Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Valvoja: Moderaattorit
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
HJC C80 vähän kiinnostaisi. Nyt käytössä HJC:n halvemman pään umpipotta ja crossikypärä laseilla enkä ole tyytyväinen oikein kumpaakaan. Ikäähän niillä on jo 10+ vuotta mutta aika vähällä käytöllä olleet ja säilytetty valolta suojassa / viileässä.
Lähinnä tuo koko mietityttää, vanhat HJC:t on kokoa L / 60 ja uusissa menee kokomerkintä L 58-59 ja XL 60-61cm... EIköhän se XL olisi passelimpi.
Kaikkia värejä ei saatavilla Suomesta joten taitaa mennä ulkomaille tilaus, motocard.com / 206eur sis pk halvin.
Melutasolla ei juuri merkitystä, tulpat on käytössä mutta toki plussaa jos olisi hiljainen.
Lähinnä tuo koko mietityttää, vanhat HJC:t on kokoa L / 60 ja uusissa menee kokomerkintä L 58-59 ja XL 60-61cm... EIköhän se XL olisi passelimpi.
Kaikkia värejä ei saatavilla Suomesta joten taitaa mennä ulkomaille tilaus, motocard.com / 206eur sis pk halvin.
Melutasolla ei juuri merkitystä, tulpat on käytössä mutta toki plussaa jos olisi hiljainen.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Kannattaa jossain käydä kokeileen. Tai niin minä tein ennen maailmalta tilaamista Viimeksi katupyöräilyyn kypärää ostaessa kokeilin kahta tai kolmea HJC eri mallia ja koko olisi muuttunut mallin myötä. RPHA 70 päädyin kun Iron Man väritys tuli myyntiin ja oli pakko saada, koko L, kun taas joku sporttisempi malli ois ollut M tai mahdollisesti jopa S vakiota ohuemmilla poskipaloilla.
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Istuvuus on tietysti se tärkein. Eroja on myös visiirin (ja lipan jos on) kiinnityksessä. Olisi hyvä jos ei olisi mitään (pieniä) irto-osia. Visiirin tiiviyden luulisi olevan jo kunnossa kaikilla valmistajilla, mutta erojakin on.
Kaalin muodosta riippuu myös näköaukon asettuminen korkeussuunnassa. Mulla on suupertin E1, enkä pysty sen kanssa ajamaan kyykyllä juuri ollenkaan, joutuu niska koville. Näköaukko asettuu kyykyn ajoasennossa liian alas. Olis pitäny kai pienenä miettiä haastavampia asioita kun otsa on jäänyt liian matalaksi.
Kaalin muodosta riippuu myös näköaukon asettuminen korkeussuunnassa. Mulla on suupertin E1, enkä pysty sen kanssa ajamaan kyykyllä juuri ollenkaan, joutuu niska koville. Näköaukko asettuu kyykyn ajoasennossa liian alas. Olis pitäny kai pienenä miettiä haastavampia asioita kun otsa on jäänyt liian matalaksi.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 396
- Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
- Pyörä: Honda CB 500XA
- Paikkakunta: Helsingin pitäjä
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Vanha kypärä on Shoei Hornet DS M-koko 57-58 cm, sen ja päänympärysmittauksen mukaan HJC C80 kokoa M 57-58cm tuli ostettua.
HJC pienempi, kypärähupun pois jättäminenkään ei vielä auttanut, tuntui ahtaalta,että pykälää suurempaa ainakin.
Alta 200e kypäräksi muuten ok.
HJC pienempi, kypärähupun pois jättäminenkään ei vielä auttanut, tuntui ahtaalta,että pykälää suurempaa ainakin.
Alta 200e kypäräksi muuten ok.
- jite
- Viestit: 302
- Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 9:17 pm
- Pyörä: Beta RR390 Racing, Honda ATAS DCT
- Paikkakunta: Tallinna
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Täältä ääni NEXX:in kypärille. X.D1 käytössä. X.Wed2 tai X.Vilijord avattava seuraavaksi. Plussaa integroitava kypäräpuhelin. Miinusta avattavaan Vilijordiin ei käy sama puhelin (X-Com) kuin vanhassa omassa vaan pitäisi ostaa X-Com2
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Scorpion ADX-1/2. Päivitin just kakkoseen, ja onhan laadukkaan tuntuinen dual sport kypärä hintaisekseen. Ykköseen olin todella tyytyväinen, pinlockin kanssa ei huurtunut visiiri oikein missään olosuhteissa. Todella laaja näkymä ja kestävä visiiri, noin 50tkm ajoa eikä vieläkään ollu piloilla.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
- Pyörä: BMW F800GS
- Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Nämähän ovat niitä kysymyksiä jotka selviävät pelkästään kokeilemalla. Eli painele vaan kokeilemaan mikä kypärä istuu hyvin ja tee valinta sen mukaan. Muista kuitenkin panostaa laadukkaaseen kypärään. Ainoa hengenpelastava suoja kyseessä. Ehkä/toivottavasti.
