Zumo 350 "lyhyempi reitti"

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Kanjoni
Viestit: 109
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 12:05 am
Pyörä: Pegaso ja Stelvio ym.
Paikkakunta: Kajaani

Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja Kanjoni »

Olen ihmetellyt uutena Garmin-käyttäjänä tuota kun koettaa tehdä ihan järkevän soratiereitin niin ko. navi ei ymmärrä reitittää lyhyintä reittiä vaan kierrättäisi vaikka mitä kautta ja reitinteko hankaloituu kummasti kun pitäisi välipisteitä laittaa tarpeettoman paljon. Ja vain u-käännösten tekokielto on päällä, ei muuta rajoitetta. Onko tosiaan noin ettei tuollaista ymmärrä? On totta, että lyhyempi reitti on lyhyempi kuin toinen vaihtoehto eli nopeampi reitti mutta mutta... Jos olisin ostanut laitteen kaupasta niin pois veisin... Ostin laitteen kaverilta. Tulee suorastaan ikävä Tomppaa, josta aika jätti vuosi sitten.
Avatar
viljami
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Marras 08, 2010 11:44 am
Pyörä: KTM640ADV/1290SAR

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja viljami »

Garmin TOPO Suomi Light karttaa käyttäen itsellä kyllä reitittänyt ihan nätisti sora-/metsäautoteitä käyttäen. Laitteen asetuksista olen poistanut päällystämättömien teiden rajoituksen ja muistaakseni lisännyt välttämään moottoriteitä. Teen yleensä reitin basecampilla ja siirrän sitten laitteeseen mutta kyllä tuo muistaakseni on pieniä teitä myöten reitittänyt ilman ongelmia myös päätepiste tms. suoraa laitteesta syöttämällä. Asetusten pitää muistaakseni täsmätä basecampissa ja laitteessa.
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja tsau »

Kyllähän se vähän hilpeyttä herätti kun aikanaan tein Basecampillä reittiä Lappeenrannasta Sallaan. Ensin Tallinnaan, sieltä Tukholmaan...
jyrki
Viestit: 474
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Yksi tuon laitteen monista puutteista on todellakin se ettei se suostu reitittämään joitakin teitä pitkin vaikka kuinka tiheästi laittaa välipisteitä. Tämä täytyy vain muistaa kun on tehnyt reitin. Jossain vaiheessa tien päällä laite sitten tajuaa ettei tavitse kiertää jostain muualta vaan osaa jatkaa suunniteltua reittiä. Haittapuolena on se ettei reittiä suunnitellessa näe matkan oikeaa pituutta, mikä saattaa esim. tankkausten kannalta olla oleellista.

Odotan innolla sitä päivää että Garminilla palkkaavat ensimmäisen moottoripyöräilijän testaamaan tuotteitaan.
Huono tie, parempi mieli.
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja juvander »

Kyllä se reitittää mitä tahansa tietä pitkin kun valitsee oikean profiilin Basecampissä vähintäänkin ko. pätkälle. Tästä ollut tälläkin foorumilla jo aikaisemmin porua.

ATV profiilista on hyvä aloittaa jos tuntuu muuten vaikealle saada reittiä tehtyä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja DOMI »

juu, noita toimintaprofiileita ei kannata ottaa niin kirjaimellisesti. Olen joskus Garminille laittanut puoli leikilläni toivetta mantsapyöräprofiilista, mutta kyllähän maalaisjärkeä saapi käyttää. Yleensä riittää kun niihin kriittisimpiin kohtiin tyrkkii vähän useamman kauttakulkupisteen.

Yksi hyvä konsti on basecampillä reittiä tehtäessä luoda lopuksi reitistä myös jälki yhdellä napin painalluksella. Laittaa sitten jäljen näkymään halutun värisenä taustalla, jolloin huomaa heti jos laite sitten metsässä alkaakin reitittämään erilailla kun basecampilla reittiä suunniteltaessa.

