Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Sumutinpullosta on noita vesimolekyylejä päästetty tiiviiden kappaleiden välisiin liimauksiin kuivumista nopeuttamaan. Toiminee tuossakin. Ilman jostain tulevaa kosteutta ei tosiaan kuivu missään järjellisessä ajassa.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mie kun olen hipistelijä, olen käyttänyt vastaavanlaisissa tapauksissa rautaosan pakastimessa ja ottanut pöydälle samalla kun levitän liiman kumiin. Olisi siis joku 10*10cm kumilätkän kiinnitys teräslappuun. Liimaa levitellessä ilmankosteus on kondensoinut tasaisen kerroksen kosteutta metallipintaan.
meura
Viestit: 236
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja meura »

Loctite 480 8) Tosin kallista mytta pysyy.
WPH
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja WPH »

Koettakaapa kynsiä väärään paikkaan levinnyttä uretaanivaahtoa pois, ainakin sen perusteella pitäisi pysyä kiinni 😁 Vastaavia polymeeripohjaisia liimamassoja on tarjolla ainakin Wurthilla, miten sitten niiden kuivumisen laita🤔
Avatar
timo
Viestit: 3019
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja timo »

Yksikomponenttisena polymeeriliima käyttäytyy kuten vastaava polyuretaanipohjainenkin. Eli kovettuu reunalta kunnes ei enää jatka kovettumista jos etäisyys ulkoilmaan, eli vesimolekyyleihin kasvaa liian pitkäksi. En sitten tiedä, käykö siihen primeriksi pelkkä vesisumutus ennen kappaleiden liittämistä toisiinsa kuten uretaanille.
Tuosta 480:sta tulee muistoja mieleen. Se on siis syanoakrylaatti ja elastinen kumi samassa pullossa. Sen piti olla joskus sen julkaisun aikaan paras nastaliima. Ei ollut, vaan ehkä huonoin. :D
WPH
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja WPH »

Uretaaniliimoille löytyy myös jonkinlainen pinta-aktivaattori Volvo- varaosana. En ole perehtynyt onko se tarkoitettu toimimaan primerin tapaan vai katalyyttinä. Levityssienellä varustettu ampulli, voin kaivella numeron jostain.Olisko ollut kympin nurkilla hintalappu?
zmoke
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja zmoke »

KTM EXC, eturatas kiinni pultilla jonka alla on jousiprikka.
Onko ihan normaalia että tuo prikka pyörii hiljalleen kun ajaa?
Osat on uudet ja momentissa.
Jousiprikan kiertymisnopeuteen vaikuttaa hieman millaista ajo on, mutta kyllä se kolmen-viiden tunnin ajolla lähemmäs neljänneskierroksen kääntyy.
Pultti pysyy kiinni ihan normaalisti eikä pyri auki.

En ole tuohon kiinnittänyt mitään huomiota kunnes vetäisin tussilla viivan pultinkannasta prikkaa myöten rattaaseen.
Avatar
timo
Viestit: 3019
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja timo »

Sulla on näköjään Freeride, eli se versio missä on booriton, paksu ja lievästi kartio aluslevy. Kyllä se varmasti liukuu vähän johonkin suuntaan, koska rattaan ja vetoakselin välys antaa sille pientä käskyä. Kuuluu asiaan. Pääasia, että pultin liima pitää.
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Totti »

Kuinka usein olette vaihtaneet uudet sisukumit?
Oletuksena ettei puhjennut. Onko nuilla joku parasta ennen ikä?
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Ite oon vaihtanu joku 50tkm jälkeen vaikkei niissä koskaan ole ollut mitään vikaa entisissäkään. BabyPowderia eli talkkia oon laittanu aina renkaan sisään liukasteeksi. Ja UHD sisureita tullut käytettyä.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
zmoke
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja zmoke »

timo kirjoitti: Ma Huhti 15, 2024 9:04 am Sulla on näköjään Freeride, eli se versio missä on booriton, paksu ja lievästi kartio aluslevy. Kyllä se varmasti liukuu vähän johonkin suuntaan, koska rattaan ja vetoakselin välys antaa sille pientä käskyä. Kuuluu asiaan. Pääasia, että pultin liima pitää.
Freeridessä tuo pysyy paikallaan, tuo 250 nelari onkin sellainen suristin.
EXC500 on taas sellainen täristin että siinä pyörii tuo eturattaan prikka. Sitä ruuvatessa ei lukite pullo ole koskaan kaukana :D
Avatar
timo
Viestit: 3019
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja timo »

Aivan, viissatkussa sama. Teknisesti silti ok, että pääsee pyörimään. Ja kyllä, sinistä Locktiteä surutta lähes kaikkialle. Aika harvassa kohdassa siitä on haittaa. :D
Vastaa Viestiin