Garmin Zumo XT

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja mico »

Garminilta uusi moottoripyörä(seikkailu)navigaattori tulossa 5,5 tuuman näytöllä.

https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/679804

Motouutisten juttu: https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... reitit.htm
rauli.tai
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 1:28 am
Pyörä: 1200 GSA 2010 ja Pan European 1991.
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja rauli.tai »

Tämäpä vaikuttaa hyvältä, ja hintakaan ei ihan mahoton ole. Tiedä sitten mitä kaikkea on jätetty pois verrattuna vaikka zumo 595?
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Ainakin transflektiivinen eli auringon valoa heijastava näyttö on jäänyt pois. Sellainenhan on ollut vuosikausia kaikissa merkkivalmistajien moottoripyörä-, lentokone- ja retkeilynaveissa, mutta ei enää tässä. Olisi jännä nähdä joku oikea testi tai jopa vertailu jossa tuota on kokeiltu auringonpaisteessa.
rauli.tai
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 1:28 am
Pyörä: 1200 GSA 2010 ja Pan European 1991.
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja rauli.tai »

Onkohan tuossa samanlailla ohjattavissa Spotify puhelimesta, tuon navin näytön kautta? Kappaleen vaihdot ym. Itsellä sille tarvetta kun lähes aina musiikki kuuluu ajaessa. Ainakin 595 zumossa saa navilla ohjattua, tässä mainitaan vaan mp3 toistosta. Mutta pitää koittaa vielä vähän perehtyä aiheeseen. Sais jo lisätietoa tulla laitteesta, tai jopa johonki laite hyllyyn. Tekis mieli ostaa muttei sikaa säkissä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Tuolla tuntuu olevan aiheesta ihan hyvin juttua (huom! kannattaa lukea hieman alkua pidemmälle koska etenkin alussa on useita "arvauksia" johin tulee matkanvarrella tarkennuksia) https://advrider.com/f/threads/garmin-zumo-xt.1431553/

Ainakaan alussa EI ilmeisesti ole seuraavia ominaisuuksia:
- Tukea nykyisille TMPS sensoreille (tosin tämä voisi tulla koska kummassakin on kuintenkin ANT tuki)
- Tukea Spotifyille, ainoastaan ladatuille MP3 kappaleille
Mika TA-91
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Mika TA-91 kirjoitti:Tuolla tuntuu olevan aiheesta ihan hyvin juttua (huom! kannattaa lukea hieman alkua pidemmälle koska etenkin alussa on useita "arvauksia" johin tulee matkanvarrella tarkennuksia) https://advrider.com/f/threads/garmin-zumo-xt.1431553/

Ainakaan alussa EI ilmeisesti ole seuraavia ominaisuuksia:
- Tukea nykyisille TMPS sensoreille (tosin tämä voisi tulla koska kummassakin on kuintenkin ANT tuki)
- Tukea Spotifyille, ainoastaan ladatuille MP3 kappaleille
Korjaus, ilmeisesti Spotify toimii kun sitä streamaa puhelimessa ja sitä (/puhelinta) voi ohjata XT:llä ilman erillista sovellusta itse XT laitteessa.
Mika TA-91
ktm790
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 27, 2019 8:16 pm
Pyörä: ktm 790 adventure r

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja ktm790 »

ensi viikolla pitäisi tulla verkkokaupan kautta tämmönen härpäke.
Osaisiko joku valaista seuraavassa asiassa.
Itse juuri siirtynyt asfaltilta näihin mettä hommiin eikä navissa ole ikinä pitänyt olla topo karttoja.
Tämän navin mukana tulee myös jotkut topo kartat, mutta onko ne ok vai onko syytä ladata ”paremmmat” topo kartat naviin?
Löytyykö garminilta maksullisia hyviä topo karttoja?
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja mico »

Laita google hakuun vaikka -> matkaendurot.net: maastokartat

Tietoa löytyy varmasti, jos sitä viitsii hakea.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Millaisia kokemuksia. XT:stä on alkanut kertyä?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Itse laitteesta ei ole kokemuksia, mutta kommentoin nyt tuota garminin topoa ( joka siis perustuu OSM:ään). Lähtökohtaisesti tuo OSM:n kartta on ihan yhtä tarkka kuin virallinen MML:n maastokartta, sillä erolla, että garminin kartta reitittää. Karttojen olennainen ero siis on kartan teema. Henkilökohtaisesti olen aina vihannut tuota MML:n peruskarttateemaa, koska se on herkästi aika vaikea luettava, jos siihen ei ole tottunut.

