Tonppa kirjoitti:Mutkapätkällä ei tosiaan millään meinaa saada karistettua kaveria kyykkypyörällä. Riippuu paljon kyllä ek:sta. Ja kuskeista.
Mutta jos otetaan kaupunkimiljöö liikennevaloilla, t-risteyksillä ja liikenneympyröillä. Ai että. Saapi venata sillon kyykkyjä vaik on puhasta asfalttia alla. Tuo kiihytys valoista seuraaviin on parasta. Ei sillä kyykyllä vaan pomppaa niin nopeesti liikkeelle ku motolla. Tähänkö lisätään viel hidasteet, nii voittaja on selvä.
Sieltähän nuo katumotot on lähteny, kaupungin sykkeestä. Joskus vuonna miekka ja kypärä näin bikessä kuvan riemukaaren juurella olevasta tenerestä pienillä valuvanteilla ja katukumeilla. Tekstinä jotain: "Euroopan suurkaupingeissa on tullut muotiin endurot katurenkailla..." Se pisti jo kipinän alulle, eikä ollu vielä duke ykköstä nähty tuotannossa.
Joo kaupungissa / taajamassa motot onkin sitten hauskimpia laitteita mitä on. Kaupunkiin ne on "tarkoitettu" ja siellä se ketteryys pääsee oikeuksiinsa. Itsellä ei tulisi edes mieleen ostaa enään kyykkyä. Kompromissi = kevyt enduro/cross ja bolt-on motovanteet. Keveydestä tosin ei ole pal hyötyä, mutta offroad ajon kannalta välttämätön.
Meinasin vain, että se keveys ei kompensoi tehoa assulla.
Sori, älkää tuomitko! Kysynpä uhallaki, että mitä supermotolla tekee? Mitä siihen tarvitaan? Ja ennen kaikkea, miten se piru voi kulkea sladissa asvaltilla toistasataa lasissa, kun eihän tuo revitä enduronakaan yli 60km/h vauhdissa.
Tarvitaanko siihen nimenomaan SM vai kelpaako moiseen hauskuutteluun enduroki? Pitääkö tän ostaa toinen mopo ja rakentaa siitä sm, vai miten? On niin hauskan näköistä...
Edit: Sinä, joka ajat pienellä SM:llä väliä Nurmijärvi KK-Rajamäki. Et ole hyväksi mainokseksi mopoilijoille. Jos jono kulkee 80 alueella 90km/h, niin voisit olla ajamatta kaasu pohjassa keskikaistaa. Ei se 10km matkalla niin paljon tunnu. Tapat vielä ittes.
Ja mikä tärkeintä, et edes morjesta enskakuskeille
Crop kirjoitti:Ja ennen kaikkea, miten se piru voi kulkea sladissa asvaltilla toistasataa lasissa, kun eihän tuo revitä enduronakaan yli 60km/h vauhdissa.
Se takanakki pyörii kurviin sladissa tultaessa hiljempaa entä pyörän vauhti. Ei oo powersladi. Pro:t tosin jatkavat sitä sladia sit kaasulla, neulansilmät ja muut tiukat mutkat.
Crop kirjoitti:Sori, älkää tuomitko! Kysynpä uhallaki, että mitä supermotolla tekee? Mitä siihen tarvitaan? Ja ennen kaikkea, miten se piru voi kulkea sladissa asvaltilla toistasataa lasissa, kun eihän tuo revitä enduronakaan yli 60km/h vauhdissa.
Tarvitaanko siihen nimenomaan SM vai kelpaako moiseen hauskuutteluun enduroki? Pitääkö tän ostaa toinen mopo ja rakentaa siitä sm, vai miten? On niin hauskan näköistä...
Mulla on nyt pari vuotta ollut 660SMC kaksilla vanteilla. Olen tullut kyllä lähinnä siihen tulokseen, että koska en omista maatakaan, niin en tarvitse enduroakaan. Oikeaan maastoon on niin harvoin mahdollisuus päästä enkä siellä osaisi pyörää viedäkkään, harva meistä. Supermoton jousitus ja moottorin luonne on metsäautoteille ja sitä paremmille aivan optimaalinen. Smotopyörilläkin tuo menee soralla vielä ihan mukavasti. Etuna enduroon verrattuna on, että smoto toimii vielä asfallttiradallakin. Ennemmin neuvoisin ostamaan smoton kaksilla vanteilla kuin enduroa kaksilla vanteilla ellei luvallisia enduropolkuja ole nurkissa riittämiin.
Asfalttisladista. Ei ne mitään powersladeja ole. Kun ollaan kurvissa riittävän lähellä pidon rajaa, niin hyvinkin pienellä teholla saa luiston aikaan. Kyllä se Domikin kulkee saldissa yli satasen vauhdissa, kun kuskin pää on kunnosa ja mopo hanskassa.
