MP-Suunnistus 2007
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
MP-Suunnistus 2007
Moi!
Kauan odotettua infoa viimein tarjolla:
MP69 perinteinen (aina kun löytyy ratamestari...) MP-suunnistus järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisen aikaisin, eli 4.-5.8.2007 eli rallifriikeille sorry vaan se on Neste-Ralli -viikonloppu. (toisaalta ajankohta on helppo tuosta muistaa)
Tapahtumahan siis ajetaan autosuunnistuksen säännöillä, ja sekä lauantaille että sunnuntaille löytyy riittävän haastava reitti. Aloittelijoiden ei tule pelästyä sanaa "haastava", sillä reitti on suunniteltu kaikille sopivaksi. Jotain jäynää vaan pitää aina olla, jotta saadaan konkareidenkin kesken hieman eroa aikaan. Ottakaa sileärenkaiset kaverinnekin mukaan, sillä reitti on ajettavissa myös katupyörällä. Tosin jos kiire tulee, niin joskus kuramoposta on etua, vai mitä Ankara?
Varusteeksi tarvitaan minimissään kello, kynä ja karttateline (tankkilaukku käy vallan hyvin... Olen pari kertaa voittanut itse varusteena tankkilaukku ja pyörän minuutin tarkkuudella näyttävä kello)
Reitti kiertää Pälkäneveden ympäri. Kokoonnumme lauantaina Pälkäneelle VT12 varressa olevalle Aapiskukko-huoltoasemalle klo 12. Lauantain reitti päättyy Sappeen hiihtokeskukseen, jossa ilmeisesti myös yövymme (kunhan saan mökkitilanteen vielä varmistettua). Sunnuntaiaamuna starttaamme noin klo 10 aikoihin sunnuntain reitille, joka jälleen päättyy Aapiskukkoon.
Alustavat hinnat on 25 euroa koko viikonloppu yöpymisineen, ja jos osallistuu vain yhtenä päivänä eikä yövy, karttamaksuna peritään 10 euroa. Tämän foorumin lukijoitakin on ihan kiitettävästi ollut aikaisempina vuosina mukana. Lähtekää ihmeessä kokeilemaan. Haastakaa toisianne ja tulkaa pitämään hauskaa. Maajussit vaan hymyilevät kun kierrätte pallo hukassa viidettä kertaa broilerikanalaa ympäri. Jonkun sorakuopan pohjallakin saatamme käydä kääntymässä ja milloin missäkin. Joko Veijoltakin olisi MPS-morkkis mennyt ohi, ja olisi aika taas kokeilla?
Nyt kaikki GPS:n pilallehemmottelematkin mukaan muistelemaan mitä se sana "kartta" oikeastaan tarkoittikaan. Osallistujamäärä on vaihdellut eri vuosina. Huonoimpana on ollut ehkä seitsemän, ja parhaana vähän yli kolmekymmentä.
Itse toimin kilpailun johtajana ja ratamestarina toimii monivuotinen MPS-ratamestari ja A-luokassa autosuunnistava Ari Uotila. Palkintojakin saattaa olla jaossa, jos joku muistaa käydä kerjäämässä.
Säännöistä lyhyesti:
Ajetaan karttaan merkittyä reittiviivaa pitkin. Kilpailun järjestäjä toimittaa tarvittavat kartat ja tiekirjan, johon on merkitty tavoiteajat. Karttalehdillä reitti voi koostua useista kartan'palasista' Reittiviiva siirtyy kartalta toiselle 'vaihtopisteiden, eli kumpaankin karttaan merkityn pisteen avulla. Käytettyjen karttojen mittakaavat yleensä:
1:200 000 (GT-kartta siirtymille)
1:50 000 Peruskartta siirtymille ja helppoihin suunnistustehtäviin
1:20 000 Peruskartta lyhyille siirtymille ja suunnistukseen
1:10 000 Peruskartan suurennos piha-alueiden yms. kiertoon
1:10 000 piha-alueen tms. piirretty erikoiskartta
1:5 000 tarkimmat suunnistustehtävät, yleensä erikoiskartta, joskus peruskartan suurennos.