Älä säästele niissä!
Älä säästele niissä!
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Laadukas kypärä ja kaulasuoja, jälkimmäisen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa vaikka harva sitä käyttää. Hyvän kypärän lisäksi hyvä kaulasuoja todennäköisesti pelasti paljon pahemmalta parin vuoden takaisessa rajussa ulosajossa, henki ja liikuntakyky säilyi vaikka ihan vaurioitta ei siitä selvitty.vapaaduunari kirjoitti: ↑La Elo 06, 2022 12:16 amMuista kuitenkin panostaa laadukkaaseen kypärään. Ainoa hengenpelastava suoja kyseessä. Ehkä/toivottavasti.
Älä säästele niissä!
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Yksi olennainen osa etenkin turvallisuutta ja myös mukavuutta on kypärän paino.
Halvalla saa yleensä liki kaksi kiloisen ruukun, hiukan kalliimmalla hiilikuitu/aramid/kevlarpotan reilun yhden kilon painoluokassa.
Vaikka ei turvallisuutta joutuisi koskaan testaamaan, niin hiukan yli kiloiseen kypärään tottuneelle vajaa kaksikiloinen tuntuu todella epämukavalta.
Halvalla saa yleensä liki kaksi kiloisen ruukun, hiukan kalliimmalla hiilikuitu/aramid/kevlarpotan reilun yhden kilon painoluokassa.
Vaikka ei turvallisuutta joutuisi koskaan testaamaan, niin hiukan yli kiloiseen kypärään tottuneelle vajaa kaksikiloinen tuntuu todella epämukavalta.
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Kun toi bemarin leikkikypärä nyt hajosi,niin päätin kokeilla agv ax9 :ä,semminkin kun motocardilla oli aika hyvässä alennuksessa...
Kevyt (tottunu nyt e1 malliin,joka nyt oletetustikkin painaa enempi) , Kohtuullinen/siedettävä sisämeteli. Jotenkin samaa tasoa suupertin kanssa ainakin alle motarinopeuksissa. Ilman suhina kuuluu,mutta mopon äänet ei samalla tavalla kuin hornetissa (se alkuperänen ds) Visiiri on paksua tavaraa ja lukittuu tiiviisti. Jopa vähän turhankin tiukasti,toivottavasti löystyy ajan kanssa. Mutta melu vaimenee selvästi kun loksauttaa sen viimesen pykälän.
Laaja näköaukko. Ja silmälasitkin sopii.
Ihan ok laatutuntuma.
Sitten ne huonot,visiiri on ruuvikiinnitteinen. Pikairrotettava on niin helppo pestä,että tuo tuntuu hieman antiikkiselta.
Ottaahan se lippa turbulensseihin jos rekan vieressä joutuu ajamaan. Toki on sillä sen verran kokoa että uskoisin toimivan myös tarkoituksessaankin.
Keulan ilmanotto on säädettävä,mutta ainoastaan irrotettavilla paloilla. Jotka sitten putoaa jonnekkin...
Agv :n sivuilla oli mittaohjeet,mulla pää 59,kypärä 59/60. Tuntuu periaatteessa sopivalta mutta ei saa kyllä juurikaan löystyä,eli pikkusen pienempi olisi
voinut olla. En tiedä saako tuohon samalla tavalla säätöpalikkaa kun esim arailla on.
Josko tuon kanssa onnistuisi ensi kesän reissut.
E1 ongelmana on pöly,joka alkaa tökkimään lukitusmekanismeissa. Aiheuttaa turhaa jännitystä kun on jossain huitun kuusessa reissussa... Joka kerta ongelma on poistunu pesulla,mutta...Toki tossa avattavassa on varsinkin lasien käyttäjälle suuria plussiakin.
Kevyt (tottunu nyt e1 malliin,joka nyt oletetustikkin painaa enempi) , Kohtuullinen/siedettävä sisämeteli. Jotenkin samaa tasoa suupertin kanssa ainakin alle motarinopeuksissa. Ilman suhina kuuluu,mutta mopon äänet ei samalla tavalla kuin hornetissa (se alkuperänen ds) Visiiri on paksua tavaraa ja lukittuu tiiviisti. Jopa vähän turhankin tiukasti,toivottavasti löystyy ajan kanssa. Mutta melu vaimenee selvästi kun loksauttaa sen viimesen pykälän.
Laaja näköaukko. Ja silmälasitkin sopii.
Ihan ok laatutuntuma.
Sitten ne huonot,visiiri on ruuvikiinnitteinen. Pikairrotettava on niin helppo pestä,että tuo tuntuu hieman antiikkiselta.
Ottaahan se lippa turbulensseihin jos rekan vieressä joutuu ajamaan. Toki on sillä sen verran kokoa että uskoisin toimivan myös tarkoituksessaankin.
