUR

http://kakaku.com/item/K0000002042/
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
jussimh
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja jussimh »

takakura kirjoitti: File koot ovat varmaan mahtavia. Vaatii myös PC raudalta enemmän.
Niin tuleekos siitä jotain ongelmaa editoidessa kun sovittaa yhteen teräväpiirtokuvaa ja tavallista. Jostain ainakin muistelen kuulleeni että nykyisillä halpis/ilmais ohjelmilla se olisi hankalaa.
Ja tietääkös joku miten tuonne Juutuuppiin pitäs se video laittaa ettei se enää huonontaisi laatua? Pitääkö tiedoston esim olla jonkun tietyn kokoinen että se ei sitä enää pakkaisi.


Jussi
Aina kiireinen mansikanviljelijä
Avatar
takakura
Viestit: 1099
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 9:14 pm
Pyörä: 690 Rally
Paikkakunta: Somero

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja takakura »

jussimh kirjoitti:
takakura kirjoitti: File koot ovat varmaan mahtavia. Vaatii myös PC raudalta enemmän.
Niin tuleekos siitä jotain ongelmaa editoidessa kun sovittaa yhteen teräväpiirtokuvaa ja tavallista. Jostain ainakin muistelen kuulleeni että nykyisillä halpis/ilmais ohjelmilla se olisi hankalaa.
Ja tietääkös joku miten tuonne Juutuuppiin pitäs se video laittaa ettei se enää huonontaisi laatua? Pitääkö tiedoston esim olla jonkun tietyn kokoinen että se ei sitä enää pakkaisi.
Jussi
Mä käytän videoiden pätkimiseen ilmaista virtualdub:ia se on hyvä. Mutta ei sekään taida taipua
kahden eri formaatin yhteen liittämiseen. Pitää kokeilla jossain vaiheessa.

Tuo juutuuppi on mun mielestä surkea. Mä liityin tuonne www.vimeo.com siellä on muutenkin parempi laatuisia videoita.
Hae mun nick:llä niin siellä pitäis olla yks mun video.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Rampe
Viestit: 949
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Jari S kirjoitti: Minulla on käytössä SP-elektroniikasta hommattu kamera

Sekä tallennin jossa on av-in liitäntä, jollaiseksi hankin käytetyn DV-videokameran.

Ääniä ei vielä tule tuolla minun systeemillä talteen, pitäisi jostain keksiä mikrofoni jossa on sisäinen esivahvistin ja joka antaa äänen rca:n kautta ulos.
Miksi mikissä pitää olla rca-ulostulo? Eikö tuossa systeemissäsi toimi tallentimen (dv-kameran) oma ulkoisen mikin liitäntä, joka on yleensä miniplugi. Siihenhän löytyy kaikenlaisia mikkejä. Vaikkapa tuollainen esimerkkinä: solmiomikki

tuulisuojaksi sitten valmistuote, joka maksaa yhtä paljon kuin toi mikki tai sitten väkertää ite vanhasta villalapasesta tai foamista ja bomber-karvasta.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Rampe kirjoitti:Miksi mikissä pitää olla rca-ulostulo? Eikö tuossa systeemissäsi toimi tallentimen (dv-kameran) oma ulkoisen mikin liitäntä, joka on yleensä miniplugi. Siihenhän löytyy kaikenlaisia mikkejä. Vaikkapa tuollainen esimerkkinä: solmiomikki

tuulisuojaksi sitten valmistuote, joka maksaa yhtä paljon kuin toi mikki tai sitten väkertää ite vanhasta villalapasesta tai foamista ja bomber-karvasta.
Testailin erilaisia systeemejä ja kameran lisävarustekenkään tuleva mikki sekä mikrofonin miniplugi eivät ota signaalia vastaan silloin kun nauhoitetaan av-in:in kautta.
Minulla on tuossa av-in:iin tulevassa piuhassa rca töpseli valmiina ääniä varten, vain mikki siihen uupuu.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Rampe
Viestit: 949
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Jari S kirjoitti: Testailin erilaisia systeemejä ja kameran lisävarustekenkään tuleva mikki sekä mikrofonin miniplugi eivät ota signaalia vastaan silloin kun nauhoitetaan av-in:in kautta.
Minulla on tuossa av-in:iin tulevassa piuhassa rca töpseli valmiina ääniä varten, vain mikki siihen uupuu.
Olipas tuo hyvä tietää, ettei ne liittimet toimi ulkoisen kameran kanssa. En ole ehtinyt mokaan mitään kuvausta. Vaikka eihän mulla vielä ole mitään ulkoista kameraakaan :oops: :lol:

