Navigointiohjelmat puhelimeen

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä en tajuu miks en ole aiemmin ladannut Kurviger Pro sovellusta, tuttuista ympäristöistä löytynyt huimasti lisää reittivaihtoehtoja, uusia reittejä ja sorateitä. Taas tuli uutta intoa ajamiseen kun ei tarvii niitä samoja latuja hiihtää edestakaisin :)
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

MIL kirjoitti: Olen useasti tuota miettinyt että miksi navien näytöt on yleensä vaakaan ?
Tänään pitkästä, pitkästä aikaa kykenin vähän ajelulle. Tuossa Nuvizin kameralla otetussa kuvassa se pysty- ja vaakanäytön ero näkyy. Tai oikeammin ehkä näkyy kahden erilaisen navigointiohjelman ero. Garminin vaakanäytössä on paljon informaatiota selkeästi esitettynä. Waze on minusta navigointiohjelmien parhaasta päästä, ainakin maantieajoa ajatellen, mutta kyllä se jää toiseksi Garminin rinnalla. Pystynäytössä voisi aivan hyvin karttainfon kärsimättä käyttää ylä- ja alareunoja tehokkaammin, suurempikokoisilla merkeillä. Näiden kahden ohjelman käytettävyyden ero korostuu, kun lähdetään ajon aikana tekemään valintoja. Garmin käyttää näyttöä tehokkaasti ja jakaa valintapainikkeilla reilusti tilaa. Wazen kanssa sama menee tuhertamiseksi. Ja useat puhelinnavigointiohjelmat ovat paljon Wazea surkeampia käytettävyydeltään!
Ykköspuhelimeni on Samsungin S9+, missä on vielä "korkeampi" näyttö. Navigointiohjelmat eivät osaa hyödyntää sitä millään tavalla. Onko se oikeasti niin vaikeaa rakentaa ohjelma, joka ymmärtäisi näytön koon ja asennon ja pystyisi hyödyntämään sitä tehokkaasti?
Liitteet
navitNuvizilla.jpg
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Ompa huonosti näkyvä näyttä tossa garminissa. Mikä malli se on?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Sukke kirjoitti:Ompa huonosti näkyvä näyttä tossa garminissa. Mikä malli se on?


Sent from my iPhone using Tapatalk
590. Kuva ei anna ihan oikeaa vaikutelmaa, mutta kyllä, näyttö voisi olla parempikin.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja mico »

Garminissa varmaan se häikäisy-/suojakalvo päällä,? Auringonpaisteessa on kyllä hyvä se kalvo.
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Sukke »

No joo, tosta 590 näytöstä ja sen näkymisestä puhuttu jo aikaisemminkin ja muistaakseni ei pärjää 390:lle, mikä itsellä on käytössä. Mä olen ollut pettynyt oikeastaan kaikkiin kokeilemiini kartta ja navigointi ohjelmiin, garmin mukaan lukien. Useimmat ovat sekavia kyhäelmiä, jotka hädin tekevät mitä niiden olettaa tekevän, garmin mukaan lukien.

Tänä kesänä olen kokeillut minulle uutta ohjelmaa Guru Maps, joka vaikuttaa lupaavalta. Nyt viimeksi se yllätti minut, kun latasin siihen gpx:n, joka sisälsi seisemän jälkeä, seitsemän reittiä ja parikymmentä paikka pistettä. Guru latasi kaiken nätisti omaan hakemistoon, jossa voi valita yksittäin näkyviin juuri sen, mitä itse haluaa. Periaatteesa garminissa voi tehdä saman, paitsi kohdepisteitä en osaa laittaa näkymään kartalla ja garminissa homma ei ole läheskään yhtä kätevää.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
TomppaV
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Vähän sivuaa aihetta, mutta millaisen kännykkätelineen ostaisit?
Tarjontaa on viljalti, ja osa varsin kohtuuhintaistakin.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
PantseK
Viestit: 796
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
Paikkakunta: Lahti

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Tollanen on mulla toiminut hyvin fillarissa niin miksi ei mopossakin:

https://www.ebay.co.uk/itm/Adjustable-3 ... 2518928291


EXC:ssä on lataava telakka joka on kyllä ehdoton . Ei tartte piuhojen kanssa pelata.

https://www.ebay.com/itm/Waterproof-12V ... 4020754196


Jos kännykässä ei ole sisäänrakennettua langatonta latausta, niin sitten tollanen tilaukseen...

https://www.ebay.com/itm/Qi-Wireless-Ch ... ect=mobile
Viimeksi muokannut PantseK, Ke Tammi 08, 2020 8:48 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Rammountin fingergripin pistin sen heiluvan x:n tilalle.
Ainakin parit lenkit tuntunu toimivan hyvin, navigointikapulana kylläkin vähän paksumpi CAT S60.

Kuva
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Fingerpori näyttää aika asialliselta ja puristimien paikkaa voi vaihtaa ettei osu painikkeisiin. Muovi materiaalina on myös hyvä koska se imee vähän värinää joka rikkoo luureja, kahdesta Samsungista kamera hajonut tärinästä.

Mä olen suosinut Pantsen linkkaamia ruuvipuristimen tyyppisiä telineitä, luuri pysyy tukevasti paikallaan ja on helppo irroittaa-kiinnittää. Tuo latauksella oleva teline oli aika vakuuttavan oloinen laadultaan mutta oma luuri (BV6800) oli liian paksu siihen, normi luurit sopii helposti.

Jos mahdollista niin tangon ja kiinnityksen väliin kumia eristeeksi tai jos on kotinikkari niin joku muu tärinäeriste johonkin liitokseen. Värinäkumi tai useampi on osoittautunut hyväksi ja halvaksi ratkaisuksi jos sellaisen saa laitettua kiinnitysjalkaan, niitä on eri kokoja ja jäykkyyksiä https://m.motonet.fi/fi/tuote/130525/Ka ... 5x20-mm-M6

Ite tehdyssä telineessä on 4kpl pieniä värinäkumeja ja syksyn kokemuksen perusteella tuntuu toimivan ja luuri pysynyt ehjänä.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Asko
Viestit: 43
Liittynyt: Su Marras 04, 2012 9:45 pm
Pyörä: F800GS

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Asko »

mulla tuollainen RAM-HOL-PD3 toiminut jo muutaman vuoden hyvin:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... gu3NCZDvtO

Alakoukku kiinteä, yläkoukku jousella, joten kännykän saa hyvin sujautettua paikoilleen. Leveyssäätötapit ruuveilla.

Asko
Avatar
Micce
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 04, 2018 7:36 pm
Pyörä: Ktm Adventure 390
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Micce »

http://www.beeline.co navigointisovellus tuli itselleni uutuutena vastaan.
Teen pääsääntöisesti reitin aina etukäteen ja suosin pieniä hiekkateitä, osin tutulla alueella. Reitin saa pisteillä rakennettua karttaan ja tallennettua puhelimeen. Ohjelma opastaa suunnan nuolella ja näyttää valkoisella pisteellä seuraavan käännöksen suunnan ja etäisyyden siihen, ilman mitään ylimääräistä. Nuolta ja matkaa seuraavaan käännökseen on helppo seurata. Valmistajalla on myös saatavana erillinen näyttö, mutta itse koin että toimii paremmin Iphonen näytöllä ja tarvittaessa saa myös kartan näkyviin keltaisesta napista. Pari ajoreissua ohjelman kanssa vasta takana, mutta vaikuttaa omaan tarpeeseen sopivalta. Kännykkätelinneenä on toiminut: https://www.quadlockcase.eu

Linkit sovellukseen:
https://play.google.com/store/apps/deta ... line&hl=fi

https://apps.apple.com/us/app/beeline-bike-navigation/
Liitteet
IMG_2569.jpg
Torsti
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Pyörä: XJR1300

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Torsti »

TomTom GO on ihan asiallinen sovellus. Ainakin iPhonessa. Olikohan 12-13€/a?
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Kantsii miettiä puhelimien tärinän kestoa. Mulla hajosi iPhone 6s+ kamera ja ymmärtääkseni
se on "yleistä". Puhelin oli Ram mountissa n.20kkm kun hajosi ja kaikenlaisia polkuja ajeltiin.
Ram mount muuten erinomainen, kertaakaan ei puhelin ollut irtoamassa enkä käyttänyt sitä
varmistus juttua, pelkästää X-grip. Näitä saa esimerkiksi Aditalta.

Nyt hommasin tämmösen vaimentimen jos se auttaisi. Muitakin vastaavia löytyy.

https://www.quadlockcase.com/collection ... 9777372235

Ohjelmina maps.me joka loistava kun mennään paikkoihin joissa normi naviin ei saa karttoja. Huomaa maps.me
kanssa että jos lataat siihen karttoja ja sen jälkeen päivität ohjelman, joudut lataamaan kartat uudelleen. Ei hyvä
jos olet jossain missä joudut maksamaan latauksista. Ohjelma ilmainen.
Toinen ohjelma Scenic joka vielä hieman hakusessa eli ei siitä sen enempää. Ehkä isoin puute? kun ei voi tehdä tietsillä
reittejä, iPadillä voisi jos olis semmoinen. Läppäri versio on "in arrivo". Scenic maksaa hieman.

Tämä karttojen uudelleen lataus taitaa koskea muitakin navigointi softia, hyvä muistaa.
jv
zeikki83
Viestit: 6
Liittynyt: Su Helmi 21, 2021 4:02 pm
Pyörä: h-d ja hota slr650

Re: Navigointiohjelmat puhelimeen

Viesti Kirjoittaja zeikki83 »

onko semmoista ilmaista karttasovellusta androidille ,missä kartta liikkuu ajaessa ilman tarvetta siirtää sitä sormella kokoajan? navigointi ei tarpeellinen ollenkaan, kuhan pikkutiet näkyy niin piisaa...
Vastaa Viestiin