Keulan ilmanotto on säädettävä,mutta ainoastaan irrotettavilla paloilla. Jotka sitten putoaa jonnekkin...
Agv :n sivuilla oli mittaohjeet,mulla pää 59,kypärä 59/60. Tuntuu periaatteessa sopivalta mutta ei saa kyllä juurikaan löystyä,eli pikkusen pienempi olisi
voinut olla. En tiedä saako tuohon samalla tavalla säätöpalikkaa kun esim arailla on.
Josko tuon kanssa onnistuisi ensi kesän reissut.
E1 ongelmana on pöly,joka alkaa tökkimään lukitusmekanismeissa. Aiheuttaa turhaa jännitystä kun on jossain huitun kuusessa reissussa... Joka kerta ongelma on poistunu pesulla,mutta...Toki tossa avattavassa on varsinkin lasien käyttäjälle suuria plussiakin.
- paspit
- Viestit: 238
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 2:14 pm
- Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Itsellä kanssa pari viikkoa käytössä ollut AGV AX9 juurikin Motocardilta ´hyvään hintaan´ hankittuna. Tyytyväinen ollut laatuun, tupla-D lukkoon, valmiiseen pinlockiin ja hiljaisuuteen. Eikä mielestäni ota tuuleen mitenkään erityisesti. Säädin lipan ala-asentoon, ja tämä vaati visiirin liikkeen rajoittamisen yläasennossa. Tähän tuli mukana vaihtopalat visiirin saranoihin, visiiri stoppaa yläasennossa aikaisemmin, ettei ota kiinni ala-asentoon säädettyyn lippaan.
Tarvittaessa voi käyttää myös ilman visiiriä crossilasien kanssa, tätä ei ole vielä tullut kokeiltua.
`Keulan ilmanotto on säädettävä, mutta ainoastaan irrotettavilla paloilla. Jotka sitten putoaa jonnekkin...´ Näissä irroitettavissa paloissa on ainakin minulla molemmissa liukusäätimet, joilla saa reitin tarvittaessa auki/kiinni. Ja palat voi ottaa kokonaan pois, jos ajotyyli aiheuttaa happivajetta.
Tarvittaessa voi käyttää myös ilman visiiriä crossilasien kanssa, tätä ei ole vielä tullut kokeiltua.
`Keulan ilmanotto on säädettävä, mutta ainoastaan irrotettavilla paloilla. Jotka sitten putoaa jonnekkin...´ Näissä irroitettavissa paloissa on ainakin minulla molemmissa liukusäätimet, joilla saa reitin tarvittaessa auki/kiinni. Ja palat voi ottaa kokonaan pois, jos ajotyyli aiheuttaa happivajetta.
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Katos,niinpä onkin
Noissa esittelyvideoissa mitä näin tuo palikka vaan otettiin pois,joten luotin taas väärään lähteeseen enkä tutkinu tarkemmin...
Noissa esittelyvideoissa mitä näin tuo palikka vaan otettiin pois,joten luotin taas väärään lähteeseen enkä tutkinu tarkemmin...
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Onko kellään suositusta toimivasta, hyvästä, lämpövisiirillä varustetusta kypärästä? Pääasiallinen käyttötarkoitus olisi työmatka-ajo pk-seudulla, toissijainen hiekkatiet talvella. Suurimpana riskinä itselleni pidän peuroja, kun visiiri on vesisumussa ja huurteessa tai jäätää. Varsinkin silloin kun autoja ajaa vastaan, ei otuksia oikein näe.
Lämpimien ja/tai kuivien kelien asvalttiajoon on hyvin istuva Shoei ja metsään Foxin enskakypärä.
Riittääkö muuten esim. 30 - 45min ajomatkoille virransyöttö akusta?
/Tommi
Lämpimien ja/tai kuivien kelien asvalttiajoon on hyvin istuva Shoei ja metsään Foxin enskakypärä.
Riittääkö muuten esim. 30 - 45min ajomatkoille virransyöttö akusta?
/Tommi
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
Kannattaa katsoa nuo kelkkakypärät lämmitettävällä visiirillä alkuun, tuossa useita hyviä vaihtoehtoja:
https://www.tarvikekeskusoy.fi/fin/kypa ... irilla-780
Mika TA-91
Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä
C80 tuli tilattua "bläk fraidei" alella rad.eu verkkokaupasta, hintaan 188.92 eur. Postikulut ilmaiset, samoin ilmainen vaihto-oikeus.
PS. yksi L-koon kypärä on Marinella puoleen hintaan myynnissä (147,50 eur), väri musta-keltainen jollaisen itsekin tilasin.
https://marine.fi/verkkokauppa/fin/hjc_ ... 50947-2093
PS. yksi L-koon kypärä on Marinella puoleen hintaan myynnissä (147,50 eur), väri musta-keltainen jollaisen itsekin tilasin.
https://marine.fi/verkkokauppa/fin/hjc_ ... 50947-2093
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä