Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

mchuurre
Viestit: 1959
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Entisenä viestimiähenä- ja kouluttajana, on jäänyt "nyrkkisääntönä" aina mieleen, että: "Aina kannattaa yrittää, vaikka ei yhteyttä saisikaan." Eli radiolla istuvan radistin tehtäviin kuuluu se, ettei luovuteta, vaan radioyhteyttä yritetään saada aikaan, vaikka taajuudet tuntuisivatkin miten tukkoisilta tahansa.
Tämähän, kuten tiedetään, korostuu etenkin Hf-yhteyksillä, jossa vrk:n vaihtuminen vaikuttaa merkittävästi radioaaltojen etenemiseen ilmakehän eri kerroksissa.
Tällöin puhutaankin "radiokeleistä", hyvistä ja huonoista sellaisista.

Sama pätee talavipyäräilyhommissa, ettei talaviajohommistakaan mitään tule, ellei yritä... .
Ajokelithän tässäkin lajissa vaikuttaa suorituksiin, lumisade, temperature, pimeän ajan pituus, tuuli. Sitten vielä sokerina pohjalla, ne teiden kunnossapitoluokituksetkin tuovat vielä ne omat haasteensa mukaan seikkailuun....Niin ja tiätty majoitus! Booking.com:sta kun varasin petipaikkoja, niin ooooolihan hinnat jokseenkin "yläpilvissä"!
Onhan se tiätty joulun-, ja uudenvuojen aikana otettava se raha aina silloin, kun turisti käy pyydykseen.

No, jotain tämän tapaista yritykstä olisi aikomus: (ajoaikoja on turha ennakkoon mitään suunnitella, mutta km:t)

1 vrk: 514km
2 vrk: 390km
3 vrk: 302km
4 vrk: 163km
5 vrk: 75 km
6 vrk: 367km
7 vrk: 468km
8 vrk: 527km

Tulisi päivitettyä samalla kertaa ns. "talaviajokelpuutukset", jotka meinaavat aina vuosittain vanhettua.
- Pimeäajo
- Vasta-, ja sivuthuuliajo lumessa, tuiskussa ja pimiässä.
- Luikasajo vesi-, ja räntäajossa.
- Mittarikelpuutus, (lähes olematon visuaali).
- Selviytymisajo I- ja II, eli kaikki nuo edellä luetellut yhdessä.

TransLappiin onkin vahvistettu lähialueen valaistusta 2:lla lisäpitkällä, alassuuntauksella, ja vaikutus on merkittävä verrattuna aikaisempaan. Testattu myös vastaantulijoiden osalta, ja siten hyväksi havaittu.
Porolamppu toimii edelleen loistavasti, joten pitkien suhteen ei ole parannettavaa, mutta thuulensuojaa jaloille tarvitaan lisää... (asennustyöt vielä kesken). Että tästä se taas sitten, (kai?), taas lähtee, että tämmöstä kenttäpostia kentältä.

Seuraile kanavia, niin tiijät missä mennään sitten....:;): ...(tai ainakin yritetään taas mennä...)

Kuva
Viimeksi muokannut mchuurre, Ke Joulu 14, 2022 7:11 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja juhap »

Nostan kypärää tuon ajosuunnitelman johdosta, itse taidan pysytellä sisällä ja tutkiskella mitä ionosfääri tarjoaa HF-taajuuksilla.
mchuurre
Viestit: 1959
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Nonnih! Viälä muutamia säätöjä tarvitsee tehhä, niin sitten alkaa TransLappi olla valamiina adventureyritykseen... .

Tehty:
- Työvalopari veke, ja tilalle 18W:n lisäpitkäpari, (sellaset 6+6 lediä oikeaoppisen mallisesti "väärinpäin suunnattu), you know, joiden valoteho ON mainio lievästi alas eteen suunnattuna normi lyhyet- ajovaloiksi.

- Thuulisuojaa jaloille DIY- lisäkattein, joista tulikin jokseenkin "hyvännäköiset" kaatumarautoihin ja pohjapanssariin kiinnitettyinä. Oli jokseenkin aikaa vievää puuhaa, koska piti näpertää jos jonkinmutkan takaa, ja aina vähäsen palaa sieltä täältä pois, ja mallata, mutta tämähän on osa harrastusta. :grin:

- Päävalon lampun lasin "puolitus" ilmastointiteipillä, eli koska käytössäni on kiinan 30W led-propelli H4, (virrankulutus on tarkkaa!), niin ei enää pitäs antaa YHTÄÄN hajavaloa, eli ei sitten kotilot huomauttele.
Pitkäthän siinä tiätty samalla heikkenee päävalon osalta, vaan mitäs kun käytössäni on se "porolamppu", joka kantaa ihan riittävän kauas, ja komiasti.