No sitten sinun täytyy tehdä sovitepiuha. Miniplugi-naaras (mono) pieni johdon pätkä ja sitten se rca-uros. sitten monomikki kiinni
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Rampe kirjoitti:Olipas tuo hyvä tietää, ettei ne liittimet toimi ulkoisen kameran kanssa. En ole ehtinyt mokaan mitään kuvausta. Vaikka eihän mulla vielä ole mitään ulkoista kameraakaan :oops: :lol:

No sitten sinun täytyy tehdä sovitepiuha. Miniplugi-naaras (mono) pieni johdon pätkä ja sitten se rca-uros. sitten monomikki kiinni
Luulen että tuohon tarvittaisiin mikki jossa on jonkinlainen sisäinen esivahvistin, tai vaihtoehtoisesti erillinen esivahvistin väliin?
Yhdenlaisen esivahvistimen jo rakensinkin, mutta siinä ei tuntunut tehot riittävän. Vai onko noissa mikrofoneissa niin suuria herkkyyseroja että joku toinen mikki voisi toimia ilman esivahvistinta? :roll:
Ja helpompihan se olisi jos tuo vahvistin osa olisi mikkiin sisäänrakennettuna jonkinlainen paristokäyttöinen systeemi?
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Rampe
Viestit: 949
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Jari S kirjoitti:
Luulen että tuohon tarvittaisiin mikki jossa on jonkinlainen sisäinen esivahvistin, tai vaihtoehtoisesti erillinen esivahvistin väliin?
Yhdenlaisen esivahvistimen jo rakensinkin, mutta siinä ei tuntunut tehot riittävän. Vai onko noissa mikrofoneissa niin suuria herkkyyseroja että joku toinen mikki voisi toimia ilman esivahvistinta? :roll:
Ja helpompihan se olisi jos tuo vahvistin osa olisi mikkiin sisäänrakennettuna jonkinlainen paristokäyttöinen systeemi?
Mikkejä on kondensaattorimikkejä ja dynaamisia.
Ilmeisesti sinulla mikin pitää olla kondensaattorimikki, jolloin siellä yleensä on paristo juuri sitä esivahvistinta varten.
Miinuksena konkkamikit on yleensä mahdottoman herkkiä, kun ei ole mikseriä välissä, jolla voi sitä äänitystasoa ja herkkyyttä säätää. Poimii siis kaiken sen äänen mitä ei pitäisi.
Toi jälkimmäinen esimerkkimikki on dynaaminen eli ei sitten taida toimia, mutta tuossa Haman mikissä on käsittääkseni patteri samassa paketissa mikkien kanssa.

Kokeilitko muuten tuota dv-kameran plugi-mikkiliitäntää konkkamikillä?
Ota kamerat mukaasi ja käy jossain paikallisessa musiikkiliikkeessä tai kodinelektroniikkaliikkeessä tai video-/valokuvausalan liikkeessä. Siellä voit testata toimivuutta jos myyjältä löytyy jonkinlaista joustoa.

Tässä on linkki eri mikeillä tehtyyn pikaiseen testiin digivideo.fi sivulla: mikkien testausta.
Kyseiseltä sivustolta saat varmasti muutenkin apua.

Tulipa vielä mieleen, että jos tarkoitus on vain saada ne pakoäänet nauhalle, niin sen mikin ei tosiaan tarvi olla herkkä, koska sitä joudut kuitenkin vaimentaan rajusti tuulensuhinoiden ja muiden sivuäänien johdosta. Eli se sun "toimimaton" vahvistin voiskin toimia hyvin kun vain kiinnität sen sopivaan paikkaan pöntön lähelle. Pöntöstä kun sitä äänenpainetta riittää.