Tuolla infoa, virallinen kilpailukutsukin pitäisi tulla ihan pian...
http://www.nic.fi/~auotila/mps/mitaMPSon.htm
Ja edelleen allekirjoittaneen Motoristi-lehteen kirjoittama artikkelikin näytti löytyvän vielä MP69 arkistosta:
http://www.mp69.fi/arkisto/MPS_02.pdf
Nyt kurapyöräväki joukolla mukaan. Kisan järjestämisessä karttojen piirtelyineen, reittikylttien ja AT-asemien kanssa puljaamisineen ja etenkin pihojen, sorakuoppien ja yksityisteiden luvittamisineen on sen verran duunia, että mielummin sen vaivan näkee 30 osallistujan kuin viiden osallistujan vuoksi. Ilmoittautuminen on suotavaa vaan ei pakollista. Eli karttoja tulostetaan viime hetken päättäjienkin varalle jonkin verran. Ilmoittautumiset, lisätiedot ym. allekirjoittaneen telefooniin tai sähköpostiin (kurafoorumin yv:kin käy hyvin)
-Tero-
050 5572267
Kauan odotettua infoa viimein tarjolla:
MP69 perinteinen (aina kun löytyy ratamestari...) MP-suunnistus järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisen aikaisin, eli 4.-5.8.2007 eli rallifriikeille sorry vaan se on Neste-Ralli -viikonloppu. (toisaalta ajankohta on helppo tuosta muistaa)
Tapahtumahan siis ajetaan autosuunnistuksen säännöillä, ja sekä lauantaille että sunnuntaille löytyy riittävän haastava reitti. Aloittelijoiden ei tule pelästyä sanaa "haastava", sillä reitti on suunniteltu kaikille sopivaksi. Jotain jäynää vaan pitää aina olla, jotta saadaan konkareidenkin kesken hieman eroa aikaan. Ottakaa sileärenkaiset kaverinnekin mukaan, sillä reitti on ajettavissa myös katupyörällä. Tosin jos kiire tulee, niin joskus kuramoposta on etua, vai mitä Ankara?
Varusteeksi tarvitaan minimissään kello, kynä ja karttateline (tankkilaukku käy vallan hyvin... Olen pari kertaa voittanut itse varusteena tankkilaukku ja pyörän minuutin tarkkuudella näyttävä kello)
Reitti kiertää Pälkäneveden ympäri. Kokoonnumme lauantaina Pälkäneelle VT12 varressa olevalle Aapiskukko-huoltoasemalle klo 12. Lauantain reitti päättyy Sappeen hiihtokeskukseen, jossa ilmeisesti myös yövymme (kunhan saan mökkitilanteen vielä varmistettua). Sunnuntaiaamuna starttaamme noin klo 10 aikoihin sunnuntain reitille, joka jälleen päättyy Aapiskukkoon.
Alustavat hinnat on 25 euroa koko viikonloppu yöpymisineen, ja jos osallistuu vain yhtenä päivänä eikä yövy, karttamaksuna peritään 10 euroa. Tämän foorumin lukijoitakin on ihan kiitettävästi ollut aikaisempina vuosina mukana. Lähtekää ihmeessä kokeilemaan. Haastakaa toisianne ja tulkaa pitämään hauskaa. Maajussit vaan hymyilevät kun kierrätte pallo hukassa viidettä kertaa broilerikanalaa ympäri. Jonkun sorakuopan pohjallakin saatamme käydä kääntymässä ja milloin missäkin. Joko Veijoltakin olisi MPS-morkkis mennyt ohi, ja olisi aika taas kokeilla?
Nyt kaikki GPS:n pilallehemmottelematkin mukaan muistelemaan mitä se sana "kartta" oikeastaan tarkoittikaan. Osallistujamäärä on vaihdellut eri vuosina. Huonoimpana on ollut ehkä seitsemän, ja parhaana vähän yli kolmekymmentä.