- Tarvike-kaapelisetit tsekattu, ja mitattu, (etenki ne DIY-valmisteet), ettei tarvitse heti ensimmäisenä alkaa korjailemaan niitä kairassa.... .

- Kaikki niin meno-, kun paluumajoitukset varattu jo. Tätä en ole kyllä koskaan ennen näin tehnyt, koska se sitoo, eikä anna juurikaan vapautta reitinvaihdoksiin, saati aikataulumuutoksiin. On vaan tosiaan jokseenkin hakusessaan nuo "järkihintaiset", "economy"-hintaisista puhumattakaan nyt ja aina vuodenvaihteeseen asti.

- Ajoreitit kartoitettu eri kategorioitten, ja siten mahdollisesti vaihtuvien pläänien mukaan: A: normikeli, B: huononkelin: C: ASAP. Että km:t ja / tai aika / tieolosuhteet ovat sitten valintakriteereinä eri ajopäivinä. Tämäkin on jotain aivan ennenkuulumatonta, koska yleensä olen vain startannut, ja jossain Oulun korkeudella on ollut sitten se ns. "ratkaisukorkeus", että joko olen tuntemuksien mukaan, joko jatkanut eteenpäin, tai sitten kääntynyt takaisin.

- Vaihdepolkimen asentoa käännetyy hivenen ylöspäin, jotta TUKEVA kelkkakengä sopii nyt paremmin vauhdikkaisiin vaihtoihin.

Tekemättä:
- Parempi juomapulloteline. Kesämallinen on ollut ihan "Jees" kaatumarautojen kupeissa, (2kpl), mutta tuumasin josko mallaisin vaikkapa 1l:n muovipullosta avomallisen "putken", johon saisi solumuovia sisälle eristeeksi. On jokseenkin turhauttavaa, kun vaikka onkin eräänlainen termospullo tuo missä vettä säilytän, kun se tahtoo heti, (kelistä riippuen), tunnin, kahden päästä olla jo jäähileessä. Tietenkin sivulaukussa on aina oikea termari täynnä kuumaa vettä, mutta ei tarvitsisi aina vähän väliä juomisen takia pysähdellä. (vettä pitää juoda myös pakkasella, että ei tarvitse tulla kertomaan ettei tarvii!). Vettä pitää saada ajossa, ilman turhia toppailuja.

- TransLapin oma työkaluboxi tsekkaamatta. Lisäksi taka-akseli täytyy löysyttää, ja vastaavasti kiristää TransLapin omalla "lelu" akseliavaimella, että saa kairassakin sen sitten sillä samalla auki, kun ketjuja häätyy jossain vaiheessa kuitenkin kiriä. Normaalisti kun käytän varrellista räikkäavainta.

- Lisäpitkien suuntaus sitten vielä täysin sivulaukuin, mutta sen toki ennättää tehhä sitten vaikkapa matkalla, koska ovat helpot ihan käsivoimalla säätää....

- Vuosia vanhan, mutta käyttämättömän ja vielä avaamattomassa pakkauksessaan olevan jälkapumpun testaus. Vaikka onkin "uusi", niin tosipaikan tullen, onhan se turhan painava heittää täydellä voimalla niin kauas kairaan, kun vain jaksaa.. Siinähän voi vaikka venäyttää kaasukäden...

Että tämmöstä nyt saatu aikaan....

Ihimettelen tässä itsekkin jo tätä runsasta "hifistelyn" määrää... Johtuneeko sitten siitä, kun viime talavena en valakosilla teillä ajanut metriäkään , niin nyt sitten paneutuu tarkoin-tarkoin...?
:blink:
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
mchuurre
Viestit: 1959
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Toimenpiteet suoritettu.
Turhaa olin tuota "uutta", ja vielä avaamattomassa pakkauksessaan olevaa jalkapumppua kuljetellut mukana...(jo useita vuosia, ja useita reissuja!).

Avasin, ja testasin, niin suhisi vaan, koska venttiili-istukka oli täysin kelvoton! Lenti suoraan roskiin, mutta hyvä, että tuli näin testattua ennakkoon. Olisihan se ollut jokseenki ikimuistoista alkaa pakkausta availemaan pimeässä, thuulessa ja tuiskussa, pakkasista puhumattakaan, jossain Saagojoenperäkorven takana..... .:kääk:

Juomapullotelineen asensin uuteen, ja lämpöisenpään paikkaan. Nimittäin, oivalsin että TransLapin sivukatteestahan kun löytyy valmis, passeli, ja juurl sopivan kokoinen aukko, niin nyt juomapullo istuu puolittain heti jäähdyttäjän takana. Saattaisi pysyä sulana ajon aikana, tai ainakin pitempään kuitenkin, temperatureista riippuen.

Aikoinaan tuli viriteltyä, silloin kun söin jopa makkaraa, sellaisia foliopaketteja pakosarjan juureen, niin siinähän se ajon aikana kuumeni, jopa paistui, ja kas, oli "hetivalmis" paisto-, ja tuoksumakkara kun sivutuen heitti sivuun....
Kyä kannattaisi enempi käyttää tuota moottorinlämpöä hyödyksi ja hyväksi, kun jalkojen välissä on kuitenkin aikas tehokas lämpövoimala, vaikka "vain" V2:nen onkin. Paistui se makkara 1 pyttysen juuressakin iha hyvin!

Keli-, ja sääennusteiden mukaan, kaikki näyttäs olevan kohtapuolin JEEEES ! Loskakelit vaihtuu takaisin pakkasille, eikäs mitään lumimyräkkääkään olisi lähipäivinä tarjolla, joten puolentonnin siirtymät / vrk tuntuisi jälleen ihan ihanilta..... jos elää, niin näkee!
:thumbup:
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja tsau »

Oiskohan tuossa hyvä businessidea jos alkaisi valmistaa sellaisia käyriä putkia jotka saa pikakiinnityksellä pakoputken kylkeen kiinni ja johon HKblöö sujahtaa? :mrgreen:
mchuurre
Viestit: 1959
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Juomapullon lämmitys, ja thuulensuojaa jaloille.....

Valo voittaa pimeyden.....
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
mchuurre
Viestit: 1959
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

No sitten se tarkoin- tarkoin suunniteltu reitti viidelle ensimmäiselle ajopäivälle.

Ensinnäkin, aikomus olisi 5:n ensimmäisen ajopäivän aikana kerrata ja nähhä Kapin lisäksi Gjesvaer:in kalastajakylä. Selvisi nimittäin vasta tuossa alkuviikosta, ettei Hurtigruten kulkisikaan poikkeuksellisesti torstaina, jolloin alkuperäisessä suunnitelmassani olisin siirtynyt sillä seuraavaksi yöksi Berlevåg:iin, joten tulipa sitten yksi kokonainen ylimääräinen vuorokausi tehhä jotain muuta.... Eli siksi tuo Gjesvaer. Eihän sitä kukaan hotellihuoneessa malta saati jaksa kokonaista vuorokautta joutilaana makoilla.

Ja olisihan sitten mahdollista valita se Kapin käyntipäivä, eli jos näkyvyys olisi "dymää" torstaina, niin sitten käyntipäivänä olisikin perjantai. Puomitie sinne kun avataan klo 11:00 sitä kolonna-ajoa varten, ja Hurtigruten starttaa kolemen jälkeen, niin hyvinhän tuossa olisi aikaa vielä sittenkin, töövätä ja kuvailla..... .
Laivalla ei olisi aikomusta mitään hyttiä ottaa, vaikka aika kyllä tulee sitten sielläkin aiiika pitkäksi, kun vasta 22:00 bååtti rantautuu Berlevågissa. Onneksi varaamani, hotelli on aivan laiturin tuntumassa, niin ei sitten tarvitse ajokamppeitakaan sen paremmin alkaa pukemaan päälle, että jos vaikka vain pottaa päähän, niin takki saa jäädä vaikka auki, jne. ...

Paluureitiksi sitten jokseenkin looginen ja yksinkertainen, ottaen huomioon, että viimeinen majoitus on varattuna Hotelli Ruskasta, Taivalkoskelta. Tuntui olevan kohtuullisen edullinen paketti, hyvine saunoineen ja aamupaloineen!