Taidan olla liian väsynyt, teksti on niin töksähtelevää etten tahdo itsekkään ymmärtää mitä tuli kirjoitettua :roll:
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Rampe kirjoitti:Mikkejä on kondensaattorimikkejä ja dynaamisia.
Ilmeisesti sinulla mikin pitää olla kondensaattorimikki, jolloin siellä yleensä on paristo juuri sitä esivahvistinta varten.
Miinuksena konkkamikit on yleensä mahdottoman herkkiä, kun ei ole mikseriä välissä, jolla voi sitä äänitystasoa ja herkkyyttä säätää. Poimii siis kaiken sen äänen mitä ei pitäisi.
Toi jälkimmäinen esimerkkimikki on dynaaminen eli ei sitten taida toimia, mutta tuossa Haman mikissä on käsittääkseni patteri samassa paketissa mikkien kanssa.

Kokeilitko muuten tuota dv-kameran plugi-mikkiliitäntää konkkamikillä?
Ota kamerat mukaasi ja käy jossain paikallisessa musiikkiliikkeessä tai kodinelektroniikkaliikkeessä tai video-/valokuvausalan liikkeessä. Siellä voit testata toimivuutta jos myyjältä löytyy jonkinlaista joustoa.

Tässä on linkki eri mikeillä tehtyyn pikaiseen testiin digivideo.fi sivulla: mikkien testausta.
Kyseiseltä sivustolta saat varmasti muutenkin apua.

Tulipa vielä mieleen, että jos tarkoitus on vain saada ne pakoäänet nauhalle, niin sen mikin ei tosiaan tarvi olla herkkä, koska sitä joudut kuitenkin vaimentaan rajusti tuulensuhinoiden ja muiden sivuäänien johdosta. Eli se sun "toimimaton" vahvistin voiskin toimia hyvin kun vain kiinnität sen sopivaan paikkaan pöntön lähelle. Pöntöstä kun sitä äänenpainetta riittää.

Taidan olla liian väsynyt, teksti on niin töksähtelevää etten tahdo itsekkään ymmärtää mitä tuli kirjoitettua :roll:
Tuota plugi mikkiliitäntää testasin kaverin mikillä, en tiedä tarkemmin minkä sortin mikki se oli?
Sen lisäksi testasin Canonin omaa haulikkomikkiä joka tulee tuohon lisävarustekenkään kiinni.
Mutta eivät toimi, ilmeisesti sen vuoksi että nauhoitettaessa tuon av-in:in kautta kamera on PLAY eikä REC asennossa.

Täytynee tosiaan käydä jossakin liikeessä kyselemässä tyhmiä, tiedä vaikka sieltä löytyisi sopiva mikki minun tarpeisiin.
Kiitos tuosta linkistä, täytyy tutkia sitä ajan kanssa tarkemmin.

Tuosta esivahvistimen tekeleestä ei kyllä ole mihinkään, tosiaan karjumalla sen minkä äänihuulista lähtee sai nauhalle aikaiseksi niin pienen inahduksen että sen juuri erottaa. Ei kai kannattaisi alkaa rakennella systeemejä joista ei mitään tajua :lol: Parempi pysyä tehdas valmisteiden parissa!

Ja aivan hyvin tuon tekstin ymmärtää, vai johtuisikohan se sitten siitä että tulin juuri yövuorosta ja väsyttää melko makeasti itseänikin!Kuva
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Rampe
Viestit: 949
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Tämä meidän keskustelu taitaa vetää liikaa aihetta sivuun, niin pistän yv:tä.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
MikaK
Viestit: 65
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 4:02 pm
Pyörä: Ktm 950 SE , 2xGsx-r
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Avatkaa vaan uusi aihe ihan mielenkiintoista lukee tarkempiakin puolia noista kameroista ym aiheeseen liittyvää
Löytyy sitten jos tulee itelle joskus tarvetta. :P
Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuvia/videoita ajeluista ja muista mopoaiheista

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Jatketaanpa tätä kypäräkameran ääni keskustelua tuolla.
viewtopic.php?f=2&t=12379
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Vastaa Viestiin