Myös kaverille sähköpostaillessa reittisuunnitelmia, näkyy oma reittiviiru silloin aina siinä mihin itse sen on halunnut, riippumatta kaverin kartoista tai asetuksista.
Trackista näkyy myös sitten se reitin pituus ym.. Tracista voi myös Zumossa luoda reitittävän reitin, toiset käyttäjät tykkää tehdä aina sillätapaa. Kokeilemalla oppii ja harjoitus tekee mestarin :wink:
Kanjoni
Viestit: 109
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 12:05 am
Pyörä: Pegaso ja Stelvio ym.
Paikkakunta: Kajaani

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja Kanjoni »

Viikonloppuna taas tuli seikkailtua kun Garmin teki mitä sattui. Lyhin reitti kun ei ole mikään makuasia vaan mitattavissa oleva fakta. Tien päällä olisi vierailla seuduilla ja erityisesti pimeällä hyvä kun reititys pelaisi kunnolla. Mutta kun laitteen kujeet oppii niin kyllä se siitä. En ole ehtinyt paljoa kajoamaan vielä BaseCamppiin mutta sekin aika tulee.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Kanjoni kirjoitti:Viikonloppuna taas tuli seikkailtua kun Garmin teki mitä sattui. Lyhin reitti kun ei ole mikään makuasia vaan mitattavissa oleva fakta. Tien päällä olisi vierailla seuduilla ja erityisesti pimeällä hyvä kun reititys pelaisi kunnolla. Mutta kun laitteen kujeet oppii niin kyllä se siitä. En ole ehtinyt paljoa kajoamaan vielä BaseCamppiin mutta sekin aika tulee.
Lyhin reitti vieraalla seudulla pimeällä, kuulostaa kyllä aika mielenkiintoiselta yhdistelmältä. Löytää nimittäin meikäläisen laite ainakin niin mielenkiintoisia umpeenkasvaneita kävelypolkuja tiekartallakin, saati sitten maastokartalla jotta yksin pimeässä saattaa paikoin tulla kavereita ikävä.

Taitaa olla niin, että moottoripyörälaitteissa ei reititysasetukset laitteella tehtynä salli niin pieniä polkuja ainakaan prätkämoodissa kuin käsigepsit, joissa noita toimintomoodeja on enemmän. Siitäkin toiset taas valittaa kun "ajattaa" liian pienille poluille, kyllä laitteita on vaikea tehdä niin että ne automaattisesti mukautuisivat käyttäjän tarpeisiin.
Basecamp on se avain ja se tuo reitin tekoon lähes rajattomasti säädettävyyttä. Toki senkin käyttöä joutuu myös hetken harjoittelemaan. Noilla aiemmin mainituilla konsteilla atv, maastopyöräilijä jne.. reititysmoodeilla ja luomalla trackin reitityksen rinnalle näytöllä näkymään, pitäisi päästä aikalailla pitkälle. Täytyy kuitenkin muistaa, että reitiltä poiketessa tai uudelleen laskettaessa laite reitittää siinä olevien asetusten mukaisesti. Sen takia varmuuden vuoksi välipisteitä reilusti pienimmille poluille. Usein huomaa paikanpäällä sitten syyn siihen, miksei jotain polkua meinaa saada reititettyä kuin laittamalla pisteitä tiheään.

Viime viikonlopun ajelulla oli juuri sellainen tilanne, että tein topo pro-kartalla reitin. Kaverin pihalla latasin sähköpostissa lähettämäni reitin kaverin koneella basecampin kautta jolloin tein varoiksi kaverin omalla Light kartalla uudelleenlaskennan jotta reitti varmasti toimii kaverin gepsissä. Ihmeteltiin sitten kun jouduin aika paljon muokkaamaan pisteitä lisäämällä, jotta kaverin asetuksilla suostui reitittämään samalla tavoin. Selitys löytyi sitten Sunnuntaina kun ajeltiin makeaa umpeenkasvanutta autiotalon ohitse kulkevaa tiepohjaa. Saavuttiin laholle sillalle, jossa ajokieltomerkki ja pellon toisella puolella isäntä tiirasi silmä tarkkana meidän neljän pyörän letkaa kun päätettiin nöyrästi ajella se muutaman kilometrin pätkä takaisin ja kiertää. Siinä sillalla se kohta oli, jota uudempi kartta ei halunnut reitittää, mutta sai sen siitäkin laskemaan kun lisäili pisteitä vieri viereen.
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja AKH »