Itse toimin kilpailun johtajana ja ratamestarina toimii monivuotinen MPS-ratamestari ja A-luokassa autosuunnistava Ari Uotila. Palkintojakin saattaa olla jaossa, jos joku muistaa käydä kerjäämässä.
Säännöistä lyhyesti:
Ajetaan karttaan merkittyä reittiviivaa pitkin. Kilpailun järjestäjä toimittaa tarvittavat kartat ja tiekirjan, johon on merkitty tavoiteajat. Karttalehdillä reitti voi koostua useista kartan'palasista' Reittiviiva siirtyy kartalta toiselle 'vaihtopisteiden, eli kumpaankin karttaan merkityn pisteen avulla. Käytettyjen karttojen mittakaavat yleensä:
1:200 000 (GT-kartta siirtymille)
1:50 000 Peruskartta siirtymille ja helppoihin suunnistustehtäviin
1:20 000 Peruskartta lyhyille siirtymille ja suunnistukseen
1:10 000 Peruskartan suurennos piha-alueiden yms. kiertoon
1:10 000 piha-alueen tms. piirretty erikoiskartta
1:5 000 tarkimmat suunnistustehtävät, yleensä erikoiskartta, joskus peruskartan suurennos.
Tuolla infoa, virallinen kilpailukutsukin pitäisi tulla ihan pian...
http://www.nic.fi/~auotila/mps/mitaMPSon.htm
Ja edelleen allekirjoittaneen Motoristi-lehteen kirjoittama artikkelikin näytti löytyvän vielä MP69 arkistosta:
http://www.mp69.fi/arkisto/MPS_02.pdf
Nyt kurapyöräväki joukolla mukaan. Kisan järjestämisessä karttojen piirtelyineen, reittikylttien ja AT-asemien kanssa puljaamisineen ja etenkin pihojen, sorakuoppien ja yksityisteiden luvittamisineen on sen verran duunia, että mielummin sen vaivan näkee 30 osallistujan kuin viiden osallistujan vuoksi. Ilmoittautuminen on suotavaa vaan ei pakollista. Eli karttoja tulostetaan viime hetken päättäjienkin varalle jonkin verran. Ilmoittautumiset, lisätiedot ym. allekirjoittaneen telefooniin tai sähköpostiin (kurafoorumin yv:kin käy hyvin)
-Tero-
050 5572267
Re: MP-Suunnistus 2007
Sen aikakauden synkkyys johtui ihan jostain muusta, mikä sai luovuttamaan suunnistuksen pienestä vastoinkäymisestä. Osallistumiseni suhteen en lupaa vielä mitään.Adventure kirjoitti:Joko Veijoltakin olisi MPS-morkkis mennyt ohi, ja olisi aika taas kokeilla?
Veijo
-
ankara
- Viestit: 671
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
- Pyörä: Hupsvarma&LadyDomina
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: MP-Suunnistus 2007
Hyvä homma että tapahtuma syntyy, nyt kaikki kynnelle kykenevät kokeilemaan miten kartanluku sujuu pienessä paineessa!
Allekirjoittaneelle ajankohta on hankala, saas nähdä pääseekö mukaan edes sunnuntain päräykseen, mieli tekisi kovasti molempiin.
Allekirjoittaneelle ajankohta on hankala, saas nähdä pääseekö mukaan edes sunnuntain päräykseen, mieli tekisi kovasti molempiin.
Kiire on suhteellinen käsite, varsinkin itse aiheutettu...No edellisen kerran vauhtia piisasi sileärenkaisellakin sen verran että pari suunnistushutia tuli siinä vauhdin huumassa. Matkaenska tosin on pyöränä MPS:ään varmasti soveliaimmasta päästä, ajettiin sitten missä tahansa.Adventure kirjoitti:Ottakaa sileärenkaiset kaverinnekin mukaan, sillä reitti on ajettavissa myös katupyörällä. Tosin jos kiire tulee, niin joskus kuramoposta on etua, vai mitä Ankara?