Näin ollen siis on sanottava, että en keksi mitään järkevää syytä, miksi garminin oma kartta kannattaisi korvata reitittämättömällä MTK:n kartalla, jollei sitten ole jostain syystä rakastunut tuohon MTK:n värimaailmaan tai jos tuntee tarvitsevansa kiinteistörajoja.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja mico »

Ei ole OSM kartassa kaikkia pikkuteitä tai ajouria eikä esim. portteja, jollei Garmin ole niitä sinne itse lisännyt.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja Hobes »

mico kirjoitti:Ei ole OSM kartassa kaikkia pikkuteitä tai ajouria eikä esim. portteja, jollei Garmin ole niitä sinne itse lisännyt.
Hyvä pointti muuten, portit puuttuu tosiaan OSM:stä. Mutta ajourien puutetta en ole huomannut. Puhutaanko me nyt siis kartta-aineistoista vai siitä miten OSM:n perusteema sen oikeen renderöi? Nää kun on kaksi eri asiaa. OSM:stähän siis on myös topovisualisointi, joka siis löytyy tuolta: https://opentopomap.org/

Lisäksi ei pidä vetää johtopäätöksiä valmiista garminiin istuvista karttapaketeista, niistä on hyvin voitu jättää pois kartan kasaajan mielestä epäolennaista dataa.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Ilmakuvan ja topokartan yhdistelmä tuntuisi ainakin näin äkkiä ajatellen jossain tilanteessa hyvinkin toimivalta vaihtoehdolta.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja mico »

Mä tiedän kyllä tuon topoteemaisen kartan.

Itse vertasit aineistoja ja kysyit, että et ymmärrä miksi joku käyttäisi MTK:ta. Siksi koska OSM aineistosta puuttuu tietoa, on se puute tietoisesti tai ei.
Sinällään OSM on selkeä, yksinkertainen ja helposti luettava, tosin tuo MTK antaa enemmän. Yksityiskohtia voi myös vähentää näytöltä, ei niitä kaikkia pelkässä ajossa tarvita.
Ja jos MTK ei miellytä, niin suosittelen Garminin Topo Light versiota.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja Hobes »

mico kirjoitti:Mä tiedän kyllä tuon topoteemaisen kartan.

Itse vertasit aineistoja ja kysyit, että et ymmärrä miksi joku käyttäisi MTK:ta. Siksi koska OSM aineistosta puuttuu tietoa, on se puute tietoisesti tai ei.
Sinällään OSM on selkeä, yksinkertainen ja helposti luettava, tosin tuo MTK antaa enemmän. Yksityiskohtia voi myös vähentää näytöltä, ei niitä kaikkia pelkässä ajossa tarvita.
Ja jos MTK ei miellytä, niin suosittelen Garminin Topo Light versiota.
Joo siis tää oli lähinnä mielenkiinnosta esitetty kysymys, kun olen itse kahlannut tässä viimeaikoina varsin paljon molempien aineistojen vektoridataa läpi enkä ole kauheasti ainakaan Pirkanmaalla eroja huomannut. Sinällään olisin yllättynyt jos olisin, koska ymmärtääkseni OSM:n tämän hetkinen ainesto on käytännössä sama kuin vapaasti saatavilla oleva MML:n aineisto, johon myös MTK-kartta perustuu. Toisaalta noissa kyllä helposti jää asioita huomaamatta... Eli oli oma kommentti ehkä hieman hätiköity.

Tässä siis pyörittelen itse tällä hetkellä karttateemaavektoriartan päälle, johon saisi myös tien pinnan materiaalin visualisoitua ( = hiekkatie on eri värillä kun asfaltti ) ja arvon että kumpaan aineistoon tuo kannattaisi oikein pohjata. OSM-projektin aineistoon olisi paremmin työkaluja, mutta jos siinä on oikeasti pahojakin puutteita MML:n aineisto on siinä tapauksessa järkevämpi. Tämä menee jo täysin ohi ketjun aiheesta, mutta jos viitseliäisyyttä löytyy, niin viitsitkö vaikka YV:llä lähettää koordinaattia missä ajoura puuttuu OSM:stä, niin tekisi mieleni tutkia, että onko tuo oikeasti puute OSM:n datassa, vai ainoastaan visualisoinnissa.

Mutta nuo portit olivat kyllä mainio huomio. Sitä dataa ei ole taidettu OSM:ään edes viedä, kun taitaa olla vähän tuollainen paikallinen kummajainen merkitä noita karttaan.
Vastaa Viestiin