Juttu ajopuvuista

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Kun kaikki eivät ole sortuneet Facebookin orjuuttavaan elämään, laitetaan tännekin linkki ajopukujuttuuni. Jospa siinä olisi jotain pientä uutta tämänkin foorumin lukijoille.

https://www.motokunkku.fi/blog/55/ajopu ... akaudella/
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Hyviä kuvia, kiitos, minulle tuli yllätyksenä miten harvassa nuo reijät noissa gere-kalvoissa ovatkaan, ihmekkään että tuntuvat aina muovipusseilta.
Tämä on minusta hyvä yhteenveto:
Ajopuvun valinnasta

Kun ostat uutta pukua, päätä ensin, millaisen rakenteen haluat. Jos ajat pääasiassa hyvillä ilmoilla, älä osta pukua kiinteällä kalvolla! Osta puku, mistä saa kalvokerroksen irti. Irrota se ja laita kaappiin. Käytä sitä vain kylmillä ilmoilla. Hanki erillinen, kaksiosainen sadepuku. Se on paljon helpompi pukea tarvittaessa, kuin puvun sisälle kiinnitettävä vuorikerros.

Muista, että laminaattipuku on yleensä kestävämpi kuin Z-liner.

Markkinoilla on myös helteeseen tarkoitettuja ajopukuja. Ne ovat selvästi viileämpiä kuin nahkapuvut, ajofarkut tai muut tekstiilipuvut. Nämä puvut tunnistaa usein mesh-, tai Cordura AFT-maininnasta.

Jos ajat keväästä syksyyn kelissä kuin kelissä, osta puku, missä kalvo on laminoitu pintakankaaseen. Jos kaipaat tuuletusta, osta puku, missä on avattavia tuuletusaukkoja.
Ite tullut (samaan?) lopputulokseen, että gore-kalvo ainoassa ajotakissa on virhe, vaan parempi on että jos yhdellä takilla mennään, niin sen pitää olla kalvoton, ja kalvo lisätään sitten tarvittaessa alle tai päälle.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Olipas hyvä juttu ja tutkimus muutenkin.
Kuvat kertoo laadusta karua kieltä.

Joskus itsekin ihmetellyt väitteitä textiilipukujen huonoudesta ja väitteistä ettei kalvot muka vettä pidä.
No en ihmettele enää.

Ehkäpä myös itse mietin tuota hankintahintaa ja puvun rakennetta vähän eri kulmasta seuraavaa ajopukua ostaessani.

Kiitokset tästä hyvästä duunista.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Todella hyvä juttu joka poistaa mahdollisuuden mutu-tuntumalle. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä merkeistä vielä Klim.
Sen ajopuku kuumottaisi laittaa itselle.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
juhhyto
Viestit: 256
Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

vapaaduunari kirjoitti:Todella hyvä juttu joka poistaa mahdollisuuden mutu-tuntumalle. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä merkeistä vielä Klim.
Sen ajopuku kuumottaisi laittaa itselle.
Minulla on kolme Klimin ajopukua ja vaikka ne eivät ole (tässä) testissä olleet, niin voin laadun puolesta sanoa niiden olevan huippuluokkaa. Käytettävyys ja sopivuus minulle todella mainiot. Ja nyt kun ollut puhetta hellepuvuista, niin voin suositella Klimin Baja S4 ja Enduro S4 -yhdistelmää.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Omaan touring/yleiseen käyttöön paras ajopuku on Touratechin Companero. Se palveli noin 10 vuotta ja ehkä jotain 150tkm. Lopulta alkoi kuoren saumat aueta liimauksesta. https://shop.touratech.com/compa-ero-wo ... men-1.html

Tuon tilalle hommasin Städlerin Sport Evon https://www.stadler-bekleidung.de/produ ... t-evo.html .
Tässä on sisäpuku jonkin verran parempi, mutta kuori tuntuu vähän heppaselta. Housunlahkeiden vetoketju on pykälän tai pari liian pienillä hampailla ja hiekassa/kurassa varmaan kuluvat nopeasti hajalle. Samoin kuori on vähän ohuemman tuntuinen, ehkä cordurakangas on ohuempaa tai jotain.

Enivei sisäpuvussa on kulutuskohdissa nahkaa ja ne vois kestää kulutusta vähän pidempään kuin pelkkä cordura. Samoin suojat istuvat kohtuu hyvin ja voisivat pysyä paikallaan eka iskun jälkeenkin. Sisäpuvun suojat on 2-tasoa ja varsinkin selkäsuoja herättää luottamusta.