Harmi, että se on noin aikaisin. Syksymmällä olis paremmin aikaa, mutta koitan päästä paikalle.
Kannattaa lähtee kokeileen. On aikalailla erilainen MP- tapahtuma.
Tuolla on pikkusen juttua suunnistuksesta:
http://www.nettimp.com/kuva/mps04/mps04.htm
Happi
Kannattaa lähtee kokeileen. On aikalailla erilainen MP- tapahtuma.
Tuolla on pikkusen juttua suunnistuksesta:
http://www.nettimp.com/kuva/mps04/mps04.htm
Happi
- PilcQ
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 11:36 am
- Pyörä: Honda XRV 750 -96
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: MP-Suunnistus 2007
Kuulostaapi mielenkiintoiselta, yritän saada vapaaksi tuon ajankohdan ja ehkäpä jopa tuoda jonkun mukaankin...ankara kirjoitti:Hyvä homma että tapahtuma syntyy, nyt kaikki kynnelle kykenevät kokeilemaan miten kartanluku sujuu pienessä paineessa!
-
Jukka Talja & XRV750
Jukka Talja & XRV750
-
ankara
- Viestit: 671
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
- Pyörä: Hupsvarma&LadyDomina
- Paikkakunta: Hausjärvi
http://www.nic.fi/~auotila/mps/mpsesim.pdfTTA kirjoitti:Voisiko joku julkaista pari vanhaa karttaa. Tuolla linkissä oli esimerkki mutta kai kartat nyt sentään hieman parempia on? Värillisiä?
Onhan siinä ainakin kaksi väriä, jos ei kolmekin...
Viimeksi muokannut ankara, Pe Heinä 06, 2007 10:47 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tässä on pari kuvaa vuoden 2005 kisasta. Toisessa on kartta ja toisessa kuva maaliintulosta. Tuossa maaliintulokuvassa on muuten katalasti piilotettu reittimerkki jonka vain tarkkasilmäisimmät havainnoitsijat pystyvät löytämään 
- Liitteet
-
- MP_Suunnistus_2005_Kartta.JPG
- (63.52 KiB) Tiedosto ladattu 216 kertaa
-
- MP_Suunnistus_2005_Maali.JPG
- (107.36 KiB) Tiedosto ladattu 272 kertaa
Huono tie, parempi mieli.
Ilmoittautumisen takarajaksi pohdittiin viikko ennen kisaa, tosin majoitusta tai sen varausehtoja ei ole vielä hakattu kiveen. Kyllä me jostain joku majapaikka löydetään mattimyöhäsillekin. Maksu on perinteisesti kerätty paikanpäällä.KN76 kirjoitti:Alkohan oikeesti kiinnostaan, laitetaan vakavaan harkintaan! Mites toi maksu, ennakkoon vai paikanpäällä? Koska viimeistään pitää ilmoittautua jos meinaa yöpyä? Koskaan en oo tälläseen osallistunu mut kysellään lisää jos jotain tulee mieleen...
Ruokailu on yleensä kuulunut hintaan. Nyt täytyy katsoa kuinka paljon hiihtokeskusyrittäjä tulee kämppien hinnassa vastaan, jotta saadaanko makkarat tai sopat koko jengille, vai pitääkö kantaa itse.
Seuratkaa ilmoittelua.
-Tero-
Ja Jyrkille... se viimeinen kyltti maksoi mulle sen päivän voiton. Vaikka olin pitänyt kiirettä ja myöhiä oli vähiten koko jengistä, niin 600 virhepistettä oli liikaa, ja voitin vasta toisen sijan. Hävinneeni en myönnä... Ja yhtään kylttiähän ei ole piilossa, jos oikeata reittiä ajaa. Kaikki ne on hyvin näkösällä. Ei niitä ole tienviitoiksi tarkoitettukaan.