U-käännoksen kielto tarkoittaa mun mielestä sitä, ettei tee puolikasta paskarinkiä tiellä, vaan kartta etsii tiestöstä lenkin missä pääsee kiertämään.
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja tsau »

Juuri yhden Tyre-reitin Basecampiin siirrettyäni:
-aloitusprofiili oli "Driving" ja seurasi aika huonosti haluttuja pikkuteitä.
-"Dirt biking" siirsi reitin melkein kokonaan halutuille teille
-Muutama shaping point lisää paransi tilannetta
-Ja kun ei millään suostu reitittämään jollekin tielle, vaihdetaan piste "Direct":ksi

Ja lopuksi:
-valitaan kaikki pisteet ensimmäistä ja viimeistä pistettä lukuun ottamatta ja vaihdetaan ne shaping pointeiksi (Don't Alert on Arrival).
-jos haluaa, vaihdetaan muutama shaping point takaisin Via pointiksi (Alert on arrival)

Ja ihan viimeiseksi, tarkistetaan reitti niin, että navigaattori on kiinni PC:ssä!
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ei toi zumo(390) mullakaan kovin helpolla hiekalle päästä,joskus tuntuu että suostuu reitittämään lennossa pienemmilläkin teillä kun ensin ite sinne menee ohjeista huolimatta. Toki voi olla ettei sieltä muuten enää pääse määränpäähän... Kun käytössä on basecamp,ongelmaa ei ole. Ongelma tulee vaan juuri silloin kun pitäisi päästä johonkin osotteeseen ilman etukäteis suunnittelua,kuitenkin mieluummin mukavaa paanaa kun isoa. Zumon kanssa ei koskaan ole tainnu tulla mitään tuskaa pimeästä,tuntemattomasta alueesta,ja johonkin aikaan perille pääsystä. Montana kanssa useamminkin ;) Etenkin se ihmisten aikaan perille pääsy on ollu kysymysmerkki... :lol:
Zumossa tuo vältä päällystämättömiä teitä kohta tuntuu pysyvän päällä,oli siinä rasti tai ei. Eikä taida olla vaihtoehtoisia profiileja mitä valita,kuten montanassa tai bc:ssä.
Minä teen myöskin jäljen näkyviin noista reiteistä jotka askartelee etukäteen,niin zumo ei pääse paskomaan koko reissua kun kerran painaa väärää nappia kiertotien kohdalla...voi vaan painaa punasta ruksia ja seurata viivaa kartalla ilman ohjeita.

edit;on siinä vaihdettavat profiilit. Tähän saakka ollu mopo,vaihtoetoisena auto tai linnuntie. Linnuntie kuulostaa suoralta,mutta kyllä toi juukaan ihan teitä pitkin olis ajattanu.(ainakin siltä näytti,jos olisi ollu sinne matkalla) Täytyy tutustua josko linnut kulkisi myös päällystämättömiä teitä...Suomen käännökset on garminilla ollu useamminkin vähän hakusessa...Symbolikin on lupaavan karkeakuvioinen rengas ;)
Avatar
Eemo
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 10:15 pm
Pyörä: BMW R1200GSA / KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Helsinki

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja Eemo »

Itse teen nykyisin kurapyöräreitit Basecampillä jossa pohjalla Topo-kartta. Profiiliksi valitsen Direct -> jolloin Basecamp tekee jäljen suoraan pisteeltä pisteelle. Riittävän tiheesti vaan pisteitä niin hyvä tulee. Tämän jälkeen Naviin ja ja ajan pelkästään jäljen päällä. Tämä sallii ajon vaikka suon tai umpiumettän läpi välittämättä siitä miten kartta tai navi haluaa reitittää. JA hyvänä puolena myös se että pohjalla oleva kartta voi olla tuo ilmainen topo-kartta kun reititys-ominaisuutta ei tarvita.
Ja noin kun tekee niin navi näyttää suunnan ja about reitin, itse voi valita sopivan ajouran tai polun ilman hampaiden kiristelyä :D
I'm not afraid to go fast... It's crashing & burning that sucks!