Puvulla pärjää melko laajan lämpöalueen yli. Jos on yli 20 astetta lämmintä, niin pelkällä sisäpuvulla pärjää, kun laittaa kuoritakin, niin menee alle 15 astetta, ei ehkä ihan 10 asteen lämpöön pidempää matkaa tarkenisi. Kun laittaa kuorihousut niin, menee alle 10 asteen kieppeille ilman että kerroksia tarvii lisätä alle. 0-keliin pitää sitten olla jo fleeceä tms. alla ja huolella sulkea vetoketjut ja hihat. Sisäpuku alkaa olla kuuma vasta yli 30 asteen lämmöissä ja jos pystyy ajamaan pysähtymättä niin joku 35 on vielä ok. yli 37 tuntuu kuumalta vaikka ajaisi alasti :)

Vesikelit on ok, paitsi jos kuitenkin on 30 astetta lämmintä niin sitten kastuu hiestä. Samoin jos tuulee kunnolla 25+m/s niin vesi kyllä jostain löytää tien kerrosten läpi.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Hobes »

vapaaduunari kirjoitti: Su Kesä 27, 2021 10:10 pm Todella hyvä juttu joka poistaa mahdollisuuden mutu-tuntumalle. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä merkeistä vielä Klim.
Sen ajopuku kuumottaisi laittaa itselle.
Goretex valvoo varsin tarkkaan kuinka kalvo ommellaan, teipataan ja ommellaan ajovarusteeseen. Jos puvussa siis on goretex-kalvo voi melko suoraan sanoa, että Kunkin löydökset pätevät mihin tahansa vaatteeseen, josta Gore-Tex lätkä löytyy. Sen sijaan muilla kalvoilla ei vastaavaa laadunvarmistusta ole, joten työn jälki riippuu täysin valmistajasta ja siitä kuinka halvalla asioita tehdään. Yleensä halvalla.

@Kunkku
Olisi ollut mielenkiintoista saada testiin myös noita paremman pään kalvopukuja, kuten Dainesen D-Dry. Paremmissa mailleissahan ei juuri hintaeroa ole goren ja puljujen omien kalvojen välillä, joten olettaisin myös työnjäljen olevan parempaa. Tosin ymmärrän hyvin, että harrastuksena tehty touhu kärsii budjetin puutteesta, eikä tuollaisia paremman pään pukuja oikeen leikeltäväksi viitsi ostaa.

Sellainen pieni huomautus vielä, että Cordura on DuPontin tuotemerkki ja "cordura"-kankaat ovat yleensä jonkinasteisia nylonsekotteita. Ero brändikankaan ja geneerisen nylonin välillä on paikka paikoin aika isokin. Kaikkien Nylon-kankaiden niputtaminen cordura-kankaiksi on vähän sama kuin niputtaisi kaikki kalvot gore-texeiksi. Nyt kun sulla mahdollisesti on vielä läjä leikeltyjä pukuja jäljellä, niin tuossa olisi toinen hyvä blogikirjoituksen paikka. Kuinka paljon aito esim. Rukkan käyttämä Cordura eroaa hankauksenkestoltaan esimerkiksi MP-Asun "Cordurasta". Veikkaan, että ero voi yllättää.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Hobes kirjoitti: Ti Kesä 29, 2021 11:17 am Kaikkien Nylon-kankaiden niputtaminen cordura-kankaiksi on vähän sama kuin niputtaisi kaikki kalvot gore-texeiksi. Nyt kun sulla mahdollisesti on vielä läjä leikeltyjä pukuja jäljellä, niin tuossa olisi toinen hyvä blogikirjoituksen paikka. Kuinka paljon aito esim. Rukkan käyttämä Cordura eroaa hankauksenkestoltaan esimerkiksi MP-Asun "Cordurasta". Veikkaan, että ero voi yllättää.
Joo, tilanne päällikankaiden ja Corduran suhteen on lievästi sanottuna sekava. Niin monenlaista kangasgta saa nimittää Corduraksi, että oikeasti se ei kerro kankaasta yhtään mitään, Jo näistä Cordura-kankaista löytyy teknisten tietojen mukaan kymmenkertaisia eroja hankauskestävyydessä, eikä puvun ostaja voi mistään tietää ostotilanteessa, millaista Corduraa edessä olevassa puvussa on käytetty.