Niin, ja ne muut majoituspaikat ovat sitten nämä:
Pikku-Syötteen Haka-Majat
Vuotson Maja, (ennalta tuttu ja DIN-huurus hyväksynnän saanut)
Lakselv Fjordutsikten Motel & Camping AS.
Hotel Arctic Honningsvåg
Hotelli Kultahippu Ivalo Joka on niin ikään tuttu, ja Huurus DIN-hyväksynnän saanut
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
mchuurre
Viestit: 1959
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Tulipa totaalinen "Set Back" !:dunno:

Tätä kirjoittaessani, minun pitäisi tällä hetkellä lähestyä Kiuruvettä, Pielavettä, tai ainakin olla jo Vesannolla, vaan eipä mitä...!
Tuli yllättävä tieto, johon en ollut varautunut, (enää), että minun pitää olla 2 x vrk:ssa paikalla, ja kuinka kauan, sen vain Herramme tietää?

Ajokelitkin olisivat aamusta ollu aivan ns. "optimit", koska temperaturet heiluu jossain -3´c: tai -6`c:n välillä, vain kevyttä länsituulta, eikä lumisateista tälle päivälle ja suunnitellulle reitille tietoakaan, eli purjehduskeli olisi ollut mitä parhain. Väylät olisivat olleet kotiloista ja etenkin rekoista tyhjillään, jne.... .
Olisin kuitenkin heräillyt, jos en kahdelta, niin neljältä viimeistään, jolloin startti olisi tapahtunut n. klo 05:00 viimeistään.

TransLappi, tuo pyöräni, sehän tuntuu olevan paremmassa kunnossa, kun mitä ite, vaikka siinäkin toki alkaa nuo kilometrit näkymään. Itessä nuo km:t tuntuu, (ja näkyy), hieman enempi, kun on häätynyt käyä sen perinteisen hammaslääkärin lisäksi parilla muullakin, silmä-, korva-, ja kardiologin luonakin, kun on matkanvarrella ilmaantunut semmosta piäntä, mutta Herralle kiitos, vain piäntä: -jäätynyt olkapää, lasiaisen irtoaminen 2x, flimmeriä, (liekkö Hall-anturi?), ja nyt uusimpana uutuutena, vasen korva ollut 2kk tukossa niin, ettei korvatulppaa tarvihe lainkaan, eikä se siten oikeastaan haittaa, paitsi että suuntakuuloa ei tahho olla, ja se huutaa kuin "hinaaja" koko ajan.....Verenpaineet pysyy aisoissa piänellä tabun puolikkaalla, ja satunnaiset asentohuimauksetkaan ei ole kuin tilapäisiä juttuja, juoksulenkkien jälkeisistä jalkapöydän kivuista puhumattakaan, eli aikahan tuollaiset hoitaa, ja on hoitanut..... .Testosteronit alkaa olla hakusessaan, ja muisti toimii satunnaisesti, (jos sikäli muistan), mutta nuohan ei suoranaisesti ajohommiin vielä suuresti vaikuta, tai vai vaikuttiko jossain, en ainakaan muista.... .?

Kylmäkesto tiätty on toki vuosien varrella heikentynyt, huolimatta vuosien avantouintiharrastuksista, tms. kylmänkeruista, mutta siihenkin auttaa sähkövermeet, niin käsissä, vartalossa, takapuolessa kuin jaloissakin, joten sekään ei saa olla selitys eikä este.
Eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut mitään operoida, ei ei yhtään leikkausarpea, joten vähällä olen päässyt, ikä- ja lajitovereihin verrattuna. Siitä olen kiitollinen. :respect:

Joten, näin hyää ja perusteellista plääniä ei tietenkään kannata heittää hukkaan, niin nyt tämä vain siirtyy hamaan tulevaisuuteen, minne, sen aika näyttää. Hotellit ja majoitukset sain sentään maksutta peruutettua, pl Haka-Majat, joka kustantaa sen 85e, joka oli Booking.com:n varaus, ja toki AINA pyrin varaukset tekemään ehdollisina, vaan aina se ei ole mahdollista, etenkään näin "sesonkiaikana". Houkuttimena tälle ajankohdalle olisi ollut taas se #perinteinen# juttu, kun se vuojen viimonen, ja / tai eka motoristi, kun lähes AINA saa tiättyjä etuja, kahvia, kaakaota, pullaa, puuroa, kaulaliinaa, huulirasvaa, jäätelöä, jne, tms. muuta kivaa alennusta!
:grin::;)::thumbup:

Kuva
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Avatar
OHo990
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2017 2:28 pm
Pyörä: KTM890 AR
Paikkakunta: HKI

Re: Aina kannattaa yrittää, vaikka ei pääsisikään....kai ?

Viesti Kirjoittaja OHo990 »

Upeen näköstä, arvostan
aina kandee yrittää se on oikein.

Oot sä aika velho, ettei perse jäädy...
Kyllä se pohja siellä jossain on...
Vastaa Viestiin