´R1200GSA / KTM 690 Enduro R / KTM 350 Freeride
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Kyllä reippaammassa ajossa reititysominaisuus on ihan ehdoton, eikä se niin vaikeaa ole tehdä kunnolla kuin aiemmista turinoista vois ymmärtää. Ainakin itse käytän kahta lisätietokenttää, toisessa näkyy etäisyys seuraavaan käännökseen(ei tarvitse kokoajan tarkkailla gepsiä) ja toisessa nopeus. Jos se ajoreitti on laskettu reitittävällä kartalla ja basecampillä saatu menemään halutuista paikoista, niin avaa sen reitin ja luo jäljeksi. Basecamp säilyttää reitittävän reitin, mutta tekee lisäksi samannimisen jäljen(track). Sitten tuon jäljen valitsee gepsissä näkymään kartalla taustalla ja sen jälkeen reitittävä reitti auki joka tarjoaa nuo suuntanuolet ja etäisyydet käännöksiin. Äänikomentoja en edes käyttäisi, eikä omassa laitteessa niitä edes ole. Tässä on kaikki hyvät puolet yhdessä ja tarvittaessa voi tietysti ottaa reitityksen myös pois päältä ja ajaa vain jälkeä pitkin.
Osa vanhemmista laitteista(mm.Zumo220, nuvi500 srj) ei pysty näyttämään toisella laitteella ajettua tai käsin tehtyä jälkeä, silloin voisi ajatella tuota suoraviivaista reittiä ,mutta se on reilusti vaikeampaa tehdä sillätavoin ja vaatii todella paljon välipisteitä.
Avatar
Eemo
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 10:15 pm
Pyörä: BMW R1200GSA / KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Helsinki

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja Eemo »

Ajo-ohjeet ja tieto seuraavasta käännöksestä on ihan mukavia tietoja saada. Lähinnä tuota point-to-point-reititystä ja jälkeä käytän kun ajetaan paikoissa jossa ei aina kulje tietä tai edes katkoviivaa jossa navi osaisi reitittää.
Reitillä ei tarvitse olla kuin yksi paikka josta navin mielestä ei voi ajaa niin reititys menee lyhyintä (tai nopeinta) mahdollista.
I'm not afraid to go fast... It's crashing & burning that sucks!

´R1200GSA / KTM 690 Enduro R / KTM 350 Freeride
Avatar
viljami
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Marras 08, 2010 11:44 am
Pyörä: KTM640ADV/1290SAR

Re: Zumo 350 "lyhyempi reitti"

Viesti Kirjoittaja viljami »

ceevu kirjoitti:Ei toi zumo(390) mullakaan kovin helpolla hiekalle päästä,joskus tuntuu että suostuu reitittämään lennossa pienemmilläkin teillä kun ensin ite sinne menee ohjeista huolimatta. Toki voi olla ettei sieltä muuten enää pääse määränpäähän... Kun käytössä on basecamp,ongelmaa ei ole. Ongelma tulee vaan juuri silloin kun pitäisi päästä johonkin osotteeseen ilman etukäteis suunnittelua,kuitenkin mieluummin mukavaa paanaa kun isoa.
En tiedä liittyykö ihan suoraa tähän mutta yksi tapa on muuttaa garminin ehdottomaa reittiä määriteltyyn määränpäähän siten, että lisää reititystilassa vaihtoehtoiselle reitille reittipisteen ja valitsee "Lisää aktiiviselle reitille". Garmin tekee tämän jälkeen uudelleen reitityksen tuon uuden reittipisteen huomioiden. Vastaavasti jos haluaa skipata jonkun määritellyn reittipisteen, oli se sitten määritelty suoraa laitteesta tai reitti tehty basecampillä, niin voi reititystilassa valita "Ohita" toiminnon. Garmin skippaa seuraavan määritellyn reittipisteen, jolloin voi vain ajaa jotain vaihtoehtoista reittiä ja antaa garminin reitittää uudelleen kun toteaa, että poikkeat alkuperäiseltä reitiltä. Muutoinhan garmin pyytäisi tekemään jossain uukkarin tai ohjaa vähän miten saattuu välistä jääneelle reittipisteelle.
Vastaa Viestiin