Heti, kun keksin riittävän luotettavan menetelmän kuluttaa pukujen pintakankaita puhki, ryhdyn töihin.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Nauhahiomakone selällään pöydällä, parin kilon punnus ja vähän nyöriä. En ole tosin testannut, mutta tuon pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan keskittää itsensä, kunhan nyöri on keskitetty nauhahiomakoneen pöytään nähden ja kireällä kun koneen käynnistää.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Harkitsin nauhahiomakoneen ostamista tätä juttua varten, mutta tulin järkiini. Sijoitin muutenkin ihan liikaa rahaa tähän juttuun. Moottoripyöräily on kiva harrastus, mutta ei se saa mennä siihen pisteeseen, että vie kaikki rahat jo ennen kuin pääsee yhtään tien päälle.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Hobes »

:lol: jep ymmärrän paremmin kuin hyvin. Jos joskus satut Pirkanmaan suuntaan MP-varustetilkkujen kanssa niin meikäläisen verstas ( ja kiinteänä kalustukseen kuuluva tutkimusassistentti) on kyllä vapaasti käytössä.

Toisaalta voisihan samaan lopputulokseen päästä myös esimerkikiksi porakoneen, akselin ja järeämmän punnuksen kanssa.

Tilkku kiinni muutaman metrin narunpätkään punnus päälle ja rosoiselle asfaltille. Naru sitten pyöräytetään sitten porakoneen avustuksella putken tai muun akselin ympärille. Sama lopputulos, vähän enemmän vaan vaivaa testaajalle.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Mietin sitäkin, että teen auton perässä vedettävän telineen, mihin voin kiinnittää monta kangaspalaa samaan aikaan. Sitä voisi sitten käydä vetelemässä pitkin teitä. :)
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

https://fortnine.ca/en/motorcycle-jacke ... -materials

tuossa on jonkinlaista hankauskestävyystulosta eri kankaista. Mutta joo kaikissa puvuissa voi olla vähän eri seoksia. Assulle kaaduttaessa lämpöominaisuuksilla on myös merkitystä. Ei ole kivaa jos kangas integroituu ihon kanssa mustaksi köntäksi.

Itsellä oli joku Rukan ensimmäisiä gorepukuja ja siinä oli polvet kyynärpäät ja olkapäät kevlarilla vahvistettu. Sen kanssa konttailin asvaltilla jonkun kerran. Kevlariin ei tullut juuri mitään havaittavaa, mutta muu kangas oli puhki samantien.

Samoin pari Gore pukua meni pilalle, koska pidin usein reppua selässä ajaessa. Ilmeisesti ihan mekaanisesti hiersi goren paskaksi viilekkeiden kohdalta. Vesi alkoi tulla niistä kohdista sisälle vaikka muuten puvut tuntuivat olevan ok. Laminaatti Goret sietää mekaanista rasitusta paremmin, noissa pilalle menneissä kalvo mahtoi olla irrallaan muiden kankaiden välissä.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja mek »

Motorrad-lehti puki ajofarkkuja törmäystestinuken päälle ja pudotti sitten vauhdissa pakettiauton takaovesta, aina samassa asennossa.

https://www.youtube.com/watch?v=UBKmTmKoLEI

Saisikohan paikalliselta painiseuralta kylmäkallea (tai vapaaehtoisia :D ) lainaksi.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Juttu ajopuvuista

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

jiknnn kirjoitti: Ke Kesä 30, 2021 1:47 pm https://fortnine.ca/en/motorcycle-jacke ... -materials
Samoin pari Gore pukua meni pilalle, koska pidin usein reppua selässä ajaessa. Ilmeisesti ihan mekaanisesti hiersi goren paskaksi viilekkeiden kohdalta. Vesi alkoi tulla niistä kohdista sisälle vaikka muuten puvut tuntuivat olevan ok. Laminaatti Goret sietää mekaanista rasitusta paremmin, noissa pilalle menneissä kalvo mahtoi olla irrallaan muiden kankaiden välissä.
Veikkaan, että kalvossa ei ollut tukikangasta molemmin puolin. Jossain vaiheessa käytettiin sellaista kalvoa Gore-Tex -puvuissakin. Muissa puvuissa se on ihan tavallinen ratkaisu vielä nykyäänkin. Kestävyyden kannalta tuo olisi yksi tärkeimpiä tietoja ostotilanteessa, mutta eihän sitä taida mikään pukuvalmistaja kertoa. Kannattaa katsoa, pilkottaako vuorikankaan läpi valkoista. Jos näkyy, on syytä miettiä sen puvun valintaa vielä kerran.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Vastaa Viestiin