rocksted kirjoitti:"Tarkoituksena hankkia 29" täysjoustolla", kirjoitti kysyjä. Tähän vaiheeseen ei pääse muuten kuin kartoittamalla eri rengaskoot ja runkotyypit, ja valitsemalla itselleen sopivimman.
Eiköhän tuohon päätelmään pääse aika montaa muutakin reittiä, kuin totaalisella kartoittamisella?

Tässäkin tapauksessa on ilmeisesti riittänyt kaverin kehaisu saamaan ajatuksen liikkeelle.
rocksted kirjoitti:Eikä maastopyöräilyssä ole kyse tarpeesta vaan halusta. Se, että tarvitseeko täpäriä kun jäykälläkin pärjää on typerää. Monessa paikassa pärjää jäykällä, mutta täpärillä on kivempaa. Silloin haluaa ajaa täysjoustolla. Usein aloittelevat maastopyöräilijät ei ole ajanut ainakaan kunnon täysjoustolla, ja sellainen vaikuttaa kiinnostavimmalta. Sitten jos ostaa sen jäykän koska "ei tarvitse" joustoa, se jää kaivelemaan ja sitä täysjoustoa tekee kuitenkin mieli.
Tässä on se koko homman pointti. Haluaa jotain vaikka ei välttämättä edes tiedä mitä se on, kun ei ole koskaan kokeillut. Kokee sen tarpeelliseksi vaikka se ei oikeasti sitä olisi omassa käytössä. Juuri tämän vuoksihan minä tuon kysymyksen esitin. Onko kysyjä oikeasti miettinyt asiaa ja tullut tuohon tulokseen, vai keksinyt vain, että täpärillä kaikki on paremmin ja semmoinen pitää saada. Sitten tulee yllärinä, että iskarit ja linkusto vaatii aika paljon enemmän huoltoa mitä jäykkäperä ja omissa ajoissa se täysjousto ei olekaan se pakollinen juttu. Jos ei itse tee, niin iskarin huolto on 100€/laaki ja hyvä suorittaa ainakin kerran vuoteen. Keuloja on aika paljon helpompi turailla itse kuntoon. Talvella pakkanen jäykistää jousituksen osia ja se täysjousto muutenkaan ole oikein millään tapaa tarpeellinen, kun lumi pakkaa kaikki pahimmatkin juurakot ja kivikot täysin tasaiseksi.
Tuossa nyt muutama seikka miksi on hyvä koittaa kartoittaa miltä pohjalta täysjoustoa harkitsee. Yleensäkin pyörää suositellessa on helmpompi suositella jotain, kun edes hieman tietää toisen mieltymyksistä. Maastopyöräilyä on nimittäin niin monenlaista.
rocksted kirjoitti:Sä ajat varmaan itse 29" jäykkäperällä kun sellaista ehdotit? Mulla on 27,5" täysjousto. Luultavasti ajettais ihan samat polut molemmilla pyörillä.
En aja, sillä en pidä 29" fillareista. Kankeita traktoreita, joilla ajetaan vain suoraan jos minulta kysytään.

Tulee ajettua niin jäykkäperällä kuin täysjoustollakin, mutta pienemmillä renkailla. Ihan niin mustavalkoisena en asiaa näe miten esitit tuossa aiemmin, että täpärillä olisi jotenkin kaikki kivempaa. Puolensa on kummassakin.
Per Saukko kirjoitti:Hei nyt, rocksted ja kylänmies, menkää ajamaan niillä pyörillänne ja lopettakaa tuo lapsellinen eipäsjuupas väittely tai menkää fillarifoorumille väittelee kuka tietää paremmin. Siellä tuota pupua on yllinkyllin ja nää teidän väittelyt sopii sinne enemmän kuin hyvin.
Pidetään tää kurapyöräpalsta edelleen asiallisena foorumina, vaikkei ehkä just nyt konepyörillä
ajettaiskaan.
Ei tässä siitä kyse ole kuka tietää paremmin. Jos joku kysyy neuvoa fillarin suhteen, niin eikö se ole asiallista koittaa antaa ainakin jotain näkemystä asiaan? Tekstit joita tämän nimimerkin takaa kirjoitan, on vain minun näkemyksiäni.