Enduron jousituksella ei kunnon smotoa synny. Smoton jousitus taas toimii GT-kartan karvoilla vielä oikein hyvin. Osta toinenkin mopo tai vaihda vanha smotoon kaksilla vanteilla.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Kävin testaamassa bemarin uutta Xmotoa ja ei tulisi mieleenkään vaihtaa pikku GS:ää Xmotoon, moto tuntui lähinnä viritetyltä mopolta. Ei puhettakaan että tuommoisella viitsisi ajaa yhtään pitempää matkaa. Hauska sillä kyllä oli asfaltilla räpätä
Oikeastaan kun matkaa ei ole tullut juuri ajettua niin voisi vaihtaakkin tuommoiseen
Matkapyörän tekee kuski. Kesällä kävin 2000 km reissun motolla. Tiesittekö että kotarin kakkosnelospenkillä voi lepuuttaa p*rsettä seittemällä eri tavalla?!?
Kyllä oli aika 0_o ilmeet matka(sohva)motoristeilla ko tykitin lautasta ulos täyteen pakatulla motolla. Unelma ois kiertää euroopan kaupungit motolla, vaik jonku matkailuauton perään laittas, uusissa on takana tilaa prätkällekki.
kasipallo kirjoitti:Kävin testaamassa bemarin uutta Xmotoa ja ei tulisi mieleenkään vaihtaa pikku GS:ää Xmotoon, moto tuntui lähinnä viritetyltä mopolta. Ei puhettakaan että tuommoisella viitsisi ajaa yhtään pitempää matkaa.
Kyllä on puhetta, käsityksesi pitkänmatkanajosta on vain erilainen. Mun mielestä nimittäin moottoripyörämatkailun pituutta ei pidä mitata kilometreissä vaan ajassa. Ei se määrä vaan se laatu. Ajaminen vs kyydissä istuminen.
Perusmotoristille "ajaa pitkää matkaa" on minun mielestä sama asia kuin "istua kyydissä pitkää matkaa". Joten siinä mielessä olet kyllä harvinaisen oikeassa, ei supermoton kyydissä viitsi istua yhtään pidempää matkaa. Jos oikeasti ajamaan lähdetään niin kyllä sillä pidemmän matkan jaksaa ajaa kuin perinteisellä matkaendurolla.
Mulla on ehkä senkin takia jäänyt suuremmassa mittakaavassa moottoripyörämatkailu väliin kun ei vaan yksinkertaisesti kunto riitä ajaa viikkoakaan putkeen. Hyvä kun kaks päivää jaksaa.
kasipallo kirjoitti:Kävin testaamassa bemarin uutta Xmotoa ja ei tulisi mieleenkään vaihtaa pikku GS:ää Xmotoon, moto tuntui lähinnä viritetyltä mopolta. Ei puhettakaan että tuommoisella viitsisi ajaa yhtään pitempää matkaa.
Kyllä on puhetta, käsityksesi pitkänmatkanajosta on vain erilainen. Mun mielestä nimittäin moottoripyörämatkailun pituutta ei pidä mitata kilometreissä vaan ajassa. Ei se määrä vaan se laatu. Ajaminen vs kyydissä istuminen.
Perusmotoristille "ajaa pitkää matkaa" on minun mielestä sama asia kuin "istua kyydissä pitkää matkaa". Joten siinä mielessä olet kyllä harvinaisen oikeassa, ei supermoton kyydissä viitsi istua yhtään pidempää matkaa. Jos oikeasti ajamaan lähdetään niin kyllä sillä pidemmän matkan jaksaa ajaa kuin perinteisellä matkaendurolla.
Mulla on ehkä senkin takia jäänyt suuremmassa mittakaavassa moottoripyörämatkailu väliin kun ei vaan yksinkertaisesti kunto riitä ajaa viikkoakaan putkeen. Hyvä kun kaks päivää jaksaa.
No se on hyvä että sinä viitsit ajaa motolla pitempääkin matkaa, minä en! Eikä minun tarvitsekkaan, ihan tarpeeksi raskasta on matkata huonopleksisellä pikku gessullakin.
Jos pitäisi ajaa mongooliaan niin kumman ottaisit, moton vai matkaenskan?
kasipallo kirjoitti:Kävin testaamassa bemarin uutta Xmotoa ja ei tulisi mieleenkään vaihtaa pikku GS:ää Xmotoon, moto tuntui lähinnä viritetyltä mopolta. Ei puhettakaan että tuommoisella viitsisi ajaa yhtään pitempää matkaa.
No Korsikalla on tullu motoilla käytyä, kun valitsee oikeanlaista tietä niin parempaa matkapyörää ei löydy.
kasipallo kirjoitti:Kävin testaamassa bemarin uutta Xmotoa ja ei tulisi mieleenkään vaihtaa pikku GS:ää Xmotoon, moto tuntui lähinnä viritetyltä mopolta. Ei puhettakaan että tuommoisella viitsisi ajaa yhtään pitempää matkaa.
No Korsikalla on tullu motoilla käytyä, kun valitsee oikeanlaista tietä niin parempaa matkapyörää ei löydy.
-Tomi
Jep, Kreetalla käydessä olisi tullut moto alle jos olisi vaan ollut vapaana vuokraamossa motoja, piti kuitenkin tyytyä Suzuki Freewindiin kun AT:kin oli ajettu paskiksi. Kyllä silläkin skootterit jäi kauas taakse niitä syheröitä vuoristoteitä ajettaessa
Hitto... oli se hauskaa vetää mutkista ulos powerslideä käyttäen, ei siinä paljoa tehoa vaadittu kun tiet oli niin liukkaita