Happi kirjoitti:V,,,,le vaan Jyrki!
Jos vielä luette tarkkaan edellisen viestini, niin huomaatte varmaan etten maininnut siinä kenenkään nimeä. Tähän väliin sopisi ilmeisesti vanha sananlasku koirasta ja kalikasta.Adventure kirjoitti:Ja Jyrkille... se viimeinen kyltti maksoi mulle sen päivän voiton. Vaikka olin pitänyt kiirettä ja myöhiä oli vähiten koko jengistä, niin 600 virhepistettä oli liikaa, ja voitin vasta toisen sijan. Hävinneeni en myönnä... Ja yhtään kylttiähän ei ole piilossa, jos oikeata reittiä ajaa. Kaikki ne on hyvin näkösällä. Ei niitä ole tienviitoiksi tarkoitettukaan.
Tuo viimeisen kyltin missaaminen oli (on edelleen?) ilmeisesti aika traumaattinen tapahtuma, koska se vielä kahden vuoden jälkeen nostattaa näin voimakkaita tunteita
Huono tie, parempi mieli.
Noo... kiireessä sattuu mokia. Kun yrittää välttää niitä myöhiä. Siihenhän koko homma perustuu. Nopeuden ja tarkkuuden sovitteluun. Ja hupsista, päädyin sunnuntaina tuon kyltin takia neljänneksi ja kokonaiskisassa toiseksi. Ja ennen kuin puhut koirasta ja kalikasta, niin katsotaas vielä niitä tuloksia.jyrki kirjoitti:Jos vielä luette tarkkaan edellisen viestini, niin huomaatte varmaan etten maininnut siinä kenenkään nimeä. Tähän väliin sopisi ilmeisesti vanha sananlasku koirasta ja kalikasta.Adventure kirjoitti:Ja Jyrkille... se viimeinen kyltti maksoi mulle sen päivän voiton. Vaikka olin pitänyt kiirettä ja myöhiä oli vähiten koko jengistä, niin 600 virhepistettä oli liikaa, ja voitin vasta toisen sijan. Hävinneeni en myönnä... Ja yhtään kylttiähän ei ole piilossa, jos oikeata reittiä ajaa. Kaikki ne on hyvin näkösällä. Ei niitä ole tienviitoiksi tarkoitettukaan.
Tuo viimeisen kyltin missaaminen oli (on edelleen?) ilmeisesti aika traumaattinen tapahtuma, koska se vielä kahden vuoden jälkeen nostattaa näin voimakkaita tunteita
http://www.nic.fi/~auotila/mps/tulokset-2005.html
Arilla on yleensä ollut MP69:n tapahtumissa tapana laittaa kyltti numero 69 kaiken - miten sen sanoisi - kiusallisimpaan paikkaan. 2005 Ari ei löytänyt KiikoisAS:n varastosta 69:ää, jolloin korvasi sen 68:lla, joka sekin on näköjään 89 ylösalaisin. Ja mikäs se aika monelta puuttuukaan myös lauantaina??
Haastakaa vaan toisianne. Itse en järjestäjänä pääse siihen leikkin mukaan. Voisihan sitä tietty pistää jonkinlaisen haasteen järjestäjän taholta, jotta kukaan ei vetäisi RT:itä nollille kumpanakaan päivänä. Oikeastaan sitä ratamestarit kai yrittävätkin - tai ehkä parasta on jos nollille menee 1-3 parasta. Saa nähdä löytääkö Ari varastoistaan tänä vuonna kylttiä 69, ja jos löytää, löytääkö sitä kukaan muu... (nyt kun jättää kyltin 69 pois, niin kaikki pörräävät rataa edestakaisin yrittäessään löytää puuttuvan kuusysin...) Nautin jo etukäteen reitin suunnittelusta. Jos suunnistaminen on hauskaa, niin on se reitin laatiminenkin...
-Tero-